HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 1 / 5 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 124

Aihe: Autoilija kyselee, kun ei ymmärrä.

  1. #1

    Autoilija kyselee, kun ei ymmärrä.

    Terve

    Liityin tälle foorumille, kun haluan ymmärrystä mieltäni vaivanneeseen asiaan.
    Olen ajanut autolla aika vilkkaastikin yli kaksikymmentä vuotta pitkin Helsinkiä, toki muualla myös.
    Jo pitkään olen ihmetellyt joidenkin pyöräilijöiden tapoja, en väitä ilmiön yleistyneen, siitä ei ole kyse.
    Osa pyöräilijöistä (nyt on kyse miehistä, joilla on kallis pyörä ja tekniset vaatteet) ajaa mielestäni aika itsetuhoisen oloisesti.
    Tämä ryhmä tulee risteyksiin todella kovalla vauhdilla, käyttää tavallisia suojateitä ajaen, ajaa vilkkaalla ajoradalla, vaikka vieressä on pyörätie, kurvailee autojen välissä härkätaistelumentaliteetilla ym.
    Joten nyt kysyn:
    1. Onko olemassa ryhmä, joille tuollainen riskientäyteinen pyöräily antaa elämään jännitystä ja he hakevat sitä muista piittaamatta?
    2. Onko tuo autoa käyttämättömien ryhmä, jotka sitä kautta uskovat autoilijan kykenevän näkemään joskus autoakin nopeammin liikkuvan, aika pienen, äänettömän ja joskus epärationaalisesta suunnista lähestyvän pyöräilijän olevan kaikenaikaa kaikkien autoilijoiden näkökentässä.

    Ja uskon kyllä autoilijoissakin olevan kaikenlaista vikaa ym. Tässä kysyn nyt tätä asiaa, jota olen ihmetellyt ja monta kertaa todella pelästynytkin.

  2. #2
    harmis Guest
    En osaa vastata kumpaankaan kysymykseen mutta voisin sanoa muutaman syyn minkä takia kevyenliikenteenväylää tai pyörätietä ei käytetä.
    A. KLV:llä on niin monenlaista liikkujaa, pieniä lapsia, koiria, rullaluistelijoita ym. arvaamattomasti käyttäytyviä henkilöitä että on turvallisempaa ajaa fillarilla kovaa ajoväylällä.
    B. KLV:t ja pyörätiet ovat niin ala-arvoisessa kunnossa että niillä ei kertakaikkiaan voi ajaa niin ettei pyörä hajoa.
    C. Tien piennar on huonokuntoinen ja/tai soraa, lasinsiruja ym. moskaa täynnä että sielläkään ei voi ajaa ilman rengasrikkoja joten täytyy ajaa ajoväylän puolella.
    D. Jalkakäytävällä ei saa ajaa pyörällä.

    Siinä muutama tärkein syy miksi trikoopyöräilijöitä näkyy ajoväylillä.

    Ps. Vastasin vaikka kyseessä onkin trolli :-D

  3. #3
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Ajan autolla ihan yhtä vaarallisesti ja riskialttiisti kuin pyörälläkin!
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  4. #4
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    Terve
    Moi!


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    1. Onko olemassa ryhmä, joille tuollainen riskientäyteinen pyöräily antaa elämään jännitystä ja he hakevat sitä muista piittaamatta?
    Kyllä. Itse asiassa kaikki aktiivit kuulutaan tuohon ryhmään. V*ttuilaksemme ärsytetään.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    2. Onko tuo autoa käyttämättömien ryhmä, jotka sitä kautta uskovat autoilijan kykenevän näkemään joskus autoakin nopeammin liikkuvan, aika pienen, äänettömän ja joskus epärationaalisesta suunnista lähestyvän pyöräilijän olevan kaikenaikaa kaikkien autoilijoiden näkökentässä.
    Jälleen oikein.

  5. #5
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Harmiksella oli aika kattava vastaus. Kysyjän kysymys oli asiallinen, toivottavasti myös vastaukset ovat
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  6. #6
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Arvatenkin tästä tulee pitkä ja antoisa keskustelu.

    Sen verran kommentoisin, että kun aloittaja kirjoittaa "nyt on kyse miehistä, joilla on kallis pyörä ja tekniset vaatteet", he kaikki eivät kuulu samaan ryhmään. Ei pidä yleistää. Ajan itsekin usein kalliilla (testi)pyörillä ja pukeudun teknisiin vaatteisiin, mutta ajoni on kaukana itsetuhoisesta ja osaan varsin hyvin asettua myös autoilijan asemaan (+30000 km/v pakettiautolla). Minunlaisiani on paljon muitakin.

    Yhtä hyvin on olemassa Jopolla nappikuulokkeet päässä ajavien, älypuhelinta räpläävien teinityttöjen ryhmä, joka on vähintäänkin yhtä itsetuhoinen ja muusta liikenteestä piittaamaton kuin aloittajan kuvaamat pyöräilijät. Heistä vain ei keskustelupalstoilla kirjoiteta yhtä paljon.

  7. #7
    Liittynyt
    02/2008
    Paikkakunta
    Br*ksstr*nd*n
    Viestit
    105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    -- 2. Onko tuo autoa käyttämättömien ryhmä, jotka sitä kautta uskovat autoilijan kykenevän näkemään joskus autoakin nopeammin liikkuvan, aika pienen, äänettömän ja joskus epärationaalisesta suunnista lähestyvän pyöräilijän olevan kaikenaikaa kaikkien autoilijoiden näkökentässä.--
    Ajoradalla liikkuminen on juuri rationaalisesta suunnasta lähestymistä ja sitä kautta pyöräilijä on paremmin autoilijoiden näkökentässä. Pyörätien ja ajoradan kohtaamispaikat ovat vaarallisimpia paikkoja pyöräilijälle - vauhdista riippumatta.

  8. #8
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    PK-seutu
    Viestit
    350
    Minusta tuntuu, että täällä ei oikein tunnisteta tai tunnusteta aloitusviestissä kuvatun pyöräilijäryhmän olemassaoloa ja sitten tällainen kysymys leimataan heti trolliksi. Kyllä noita trikoosalamoita on, olen itsekin laittanut saman merkille. Tosin väitän, että trikoomaantiepyöräilijöiden lisäksi noita pitkin autokaistoja tykittäviä reikäpäitä tulee myös hipsterifiksipyöräilijöiden genrestä. Ja ei, minäkään en ole keksinyt miksi tuollaista harrastetaan, ei täällä mikään kelvi ole niiiiin huonossa kunnossa, etteikö tilannenopeuteen hidastamalla hengissä selviäisi. Viimeksi eilen ihmettelin aamulla bussilla töihin mennessä Lauttasaaren kohdalla edessä tykittelevää maantiepyöräilijää, joka posotti pitkin ajorataa aamuliikenteen seassa, vaikka vieressä on aivan käyttökelpoinen pyörätie. Tykityksen - ja samalla autoliikenteen hidastamisen - hän päätti luonnollisesti "tyylikkäällä" siirtymällä lennosta kevyenliikenteen väylälle vilkaisemattakaan sivuilleen. Uskoakseni Darwin kuitenkin vielä voittaa.

    Itsekin ajelen maantiepyörällä trikoissa, mutta ei tule mieleenkään mennä ajoradoille poukkoilemaan henkeni kaupalla ja autojen liikennettä hidastamaan ellei ole äärimmäinen pakko.

    Muoks: Käsittääkseni lakikin kieltää ajoradalla ajamisen, mikäli käytettävissä on pyörätie. En ymmärrä, miksei näitä poukkoilijoita ja autoteiden tukkoja saada kuriin. Minusta nuo turvallisuusaspektit on aikalailla selittelyä ja usein tulee mieleen, että siellä autojen seassa tykitellään silkasta näyttämisen halusta.

  9. #9
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    1. Onko olemassa ryhmä, joille tuollainen riskientäyteinen pyöräily antaa elämään jännitystä ja he hakevat sitä muista piittaamatta?
    On, vastaava ja osittain sama ryhmä kuin riskiautoilijat.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    2. Onko tuo autoa käyttämättömien ryhmä, jotka sitä kautta uskovat autoilijan kykenevän näkemään joskus autoakin nopeammin liikkuvan, aika pienen, äänettömän ja joskus epärationaalisesta suunnista lähestyvän pyöräilijän olevan kaikenaikaa kaikkien autoilijoiden näkökentässä.
    Vähemmistö on autoa käyttämättömiä ja suurella enemmistöllä on ajokortti ja osalla autokin - kysehän on miehistä - ja ajotapa ja asenne liikenteeseen on tullut jo isän kyydissä ollessa pois luettuna toki nuo epärationaalisista suunnista tulevat.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Sen verran kommentoisin, että kun aloittaja kirjoittaa "nyt on kyse miehistä, joilla on kallis pyörä ja tekniset vaatteet", he kaikki eivät kuulu samaan ryhmään. Ei pidä yleistää. Ajan itsekin usein kalliilla (testi)pyörillä ja pukeudun teknisiin vaatteisiin, mutta ajoni on kaukana itsetuhoisesta ja osaan varsin hyvin asettua myös autoilijan asemaan (+30000 km/v pakettiautolla). Minunlaisiani on paljon muitakin.
    Minä olen luullut, ettei toimittajien tarvitse itse ostaa testipyöriä, joten Sinulle ne lienevät halpoja ajaa?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  10. #10
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Enpä voi kommentoida, kun ei tunne kyseistä tyyppiä edustavia pyöräilijöitä. Aloittaja näyttää asuvan hesassa, joten onko niitä siellä enemmän? En kyllä ole törmännyt sellaisiin myöskään Laajasalossa ja Niittykummussa asuessani. Itse pyrin ajamaan pyörällä sen kalleudesta tai vaatetuksesta riippumatta niin että henki säilyy eli monta kertaa päivässä joutuu väistämään ajoneuvoja, jotka eivät noudata kolmioita, STOP-merkkejä tai muita väistämissääntöjä. Autolla ajaessa sellaisia ei kohtaa kovinkaan usein varsinkaan pyörällä ajavien kohdalla. Näin siis täällä läntisellä uudellamaalla.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  11. #11
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    444
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Justiina Katso viesti
    Minusta tuntuu, että täällä ei oikein tunnisteta tai tunnusteta aloitusviestissä kuvatun pyöräilijäryhmän olemassaoloa ja sitten tällainen kysymys leimataan heti trolliksi. Kyllä noita trikoosalamoita on, olen itsekin laittanut saman merkille. Tosin väitän, että trikoomaantiepyöräilijöiden lisäksi noita pitkin autokaistoja tykittäviä reikäpäitä tulee myös hipsterifiksipyöräilijöiden genrestä. Ja ei, minäkään en ole keksinyt miksi tuollaista harrastetaan, ei täällä mikään kelvi ole niiiiin huonossa kunnossa, etteikö tilannenopeuteen hidastamalla hengissä selviäisi. Viimeksi eilen ihmettelin aamulla bussilla töihin mennessä Lauttasaaren kohdalla edessä tykittelevää maantiepyöräilijää, joka posotti pitkin ajorataa aamuliikenteen seassa, vaikka vieressä on aivan käyttökelpoinen pyörätie. Tykityksen - ja samalla autoliikenteen hidastamisen - hän päätti luonnollisesti "tyylikkäällä" siirtymällä lennosta kevyenliikenteen väylälle vilkaisemattakaan sivuilleen. Uskoakseni Darwin kuitenkin vielä voittaa.

    Itsekin ajelen maantiepyörällä trikoissa, mutta ei tule mieleenkään mennä ajoradoille poukkoilemaan henkeni kaupalla ja autojen liikennettä hidastamaan ellei ole äärimmäinen pakko.

    Muoks: Käsittääkseni lakikin kieltää ajoradalla ajamisen, mikäli käytettävissä on pyörätie. En ymmärrä, miksei näitä poukkoilijoita ja autoteiden tukkoja saada kuriin. Minusta nuo turvallisuusaspektit on aikalailla selittelyä ja usein tulee mieleen, että siellä autojen seassa tykitellään silkasta näyttämisen halusta.
    Tähän ei oikein mitään lisättävää.

  12. #12
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482

    Autoilija kyselee, kun ei ymmärrä.

    Itse en ole tuollaista pyöräilyä täällä maalla havainnut, edes autoillessa. Noita pääkaupunkiseudulta juhlapyhiksi maalle pakenevia kilpa-autoilijoita senkin edestä. Jos ajotapa kaupunkiliikenteessä on yhtä välinpitämätön, niin varmasti tulee "tilanteita".

  13. #13
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    PK-seutu
    Viestit
    350
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Aloittaja näyttää asuvan hesassa, joten onko niitä siellä enemmän?
    On. Itse törmäsin ilmiöön vasta tänne pk-seudulle muutettuani. Helsingin kantakaupungissa näkee aika-ajoin erikoisia ajosuorituksia paikoissa, joihin en itse fillarilla edes uskaltaisi (tosin olenkin arkajalka ja tiedostan erinomaisen kirkkaasti kumpi jää lähikontaktissa kakkoseksi, minä vai auto). Myös nykyisin kulkemani Hki-Espoo -väli lienee yksi vilkkaimmista TMT-reiteistä ja sillä näkeekin melkein joka päivä kamikazepyöräilijöitä; toisinaan ajoradalla, toisinaan kelveillä vaaratilanteita aiheuttamassa. Jotkut vaan luulee olevansa yksin liikenteessä ja olevansa itse kuolemattomia, mikä pätee myös autoilijoihin.

  14. #14
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Justiina Katso viesti
    ...Myös nykyisin kulkemani Hki-Espoo -väli lienee yksi vilkkaimmista TMT-reiteistä ja sillä näkeekin melkein joka päivä kamikazepyöräilijöitä...
    No joo, kyllä se länsiväylän varsi oli melko liikennöity, mutta ei se muutama vuosi sitten niin vaarallinen ollut. Sitä tuli kuljettua niin pyörällä kuin rullaluistimilla. Kyllä siellä silloinkin kulki melko vauhdikkaasti eteneviä fitness-pyöräilijöitä puikkelehtien, mutta kun piti oikean reunan niin en muista mitään vaaratilanteita. Itäväylän varressa vielä sitäkin vähemmän.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  15. #15
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    joskus epärationaalisesta suunnista lähestyvän pyöräilijän olevan kaikenaikaa kaikkien autoilijoiden näkökentässä.
    Tuohon kohtaan osavastaus voisi olla sekin, että kevyenliikenteenväylät joskus lähestyvät ajorataa epärationaalisista suunnista.

    Kotini läheisyydessä on pari kohtaa, jossa ajorataa käyttävä auto on selkeästi väistämisvelvollinen kevyenliikenteen väylällä kulkevia kohtaan, mutta väistämisvelvollisuuden noudattaminen on liikennesuunnittelulla tehty hyvin vaikeaksi. Tosin vastikään näin tällaisessa paikassa mopoautoilijan oikein kääntyneen istuimellaan katsomaan, joko voi ylittää kevyenliikenteenväylän turvallisesti.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risu Katso viesti
    Ajoradalla liikkuminen on juuri rationaalisesta suunnasta lähestymistä ja sitä kautta pyöräilijä on paremmin autoilijoiden näkökentässä. Pyörätien ja ajoradan kohtaamispaikat ovat vaarallisimpia paikkoja pyöräilijälle - vauhdista riippumatta.
    Tuo on monin paikoin totta.

    Tampereella on aika paljon pikkukatuja, joilla autoliikenne on enimmäkseen vähäistä. Niinpä käytän tilaisuuden tullen pyörätiettömiä katuja, ettei tarvitsisi ajaa pyörätiellä, jolta/jonne on risteyksissä olematon näkyvyys.

    "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

  16. #16
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Justiina Katso viesti
    On. Itse törmäsin ilmiöön vasta tänne pk-seudulle muutettuani. Helsingin kantakaupungissa näkee aika-ajoin erikoisia ajosuorituksia paikoissa, joihin en itse fillarilla edes uskaltaisi (tosin olenkin arkajalka ja tiedostan erinomaisen kirkkaasti kumpi jää lähikontaktissa kakkoseksi, minä vai auto). Myös nykyisin kulkemani Hki-Espoo -väli lienee yksi vilkkaimmista TMT-reiteistä ja sillä näkeekin melkein joka päivä kamikazepyöräilijöitä; toisinaan ajoradalla, toisinaan kelveillä vaaratilanteita aiheuttamassa. Jotkut vaan luulee olevansa yksin liikenteessä ja olevansa itse kuolemattomia, mikä pätee myös autoilijoihin.
    Jos ihminen ei osaa arvostaa itseään, ei todennäköisesti arvosta muitakaan ja sellainen heikon itsetunnon omaava varmaan tekee sitten erikoisia liikkeitä liikenteessäkin. Osahan jopa kuvittelee, että on ehdittävä ensin, "ettei jää huonommaksi", joka olisi huvittavaa ellei siitä aiheutuisi paljon vaaratilanteita.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  17. #17
    pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    1. Onko olemassa ryhmä, joille tuollainen riskientäyteinen pyöräily antaa elämään jännitystä ja he hakevat sitä muista piittaamatta ?
    Kyllä, kaupunkien pyörälähetit. Tosin tämän ammattiryhmän vaikuttimet eivät ole kuvaamasi kaltaiset. Ammattiryhmään kuuluvien henkilöiden tavoitteena on toimittaa kirjeet ja pikkupaketit mahdollisimman nopeasti paikasta toiseen, jolloin liikenteessä joudutaan autojen seassa luovimaan ja reittivalintojen suhteen pitää olla joskus joustava ja kekseliäs. Pyörälähetin valttina on juuri nopeus, koska kaupungissa ammattitaitoista pyörälähettiä ei voita nopeudessa mikään. Ammatissa ansaintamahdollisuudet ovat erittäin huonot ja usein se on lähinnä elämäntapa, kutsumus tai osa-aikatyö tai välivaihe elämässä matkalla johonkin muuhun ammattiin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    2. Onko tuo autoa käyttämättömien ryhmä, jotka sitä kautta uskovat autoilijan kykenevän näkemään joskus autoakin nopeammin liikkuvan, aika pienen, äänettömän ja joskus epärationaalisesta suunnista lähestyvän pyöräilijän olevan kaikenaikaa kaikkien autoilijoiden näkökentässä.
    Yksi tärkeä syy liikkua ajoväylällä eikä erillisellä pyörätiellä on se, että silloin myös autolla liikkuva helpoiten havaitsee pyöräilijän. Suomessa autoilijoiden asenteet liikenteessä ovat vuosien varrella muuttuneet, suoja- tai pyörätietä ei enää kunnioiteta samalla tavalla kuin ennen. Hyvin usein saa nykyään lukea sanomalehdistä että suoja- tai pyörätiellä on autoilija törmännyt jalankulkijaan tai pyöräilijään. Hyvin harvoin näkee enää autoilijoita, jotka pysähtyvät TYHJÄN suoja- tai pyörätien eteen ja varmistavat ettei jalankulkija tai pyöräilijä ole sinne tulossa ennenkuin ajavat sen yli.

    Käsittääkseni myös Suomessa kaupunkien liikennesuunnittelussa ollaan pikkuhiljaa siirtymässä eurooppalaiseen malliin jossa pyöräilijöille ollaan varaamassa tila osana ajoväylää joko sen reunassa tai keskellä, jotta autoilijat ja pyöräilijät voivat helpoimmin havaita toisensa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    Ja uskon kyllä autoilijoissakin olevan kaikenlaista vikaa ym. Tässä kysyn nyt tätä asiaa, jota olen ihmetellyt ja monta kertaa todella pelästynytkin.
    Tämä asia on hyvä huomioida. Virheitä valitettavasti sattuu ihan tahattomastikin ja liikenne on yhteispeliä. "Share the Road", niinhän sitä sanotaan.

  18. #18
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Justiina Katso viesti
    Minusta tuntuu, että täällä ei oikein tunnisteta tai tunnusteta aloitusviestissä kuvatun pyöräilijäryhmän olemassaoloa ja sitten tällainen kysymys leimataan heti trolliksi. Kyllä noita trikoosalamoita on, olen itsekin laittanut saman merkille. Tosin väitän, että trikoomaantiepyöräilijöiden lisäksi noita pitkin autokaistoja tykittäviä reikäpäitä tulee myös hipsterifiksipyöräilijöiden genrestä. Ja ei, minäkään en ole keksinyt miksi tuollaista harrastetaan, ei täällä mikään kelvi ole niiiiin huonossa kunnossa, etteikö tilannenopeuteen hidastamalla hengissä selviäisi. Viimeksi eilen ihmettelin aamulla bussilla töihin mennessä Lauttasaaren kohdalla edessä tykittelevää maantiepyöräilijää, joka posotti pitkin ajorataa aamuliikenteen seassa, vaikka vieressä on aivan käyttökelpoinen pyörätie. Tykityksen - ja samalla autoliikenteen hidastamisen - hän päätti luonnollisesti "tyylikkäällä" siirtymällä lennosta kevyenliikenteen väylälle vilkaisemattakaan sivuilleen. Uskoakseni Darwin kuitenkin vielä voittaa.

    Itsekin ajelen maantiepyörällä trikoissa, mutta ei tule mieleenkään mennä ajoradoille poukkoilemaan henkeni kaupalla ja autojen liikennettä hidastamaan ellei ole äärimmäinen pakko.

    Muoks: Käsittääkseni lakikin kieltää ajoradalla ajamisen, mikäli käytettävissä on pyörätie. En ymmärrä, miksei näitä poukkoilijoita ja autoteiden tukkoja saada kuriin. Minusta nuo turvallisuusaspektit on aikalailla selittelyä ja usein tulee mieleen, että siellä autojen seassa tykitellään silkasta näyttämisen halusta.
    Pyörätietä ei ole lain mukaan " aina " pakko käyttää vaikka sellainen olisikin vieressä.

  19. #19
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    19
    Olen samaa mieltä siitä että todella monet pyöräilijät sekoilevat liikenteessä. Oman havaintoni mukaan ne ovat enimmäkseen kouluikäisiä tai nelikymppisiä joiden kulkupelinä on joku halpa markettipyörä. Toki sekoilijoita löytyy kaikista ryhmistä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    Tämä ryhmä tulee risteyksiin todella kovalla vauhdilla
    Tämä pisti silmään. Melkein kaikissa risteyksissähän autot ovat väistämisvelvollisia fillareihin nähden. Nopeammin ne autotkin pääsevät jatkamaan matkaa jos fillari ei turhaan hidastele. Eihän autotkaan suoraan ajaessaan joka risteyksen kohdalla hidasta siltä varalta että jos vaikka kolmion takaa kääntyvä toinen auto työntää nokkansa eteen. Pitää voida luottaa siihen että se kolmion takaa tuleva ei sieltä tule.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    uskovat autoilijan kykenevän näkemään joskus autoakin nopeammin liikkuvan, aika pienen, äänettömän ja joskus epärationaalisesta suunnista lähestyvän pyöräilijän olevan kaikenaikaa kaikkien autoilijoiden näkökentässä.
    Suomen liikennejärjestelyt eivät todellakaan ole täydelliset, mutta emme voi kotiinkaan jäädä. Uskomme että autokoulussa on opetettu ettei sokkona ajeta metriäkään. Jos ei taidot riitä havaitsemaan muuta liikennettä, voi ajokortin palauttaa lähimmän poliisiaseman hyllylle.

  20. #20
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    217
    Itse ajelen päivittäisehkösti fillarilla, autolla ja julkisilla..

    ..tänään totesin itselleni eräästä itsetuhoisesta käytöksestä itsekin, että tuo on kaava. Miksi ihmeessä Helsingin Kalliossa on yleistynyt, että tasa-arvoisissa risteyksissä tai kolmion takaa ajetaan pokkana fillarilla auton eteen, kun fillarilla olisi väistämisvelvollisuus. Pienemmän oikeudella?

    Joka on hyvä siinä mielessä, että ISOMMAN PITÄÄ aina väistää mutta PIENEMPI EI SAISI käyttää sitä hyväkseen ja olla perse.
    Näistä saa koko fillarointi paskaa mainetta.

  21. #21
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    217
    Eikä tosiaan ole kyse nelikymppisistä markettifillaroitsijoista tai teineistä vaan larry flinteistä hipstereistä sinkuloilla, "minulla on oikeus".

  22. #22
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Lago di Lahti
    Viestit
    1.108
    Olen henkilöauton kuski, pyöräilijä, lastenvaunujen ulkoiluttaja ja koirankusettaja aina tarpeen mukaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    Jo pitkään olen ihmetellyt joidenkin pyöräilijöiden tapoja, en väitä ilmiön yleistyneen, siitä ei ole kyse.
    Osa pyöräilijöistä (nyt on kyse miehistä, joilla on kallis pyörä ja tekniset vaatteet) ajaa mielestäni aika itsetuhoisen oloisesti.
    Tämä ryhmä tulee risteyksiin todella kovalla vauhdilla, käyttää tavallisia suojateitä ajaen, ajaa vilkkaalla ajoradalla, vaikka vieressä on pyörätie, kurvailee autojen välissä härkätaistelumentaliteetilla ym.
    Vastakysymys:
    Näyttääkö pyörä yksivaihteiselta (single speed)?


    Vai onko se maantie/kilpapyörä, kuten alla?


    Katso erityisesti takarenkaan keskiötä. Ensinmainituissa on vain yksi vaihde, jälkimmäisissä n. 20 vaihdetta.

    Yksivaihteisen kuskit saattavat ottaa mallia New Yorkin pyöräläheteistä, jotka pujottelevat liikenteen seassa tähän tyyliin:
    http://www.youtube.com/watch?v=Pn6ie1zCkZU


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    Joten nyt kysyn:
    1. Onko olemassa ryhmä, joille tuollainen riskientäyteinen pyöräily antaa elämään jännitystä ja he hakevat sitä muista piittaamatta?
    Kyllä. Kutsumme heitä kamikaze-pyöräilijöiksi ja heidän takiaan kaikki me hyväkäytöksiset pyöräilijät saamme ihmisten huudot risteyksissä vaikka sillä kertaa ajaisimme täysin asiallisesti. Autoilijat ruikkivat lasinpesunestettä päälle tai yrittävät kiilata ojaan...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apukuski Katso viesti
    2. Onko tuo autoa käyttämättömien ryhmä, jotka sitä kautta uskovat autoilijan kykenevän näkemään joskus autoakin nopeammin liikkuvan, aika pienen, äänettömän ja joskus epärationaalisesta suunnista lähestyvän pyöräilijän olevan kaikenaikaa kaikkien autoilijoiden näkökentässä.
    Nykyisin kaikilla PK-seudulla asuvilla ei ole ajokorttia, joten eivät he voi tietää mitä autosta näkee. Esim. saksalaisissa autoissa on todella paksut A-pilarit, joiden taakse voi mahtua kokonainen pyöräilijä.

  23. #23
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    B. KLV:t ja pyörätiet ovat niin ala-arvoisessa kunnossa että niillä ei kertakaikkiaan voi ajaa niin ettei pyörä hajoa.
    Sitten on vääränlainen pyörä. Kannattaa hankia sellainen pyörä jolla pystyy ajamaan siellä missä pyörällä kuuluu ajaa.

  24. #24
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Sitten on vääränlainen pyörä. Kannattaa hankia sellainen pyörä jolla pystyy ajamaan siellä missä pyörällä kuuluu ajaa.
    Pyöräilijä saa ajaa ajoradalla, Kun erityiset syyt siihen pakottavat. Esimerkiksi pyörätie voi olla käyttökelvottomassa kunnossa tai tukittu parkkeeratuilla autoilla. Tieliikennelaki 8 § 3 momentti.

  25. #25
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    169
    Ainekin Espoossa olen tänä kesänä havainnut ajoradalla polkevien miesten määrän lisääntyneen ja katson tilannetta vielä maantiepyöräilijän ajolasien takaa. Samoja reittejä poljen itsekin ja en ymmärrä alkuunkaan pakkomiellettä polkea kotinurkilla kaupunkisiirtymiä ajpradalla. Uskoisin useimpien ajoratapolkijoiden kuitenkin suuntaavan Kirkkonummen tai pohjois-Espoon suuntaa päästäkseen polkemaan aidosti matkaa. Luulisi kestävän ne muutamat kilsat kevyenliikenteen väylällä. Kauklahdenväylä ja Nöykkiönkatu esimerkkinä paikoistam joissa tullut kesän aikana bongattua polijoita ajoradalta, vaikka viereinen kevyenliikenteen väylä on ihan toimiva.

  26. #26
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Eli nelikymppisiä late adoptereita. Tosi hipsterit siirtyivät fikseistä mopoihin ja edelleen 70-lukulaisiin japsiprätkiin jo aikoja sitten. Eikö se suurin pelsepuupi ole se työtön, 4-kymppinen, ajokortiton, kalliilla pyörällä ajava succisohjus, joita vilistää ilmeisesti tuhansia tuolla liikenteessä.

    minkälaisilla pyörillä porukka ajelee jos ne eivät muka kestä suomalaista infraa? Pyörätiet ja ajoradat ovat nimittäin todella hyvässä kuosissa, tai ainakin oli vielä neljä kuukautta sitten pk-seudulla.
    6.7 WTF/kg


  27. #27
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Hieanoo,
    phillarifoorumille saapuu autoilijaksi esittäytyvä ihmettelemään phillaristien omituista liikennekäyttäytymistä.
    Tänäänkään en yhtään ihmetellyt kun Viikin liikenneynpyrässä mut yritti ensin jyrää 550 linjan Jokeri(eli siis Pelle)bussi ja heti perään kivirekka kun phillarilla viipelsin kolmioiden taikaan ei-luottaen. Jos en olis kahteen kertaan nostanut perää ilmaan niin olisin tänäänkin tuplaraato.
    Ainoa konsti jolla fillaristi pysyy hengissä on emuloida hiirtä kissanäyttelyssä, kaikki muu on ihan joutohumppaa.
    Mun pelkästä työmatkafillaroinnista tulee tonni kuussa, aika hyvä tilasto-otos - enemmän kuin monella autoilijalla täällä PK-alueella.

    Jatkakaa
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

  28. #28
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Totta muuten. Miten kukaan pk-seudulla päivittäin liikkuva pystyy vakavahkolla naamalla ihmettelemään kenenkään tekemisiä liikenteessä?
    6.7 WTF/kg


  29. #29
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Paavi Katso viesti
    Tämä pisti silmään. Melkein kaikissa risteyksissähän autot ovat väistämisvelvollisia fillareihin nähden.
    Kääntyvä autoilija väistää pyöräilijää, mutta ei suoraan jatkavan tarvitse, ellei ole kolmiota tai stop-merkkiä ennen sitä suojatietä. Tasa-arvoiset risteykset on sellaisia, jossa pyöräilijä ei voi ajaa hurauttaa pyörätienjatkeen yli luottaen siihen, että kyllä hänet puskan takaa 40km/h vauhdilla huomataan, siinä pyöräilijällä voi olla velvollisuus antaa autoilijan mennä ensin.

    Tuo sääntö osataan huonoiten kaikista auto vs pyörä säännöistä Liikenneturvan tutkimuksien mukaan.

    Nykysäännöillähän elämä on välillä hankalaa, kun ne suuntamerkit niin autoissa kuin pyörissä/pyöräilijöissä loistavat poissa-olollaan niin monessa tilanteessa.

    Sitten on sellaisia ei risteyksessä olevia pyörätien jatkeita (harvinaisempia), joissa pyöräilijä ei koskaan ole väistämisvelvollinen, koska auto ei voi kääntyä, eli menee aina suoraan.


    Se olisi kyllä kiva, jos ajettaisiin aina siten, että jätettäisiin niille virheillekkin tilaa, jos ei kerkeä sen vertaa hidastamaan, niin parempi lähteä aiemmin tai miettiä koko toiminta uusiksi, hölmöä ottaa itselleen kiirettä, valmiissa maailmassa.

    Noi pyörälähetitkin on sellaisia, että kyllä niiden pitää lakeja sekä asetuksia noudattaa eikä aiheuttaa vaaraa muille sillä omalla turhaakin turhemmalla hötkyämisellä, ei se kiire kiiruhtamalla häviä ja kaikessa muussa paitsi jos henki on kyseessä keretään kyllä rauhallisemmallakin tahdilla, se on puhtaasti kuvitelmaa että sillä liikenteessä kiirehtimisellä saisi jotain oikeasti merkittävää etua kokonaisuudessaan.

    Sinällään kaupungeissahan on pian (no suhteellista, vuosia menee) kaikkialla 30km/h rajoitukset tai jopa alle, jolloin ihmiset alkaa enemmän kulkemaan sähköavusteisilla pyörillä, kun ei niin suurta eroa ole nopeudessa, toki aluksi vain kesäisin, tuolloin voisi olla järkevää, että pyörät kulkisivat autoteillä, mutta kaistan jakamista jos ei sallittaisi muiden kuin pyörien kanssa, niin tällöin ei olisi niitä vaaratilanteita, autot ei saisi tunkea rinnalle jne.

    Sitten ei syöksyisi niitä pyöriä myöskään oudoista paikoista, homma selkeytyisi kun pelattaisiin enemmän samoilla säännöillä. Tietty ne jotka kiirehtää fillarilla turhaan eivät tykkäisi, kun sitten pitäisi mennä muiden tahtiin, mutta eipä niillä harvoilla kamikazeilla mitään väliäkään olisi.

    Pyöräilemättömillekkin olisi helpommin ennakoitavissa nuo tilanteet, kun ne yllättävät tilanteet poistuisi.

    Tässä maassa jos ei malttia ja harkintaa löydy itseltä, niin pian lähtee vapauksia ja hissutellaan kiltisti jonossa kuin köyhäntalon porsaat.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  30. #30
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Hieanoo,
    phillarifoorumille saapuu autoilijaksi esittäytyvä ihmettelemään phillaristien omituista liikennekäyttäytymistä.
    Tänäänkään en yhtään ihmetellyt kun Viikin liikenneynpyrässä mut yritti ensin jyrää 550 linjan Jokeri(eli siis Pelle)bussi ja heti perään kivirekka kun phillarilla viipelsin kolmioiden taikaan ei-luottaen. Jos en olis kahteen kertaan nostanut perää ilmaan niin olisin tänäänkin tuplaraato.
    Ainoa konsti jolla fillaristi pysyy hengissä on emuloida hiirtä kissanäyttelyssä, kaikki muu on ihan joutohumppaa.
    Mun pelkästä työmatkafillaroinnista tulee tonni kuussa, aika hyvä tilasto-otos - enemmän kuin monella autoilijalla täällä PK-alueella.

    Jatkakaa
    Muista huutaa jarrutuksen aikana oikein railakkaasti "AAAAAAAIIIIIIIIIaiiiaiiiaiii mikä tunari", saa aikaan suhteellisen hätäisen jarrutuksen siinä isossakin ajoneuvossa, bussien kanssa paljon hauskempaa, kun ne matkustajathan muuten arvostaa, josta palaute menee bussikuskista liikennöitsijälle ja pian ei se tunari aja enää ko. firmassa.

    Volyymi saa tosiaan olla reilu, mutta kyllä ne kuulee ja tosi harva oikeasti tahtoo päälle ajaa.

    Tai enhän minä nykykaupungeista niin tiedä, mutta joskus toimi ihan hyvin, toisinaan pääsi jopa keskustelemaan sivistyneesti ja rauhallisesti vastapuolen keuhkotessa naama liikennevalon punaisena.

    Eikös siellä hesassa kulje paljon porukkaa tuolta espoo, vantaa suunnasta ja jopa vähän kauempaakin? Helposti kumminkin pari tonttua ajelevat kuussa, ne jotka asuu hesassa sitten ajaakin jo vähemmän oletettavasti, mutta kyllä tonttu on kiitettävästi pyörittelyä kuussa, näkee siinä kaikenlaista jo.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •