Asia on juuri päinvastoin. Syyspimeillä märällä asfaltilla juuri mikään valomäärä ei tunnu riittävän, mutta ei siinä kelveillä ajaessa hulluttelemaan kannata alkaa. Ei se keli siitä päiväksi muutu, vaikka olisi millaiset valot.
Lumikeleillä riittää huomattavasti vähempi valon määrä. Totta kyllä, lumen pinnanmuodot voivat joskus kadota täysin, mutta se ilmiö tapahtuu päiväsaikaan ja erittäin harvoin taajamassa. Siihen tarvitaan puhtaan lumen lisäksi kirkas mutta pilvinen sää, jolloin valo on hajonnut eikä oikein mihinkään muodostu varjoja. Sopivasti sinisen hetken aikaan myös.
Tehokkaampia valoja tarvitaan käytännössä tuonne katuvalottomille reiteille. Talvella sinnekin riittäisi vähempi, mutta toisaalta on aika kiva ajella, kun valo kantaa lumella kauas ja valaisee puut tien sivuillakin.









Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit