Kiitoksia. Pitänee alkaa etsimään jostain taulukkoa mikä tuo musta nyt sit on![]()
Kiitoksia. Pitänee alkaa etsimään jostain taulukkoa mikä tuo musta nyt sit on![]()
Mietin jos tuon elkan käyttäisi nyt talven aikana huollossa, ja pahemmin tullut vielä näitten jousi-iskareiden kanssa puuhasteltua, niin voiko tuolta rävähtää irrotteassa mitään naamalla jos siis jousen löysää kokonaan ennen irroittamista?
Ei voi.Tosiaan irrotat sen iskarin siitä rungosta ihan niiku ilmaiskarinki, ei sen kummempaa. Eikä sitä jousta tarvi löysyttää kokonaan(ollenkaan) ennen irroitusta, mutta vaikka löysäisitkin, eise sieltä naamalle rävähdä.
Jousen jäykkkyys ja pituus pitäisi näkyä valkoisella tekstillä tällä lailla:
Eli eka joku satanumero luku, esim 350,450,500 jne... Ja sitten X ja sen jousen pituus esim 2.5, jonka uskon sulla endurossa olevan. (elkassa teksti saattaa olla myös vihreällä, mutta anyway tekstin pitäisi löytyä)
makp muokkasi tätä : 27.10.2013 at 11.35
Juu on sitä jousta pyöritelty ja koitettu numeroita etsiä, mutta näyttää mulla olevan ihan pikimusta jousi ilman mitään numeroitaEdellisen omistajan mukaan 90-100kg ukon mukaan säädetty, ja itse painan sen 81kg, niin mietiskelin onko sitä jousta järkevää alkaa vaihtelemaan huollon yhteydessä? Jos siis fillariosassa saisi selville tuon jäykkyyden jollain konstilla?
N/mm yksikkönä saa jousivakion (81000*langanhalkaisija potenssiin 4) jaettuna (8*kierrosten määrä* keskihalkaisija potenssiin 3) Keskihalkaisja siis halkaisija langan puolivälistä. Tuo 81000 on teräksen liukumoduli, kohtuu kiinteä arvo kaikilla teräksillä, voi olla myös 81500. Tuolla saat kohtuullisen tarkan arvon. laske vapaat kierrokset, eli älä niitä päiden osia joissa kierrokset koskee toisiinsa, nehän ei taivu. Jos siis teräsjousi on kyseessä. maalin paksuus kannattaa koittaa huomioida.
Sen jälkeenhän pitää vielä muuntaa N/mm yksikkö lb/inc muotoon, jotta saat vertailukelpoisia yksiköitä.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Joo, ehkä on sit kulunu pois ne numerot tms.. En tiedä sitä. Mutta jousen jäykkyydestä sen verra, että jos tuntuu hyvälle, eikä pohjaa, nii ei mitää ongelmaa. Se 90-100kg on vaan suositus, ja omasta mieltymyksestähän se on kiinni. Ite oon kypärä päässä 67kg ja mulla oli endurossa 500lbs jousi, ja joissain paikoissa siltikin tuntu liian löysältä(mm: pohjaamista tapahtui suht usein)... Toisaalta jotkut 85kg kaverit ajelee enskalla samaisella 500lbs jousella. Ajotyylistä ja mieltymyksistä kiinni.
Takaiskarin jäykkyyteen ja/tai mahdolliseen pohjaamiseen ja herkkyyteen vaikuttaa myös säädöt, ei pelkkä jousi.
Pitääkö iskareitten/keulojen/hissitolppien liukuputkille käyttää jotain, esim. silikonia? Jos pitää niin mikä olisi hyvä aine tähän tarkoitukseen. Nöösi kyselemässä jälleen.![]()
No tuntuu että meikäläisen ajoilla on joku 40-50% joustosta käytössä. Kyllä tuo jäykkä jousi jää nurkkiin kumminkin pyörimään, niin vauhdin/uskalluksen noustessa voi vaihtaa jäykempään.
Itse laittanut silikonispraytä keulaan ennen ajoa. En siis ole paljaisiin liukuputkiin laittanut, kun tuntuu p*skaa aika hyvin keräävän, mutta tiivistettä hieman kynnellä raottaen ja sinne pieniä määriä suihkinut, niin toimii paljon smoothimmin keula. Ja juuri ennen ajoa.
Arvio saattaa toki hieman heittää, mutta paljon jää kumminkin käyttämättä. Sen takia tuota nykyistä jousta koitan selvittää
Olispa tuossakin semmonen rinkula kuin ilmafoxeissa, niin näkis kuinka paljon takana on joustoa käytössä.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Siellähä on pohjauskumikin. Sitä voi käyttää sag-mittarina kanssa. Nippari on hankala jousi-iskareissa...
TfTunedin laskurilla menee oikea jousi kyllä tosi hyvin oikein.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Joo, pohjauskumia on hyvä käyttää sag mittarina. Sag tosiaa se 25% tonne poluille, ja jos vähän enemmän alamäkipainoitteisesti ajat nii sinne kolmenkympin tuntumaan, näin niiku suunnilleen sääntönä, omasta fiiliksestä myös kiiinni, kuten sanottu.. Muutenkaan se nippari ei välttämättä siellä kauheesti hyödytä, turha niitä joustomatkoja on tuijotella, jos tuntuu hyvältä, eikä pohjaile, niin ei muutakun ajoa. Pohjaaminenkaan ei ole paha näissä jousi-iskareissa juurikin tuon kumin takia se vaan pehmeesti tössähtää sinne, et välttämättä edes huomaa vaikka kaikki näkyvä iskupituus olisi käytetty.
Terve!
Nöösi kyselee iskarista. Pyöränä canyon nerve al 29 8.9 2014. Keulassa fox float 32 ctd performance ja iskarina float ctd performance bv. Kysymys koskee lähinnä tuota ctd:n climb asentoa. Keula lukkiutuu tuossa asennossa lähes kokonaan ollen erittäin jäykkä ylämäkeen ajettaessa, iskarissa ei kuitenkaan tällaista tunnetta tule vaan perä notkuu huomattavasti enemmän(varsinkin putkelta ajettaessa). Eri asennoissa on selvä ero eli tuon säädön pitäisi siis jollain tapaa toimia. Kuuluisiko siis perän olla yhtä jäykkä kuin keulan tuossa climb asennossa vai onko se edes mahdollista. "Sagi" on asetettu foxin ohjeiden mukaan n.20% iskarin ollessa decend asennossa.
Jos tuon sagin asettaa tuohon 20% iskarin ollessa trail asennossa niin auttaako se siihen climb asentoon enemmän jäykistävästi.
Jos kyselen tyhmiä ja ilmiselviä asioita niin saa nauraa😄.
kyllä sen perän pitäisi jäykistyä (ei lukittua) climb asennossa huomattavasti jos näin ei tapahdu niin luultavasti vaimentimessa vika.. Tampereella on Fox:n maahantuoja r-tech suspension joten jos epäilet että iskarissasi on jotain vikaa niin kannattaisi käydä näyttämässä pyörää/iskaria heillä..
The end of the road is just the beginning...
Juu täytyypi huomenna soitella. Muuten iskari tuntuisi toimivan. Trailin ja decendin välillä on selvä ero mutta trailin ja climbin välillä ero on mielestäni hyvin minimaalinen.
^ Sama pyörä ja aivan samaa ihmetellyt. Mielestäni ei ole toiminut missään vaiheessa kuin olisin kuvitellut climb-asennossa toimivan. Muutoin iskari toimii, joten en ole asialla päätäni vielä vaivannut. Kerrohan mitä vastasivat?
R-techiin soitettu ja täytyy kyllä hieman kehaista palvelua, erittäin asiantuntevaa ja palvelualtista väkeä ainakin näin puhelimen välityksellä asioidessa. Itse näin täpärineitsyenä ilmeisesti odottanut tuolta iskarilta jotain ihmeitä(jäykkäperäistä climb moodissa😄mutta liikkeessä totesivat että todennäköisesti laite on aivan kunnossa. Climb asennossa iskarin pitää jäykistyä mutta sanoivat että jos putkelta runttaa ylämäkeen niin antaa kyllä periksi. Lisäsin iskariin vähän paineita(86kg/n.190psi) ja tein saman testilenkin joka asennolla(decend-trail-climb) ja kyllä sen eron tunsi nyt selvästi. Toki jos putkelta runttaa kunnolla niin antaahan se periksi. Kun taas polki ylämäkeä penkistä niin ei tuota pumppaamista tapahtunut juuri yhtään vaikka juuria ja kiviä ylitettiinkin.
Ihmettelin heille myös että mitä tuolta iskarista vuotaa kun lenkin jälkeen O-renkaan ympärillä on sellaista sinertävää ainetta(hyvin pieniä määriä). Kertoivat sen olevan float fluidia mikä kuuluu alussa ilmeisesti asiaan.
Jos iskarin toimintaa haluaa muuttaa niin sisuksiin pitää tehdä jotain muutoksia mutta niistä en kysellyt sen enempää.
Lopuksi sanoivat että jos toiminnassa joku askarruttaa jatkossa, niin pyörä sinne ja he katsovat onko siinä jotain vikaa, toistaiseksi kuitenkin olen vakuuttunut että iskari toimii kuten tuollaisen boostvalve iskarin pitääkin.
Siellä on ne tune arvot iskarin kyljessä. Sekä boostvalven paine. Ne vaikuttaa suoraan siihen miten paljon iskari muuttuu namikkaa kääntäessä. Olisikohan velocity tune mikä siihen vaikuttaa.
Ei ne näköjään lukitu samoin kun ennen. Itsellä sama ,että hirveitä eroja asentojen välillä ei löydy ,mutta eron huomaa kuitenkin.
Itsellä 2012 factory rp23 jossa 3 (0 ,1 ja 2) asentoo joista voi valita 1 aina käyttöön "lukituksen" (3) ohella .
Onhan tuo kätevä ,mutta karkea tapa säätää kompressiota. Mieluummin minä ottaisin pelkän lukituksen ja sit Low speed kompression säädon namiskalla. Boostvalve vois hoidella sit sen high speedin.
- Fear is a mindkiller -
Mitäs rasvaa olette käyttäneet ilmajousen sisällä voitelemiseen? Vai ihanko samalla öljyllä vaan mitä menee alajalkoihinkin? Reban huoltomanuaalin sivu 14 (13 sivunumeroinnissa) solo air spring installation, kohta 1.
Kiitoksia vastauksista ViliA ja syklopaatti. Tälläisena täpäri-nöösinä ajaminen tahtoo välillä mennä säätämiseksi...
En saanut millään öljyllä negatiiivipuolta kunnolla pitämään ilmaa, mutta biltsun silikonirasva toimii hyvin.
Tuli tilattua Canyonin 29 jäykkäperä, missä on 100mm joustava reban keula.(Grand Canyon AL 6.9). Siinä kun tuo keulan lukitustoiminto löytyy, niin sitä kun tutkailtiin niin ei ole melkeenpä minkäänlaista eroa, oli lukitus kummassa asennossa tahansa. Joskus muistan jotain vastaavaa täältä lukeneeni, mutta enhän minä haulla sitä löytänyt.
Eli meneekö tuo takuuhommiksi, vai oliko jotain kikkaa tuohon probleemaan?
Vaijeria kireämmälle, niin alkaa toimiin.
Ilmeisesti alapäästä kireämmälle? Lukko päälle ja löysät pois, vai ilman lukitusta?
Kirjanmerkit