Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
http://cyclingtips.com.au/2013/08/war-on-our-roads/
Siinä ajatuksia herättävä filmi liikenteestä.
Olen selvinnyt tää vuonna ajamatta yhteen autojen kanssa, onneksi. Yksi iso kuorma-auto tuli kolmion takaa vauhdilla, ei yrittänytkään jarruttaa, onneksi arvasin. Tapahtui Tuusulantien varressa pari viikkoa sitten.
Tämän viikon maanantaina Audi kääntyi Helsingin Fredalla vasemmalta kaistalta oikealle, minä olin juuri kohdalla. Pikainen jarrutus auttoi.
Samalla matkalla viellä Helsingin Lauttasaaressa henkilöauto tuli kolmion takaa, ei hiljentänyt ennen pyörätietä. Kuulin äänestä, että auto on tulossa, jarrutin ajoissa.
Kaksi fillaria on hajonnut käyttökelvottomaksi auton alle, kerran selvittiin fillarin korjauskella minä olen ajokunnossa edelleen.
Kai tällaiset tapaukset ovat arkea palstalaisille, eli ei mitään uutt ai yllättävää.
Ihan vaan anekdoottina: Saksassa jossain pikkukaupungissa (eli suomalaisittain isommassa taajamassa) liikenneinsinöörit saivat läpi muutoksen jossa *kaikki* liikennemerkit ja -valot poistettiin kaupunkialueen kaduilta. Tulos oli se että onnettomuudet (sekä autojen että autojen ja jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden väliset) vähenivät huomattavasti.
Vielä ensimmäisen fillarikauden jälkeen olisin ollut sitä mieltä että suurin osa tämmöisistä kylkeenajoista/melkein kolareista sattuu tyypeille jotka ikään kuin hakeutuvat tällaisiin tilanteisiin tai joiden ajotapa on tarpeettoman ja agressiivisen jääräpäinen (vrt. tyypillinen olen-keskivertoa-parempi-kuljettaja-ja-muut-törttöilevät-liikenteessä -autoilija), mutta en enää. Enkä minä edes työmatkafillaroi tai juuri muutenkaan harrasta kaupunkiajoa...
Vastaus on kyllä. Olen tässä jonkin aikaa foorumilla lurkannu ja nyt sain kipinän liittyä joukkoon iloiseen.
Mutta kyl mä hämmästelen, miten asb saa kuulostamaan ton kolaroinnin niin arkipäiväiseltä. Vaikka vika olisikin toisessa, niin jokaisella on velvollisuus tehdä parhaansa välttääkseen onnettomuudet. Ehkä tämä yksi autoilija oppii virheestään mut niitä on täällä Suomenmaassa yli 3 miljoona, että siinä on työnsarkaa rueta kolaroimaan. Voihan se risteysalueella jarruttaminen harmittaa mutta pyörätuolissa ketuttaa enemmän eikä paljoa lohduta, vaikka tietäisi olleensa etuajo-oikeutettu - mikä sekään ei kuitenkaa tarkoita oikeutta ajaa päin.
Ja eiköhän asb:n itsetunto kestä henkilökohtaisen kritiikinki kerta itsellä varaa niin voimakkain sanankääntein kommentoida muiden tekemisiä ja nimitellä idiooteiksi.
Terve tuloa ympärivuotiseen jokapäiväiseen työmatkapyöräilyyn. Se kuulostaa jokapäiväiseltä, koska se on sitä. Mun kolarit on jo toisella kymmenellä. Ehkä siksi, että oletan muiden noudattavan väistämisvelvollisuuksiaan suojateillä.
Onko siinä jotain väärää?
Koska kaikki kolme miljoonaa rikkovat väistämissääntöjä ja asuvat Espoossa. Keksi parempi argumentti.
Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff
"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."
Riippuu vähän asiasta, mutta jos riittävän vakava, niin sitten operaattorin avulla.
Mikäli ylläpito on laittanut sopivia lisäpalikoita, niin evästeiden avullakin jää kiinni.
Toki jos oikein virtaa on, niin onhan se mahdollista jopa operaattorilta estää jäljittäminen, mutta samalla määrällä virtaa tekee kyllä aika paljon muuta ja hyvin paljon rakentavampaakin.
Tosin eihän ihmisten ole aina järkeviä, vai pitäisikö sanoa, kovinkaan usein, kuitenkin jotenkin sitä pärjätään, vaikka äkkiä voisi kuvitella, että pehmeämmällä ja suvaitsevaisemmalla asenteella ihmiset pelaisi paremmin yhteen, no kyllä se ikä pehmetää kovimmankin puun![]()
Jupiter mummis 80-luku
Joku pappis 50-luku
Jep, olettaminen, mother of f*ckups jossain luki ja osuu tosi hyvin, heti kun oletat, niin voit olla varma, että sattuu ja tapahtuu.
Kannattavampaa mun mielestä on epäillä, eli epäilee ettei toi ainakaan kykene velvollisuuttaan noudattamaan, sitä osaa itse sitten jättää tarpeeksi marginaalia, ettei käy tilanteita, turha niitä on nimittäin yrittä opettaa, siellä tosiaan on miljoona paukapäätä jonossa opetettavia, ei siihen kenenkään ikä riitä, vaikka kaunis ajatus onkin.
Pitää olla tehokkaampia keinoja, jotta sitä muutosta oikeasti tapahtuisi.
Kyllähän asb huomaat sen siitäkin, kuinka aina niitä kolareita tulee, aina sieltä riittää niitä paukapäitä ja mikä on muuttunut? Ehkä korkeintaan itse on vähän varovampi?
Tarvittaisiin se oikea pelote jokaisen autoilijan takaraivoon noihin paikkoihin.
Jupiter mummis 80-luku
Joku pappis 50-luku
Olen eri mieltä. Totta helvetissä mä epäilen jokaisen risteykseen tulevan aikeita. Luuletko, että olisin täällä elossa kommentoimassa jos ajaisin tavalla, jonka kuvittelet päässäsi? Jätän marginaalia tasan sen verran, etten loukkaannu, kun se kolari tulee.
Espoossa ei ole edes miljoonaa asukasta...
Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff
"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."
No jätä vielä vähän lisää marginaalia, ettei edes kolise, sehän ei kovin paljoa enempää vaatisi?
Eihän siellä ole, mutta entäs ne maalaiset, jotka ole edes pyörää ennen nähneet?
En tiedä, mutta jotain teet eritavoin, kun mulla ei ole yli 30 vuoteen kertaakaan ollut edes lähellä kolari auton kanssa ja olen painanut aika helkkarin lujaa aika mitättömällä näkyvyydellä kaupungissakin, ympäri vuoden useina vuosina, joku ero ajotavassa täytyy olla, mistä eroa sitten tulee ja luulen, että se kuinka oletetaan ja kuinka paljon jätetään marginaalia.
Jupiter mummis 80-luku
Joku pappis 50-luku
Onhan se toki kaunis ajatus, että törmäilemällä meistä kaikista tulee täydellisiä kuskeja. Kuitenkin jokaisella jää toisinaan huomaamatta liikenteessä oleellisia asioita, ja esimerkiksi yksi pieni pyörä jää helposti jonkun A-palkin taakse kun sinne tuntuu mahtuvan bussikin. Jos jokainen toteuttaisi samaa kolaroimalla kouluttamista olisi liikenne kohta taistelutanner, jossa omaa oikeutta perätään pesismailalla. Kuinka luotettavasti sinä erotat välinpitämättömät autoilijat viattomista virheen tekevistä, vai onko mielestäsi kolaroimalla kouluttaminen toimiva yleinen sääntö liikenteeseen?
Ei noiden tapojen estäminen kyllä kovin montaa minuuttia työtä vaadi. Saa olla melko vakavasti otettavaa rikollista kirjoittelua, että mikään viranomainen olisi valmis edes yrittämään jonkin epätriviaalin bannikiertotavan takaa löytyvän ihmisen henkilöllisyyttä.
Jupiter mummis 80-luku
Joku pappis 50-luku
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Vantaan alue
Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Vantaa, Ylästö 28.8.2013
54-vuotias vihtiläinen mies oli Ylästöntiellä lähtenyt autollaan liikennevaloissa liikkeelle, kun Ylästöntien yli ajoi suojatietä 10-vuotias vantaalainen tyttö polkupyörällä päin punaista liikennevaloa. Auton kuljettaja ei havainnut pyöräilijää ja auto töytäisi tytön katuun. Ambulanssi tarkisti tytön kunnon. Hänellä ei ollut näkyviä vammoja. Ambulanssi kuljetti tytön varmuuden vuoksi sairaalaan tarkistettavaksi.
Mun mielestä kannattaa ottaa yhteyttä liikenteen turvallisuusvirastoon, luoda sitä painetta sinne, että ne ongelmakohdat on siellä jatkuvasti esillä, ehkä jakaa ideoita jos niitä tulee, jolloin ne kouluttaa sekä 'kannustaa' sitten, kehittävät muutoinkin nyt uutta tieliikennelakia, niin olisi hyvä aika vähän pommittaa näillä pyöräilijöiden asioilla virastoa ja siten pidettäisiin omista eduistakin kiinni.
Halvempaa yhteiskunnallekkin kuin letkuruokinta tai muut vammautumisen seuraukset ja sitä kautta laskee painetta verotuksen korotukselle. Kaikki kun aina vaikuttaa kaikkeen, vaikkei heti siltä näyttäisikään.
Jupiter mummis 80-luku
Joku pappis 50-luku
Vai olisiko vielä parempia tuloksia, jos asennoituminen ajamiseen koulutettaisiin sellaiseksi, että autoilijat keskittyisivät siihen mitä tekisivät, hakisivat itse lisää tietoa ja pyrkisivät parempaan sen sijaan että vain alisuorittaisivat? Koskee myös toki osaa pyöräilijöistä, nimenomaan sitä ei harrastajamaista osaa.
Jupiter mummis 80-luku
Joku pappis 50-luku
Kirjanmerkit