Shimanon maasto-9 ja maasto-10 -pakat ovat saman levyisiä, ei tarvi prikkoja. Maantiepuolella sitten Shimanon kymppipakka tarvii prikan, ja se tulee pakan mukana. Voithan aluksi kokeilla nykyisellä 9-voimansiirrolla vain vaihtamalla eturattaan ja poistamalla etuvaihtajan. Toki jos ketju ja pakka ovat jo vaihtokunnossa, niin voihan taakse päivittää yhden lehden lisää.
Asiaan, olen ajanut nyt pari lenkkiä ja mtb-tapahtuman jäykkäperä-29:llä, jossa XX1 kampisetti ja kytkimetön medium-mittainen XX takavaihtaja. Ketju on pysynyt rattaalla koko ajan hyvin. Kun juuri vaihdoin pakan 11-36:sta 11-32:een, niin ketjussa olisi vieläkin lyhennysvaraa, mutta katsotaan nyt ensin milloin putoaa ekan kerran vai putoaako. Raportoin siitä sitten tässä topicissa.
Täysjoustopyörässä varmastikin kytkimellinen takavaihtaja puolustaa paikkaansa, mutta jäykkiksessä ja krossarissa näyttäis pelaavan hyvin ilman kytkintäkin kunhan on narrow/wide eturatas ja ketju äärilyhyt. Täysjousto-29:ssä on täysi XX1-setti eikä siinäkään ole kertaakaan pudonnut.
Aiemmin keskusteltiin siitä, onko ketjun pysyminen kuinka paljon rattaasta ja kuinka paljon vaihtajasta kiinni, niin omat kokemukset kertoo, että ratas on se juttu.
Kirjanmerkit