FillariElectrobikeGiantHepha
Sivu 113 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 63 103 111 112 113 114 115 123 163 213 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.361 - 3.390 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #3361
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.116
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ahma Katso viesti
    Kai tämä on trolli?...
    Samaa määkin ajattelin. Eihän tuo kuvan fillari ole likainen.


  2. #3362
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    70
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Samaa määkin ajattelin. Eihän tuo kuvan fillari ole likainen.
    Onhan tuo nyt aika likainen. Ei minua sinänsä haittaa muuten tuo lika, mutta ketjut rapisevat jatkuvasti merkkinä siitä, että siellä on välissä kaikenlaisia hiovia pikkupartikkeleita.

  3. #3363
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Joku kiinteistöhuoltopuljun heppu oli jättänyt pakettiautonsa parkkiin kevyenliikenteen väylällä. Pientareen kautta piti mennä ohi. Juu, kyllä sillä varmaan on lupa huoltoajella kelveillä, mutta tuskinpa siihen liittyy lupa tarpeettomasti häiritä/estää kevyen liikenteen kulkua.

  4. #3364
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Ikinä en ole nähnyt kenenkään fillaroivan siinä autojen ja nynne-seassa. Autollakin kammottaa, niin pyörällä vielä...
    Joudun nimittäin ajamaan noin 100m Hämeenkatua työpaikalleni, enkä ole harkinnutkaan että ajan pyörällä Hämeenkadun autotietä. Olkoot lainvastaista, mutta en uskalla. Eikä moni muukaan ilmeisesti.
    Hämeentie on kurvista hakikseen eli alamäkeen oikeesti tosi siisti autojen seassa. Koska alamäki ei tosiaan mitään ongelmaa pysyä liikennevirran vauhdissa.
    Ylöspäin on sit pikkasen kuumottavampi keissi.

    Yksi kesä näin pari joposankaria menossa hämeentietä juurikin kurvista hakikseen ajoradalla, mutta väärällä puolella. Vauhtiakin oli ihan kivasti. Kun rupesi tulemaan liikaa autoa vastaan koukkasivat jalkakäytävälle pelästyttelemään jalankulkijoita mutta aina taas kohta lohena liikennettä vastaan.

  5. #3365
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Ikinä en ole nähnyt kenenkään fillaroivan siinä autojen ja nynne-seassa. Autollakin kammottaa, niin pyörällä vielä...
    Joudun nimittäin ajamaan noin 100m Hämeenkatua työpaikalleni, enkä ole harkinnutkaan että ajan pyörällä Hämeenkadun autotietä. Olkoot lainvastaista, mutta en uskalla. Eikä moni muukaan ilmeisesti.
    Laukonsilta ja Rongankadun alikulkutunneli on rakennettu osittain juuri tästä syystä eli Hämeenkadun lähelle pääsee pyörällä ajamaan aika turvallisesti ja laillisesti useampaa reittiä pitkin. Keskusta-alueella on usein pakko ajaa lyhyen matkaa joko ajoradalla tai jalkakäytävällä, jos siis haluaa ajaa pyörällä aina perille asti. Itse en käytä Hämeenkatua oikeastaan juuri ollenkaan millään liikkumistavalla, joten lopetan keskustelun Hämeenkadusta tähän. Ajakaa miten haluatte siellä...

  6. #3366
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ahma Katso viesti
    Kai tämä on trolli? Yksi ratkaisu on se, että ajaa työmatkat vain tunneleissa ja parkkihalleissa. Ei ole lehtiä ja oksia tiellä, eikä tarvitse pyörää pestä. Ammatinvalintakysymys.
    Jos kyse on siitä mustasta rungosta, niin ei takuulla ole trolli vaan ihan aiheesta itkee.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  7. #3367
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Selvästi mustasta kyse. Lehdet ja hiekka on sulattanut jo kammetkin pois.

  8. #3368
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smoppi Katso viesti
    Kohtahan taas tulee lumet ja sitten saa taas ihmetellä, kun kevleillä on puolisääreen asti lunta ja vieressä kiiltää lumettomaksi asti aurattu ja suolattu autotie. Joka aamu neljältä herään lumiauran kolisteluun, vaikka yön aikana ei olisi tullut yhtään uutta lunta. Raapivat auralla lumetonta autotietä ja vieressä kevlillä on edelleen lunta niin paljon, että polkupyörällä ei pysty ylämäkeen ajamaan. Tasaisella ja alamäessä ajaminen jotenkuten onnistuu, vaikkakin raskasta on.
    Heh, tätä voi varmaan sitten talven tullen itse kukin lainata? Ytimekkäästi kelvien talvikunnossapito ilmaistu ja kunhan lumet taas tulee, ilmaantuu ko. ilmiö yhtä varmasti kuin... kuin... no vaikka Väyrynen ehdolle.

    Näistä hauskoista kommenteista puheenollen, missä ihmeessä mä näin foorumilainen Risto Koivusen kommentin siitä, että "onneksi on niin pimeää, ettei marraskuun ankea harmaus näy"? Tuolle olen naureskellut monta kertaa sen jälkeen ja kanssaihmisiä rasittanut muunnellen milloin mikäkin ankeus on hyvä, kun ei näy pimeässä. Ankean syksyn ehdoton piristysruiske, mutta en sitä enää ole löytänyt! Iso vihreä pallo kuitenkin siitä. Tai siis musta, kun ei vihreä pallo näy pimeässä... heko heko.

    Niin, jos tuo kuvan fillari oli likainen, kannattais katsoa mun melkein 100x tuon verran edellisen pesun ja ketjujen putsauksen jälkeen lehtikurassa ajettua. Eikä ole edes ketjusuojaa mun ankeassa halpispyörässä, niin täällä se ketju vasta narskuukin.

  9. #3369
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    70
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Heh, tätä voi varmaan sitten talven tullen itse kukin lainata? Ytimekkäästi kelvien talvikunnossapito ilmaistu ja kunhan lumet taas tulee, ilmaantuu ko. ilmiö yhtä varmasti kuin... kuin... no vaikka Väyrynen ehdolle.
    Toki voi lainata. Vastustan jyrkästi tekijänoikeusmafiaa ja en katso omistavani oikeuksia tuohon kirjoittamaani tekstinpätkään. Jokainen saa sitä kopioida ja muunnella ja lainata miten parhaaksi näkee.

    Voisi kyllä varmaan kokeilla viritellä jonkinmoiset roiskeläpät noiden polkupyörien etulokasuojiin. Autoon askartelin jo varmaan vuosi sitten takaroiskeläpät, mutta en ole vieläkään saanut aikaiseksi laittaa niitä paikoilleen. Vanhoista renkaista varmaan saa leikeltyä fillariin aika hyvin soveltuvat roiskeläpät.

    EDIT: http://aijaa.com/KSeRso

    Saa nähdä miten pelaa käytännössä...
    Smoppi muokkasi tätä : 07.11.2013 at 17.43

  10. #3370
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Hämeentie on kurvista hakikseen eli alamäkeen oikeesti tosi siisti autojen seassa. Koska alamäki ei tosiaan mitään ongelmaa pysyä liikennevirran vauhdissa.
    Ylöspäin on sit pikkasen kuumottavampi keissi.
    Saatan olla väärässä, mutta Kisu ja kumppanit taitaa puhua Tampereen Hämeentiestä ja Carpasco Helsingin Hämeentiestä Taitaa nuo Hämeentiet olla pyöräilijöiden kannalta aika syvältä. Onkohan jossain pyöräilijäystävällinen Hämeentie.

  11. #3371
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VeeVee Katso viesti
    Onkohan jossain pyöräilijäystävällinen Hämeentie.
    Järvenpään versio ei näytä kovin pahalta.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  12. #3372
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Järvenpään versio ei näytä kovin pahalta.
    Ja ei ole todellakaan paha.

    Nim. Tuossa joka päivä tulee sahattua pyörällä ^_^

  13. #3373
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Juu me puhuttiin hämeenkadusta ja el-carpaso tiestä. Niin vaan menee nimikkeet sekaisin
    Sain kipinän silmästä ja ajatus luistaa paremmin. Verkatehtaankadulla rikotaan satoja kertoja lakia päivässä kuten minäkin tein mutta nyt olen taluttanut pyörän sallitulle ajoradalle.

  14. #3374
    IncBuff Guest
    Meinasin kolaroida tänään. Lähdin vihreillä yli niin oikealta pitkin ajorataa tulee joku fiksihipsteri punaisia päin järjetöntä vauhtia. Hyppää toki tämän suorituksen jälkeen jalkakäytävälle jatkamaan kohkaustaan.

  15. #3375
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Tänään tein koeajon Kirkkopuistosta Verkatehtaankadulle ja varmaan oikeaoppisesti Hämeenpuisto-Puutarhakatu-Keskustori-Hämeensilta-Verkatehhtaankatu. Nyt tietenkin vois mennä koskenrantaa Hämeenkadun ali ja nousta Ilveksen kulmalta ylös------

  16. #3376
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smoppi Katso viesti
    Onhan tuo nyt aika likainen. Ei minua sinänsä haittaa muuten tuo lika, mutta ketjut rapisevat jatkuvasti merkkinä siitä, että siellä on välissä kaikenlaisia hiovia pikkupartikkeleita.
    Suhteellista:




    Meistä jotkut eivät omaa kevlejä, meidän on käytettävä teitä, samoja täydellisiä teitä, joita autotkin käyttävät, mutta kaikkia ei ole päällystetty ja aina välillä yrityksien tarpeet käy yli pienten ihmisten tarpeista, jolloin tiet menevät tähän kuntoon:


    Aikamoista neitivinkumista mun mielestä joku vähäinen rapa fillarissa kun ajetaan kevlillä, laittaa roiskeläpän etulokariin, niin että se on vain seintin pari maasta, niin ei kurastu fillari.

    Ketjut voi tosiaan pestä, kuten fillarinkin.

    Pikitielläkin ajaessa ketjuihin sekä fillariin tulee kuraa, kun ei ole pientareita, niin siinä autotiellä, jossa ajavat samaiset tukkirekat noin 90km/h, on yritettävä jotenkin pärjätä, kun parempaa ei ole ja siellä on myös ihan lietelantaakin välillä, ei mitään pelkkää kuraa tai huikamalaa lehtiä.

    Pakko olla trolli, ei kukaan voi oikeasti olla noin vieraantunut elämästä?
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  17. #3377
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    70
    Ei nyt tarvitse herneitä vetää nenään. Kyllä minä tiedän että maaseudulla on tuollaisia teitä, mutta ihan periaatteesta vaan ärsyttää, että niitä on täällä kaupungissakin. Tienhoidon resursseja tuhlataan kaikkeen älyttömään, kuten esimerkiksi siihen asvaltin raapimiseen lumisateettomina päivinä, mutta niinkin yksinkertainen asia kuin kevlien kunnossapito jää tekemättä. Kaupunkien kuitenkin PITÄISI olla pyöräily-ystävällisiä paikkoja, tai ainakin itse sen ajattelen niin. Maaseudulla taas on ihan se ja sama, kun välimatkat ovat kuitenkin sitä luokkaa, että ei niitä pysty pyörällä menemään muuten kuin kuntoilumielessä.

    Ja siis itse miellän hyötyliikunnan korkeintaan sellaisena määränä liikuntaa, että sitä voi harrastaa joka päivä ilman, että tulee palautumisen kanssa ongelmaa. Muussa tapauksessa se onkin jo ihan vakavaa kuntoilua.

  18. #3378
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Suhteellista...
    Meistä jotkut eivät omaa kelvejä...
    Pikitielläkin ajaessa...tukkirekat noin 90km/h... lietelantaakin välillä
    Olen tosi tyytyväinen että edellä mainitut vaarat eivät kelvillä uhkaa. Oiva muistutus olojen suhteellisuudesta, mutta jos voidaan pitää lietelanta pois tästä keskustelusta niin kiva. Siis jos sitä ei ole levitetty kelville.

    Siitä ihan samaa mieltä että turha vinkua jos pyörä likaantuu. Voi pyytää vaikka äitiä pesemään sen.

  19. #3379
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smoppi Katso viesti
    Ei nyt tarvitse herneitä vetää nenään. Kyllä minä tiedän että maaseudulla on tuollaisia teitä, mutta ihan periaatteesta vaan ärsyttää, että niitä on täällä kaupungissakin. Tienhoidon resursseja tuhlataan kaikkeen älyttömään, kuten esimerkiksi siihen asvaltin raapimiseen lumisateettomina päivinä, mutta niinkin yksinkertainen asia kuin kevlien kunnossapito jää tekemättä. Kaupunkien kuitenkin PITÄISI olla pyöräily-ystävällisiä paikkoja, tai ainakin itse sen ajattelen niin. Maaseudulla taas on ihan se ja sama, kun välimatkat ovat kuitenkin sitä luokkaa, että ei niitä pysty pyörällä menemään muuten kuin kuntoilumielessä.

    Ja siis itse miellän hyötyliikunnan korkeintaan sellaisena määränä liikuntaa, että sitä voi harrastaa joka päivä ilman, että tulee palautumisen kanssa ongelmaa. Muussa tapauksessa se onkin jo ihan vakavaa kuntoilua.
    Jaa'a, ei mulle tule ongelmaa vetää päivittäin reilu 30km, 70km menisi muuten, mutta tulee persaukseen patteja, jotain voidetta kai pitäisi alkaa käyttämään
    Vauhti ei ehkä päätä huimaa, mutta kyllä pyörällä pääsee pitkiä matkoja päivittäin ilman, että palautumisen kanssa tulee ongelmaa. Kolmena peräkkäisenä päivänä kun ajoin noin 70km, niin ainoa ongelma oli takapuoleen tulleet patit ja en ole harjoitellut kuin vasta maaliskuusta ja välissä vielä noin parin kuukauden tauko, lähtötaso ei ollenkaan kuntoa, joten ei noi matkat ole oikeasti pahoja kuin asenteissa.

    Jos täällä olisi tasamaata niin tietty aika paljon enemmänkin, muttei ole tasamaata, useamman prosentin nousuja sitävastoin paljonkin.

    Ei kai kukaan tässä ole herneitä nenään vetämässä, mutta aika ihmeelliseltä tuntuu, jos pyörän ei pitäisi likaantua syksyllä, ollaan kumminkin suomessa.

    Auraaminen onkin mielenkiintoinen juttu, täällä seututien reunasta 0.5-1m jätetään auraamatta pääsääntöisesti, tiellä on yleensä useampi sentti lunta paitsi autojen renkaiden urissa, joten ihan mielenkiintoista ajella, pienemmät tiet, no vain osa aurataan talvisin, reittivalikoima kaventuu yli 50% talvella mun osalta.

    Se että sulla on ylipäätään valaistu väylä, jota ajella, sen pitäisi olla kiitoksen aihe, kaikilla ei ole edes sitä piennarta.

    Jopoman, lietelanta tiellä on arkipäivää loppukesästä/syksystä ja tie on ainoa väylä jota kuljetaan.

    Helkkarin hyviä nuo kaupunkien väylät on, sen mitä kaupungeissa olen asunut, eikä niitä ehkä aurata kovin innolla, mutta paljonko enemmän haluat maksaa veroja, että aurattaisiin?

    Tämän maan tienpidolla maastopyörä on ainoa toimiva valinta, tosin usein autonakin pitäisi olla maastoauto, jopa kaupungissa, kun sellaista lumivallia jätetään risteyksiinkin, puhumattakaan pihaliittymistä.

    Harvoin Ferrareita näkee talvisin liikenteessä, tai muitakaan matalampia kärryjä, aika helposti tulee ongelmaa matalan auton kanssa noilla kaupunkien kaduilla talvisin, vaikka kuinka pyöräilijät väittävät niitä täydellisesti auratuiksi.

    Meillä on byrokratia iso ongelma, kaikkea järjetöntä rahankäyttöä tapahtuu byrokratian vuoksi, juurikin lumettoman aurausta ja lumisen suolausta.

    Sitä en tiedä kuinka Jyväskylän tienpito muuttuu lähivuosina, mutta maakunnan tiesuunnitelmassa on laitettu kevytliikenne ensisijaiseksi ja autot toissijaiseksi, joten Jyväskylä voi olla suotava asumispaikka, jos haluaa asua kaupunigissa, jossa pyöräily luonnistuu hyvin, ainakin tulevaisuudessa pitäisi sujua tuolla painotuksella, en tiedä miten sujuu nykyään, kun koskaan en ole Jyväskylässä pyöräillyt, monessa muussa kaupungissa kylläkin.

    Jos haluat muutosta oman kylän/kaupungin asioihin, niin kuntapäättäjien suuntaan kannattaa kohtelias hyvin perusteltu selvitys ongelmasta ja toiveet lähettää, mutta jos sinne menee valittamaan siitä, että pyörä kuraantuu, niin kyllähän se voi olla, ettei saa haluamaansa tulosta sinällään ihan aiheellisen talvikunnossapidon priorisointiasiaan.

    Kyllä minäkin haluaisin 1.5m leveät pientareet, jotka olisi talvisin puhtaana lumesta, mutta ei taida moisia tulla, ehkä sitten jos musta henki lähtee kun rekka ajaa yli talvella, ehkä sitten jotain tehdään, mutta tuskin, pitäisi useamman menettää henkensä, sitten voisi jotain tapahtua.

    Jotenkin mun mielestä on vaan aika mitättömiä noi kaupunkien ongelmat pyöräilyn suhteen, kun harvassa taitaa olla ne ongelmat jotka käyvät hengenpäälle? Enimmäkseen tuovat aavistuksen epämukavuutta ja rajoittavat sitä millaisella kalustolla voi kulkea, mutta varsin hyvin on väyliä ja jotenkin musta tuntuu, että sitä rahaa voisi käyttää johonkin vakavempaan ongelmaan ensin?
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  20. #3380
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    ^ Onhan täällä maalla niitä kevyenliikenteenväyliäkin, oisko sitä tappajasepeliä?


  21. #3381
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    ^ Onhan täällä maalla niitä kevyenliikenteenväyliäkin, oisko sitä tappajasepeliä?

    Photoshopattu ihan selvästi, tuossahan on katuvalotkin, on niistä kuultu ja kyläkeskustassa ovat nähneetkin, muttei niitä ole kuin pari kilometriä, polttavat vastavuoroisesti sitten läpi yön vaikkei yöllä ketään liiku

    Laitoin pari kuvaa gravel grinding ketjuun, sieltä näkee mitä luokkaa sepeliä täällä on, jotain tollasta sinertävää.

    Komea väylä kyllä, tasaistakin vieläpä, kyllähän tuollaisella kelpaa ajella.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  22. #3382
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    ^ lamput ainaski on, valoista ei oo tietoa

  23. #3383
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    70
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Vauhti ei ehkä päätä huimaa, mutta kyllä pyörällä pääsee pitkiä matkoja päivittäin ilman, että palautumisen kanssa tulee ongelmaa.
    Sehän siinä tuppaa olemaan ongelmana. Sitä vauhtia kun pitää oikeasti olla, jotta polkupyörä voisi olla järkevä kilpailija autolle edes kaupungissa. Ja jos päivittäin joutuu pakolliset matkat ajelemaan pyörällä ja niistä tulee vaikka se 30 kilometriä, niin aikamoista vauhtia on pakko painaa, että ei mene päivästä montaa tuntia paikasta toiseen liikkumiseen. Kaupungeissa kuitenkin keskinopeus on väkisinkin aika matala, ja polkupyörällä nuo liikennevaloristeyksetkin ovat paljon hitaampia ylittää kuin autolla, kun polkupyörällä usein joutuu odottelemaan neljätkin valot vähänkin kompleksisemman risteyksen ollessa kyseessä. Siis jos joutuu ylittämään vaikka kaksi keskenään risteävää tietä ja molemmilla teillä on vielä liikenteenjakaja jolla on oma valonsa, kyllähän tällä foorumilla varmaan ymmärretään. Ja vauhdin kasvaessa kasvaa rasituskin, jolloin palautumista tarvitsee enemmän. Opiskelijalla ei ole varaa syödä niin, että ruokavalio edistäisi palautumista.

    Valitettavasti täällä ei ole aina edes valaistuja väyliä. Monin paikoin katuvaloja nimittäin pidetään ison osan vuodesta pois päältä säästösyistä. Tuon lumen aurauksen osalta taitaa tuo byrokratia ollakin se suurin ongelma; resursseja olisi kyllä aurata tehokkaasti kaikki paikat, mutta kun ne resurssit tuhlataan joustamattoman byrokratian takia lumettoman tien auraamiseen ja muuhun älyttömään, niin eipä sitten saadakaan järkevästi aurattua niitä kevlejä.

    Tuollaisella pätkän linkkaaman kuvan mukaisella hiekkatiellä on muuten mukava ajella pyörällä. Tuon tyyppinen hiekka ei myöskään lennä renkaasta ketjuihin.

  24. #3384
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smoppi Katso viesti
    Sehän siinä tuppaa olemaan ongelmana. Sitä vauhtia kun pitää oikeasti olla, jotta polkupyörä voisi olla järkevä kilpailija autolle edes kaupungissa. Ja jos päivittäin joutuu pakolliset matkat ajelemaan pyörällä ja niistä tulee vaikka se 30 kilometriä, niin aikamoista vauhtia on pakko painaa, että ei mene päivästä montaa tuntia paikasta toiseen liikkumiseen. Kaupungeissa kuitenkin keskinopeus on väkisinkin aika matala, ja polkupyörällä nuo liikennevaloristeyksetkin ovat paljon hitaampia ylittää kuin autolla, kun polkupyörällä usein joutuu odottelemaan neljätkin valot vähänkin kompleksisemman risteyksen ollessa kyseessä. Siis jos joutuu ylittämään vaikka kaksi keskenään risteävää tietä ja molemmilla teillä on vielä liikenteenjakaja jolla on oma valonsa, kyllähän tällä foorumilla varmaan ymmärretään. Ja vauhdin kasvaessa kasvaa rasituskin, jolloin palautumista tarvitsee enemmän. Opiskelijalla ei ole varaa syödä niin, että ruokavalio edistäisi palautumista.

    Valitettavasti täällä ei ole aina edes valaistuja väyliä. Monin paikoin katuvaloja nimittäin pidetään ison osan vuodesta pois päältä säästösyistä. Tuon lumen aurauksen osalta taitaa tuo byrokratia ollakin se suurin ongelma; resursseja olisi kyllä aurata tehokkaasti kaikki paikat, mutta kun ne resurssit tuhlataan joustamattoman byrokratian takia lumettoman tien auraamiseen ja muuhun älyttömään, niin eipä sitten saadakaan järkevästi aurattua niitä kevlejä.

    Tuollaisella pätkän linkkaaman kuvan mukaisella hiekkatiellä on muuten mukava ajella pyörällä. Tuon tyyppinen hiekka ei myöskään lennä renkaasta ketjuihin.
    Sun pitää sanoa se mun ketjuille, nimittäin kyllä aika hyvin rouske käy moisella ajelun jälkeenkin.

    Mihin sitä on kiire, hautaan?

    Kyseenalaistan tuota ajan näkemistä, sitä tapaa millä keskimäärin aika nähdään, joka johtaa hyvin helposti pienen kansalaisen selkänahasta tulokset repimiseen.

    Jos tarkastelee elämää hyvin paljon ilman ennakkoasenteita ja katsoo mikä on järkevää, mikä ei, niin aika pian huomaa tämän nykytyylin kiirehtimiseen yllyttämisen olevan aika naurettavaa.

    Minä ainakin otan juuri sen ajan minkä tarvitsen, ei ole haitannut eloani mitenkään, mutta säästyy vatsahaavalta.

    Kuinkas tuo sitten liittyy väyliin, no jos ymmärtää, että kiire on puhtaasti illuusio, niin ei se todellakaan haittaa, että väylän kunnon takia pitää mennä hitaammin. Sama se autollakin on, sitten voi ihan huoletta mennä olosuhteiden mukaan, eipä tule havereita ja kun ei tule havereita niin ei mene aikaa niiden selvittelyihin, kummasti on aikaa mennä hitaamminkin.

    Mutta juttu on vähän sellainen, että se on aikatavalla mahdoton selittää toisille, se pitää hoksata itse, kiirettä ei oikeasti ole kuitenkaan olemassa, vain jos ottaa kiireen, siitä voi tulla todellinen.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  25. #3385
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Älä nyt, toisethan oikein säästää aikaa kiirehtimällä. Sitä on sitten varmaan jossain vaiheessa paljon tallessa. Jos tänä vuonna on säästänyt aikaa, niin miten se näkyy? Uusivuosi alkaa vasta helmikuun ensimmäisenä päivänä, vai mitenkä?

  26. #3386
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smoppi Katso viesti
    vieressä kiiltää lumettomaksi asti aurattu ja suolattu autotie
    Se on AJORATA, senkin #####! Siellä saa ajaa muillakin ajoneuvoilla, kuin vain autoilla. Mene sinne, jos KLV:llä eläminen on liian vaikeaa. Tieliikennelaki 8§.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

    "Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

  27. #3387
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Älä nyt, toisethan oikein säästää aikaa kiirehtimällä. Sitä on sitten varmaan jossain vaiheessa paljon tallessa. Jos tänä vuonna on säästänyt aikaa, niin miten se näkyy? Uusivuosi alkaa vasta helmikuun ensimmäisenä päivänä, vai mitenkä?
    Mahdollisesti ehkä se tipaton tammikuu on sitten sitä säästettyä aikaa?

    Mietin tuossa, että jos väylien ylläpitoa haluaisi parantaa, niin kuntapäättäjille ehkä kannattaisi tarjota joku porkkana eikä vain vaatia, 'turhaa' rahanmenoahan on esimerkiksi kännissä itsensä ja toisten telomiset, erinäisten juhlien ja festareiden jälkien siivoaminen, julkisen omaisuuden vahingoittamiset, jos keksii keinoja kuinka näistä selviäisi halvemmalla tai kuinka näitä ongelmia ja samalla kuluja vähentää ja tarjoilee sen porkkanana samassa kirjelmässä kun kertoo toiveestaan parempaan talviylläpitoon, niin ehkäpä saa asiaansa paremmin läpi. Vaikkei maassamme ole korruptiota, niin vuorovetoinen selän rapsuttelu se edelleen on millä parhaiten saa asiansa eteenpäin mun kokemuksien mukaan.

    Niin ja ainahan voi tarjoutua kolaamaan pienen pätkän omatoimisesti ja toivoa, että muutkin osallistuvat tuollaiseen kansalaisaktivismiin, asenteet muuttuvat hitaasti, mutta esimerkin voima on aika hyvä, etenkin kun hoksaavat kuinka paljon siitä toiminnasta on hyötyä, mutta jokaisen väylän käyttäjän pitäisi sitten tietää miksi väylä on kunnossa, jonkinlainen kyltti voi olla paikallaan.

    Maanteillä jos enemmän on liikkunut on monessa paikassa kohdannut kyltin, jossa kerrotaan, että tiealueen siisteydestä vastaa paikallinen kylätoimikunta, varmaankin on ollut tyytymättömyyttä valtion/kunnan hoidon tasoon ja maalla on tapana tehdä itse jos ei ole hyvä, ehkä kaupungeissakin jonkinlainen vastaava ajatusmalli voisi toimia, työttömyyttäkin kun nykyään on kaupungeissa, niin ehkä siitä voisi muutamille olisi mielekästä tekemistä, yksinhän moista ei tarvitseisi tehdä.

    Optimaalinen tilanne ehkä olisi, että yhteiskunta hoitaisi, mutta eiköhän se ole jo näinä kymmeninä vuosina nähty, ettei niin tule koskaan tapahtumaan.

    Pointti tuossakin toiminnassa olisi kuitenkin enemmän asenteiden ja asioiden muuttaminen kuin se varsinainen lumien siirtely.

    Lumien kolailu on muuten liikuntana aika ykkönen kalorien poltolla tarkasteltuna, siinä tekee töitä aika paljon suurempi lihasjoukko kuin pyöräilyssä, touhua ei kannata katsoa yhtään nenänvartta pitkin, oikeastaan ihmettelen ettei moinen touhu ole ilmeisesti missään valmennusohjelmassa?

    No, ehkä ajatuksena liian radikaali nykymaailmassa moinen aktivismi, mutta ehkäpä se herättää jotain ajatuksia siihen kuinka saada parempaa, huutoitkullakaan kun ei mitään asian suhteen tapahdu.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  28. #3388
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    620
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Se on AJORATA, senkin #####! Siellä saa ajaa muillakin ajoneuvoilla, kuin vain autoilla. Mene sinne, jos KLV:llä eläminen on liian vaikeaa. Tieliikennelaki 8§.

    Pääsenkö määkin sun hylkylistalle? Järjetöntä skitsoamista yhdestä sanasta minkä kaikki ymmärtävät, ei pysty ymmärtään tämmöstä fillarivihaa. Ei ihme että kadulla törmää päivä päivältä äärettömän vihasiin fillariharrastajiin

  29. #3389
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    Pääsenkö määkin sun hylkylistalle? Järjetöntä skitsoamista yhdestä sanasta minkä kaikki ymmärtävät, ei pysty ymmärtään tämmöstä fillarivihaa. Ei ihme että kadulla törmää päivä päivältä äärettömän vihasiin fillariharrastajiin
    Minä syyttäisin ennemminkin tätä nykyistyä tuottavuus/tehokkuus ajattelua, joka luo kiireentunnetta, niin ettei ehditä näkemään jokaisen päivän kauneutta ja erilaisuuden rikkautta, suoritetaan eikä pysähdytä tarkastelemaan ja pohtimaan erilaisia näkökulmia, keskustelemaan ja keskusteluiden kautta oivaltamaan toisenlaisia pointteja. Ollaan kuin vinttikoirat juoskukilpailussa jäniksenkuvan perässä, eikä edes tajuta sitä ettei se ole oikea jänis, eikä sitä ettei sitä koskaan saada kiinni.
    Onko se hyvää elämää? Ehkä joillekkin, heille se suotakoon, mutta ehkä jossain kohtaa jokaisen kannattaa pysähtyä, katsoa mitä ympärillä oikeasti on ja miettiä voisiko olla toisinkin.

    Sitten ei ole ainakaan tarvetta olla niin äkäinen ja näkee enemmän elämääkin.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  30. #3390
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    890
    Kyllähän nyt on soppa saatu yhdestä likaisesta fillarista. Pyörän voi aina pestä ja nyt ei ainakaan kuvasta päätellen ollut kyse mistään 10k aika-ajo fillarista. Biltemasta varaosia sitten jos tulee tarvetta. Laakerit sun muut ovat kyllä aika hyvin suojattuja, joten ei ne tuosta likamäärästä piloille mene. Kelvit ovat joskus paskassa kunnossa, ei ne kunnan varat kaikkeen riitä. Pääasia kunhan niillä pääsee ajamaan turvallisesti, ajoradan vieressä ajaminen vilkasliikenteisellä tiellä ei ole kivaa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •