HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 42 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 40 41 42 43 44 52 92 142 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.231 - 1.260 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #1231
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Kiitoksia. Pitänee alkaa etsimään jostain taulukkoa mikä tuo musta nyt sit on

  2. #1232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Kiitoksia. Pitänee alkaa etsimään jostain taulukkoa mikä tuo musta nyt sit on
    Korjasin vielä, eli ei oo noissa vissiinkään värejä, vaan jotain merkintää vain..
    Embrace the moment

  3. #1233
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Korjasin vielä, eli ei oo noissa vissiinkään värejä, vaan jotain merkintää vain..
    Juu itsekin nähnyt jossain valkoisella tekstillä sen jäykkyyden olevan, mutta tuo minun jousi on ihan merkkaamaton kaikin puolin

  4. #1234
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Mietin jos tuon elkan käyttäisi nyt talven aikana huollossa, ja pahemmin tullut vielä näitten jousi-iskareiden kanssa puuhasteltua, niin voiko tuolta rävähtää irrotteassa mitään naamalla jos siis jousen löysää kokonaan ennen irroittamista?

  5. #1235
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    41
    Ei voi. Tosiaan irrotat sen iskarin siitä rungosta ihan niiku ilmaiskarinki, ei sen kummempaa. Eikä sitä jousta tarvi löysyttää kokonaan(ollenkaan) ennen irroitusta, mutta vaikka löysäisitkin, eise sieltä naamalle rävähdä.

    Jousen jäykkkyys ja pituus pitäisi näkyä valkoisella tekstillä tällä lailla:
    Eli eka joku satanumero luku, esim 350,450,500 jne... Ja sitten X ja sen jousen pituus esim 2.5, jonka uskon sulla endurossa olevan. (elkassa teksti saattaa olla myös vihreällä, mutta anyway tekstin pitäisi löytyä)
    makp muokkasi tätä : 27.10.2013 at 11.35

  6. #1236
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Juu on sitä jousta pyöritelty ja koitettu numeroita etsiä, mutta näyttää mulla olevan ihan pikimusta jousi ilman mitään numeroita Edellisen omistajan mukaan 90-100kg ukon mukaan säädetty, ja itse painan sen 81kg, niin mietiskelin onko sitä jousta järkevää alkaa vaihtelemaan huollon yhteydessä? Jos siis fillariosassa saisi selville tuon jäykkyyden jollain konstilla?

  7. #1237
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Vantaanlaakso
    Viestit
    163
    N/mm yksikkönä saa jousivakion (81000*langanhalkaisija potenssiin 4) jaettuna (8*kierrosten määrä* keskihalkaisija potenssiin 3) Keskihalkaisja siis halkaisija langan puolivälistä. Tuo 81000 on teräksen liukumoduli, kohtuu kiinteä arvo kaikilla teräksillä, voi olla myös 81500. Tuolla saat kohtuullisen tarkan arvon. laske vapaat kierrokset, eli älä niitä päiden osia joissa kierrokset koskee toisiinsa, nehän ei taivu. Jos siis teräsjousi on kyseessä. maalin paksuus kannattaa koittaa huomioida.


  8. #1238
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Sen jälkeenhän pitää vielä muuntaa N/mm yksikkö lb/inc muotoon, jotta saat vertailukelpoisia yksiköitä.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  9. #1239
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    41
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Juu on sitä jousta pyöritelty ja koitettu numeroita etsiä, mutta näyttää mulla olevan ihan pikimusta jousi ilman mitään numeroita Edellisen omistajan mukaan 90-100kg ukon mukaan säädetty, ja itse painan sen 81kg, niin mietiskelin onko sitä jousta järkevää alkaa vaihtelemaan huollon yhteydessä? Jos siis fillariosassa saisi selville tuon jäykkyyden jollain konstilla?
    Joo, ehkä on sit kulunu pois ne numerot tms.. En tiedä sitä. Mutta jousen jäykkyydestä sen verra, että jos tuntuu hyvälle, eikä pohjaa, nii ei mitää ongelmaa. Se 90-100kg on vaan suositus, ja omasta mieltymyksestähän se on kiinni. Ite oon kypärä päässä 67kg ja mulla oli endurossa 500lbs jousi, ja joissain paikoissa siltikin tuntu liian löysältä(mm: pohjaamista tapahtui suht usein)... Toisaalta jotkut 85kg kaverit ajelee enskalla samaisella 500lbs jousella. Ajotyylistä ja mieltymyksistä kiinni.
    Takaiskarin jäykkyyteen ja/tai mahdolliseen pohjaamiseen ja herkkyyteen vaikuttaa myös säädöt, ei pelkkä jousi.

  10. #1240
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Pitääkö iskareitten/keulojen/hissitolppien liukuputkille käyttää jotain, esim. silikonia? Jos pitää niin mikä olisi hyvä aine tähän tarkoitukseen. Nöösi kyselemässä jälleen.

  11. #1241
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makp Katso viesti
    Joo, ehkä on sit kulunu pois ne numerot tms.. En tiedä sitä. Mutta jousen jäykkyydestä sen verra, että jos tuntuu hyvälle, eikä pohjaa, nii ei mitää ongelmaa. Se 90-100kg on vaan suositus, ja omasta mieltymyksestähän se on kiinni. Ite oon kypärä päässä 67kg ja mulla oli endurossa 500lbs jousi, ja joissain paikoissa siltikin tuntu liian löysältä(mm: pohjaamista tapahtui suht usein)... Toisaalta jotkut 85kg kaverit ajelee enskalla samaisella 500lbs jousella. Ajotyylistä ja mieltymyksistä kiinni.
    Takaiskarin jäykkyyteen ja/tai mahdolliseen pohjaamiseen ja herkkyyteen vaikuttaa myös säädöt, ei pelkkä jousi.
    No tuntuu että meikäläisen ajoilla on joku 40-50% joustosta käytössä . Kyllä tuo jäykkä jousi jää nurkkiin kumminkin pyörimään, niin vauhdin/uskalluksen noustessa voi vaihtaa jäykempään.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Pitääkö iskareitten/keulojen/hissitolppien liukuputkille käyttää jotain, esim. silikonia? Jos pitää niin mikä olisi hyvä aine tähän tarkoitukseen. Nöösi kyselemässä jälleen.
    Itse laittanut silikonispraytä keulaan ennen ajoa. En siis ole paljaisiin liukuputkiin laittanut, kun tuntuu p*skaa aika hyvin keräävän, mutta tiivistettä hieman kynnellä raottaen ja sinne pieniä määriä suihkinut, niin toimii paljon smoothimmin keula. Ja juuri ennen ajoa.

  12. #1242
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    41
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    No tuntuu että meikäläisen ajoilla on joku 40-50% joustosta käytössä . Kyllä tuo jäykkä jousi jää nurkkiin kumminkin pyörimään, niin vauhdin/uskalluksen noustessa voi vaihtaa jäykempään.
    No pelkän sagin pitäisi olla 25-30% luokkaa... Jos sulla tosiaa noin vähän oikeasti käytössä, nii kandee kysellä joo löysempää jousta Fillariosast.

  13. #1243
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Arvio saattaa toki hieman heittää, mutta paljon jää kumminkin käyttämättä. Sen takia tuota nykyistä jousta koitan selvittää

    Olispa tuossakin semmonen rinkula kuin ilmafoxeissa, niin näkis kuinka paljon takana on joustoa käytössä.

  14. #1244
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Olispa tuossakin semmonen rinkula kuin ilmafoxeissa, niin näkis kuinka paljon takana on joustoa käytössä.
    Eikö tuollaisessa jousi-iskarissa voi ihan samanlailla laittaa vaikka nippusiteen tuohon jousen sisäpuolella näkyvään "liukuputkeen", kuten ilmaiskareissakin jos sun iskari on siis samannäköinen kuin tuossa ylempänä makp:n kuvassa?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  15. #1245
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Eikö tuollaisessa jousi-iskarissa voi ihan samanlailla laittaa vaikka nippusiteen tuohon jousen sisäpuolella näkyvään "liukuputkeen", kuten ilmaiskareissakin jos sun iskari on siis samannäköinen kuin tuossa ylempänä makp:n kuvassa?
    No eipä se äkkiseltään mun pienessä pääkopassa tullut mieleen pitänee tuossa laitella semmoinen ja katsella. Kiitoksia =)

  16. #1246
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Siellähä on pohjauskumikin. Sitä voi käyttää sag-mittarina kanssa. Nippari on hankala jousi-iskareissa...

    TfTunedin laskurilla menee oikea jousi kyllä tosi hyvin oikein.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  17. #1247
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    41
    Joo, pohjauskumia on hyvä käyttää sag mittarina. Sag tosiaa se 25% tonne poluille, ja jos vähän enemmän alamäkipainoitteisesti ajat nii sinne kolmenkympin tuntumaan, näin niiku suunnilleen sääntönä, omasta fiiliksestä myös kiiinni, kuten sanottu.. Muutenkaan se nippari ei välttämättä siellä kauheesti hyödytä, turha niitä joustomatkoja on tuijotella, jos tuntuu hyvältä, eikä pohjaile, niin ei muutakun ajoa. Pohjaaminenkaan ei ole paha näissä jousi-iskareissa juurikin tuon kumin takia se vaan pehmeesti tössähtää sinne, et välttämättä edes huomaa vaikka kaikki näkyvä iskupituus olisi käytetty.

  18. #1248
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520
    Terve!
    Nöösi kyselee iskarista. Pyöränä canyon nerve al 29 8.9 2014. Keulassa fox float 32 ctd performance ja iskarina float ctd performance bv. Kysymys koskee lähinnä tuota ctd:n climb asentoa. Keula lukkiutuu tuossa asennossa lähes kokonaan ollen erittäin jäykkä ylämäkeen ajettaessa, iskarissa ei kuitenkaan tällaista tunnetta tule vaan perä notkuu huomattavasti enemmän(varsinkin putkelta ajettaessa). Eri asennoissa on selvä ero eli tuon säädön pitäisi siis jollain tapaa toimia. Kuuluisiko siis perän olla yhtä jäykkä kuin keulan tuossa climb asennossa vai onko se edes mahdollista. "Sagi" on asetettu foxin ohjeiden mukaan n.20% iskarin ollessa decend asennossa.
    Jos tuon sagin asettaa tuohon 20% iskarin ollessa trail asennossa niin auttaako se siihen climb asentoon enemmän jäykistävästi.

    Jos kyselen tyhmiä ja ilmiselviä asioita niin saa nauraa😄.

  19. #1249
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    kyllä sen perän pitäisi jäykistyä (ei lukittua) climb asennossa huomattavasti jos näin ei tapahdu niin luultavasti vaimentimessa vika.. Tampereella on Fox:n maahantuoja r-tech suspension joten jos epäilet että iskarissasi on jotain vikaa niin kannattaisi käydä näyttämässä pyörää/iskaria heillä..
    The end of the road is just the beginning...

  20. #1250
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520
    Juu täytyypi huomenna soitella. Muuten iskari tuntuisi toimivan. Trailin ja decendin välillä on selvä ero mutta trailin ja climbin välillä ero on mielestäni hyvin minimaalinen.

  21. #1251
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    95
    ^ Sama pyörä ja aivan samaa ihmetellyt. Mielestäni ei ole toiminut missään vaiheessa kuin olisin kuvitellut climb-asennossa toimivan. Muutoin iskari toimii, joten en ole asialla päätäni vielä vaivannut. Kerrohan mitä vastasivat?

  22. #1252
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520
    R-techiin soitettu ja täytyy kyllä hieman kehaista palvelua, erittäin asiantuntevaa ja palvelualtista väkeä ainakin näin puhelimen välityksellä asioidessa. Itse näin täpärineitsyenä ilmeisesti odottanut tuolta iskarilta jotain ihmeitä(jäykkäperäistä climb moodissa&#128516mutta liikkeessä totesivat että todennäköisesti laite on aivan kunnossa. Climb asennossa iskarin pitää jäykistyä mutta sanoivat että jos putkelta runttaa ylämäkeen niin antaa kyllä periksi. Lisäsin iskariin vähän paineita(86kg/n.190psi) ja tein saman testilenkin joka asennolla(decend-trail-climb) ja kyllä sen eron tunsi nyt selvästi. Toki jos putkelta runttaa kunnolla niin antaahan se periksi. Kun taas polki ylämäkeä penkistä niin ei tuota pumppaamista tapahtunut juuri yhtään vaikka juuria ja kiviä ylitettiinkin.
    Ihmettelin heille myös että mitä tuolta iskarista vuotaa kun lenkin jälkeen O-renkaan ympärillä on sellaista sinertävää ainetta(hyvin pieniä määriä). Kertoivat sen olevan float fluidia mikä kuuluu alussa ilmeisesti asiaan.
    Jos iskarin toimintaa haluaa muuttaa niin sisuksiin pitää tehdä jotain muutoksia mutta niistä en kysellyt sen enempää.
    Lopuksi sanoivat että jos toiminnassa joku askarruttaa jatkossa, niin pyörä sinne ja he katsovat onko siinä jotain vikaa, toistaiseksi kuitenkin olen vakuuttunut että iskari toimii kuten tuollaisen boostvalve iskarin pitääkin.

  23. #1253
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViliA Katso viesti
    R-techiin soitettu ja täytyy kyllä hieman kehaista palvelua, erittäin asiantuntevaa ja palvelualtista väkeä ainakin näin puhelimen välityksellä asioidessa. Itse näin täpärineitsyenä ilmeisesti odottanut tuolta iskarilta jotain ihmeitä(jäykkäperäistä climb moodissa)mutta liikkeessä totesivat että todennäköisesti laite on aivan kunnossa. Climb asennossa iskarin pitää jäykistyä mutta sanoivat että jos putkelta runttaa ylämäkeen niin antaa kyllä periksi. Lisäsin iskariin vähän paineita(86kg/n.190psi) ja tein saman testilenkin joka asennolla(decend-trail-climb) ja kyllä sen eron tunsi nyt selvästi. Toki jos putkelta runttaa kunnolla niin antaahan se periksi. Kun taas polki ylämäkeä penkistä niin ei tuota pumppaamista tapahtunut juuri yhtään vaikka juuria ja kiviä ylitettiinkin.
    Ihmettelin heille myös että mitä tuolta iskarista vuotaa kun lenkin jälkeen O-renkaan ympärillä on sellaista sinertävää ainetta(hyvin pieniä määriä). Kertoivat sen olevan float fluidia mikä kuuluu alussa ilmeisesti asiaan.
    Jos iskarin toimintaa haluaa muuttaa niin sisuksiin pitää tehdä jotain muutoksia mutta niistä en kysellyt sen enempää.
    Lopuksi sanoivat että jos toiminnassa joku askarruttaa jatkossa, niin pyörä sinne ja he katsovat onko siinä jotain vikaa, toistaiseksi kuitenkin olen vakuuttunut että iskari toimii kuten tuollaisen boostvalve iskarin pitääkin.
    Siellä on ne tune arvot iskarin kyljessä. Sekä boostvalven paine. Ne vaikuttaa suoraan siihen miten paljon iskari muuttuu namikkaa kääntäessä. Olisikohan velocity tune mikä siihen vaikuttaa.
    Ei ne näköjään lukitu samoin kun ennen. Itsellä sama ,että hirveitä eroja asentojen välillä ei löydy ,mutta eron huomaa kuitenkin.
    Itsellä 2012 factory rp23 jossa 3 (0 ,1 ja 2) asentoo joista voi valita 1 aina käyttöön "lukituksen" (3) ohella .
    Onhan tuo kätevä ,mutta karkea tapa säätää kompressiota. Mieluummin minä ottaisin pelkän lukituksen ja sit Low speed kompression säädon namiskalla. Boostvalve vois hoidella sit sen high speedin.
    - Fear is a mindkiller -


  24. #1254
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Mitäs rasvaa olette käyttäneet ilmajousen sisällä voitelemiseen? Vai ihanko samalla öljyllä vaan mitä menee alajalkoihinkin? Reban huoltomanuaalin sivu 14 (13 sivunumeroinnissa) solo air spring installation, kohta 1.

  25. #1255
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    95
    Kiitoksia vastauksista ViliA ja syklopaatti. Tälläisena täpäri-nöösinä ajaminen tahtoo välillä mennä säätämiseksi...

  26. #1256
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Mitäs rasvaa olette käyttäneet ilmajousen sisällä voitelemiseen?
    Joskus laitoin kalsiumpohjaista Nesteen OH rasvaa, mutta yleensä samaa öljyä kun voiteluun alajaloissakin.. kumpikin toimi..
    The end of the road is just the beginning...

  27. #1257
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Mitäs rasvaa olette käyttäneet ilmajousen sisällä voitelemiseen? Vai ihanko samalla öljyllä vaan mitä menee alajalkoihinkin? Reban huoltomanuaalin sivu 14 (13 sivunumeroinnissa) solo air spring installation, kohta 1.
    En saanut millään öljyllä negatiiivipuolta kunnolla pitämään ilmaa, mutta biltsun silikonirasva toimii hyvin.

  28. #1258
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Tuli tilattua Canyonin 29 jäykkäperä, missä on 100mm joustava reban keula.(Grand Canyon AL 6.9). Siinä kun tuo keulan lukitustoiminto löytyy, niin sitä kun tutkailtiin niin ei ole melkeenpä minkäänlaista eroa, oli lukitus kummassa asennossa tahansa. Joskus muistan jotain vastaavaa täältä lukeneeni, mutta enhän minä haulla sitä löytänyt.

    Eli meneekö tuo takuuhommiksi, vai oliko jotain kikkaa tuohon probleemaan?

  29. #1259
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Vaijeria kireämmälle, niin alkaa toimiin.

  30. #1260
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Ilmeisesti alapäästä kireämmälle? Lukko päälle ja löysät pois, vai ilman lukitusta?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •