Sitten on semmoinenkin vaihtoehto, että laittaa pyörät suksiboksiin. Tätä on tullut pari kertaa harrastettua, kun on menty vähän pidemmälle reissulle. Boksissa kun pyörät on säältä/itikoilta suojassa, ja kulkee paremmin vähän vauhdikkaammassakin kyydissä.
Mm. yhdellä Tanskan reissulla, jolla tuli ajeltua max. n. 160 km/h joka on normi vauhti Tanskan motareilla. Ei suksiboksin kanssakaan oikein tuota lujempaa mielellään ajele. Näin ajateltiin kesällä Saksan läpikin körötellä, siis tuota max. n. 160 vauhtia suksiboksin kanssa.
Olen kyllä joskus ajellut pari pyörää peräkoukussa n. tuota vauhtia Euroopan halki, mutta silloin oli halvat fillarit kyseessä.
http://www.kaupinkanuunat.fi
Miten näissä koukkukiinnitteisissä telineissä toimitaan kun mulla on muistikuva että kuorma ei saa sivusuunnassa ulottua auton korin ulkopuolelle vai onko tähän joku lisäpykälä?
Parhauden määritelmää odottaessa ainakin tilapäistarpeeseen paras oli Bilteman 15 euron kattoteline. Kahden vakiopyörän kuskaus mökille (350 km) kustansi vähemmän kuin yhden lähettäminen Matkahuollon kautta. Viitteellinen kokoamisohje kirvoitti muutaman kirosanan, mutta itse ajossa ei ollut mitään ongelmaa. Jälkiviisautena kannattaisi fillari mallata kuljetusrautoihin ennen kuin kiinnittää ne katolle. Auton kulutuksessa ei ollut havaittavaa eroa alle 100 km/h vauhdeissa eikä kukaan väistänyt kauhuissaan ojaan, vaikka tähänkin olin foorumifabulan perusteella varautunut.
Hommasin Thulen ProRide 951:n tänään Espoon Metroautosta. Kampanjahintainen (75.75e) teline löytyi suoraan hyllystä.
Nyt on testattu. Katolla kuli kaksi maantiepyörää ja yksi crossari. Pysyivät tukevasti, keskelle lastatessa piti vähän kurottaa, jotta yltää kiristämään telineet Volkkarin Tiguanin katolle. Tässä kohtaa arvostus ProRiden alhaalta kiristettävälle tukivarrelle. Lavetti kuljetti ongelmitta yhden Muklukin, kaksi maasturia ja yhden islabikesin. Mitään lisäremmejä en tarvinnut. Maantiepyörien etukiekot vähän vipattivat, mutta mitään löystymistä ei tapahtunut.
A Gentleman will walk but never run
Meneekö leveähkön henkilauton katolle kolme endupyörää? Jos telineinä on Thulen freerideja ja Prorideja.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Menee kun laittaa keskimmäisen keulan taaksepäin.
4 maasturia oon nähny auton katolla. Oisko ollu autona v70.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Ookei. Sit menee heittämällä. Vanhempi korisissa S60 ja V70 taitaa olla samanlevyset katot...
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
^^ Proridet voi asentaa katolle vähän limittäin niin, etteivät etupyörät ja näin tangot ole aivan linjassa. Silloin mahtuu varmaan myös keula menosuuntaan. Mulla oli katolla kolme kippurasarvista kaikki keula menosuuntaan ja tankojen väliin jäi vajaat 10 cm. Tankona on Wingbar, joka sallii telineen kiinnittämisen tangon jalan päälle, ts. koko kiskon leveys on käytössä. Autona VW Tiguan.
p bonk muokkasi tätä : 15.07.2013 at 21.21
A Gentleman will walk but never run
Enskapyörät tahtoo olla niin pitkiä että ainakin mun proride on viritetty jo äärimmilleen. Jos loputkin on samaa kaliiberia niin ei ole säätövaraa -> eripäin joku fillareista.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Juu pientä säätövaraa siinä on. Paha vaan että jouduin omalle pitkäakseliselle säätämään Proriden vinoputkituen osalta jo äärimmilleen. Pitkällä akselivälillä ja joustoilla olevat fillarit on vähän tiukilla tossa telineessä. Mutta jos joku tulevista fillareista on pykälän pienempi, niin sillon limittäminen onnistuu kyllä helposti.
Hyvä vinkki, ei olisi tullut mieleen. Tai olisi ehkä sitten tullut kun yrittää väkertää fillareita väkisin katolle
Mulla on orgistelineet katolle, joten ihan kaikkea leveyttä katosta ei saa hyödynnettyä.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
^ Siinä tuo Wingbar on hyvä, sillä telineen jalka tulee kiinni putken alapintaan ja yläpinnassa oleva ura T-kiinnitykselle on käytettävissä koko putken leveydeltä. Perinteiseen systeemiin (neliöputki tms.) verrattuna mulle tuli käytettävissä olevaa leveyttä lisää ainakin 20 cm, ehkä enemmän. Neliöputkisysteemillä Passatin katolle ei saanut kolmea pyörää nokka menosuuntaan, nyt saa ja tilaa jää vielä.
Jos muuten jollakulla on tarvetta Audin A6 sedanin katolle meneviin telineisiin, niin voi olla yhteydessä ennen kuin hävitän ne jonnekin.
Sopii vm. 2004 eli tällainen:
![]()
A Gentleman will walk but never run
^ Kiitos, taidan tarvittaessa käyttää irtohihnaa (jos edessä on pidempiä moottoritietaipaleita). Etupyörän kiinnityksen siirto mahdollisimman eteen auttaa myös.
A Gentleman will walk but never run
mulla on bilteman kalliimpi 30 euron teline. asiansa ajanut ja pyörä ollut pitkiäkin matkoja katolla. renkaat lukitaan minarin remmillä telineeseen ja pyörä menee lukkoon vinoputkesta. hieman eturengas vipottaa kovemmassa vauhdissa. pyörällä ei kyllä sais olla pituutta kovin paljoa lisää kun kouru sen verran lyhyt.
Kyllästyin fillareiden kuljetukseen auton sisällä ja hommasin kattokaiteet ja sain thulen outride telineet siihen päälle. Nyt tarvitsisi löytää adapterit millä 20mm ja 15mm haarukat saisi tuohon kiinni. Crc:stä löytyy hurricane componentsin fork uppia mutta tuntuu jotenkin melko hintavalta rautamötikältä tuo. Onko joku löytänyt hieman edullisempaa vastaavaa tuotetta?
http://www.chainreactioncycles.com/f...m/rp-prod18596
Respect is not given, it is taken.
Eikö OutRiden mukana tullut adapteria 20mm läpiakselille? Eilen kävin hakemassa omaan adapterin 15mm läpiakselille, 33,80€ AD-Varaosamaailmassa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Itse kuljetan emännän Tunturia ja omaa Spessua Thulen Proride 591 telineissä. XXl:tä 89.90€ kpl näkyy tänä päivänä olevan tilanne. Proridet on kiinnitetty Thule Wingbar Edge kattotelineisiin (249€), mataliin malleihin. Wingbar Edge telineet eivät juurikaan metelöi auton katolla, annan niiden olla siellä jatkuvasti. Proridet kun asentaa katolle, niin niistä tulee vaimea ääni autoon sisälle, minua ei häiritse, ja olen laiska niitä sieltä ees taas irroitteleen koska kuitenkin tarvitsen niitä joka viikko. Pyörän kiinnitys telineeseen kestää 30s. Jouduin viikko sitten ajamaan vuokra-autolla ja siinä oli vain vetokoukkuun kiinnitettävä, se tyypillinen "harakiriteline". Oli melkoista hommaa vedellä mustekaloilla kiinni sieltä täältä. Olen 100% tyytyväinen Thulen tuotteisiin ja aina ennenkin olen ollut. Ovat laadukkaita ja kestäviä.
Onko tuo Bilteman teline jotenkin merkittävän paljon huonompi tai muuten käyttökelvoton verrattuna Thulen kattotelineisiin?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ateline-34210/
Osaako joku sanoa, kuinka leveisiin taakkatelineen poikittaistankoihin tuon saa kiinni? Miten on Thulen ProRiden kanssa? Autossani on aika leveät ja litteät kattokaitesiin integroidut taakkatelineet.
zander muokkasi tätä : 11.06.2014 at 15.12
En osaa ottaa kantaa Biltsun romuihin enkä kyllä tuohon kiskon paksuuteenkaan mutta ainakin mulla on Proridet "urakiinnityksellä" BMW:n alkup melko paksuihin putkiin. Kansankielellä jos sulla on ura niiden putkien keskellä, thuleen ruuvataan se paketissa tuleva T-kappale sovite ja telile pujotetaan T-kappaleista sinne uraan sivusta ja kiristetään.
Bilteman teline näyttäisi olevan äkkiseltään kopio toiminnoissaan vs. Thule. Muotoilu on vaan tehty käyttäen vain suoraa viivainta.
Pyörän runkoon tulevan varren toiminta/käytettävyys on minulle mysteeri, koska en ole hipeltänyt tuotetta. Uskon, että bilteman teline toimii myös. Bilteman kuvasta ehkä voin päätellä, että se kiinnittyy U-raudoilla kattotelineen ympäri. Kylläkin esimerkkikuvassa näyttäisi olevan T-urallinen kattoteline, eli olettaisin sen kiinnittyvän myös sellaiseen. Silloinhan kattotelineen leveydellä ei ole merkitystä.
Edelläkirjoittamani informaatioarvo on jokseenkin vähäinen koska en tiedä U-raudan mittoja, ne ovat kuitenkin osaavan googlettajan saatavilla ja ovat standarsoituja.
ProRiden kiinnitettävyys mukana tulevilla raudoilla joilla kierretään kiinnitys kattotelineen ympäri. ---> Kattotelineprofiili on tällöin suorakaide jonka mitta on leveydessään n.20mm. ProRide voidaan kiinnittää myös T-uriin, jolloin kattotelineen leveydellä ei ole merkitystä. Kattotelineprofiilit----> Sivu 12. http://manuall.co.uk/thule-proride-591-bicycle-carrier/
Proriden "kätisyyden" vaihto asennettaessa auton vasemmalle puolelle/ProRide auton katolla 2kpl. Puretaan irroitettavat osat telineen rungosta ja käännetään ne toisinpäin ja asennus takaisin. Teline on mahdoton asentaa 100% peilikuvaksi. Tämä ilmenee niin, että käännettävän tukivarren jalka ei ole enään tasalla kattotelineen etuosan kanssa. Tällä on luultavimmin vain kosmeettinen haitta. Kätisyyden vaihto on kyllä esitetty käyttöohjeessa, mutta jos se on mennyt hukkaan, niin jospa tuosta on jollekkin apua. Tässä kuitenkin linkki ohjeeseen kätisyyden vaihto. Sivu 10. http://manuall.co.uk/thule-proride-591-bicycle-carrier/
Thulen 561 maantiepyörä asennettuna kesti hyvin 120 vauhtia motarilla. 100 km/h vaiheilla alkaa pyörä pitämään kyllä selvästi autoon kuuluvaa ujellusta ja suhinaa.
Mä oon kyllä ajanut motarilla sellaset 135 ihan normaalisti, tosin vaan yhden filon kanssa. Olisihan se melkoinen aerodynaaminen ihme jos katolta ei mitään kuuluisi. Tällä viikolla kolme konkelia katolle ja maakuntaan, voipi olla että vauhtia pitää vähän suitsia..
Mä olen kanssa vetänyt motarilla ihan reipasta vauhtia kaksi maasturia R-Mersun katolla Thulen Outride 561-telineissä. Ei ongelmia, mutta suhinaa riittää. Nyt olisi tarkoitus ensi viikon Tahkon reissulla laittaa kolme maasturia Mersun katolle samoilla Outride-telineillä. Saas nähdä mahtuvatkohan rinnakkain tangot eteenpäin, vai pitääkö keskimmäinen laittaa takapyörä eteenpäin. Ja varmaan jotain tikkaita tarvii käyttää, että saa sen keskimmäisen laitettua paikalleen. On sen verran korkea auto kyseessä.
Kirjanmerkit