GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 57 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 47 55 56 57 58 59 67 107 157 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.681 - 1.710 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #1681
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Ulkomaan foorumeilta löytyi väitteitä, että ihan normaali GP4000S olisi onnistuneesti asennettu ilman sisäkumia. Kiekosta ei ollut kyllä erikseen mainintaa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  2. #1682
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Vaikka se siihen vanteelle menis ni metriäkään en sillä ajais. Pelkkä vanteen muotoilu ei pidä sitä rengasta paikoillaan koska renkaan reunanauha joustaa liikaa. Se poksahtaa pois ennemmin tai myöhemmin

  3. #1683
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    ^ Meniskö stanin krossikehällä? Vaiko tuleeko siinä vannejarru-epäsopimattomuusongelmia? Ihan tietämättömyyttäni/mielenkiinnosta..

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  4. #1684
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    ^ Meniskö stanin krossikehällä? Vaiko tuleeko siinä vannejarru-epäsopimattomuusongelmia? Ihan tietämättömyyttäni/mielenkiinnosta..

    -Lauri
    Hmm wut?

  5. #1685
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    http://www.notubes.com/Alpha-340-Rims-C68.aspx

    Näyttäis noissa ainakin olevan vannejarrulle koneistettu pinta.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  6. #1686
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Jep, toi näyttäisi toimivan maantiekäytössä speksien puolesta. Ihan hauska, ainakin ajatuksen tasolla.

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  7. #1687
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Siis kyllähän periaatteessa melkeen mikä tahansa vanne toimii. Ongelma on nimenomaan siinä renkaassa jonka pitää olla tubeless rengas.
    Mulla on itellä tubelessit CXP33 vanteilla ja hyvin toimii

  8. #1688
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    171
    Nyt on probleema. Joku viisaampi ja kokeneempi sanoo että mitä tehdä kun hypyn laskeutumisessa eturengas sihisi tyhjiin ja ilmeisesti rengas vuotaa koko renkaan matkalta sieltä juuresta? Pitääkö laittaa sitä tökittiä vai onko rengas jotenkin p'skana?
    vai onko tästä ollut jo juttua tässä ketjussa ja skippasin sen yli?
    Earn your descent

  9. #1689
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Sitä sanotaan burppaamiseksi, ja se johtuu liian matalista paineista/liian löysästä renkaan rungosta.

    Ota kumi vanteelta, mutta vain burpanneelta puolelta, putsaile reunaura litkunjäämistä, lisää litkua jos näyttäisi olevan tarvetta kun kerran on kumi irti, laita liukastetta ja nosta takaisin ilmaa pumppaamalla.

    Jos ei edelleenkään pidä ilmaa tai pysy vanteella, tarkista että reunalanka on ehjä. Ainakin Schwalben renkaista niitä silloin tällöin ratkeilee.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  10. #1690
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    ^ jep. Mullakin edellisellä maastolenkillä taisi blurpata vähän ghetto-asennettu 29er takanen. Valkosta maitoa oli pitkin penkkiä ja haarukkaa, tänään tarkistin paineet ja 0.9 löyty kun tuolle lenkille laitoin 1.7.

    Taisi olla evidenssi että maito paikkaa reijät tai sitten blurppasi. Pitää kattoa kumesta tarkemmin...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  11. #1691
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860
    Kolme päivää lisäsin Rocket Roneihin litkua ja vieläkin ne hissukseen vuotaa. Tänään taas vähän suhahteli kyljistä. Ihan mahottomat reikäjuustot. Stanin litkukin vähän epäillyttää. Oli pehmentänyt korkin kumitiivisteen niin että se oli käytännössä hävinnyt. Vähän pelkään, että litku ei ole enään ihan terässä.
    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

  12. #1692
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    422
    Mulla on Nobby Nicit vuotaneet noin kuukauden verran. Esim työpäivän jälkeen saa ilmaa pumpata ennen kuin pääsee eteenpäin. Epäilen tosin Shimanon venttiilejä syyllisiksi kun ei kyljet näytä vuotavan saippuaveden kanssa. Stanin venttiilit ostoslistalla siis.

  13. #1693
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Schwalben kumeissa on välillä ongelmia saada reuna nousemaan perille asti molemmilta puolilta. Rocket Ronissa (UST) tätä on ollut minulla neljässä yksilössä. Reuna näyttää olevan paikallaan, mutta ole aivan perillä asti ja sitten ajossa burppaa helposti. Julmetusti saippuaa ja vääntelyä niin napsahtaa lopulta paikalleen ja sen jälkeen pysyy kyllä varmasti. Vuoto reunan alta on niin hidasta ettei sitä huomaa saippuan kanssa. Venttiiliä minäkin luulin ensin syylliseksi.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  14. #1694
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    ^^ kannattaa testata mistä systeemi vuotaa upottamalla veteen. Kun tietää ongelman on helpompi hakea ratkaisua.


  15. #1695
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    171
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    , lisää litkua jos näyttäisi olevan tarvetta kun kerran on kumi irti, laita liukastetta ja nosta takaisin ilmaa pumppaamalla.

    .
    Pitääkö siis laittaa sitä litkua silloin kun se kumi on irti vanteelta? (jos pitää niin miten?)
    edit. eikö voisi laiskuuttaan litkuttaa koko rengasta uudelleen? varmaan pitää alkuun vain ottaa vanhat litkut pois?
    Villlem muokkasi tätä : 26.06.2013 at 20.13
    Earn your descent

  16. #1696
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Litkua voi kaataa suoraan renkaaseen, kun toinen kylki on irrotettuna.

  17. #1697
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Tai venttiilin kautta, jos on irtosieluversio. Sielun läpi ei kannata yrittää.

    Vanhaa litkua ei ole tarpeellista poistaa. Suurimmat kovettuneet kimpaleet, jos sellaisia on muodostunut, heittelee roskiin niin se riittää. Itse ruukaan imeä renkaanvaihdon yhteydessä vanhat liemet talteen ja ruuttaan ne seuraavaan renkaaseen. Purkista tuoretta päälle, jotta määrä on riittävä. Toimii.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  18. #1698
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    373
    Kyselin talvella täällä suosituksia kestävistä renkaista XCM kisoihin, kun schwalben renkaat eivät tahtoneet kestää minun käytössä. X-King vaikuttaisi lupaavalta, yhtään varsinaista rengasrikkoa ei ole vielä tullut. Välillä joutuu ilmaa lisäämään kesken kisan, mutta sisuria ei ole tarvinnut kaivaa.

    Taisin löytää syyn tuolle ilman vuotamiselle kun vaihdoin Tahkoa varten uusia renkaita alle. Stanin litku oli menyt takarenkaassa korvasieneksi. Mistäköhän tämä voisi johtua, ei ole aiemmin mennyt näin nopeasti (parissa kuukaudesa)? Olen käyttänyt ihan normi pumppuja sekä kompuraa renkaan täyttöön.

  19. #1699
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Se korvasieni syntyy siihen vuotokohtaan. Jos reikä aina vaan vuotaa se sieni voi kasvaa isoksikin.
    Korvasienet on osoitus siitä, että litku on toiminut niinkuin pitääkin.

    Jos nuo olisivat syötäviä RalliRanen sisältä saisi aina muhennoksen renkaanvaihdon yhteydessä.


  20. #1700
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458

    Bontrager Mustang vanteet ja 29-1 Expert renkaat

    Ajattelin kirjoitella omia kokemuksia vastikään kertyneistä tubeless-seikkailuista.

    Vanteina siis Trek Superfly AL:n mukana tulleet Mustangit, jotka ovat tubeless readyt. Näihin laitoin sitten Bontragerin omat vannenauhat, joiden alta otin pois ne vakiona tulevat siniset nauhat. Vannenauhoissa on sellainen erikoisuus, tai pikemminkin vanteissa, että nippelit eivät ole keskellä vaan hieman lähempänä toista reunaa, jolloin vannenauha tulee tarkasti asettaa oikein päin. Itse tietysti ensimmäisellä kerralla laitoin sen väärin päin ja ihmettelin, kun se ei kovin siististi istunut siinä vanteella. Tosin ei se oikein päinkään aivan täydellisesti istunut heti vaan se asettui siihen vasta ensimmäisen renkaan noston yhteydessä. Kaikkein parhaiten sen sai menemään oikein päin kun luki, että siinä vannenauhasssa oli teksti, joka kertoi kummin päin sen piti olla.

    Renkaina toimivat ensiasennusrenkaat eli Bontragerin 29-1, jotka sain vanteelle hieman muovisella rengasraudalla avittaen. Huomasin, että ne sai helpommin vanteelle, kun nosti viimeisenä sen reunan, joka oli lähempänä vanteen keskiuraa, joka siis on hieman toisella sivulla näissä vanteissa. Luonnollisesti vannenauha joutuu tällöin vähemmän venymään. Vanteelle nosto tapahtui ParkToolin jalkapumpulla. Aluksi ilman litkuja koitin, että nouseeko vanteelle ja nousihan sen. Ihan venttiilin sielu paikallaan pumppasin rauhalliseen tahtiin, vaikka ilmeisesti sielun irroittamalla voi päästä vaikutukseen, jos ei muuten onnistu. Tämä kombinaatio oli kuitenkin ainakin sen verran ilmatiivis ilman litkujakin, että korvin ei kuullut mistään ilman vuotamista. Hyvinhän ne nousivat sitten molemmat ~30 psi:n kohdalla. Ensiasentajan kannattaa olla tarkkana, että koko vannenauha varmasti nousee paikoilleen. Helposti ensisilmäyksellä näyttää siltä, että rengas on asettunut vanteelle, mutta tarkemman katselun jälkeen esim. 3 cm matkalta rengas ei olekaan paikoillaan. Tämän näkee parhaiten seuraamalla aivan vanteen reunassa menevää vannenauhan "saumaa", jonka pitäisi näkyä koko matkalta, jos rengas on kunnolla noussut vanteelle. Itsellä kuului ainakin pari-kolme vanteelle nousemista indikoivaa kilahdusta ennen kuin koko rengas oli asettunut kunnolla.

    Vanteelle nostamisen jälkeen ilmat pois ja venttiilin sielu irti, josta sitten litkut sisään. Itse käytin Schwalben litkuja, jossa tuon puolen litran tönikän mukana tuli tyhjänä sellainen pienempi 60 ml pullo, jolla oli hyvä tyrkätä ne litkut sisään pienen suuttimen ansiosta. Ja oli helppo määritellä sekin, että paljonko sitä litkua on sinne laittanut. Tämän jälkeen venttiili paikoilleen ja ilmat sisään. Luonnollisesti ihan yhtä hyvin täyttyi kuin ilmankin litkuja ja vuotoa ei ilmennyt alusta lähtien. Ravistelin ja pyörittelin rengasta kuitenkin, kun niin kerta kuuluu tehdä.

    Myöhemmin vaihdoin eturenkaaksi Schwalben Rocket Ronin Snakeskin-versiona, jonka vanteelle saaminen oli kyllä työn ja tuskan takana. Kaksi muovista rengasrautaa sain rikki ja loppujen lopuksi jätin sen yöksi venymään asennettuna niin pitkälle vanteelle kuin sen sain. Menihän se loppujen lopuksi sinne, mutta ei se kyllä helppoa ollut verrattuna Bontragereiden asentamiseen. Tiivistymisen kanssa ei ollut mitään ongelmia, enkä kyllä niitä odottanutkaan niin tiukan renkaan kanssa. Vanteelle nouseminen vaati >40 psi painetta ja tällöinkin piti pari minuuttia odotella, että rengas paukahti vanteelle, sillä en tohtinut enempää ilmaa tunkea renkaaseen, kun kuuli jo metallin vääntymisen ääniä. No väärinpäinhän se siihen vanteelle tietysti tuli asennettua kiireessä, joten ajelin viikon verran sitten sillä ja rengasrikon yhteydessä käänsin sen tänään oikein päin.

    Rengasrikossa joku keppi tai vastaava oli tehnyt pienehkön reiän aivan vanteen juureen, johon asti litku ei ilmeisesti ylettänyt. Itsekään en reikää aluksi huomannut ennen kuin rengas muljahti kalliolla alta ja mies oli tontissa. Tässä yhteydessä myös rengas oli tullut pois vanteelta ja mukana olleella minipumpulla ei jaksanut alkaa sitä siihen takaisin nostelemaan, joten ei muuta kuin sisuri kehiin. No kannattaa sitten ottaa oikealla venttiilillä varustettu sisuri mukaan nimittäin se schrader ei mene siitä prestan reiästä läpi. Kotona sitten kokeilin litkua lisäämällä ja rengasta kallistamalla paikkauttaa reiän litkulla, mutta se ei kestänyt yli 30 psi:n painetta, joten jouduin paikkaamaan reiän perinteisellä sisurin paikalla. Viikon ajamisen jälkeen Rocket Ron oli kuitenkin jo selvästi helpompi asentaa vanteelle ja rengasraudan voimankäytön taso oli jo paljon lähempänä Bontragereita.

  21. #1701
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Shimano XT 29er -kiekot ja Maxxis Ikon EXC 3C ei-TLR-ei-tubeless -kumit. Ei meinannut nousta, vaikka nostin sisäkumilla toisen puolen ja loppua yritin kompuralla.

    Piti oikein asetella, ja ennen pitkää napsui.

    Yhdistelmä on löysä ja kokemuksen mukaan myös burppausherkkä.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  22. #1702
    Mites olette hoitaneet litkujen hävittämisen/poiston renkaista renkaiden vaihdon yhteydessä?

    Huomasin että litkusta jäi aikamoisia knöllejä renkaisiin (sisäpuolelle siis) kiinni vaihdon jälkeen. Kai ne rapsuttelemalla saisi pois, mutta tuskinpa niistä haittaa on kun seuraavan kerran asentaa. Entäs vanhojen litkujen talteenotto? Putelissa lukee ties mitä biojuttua, mutta kehtaako vanhoja litkuja kaataa viemäriin?

    edit: H.Moilanen olikin jo aiheeseen vastaillut, sen siitä saa kun ei malta lukea ensin..
    "Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS

  23. #1703
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Schwalben kumeissa on välillä ongelmia saada reuna nousemaan perille asti molemmilta puolilta. Rocket Ronissa (UST) tätä on ollut minulla neljässä yksilössä. Reuna näyttää olevan paikallaan, mutta ole aivan perillä asti ja sitten ajossa burppaa helposti. Julmetusti saippuaa ja vääntelyä niin napsahtaa lopulta paikalleen ja sen jälkeen pysyy kyllä varmasti. Vuoto reunan alta on niin hidasta ettei sitä huomaa saippuan kanssa. Venttiiliä minäkin luulin ensin syylliseksi.
    mulla ei millään nouse Hans dampf 2.35 perille asti. jää aina noin puoli rengasta vajaaksi, että olisi perillä asti. oon vääntänyt ja saippuoinut ja vääntänyt lisää ja kompuralla änkenyt ilmaan niin P****leesti, mutta ei. renkaan reunat jää ilmeisisti stanin vannenauhan uraan kiinni ja ei nouse. toinen asia on se, että kun kyljestä painaa niin sihauttaa ilmaa ulos, vaikka ilmaakin olisi ihan tarpeeksi maastoon. kehä on Sunringle mtx 29, (Nukeproof) onko tähän vinkkejä vai hankinko suosiolla paremman kehän (tubeless-readyn)

  24. #1704
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Saippuaksi Fairy. Raakana. Annostelu runsasta ja koko vanteen leveydeltä.
    Ilmaa vähintään renkaan maksimipaine.

    Jos noilla ei lähde, rengas saattaa olla viallinen.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  25. #1705
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Mulla 3:sta hanssista yhden kanssa joutunu tappeleen asennuksessa kun taas 2 muuta asentunu mallikkaasti, että varmaan niissäkin jotain laatueroja on..
    The end of the road is just the beginning...

  26. #1706
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lexa Katso viesti
    toinen asia on se, että kun kyljestä painaa niin sihauttaa ilmaa ulos, vaikka ilmaakin olisi ihan tarpeeksi maastoon.
    Tämä toinen asiasi liittyy ensimmäiseen. Kun saat renkaan napsahtamaan, sen jälkeen se pysyy paremmin. (Mikään rengas ei tietenkään loputtomasti joka tilanteessa pysy.)

    Jos ymmärsin oikein, sulla on vannenauha käytössä ja rengas ei tahdo asentua. Ootko kokeillut teippiä? Voi olla, että vannenauha kasvattaa vanteen BSD:n niin isoksi, että sovite renkaaseen on liian tiukka. Kokeilisin ite vaihtaa vannenauhan teippiin ja irtovenaan. (Yleensähän pulma menee toisinpäin, eli rengas nousee teipatuille vanteille jo alhaisessa paineessa ja liitos vuotaa. Tällöin näkemykseni mukaan pitää kasvattaa BSD:tä vetämällä toinen kiekka teippiä tai vaihtamalla vannenauhaan.)

  27. #1707
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    15
    Onko muilla tullut vastaan renkaan rungon pettämistä tubeless kokeilujen yhteydessä? Kyseessä Continental Rubber Queen 2.2 rengas, ei UST malli. Heti ensimmäisellä ajokerralla rengas piti oudon rusahduksen mutkaan runtatessa ja lopputulos on tässä:

    .

    Olen ottanut renkaan useaan kertaan vanteelta ja painellut/venytellyt sitä asentaessa. Rengas napsahtaa hyvin vanteelle ja näyttäisi sivuraitojen perusteella olevan kunnolla vanteen päällä. Vanne on suora.

  28. #1708
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Onha noista contin renkaiden kudosten repeämisistä ollut ennenkin juttua, jos uusi rengas niin koita takuuseen.
    (maahantuojan mukaan irtoilevat nappulat ja kankailla olevat kyljet kuuluvat renkaiden ominaisuuksiin)

  29. #1709
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wibzu Katso viesti
    Onko muilla tullut vastaan renkaan rungon pettämistä tubeless kokeilujen yhteydessä? Kyseessä Continental Rubber Queen 2.2 rengas, ei UST malli.
    Been there, done that. RQ ja MK ovat molemmat hajonneet takarenkaana kudoksistaan.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  30. #1710
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Mulla meni kevyesti epäonnistuneessa dropissa pari vuotta sit UST 2.4 RQ kudoksista vammaseks.
    Ei pyöriny enää suorana kehällä. Harmitti heittää alle satkun ajettu rengas roskiin...
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •