FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 124 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 74 114 122 123 124 125 126 134 174 224 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.691 - 3.720 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

  1. #3691
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Valmistuihan se päivässä.



    Runko: On-One Lurcher Carbon 29er 18"
    Keula: Rock Shox Reba 29 RL
    Kiekot: Mach1 820 -kehät + Shimano Deore M525 29er -navat
    Renkaat: Specialized Renegade 29x1.95
    Keskiölaakeri: Truvativ Team GXP BB92
    Kammet: Truvativ S-1260 GXP / 38T
    Takapakka: SRAM PG-1070 11-32
    Ketju: SRAM PC 1091R
    Vaihdeliipaisin: SRAM X7 10sp
    Takavaihtaja: X9 10sp keskipitkähäkki
    Ohjainlaakeri: FRM D-Set 1.5" taper 49
    Ohjainkannatin: Syntace F109
    Ohjaustanko: Race Face XC (tms.)
    Lukkotupit: Specialized XC
    Jarrut: Avid Juicy 3
    Jarrulevyt: Avid HS1 160mm
    Satula: Specialized Phenom Comp 143mm
    Satulatolppa: Truvativ Team Carbon
    Satulatolpan kiristin: Procraft PRC SPK1

    Paino ilman polkimia: 10,52kg



    Ajatus lähti alun perin siitä kun piti saada hybridin tilalle jotain vähän seksikkäämpää arkikulkinetta. Ajatus 29er jäykkäperärungosta hiilikuituisena himotti kovasti kun hyllystä löytyi valmiiksi sellaiseen sopivaa palikkaa. Kyttäsin On-Onesta 29er Race -runkoa mutta sen hinta ei ikinä laskenut naurettavan alas. Lurcherin sen sijaan laski ja tilaus lähti.

    Uutta osaa tuli rungon lisäksi ohjain- ja keskiölaakerit, kiekot, toinen rengas, tubeless-venttiilit, vaijerit + kuoret, takapakka, ketju, satulatolppa, satulatolpan klemmari sekä muutamia korvaavia osia täpäriin joka luovutti viimeiset palikat joita siihen ei oltu jo vaihdettu.

    Laskin painoksi yli 11 kiloa polkimineen mutta lopulta paino olikin ilman polkimia vain 10,52kg. Siihenhän voi laittaa melkein mitkä vaan ankkurit ja silti pysytään alle 11 kilossa. Nuo kiekot olivat hinnat alkaen -ostos On-Onelta kun piti jotkut saada. Painavat 2,5kg ilman takapakkaa ja renkaita, siitä jo pelkästään saisi helposti pois sen verran että paino menisi alle 10 kilon.

    Projektin aikana tarpeet on jo ehtineet muuttua sen verran että päätin koeajaa pyörää isälläni joka pitäisi saada irti sohvasta, jos aikoo elämässään vielä tehdä jotain muutakin kuin istua sohvalla. Saa nähdä tarttuuko syöttiin, aika näpäkkä peli tuli kasattua.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  2. #3692
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Varsinais-suomi
    Viestit
    402

    Pyöräprojekti

    Jouduin irroittamaan väkivalloin vanhan helkaman istuinkannattimen. Putki on 22mm, jota ei tahdo oikein kaupasta löytyä. Olisiko jollain paikkaa tiedossa, josta saisi uuden putken vai pitääkö alkaa tonkimaan romukasoja? Putken ympärillä oli "muovikaulus" ja raaka mittaus työntömitalla oli pikkusen vajaa 25mm. Mahtaisko 25mm istuinkannatin toimia tuossa?

  3. #3693
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    590
    Tuolla,on varmaan kaikenkokoisiin runkoputkiin sopivaa tolppaa.Sivut saksaksi.

  4. #3694
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Varsinais-suomi
    Viestit
    402

    Pyöräprojekti

    Thanks, täytyy tutkasta et miten onnistuis tilaaminen. Saksa ei ole vahvin osa-alue.

  5. #3695
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PedroK Katso viesti
    Jouduin irroittamaan väkivalloin vanhan helkaman istuinkannattimen. Putki on 22mm, jota ei tahdo oikein kaupasta löytyä. Olisiko jollain paikkaa tiedossa, josta saisi uuden putken vai pitääkö alkaa tonkimaan romukasoja? Putken ympärillä oli "muovikaulus" ja raaka mittaus työntömitalla oli pikkusen vajaa 25mm. Mahtaisko 25mm istuinkannatin toimia tuossa?
    Kannattanee tsekata paikalliset pyöräliikkeet eka. Ajopyörästä vois löytyy Kalloyn tolppaa jos jonkunkokoista, samoin Raisposta oon joskus hakenut jonkun vähän eksoottisemman kokoisen tolpan (25 piste olisko ollu 6). Aurinkotehtaalta vois löytyy kans noita ohkasia piippumallin tolppia, mut siellä joutunee kaivelemaan ite.

  6. #3696
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    415
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Valmistuihan se päivässä.
    Hyvä "tarina" ja video. Kiinnostaa etenkin kun itsellä on vastaava aloittamista vaille valmis. Runko (väriä myöden sama kuin sinulla) on jo kotona, samoin keula. Muut on matkalla, paitsi kiekot on vielä tilaamatta.

    Saapi nähdä miten onnistuu, ei aiempaa kokemusta kasaamisesta. Eli mulla voi mennä hieman enemmän kuin tuo sinun 2min. Tosin et tainnut itse koota, videon kaveri oli aika paljon säyseämmän näköinen kuin sinä profiilikuvassasi.

    Aika kevythän tuosta tuli. Mulla on toiveena päästä lähelle yhdeksää kiloa, mutta en ole kyllä edes laskenut mitä tilaamaani osat painavat. Sittenhän sen näkee kun valmistuu.

  7. #3697
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Varsinais-suomi
    Viestit
    402

    Pyöräprojekti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    Kannattanee tsekata paikalliset pyöräliikkeet eka. Ajopyörästä vois löytyy Kalloyn tolppaa jos jonkunkokoista, samoin Raisposta oon joskus hakenut jonkun vähän eksoottisemman kokoisen tolpan (25 piste olisko ollu 6). Aurinkotehtaalta vois löytyy kans noita ohkasia piippumallin tolppia, mut siellä joutunee kaivelemaan ite.
    Kiitti vinkistä. On tässä vielä aikaa. Runko on vasta hiomaväreissä.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD

  8. #3698
    jtt Guest
    Loman alettua oli vihdoinkin aikaa nytkäyttää omaa projektia eteenpäin ja pistää homma lähes kasaan. Uusi penkki pitäisi vielä hommata (ja säätää suoraan, eipä tullut huomattua ennenkuin kuvaa katsoessa kuinka vinoon se oli jäänyt), siistiä hieman jarru- ja vaihdevaijereita ja katsella taakse hieman matalaprofiilisempaa rengasta kuin 2.4-tuumainen Ardent (jäähän tuossa vielä lähes sentti tilaa renkaan ja satulaputken välille). Hissitolpankin voisi pistää harkintaan, mutta katotaan nyt.

    Tässä hätäinen kännyrapsaisu pikaiselta testilenkiltä:

  9. #3699
    Fillarikellari Hgissä, siellä näyttää olevan 22,0 mm putkia jopa varastossa. http://fillarikellari.fi/index.php?np=3&md=50&sd=5005

  10. #3700
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    85
    Mikäs titaanirunko tuo on?

  11. #3701
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    123


    Pikkuhiljaaa :-)

    Runko 2050gr
    Keula 340gr
    Kiekkosetti 1390gr

    Ps. mikä on oikeaoppien tapa kiinnittää headsetin kupit. Onnistuuko kotikonstein?
    Entä jos sataa?

  12. #3702
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Ahead-set menee parhaiten paikoilleen prässäämällä. Onnistuu ihan hyvin itsekin omatekoisilla työvälineillä.

    Hankit kierretankoa pari-kolkyt cm (vahvempi kierretanko parempi. suosittelen esim M12 tankoa) ja siihen isot aluslaatat ja mutterit. Sitten viel vanerilaput tai pienet laudan pätkät, alumiinipalat tai muuta vastaavaa. Prässäät yhden kupin kerrallaan ja katsot että laakerikuppi lähtee suoraan.
    Toisaalta sopivassa pyöräkaupassa laakereiden prässääminen vie viis minuuttia, jos ei halua itse väkertää.
    Kaikkien hurjimmat sällit on asentanu laakerikuppeja lyömälläkin, mutta itse en ehken lähtisi sillein asentamaan.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  13. #3703
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keevo Katso viesti
    Ps. mikä on oikeaoppien tapa kiinnittää headsetin kupit. Onnistuuko kotikonstein?
    Runko ja ehkä haarukkain olis hyvä feissata reamerilla ja kupit sisään puristimella.

  14. #3704
    ^ Pyhh, itse en yhdenkerran takia jaksanut moisia ostaa, pinnat näyttivät riittävän tasaisilta ja ruuvipenkissä kupit sisään. Nätisti meni
    Embrace the moment

  15. #3705
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    415
    Pitääkö laittaa jotain rasvaa niille pinnoille kun asentaa tuon ohjainlaakerin? Siis rungon ja laakerin väliin.

    Entä keskiö (pressfitt92), ilmeisesti puristetaan samaan tapaan paikoilleen kuin tuo ohjainlaakerikin? Entä miten siihen, laitetaanko keskiön ja rungon väliin jääviin pintoihin jotain?


    Miten keskiön voitelu muuten? XX1-kammissa näytti olevan valmiiksi hieman jotain vaseliinia. Mahtaako riittää vai laitanko lisää?

  16. #3706
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    ^ Pyhh, itse en yhdenkerran takia jaksanut moisia ostaa, pinnat näyttivät riittävän tasaisilta ja ruuvipenkissä kupit sisään. Nätisti meni
    Mutta siinä kysyttiinkin oikeaoppista tapaa kiinnittää laakeri. Onhan niitä reilu stasen Kingejä hakattu laudanpätkällä ja vasaralla ties mihin kuukausipalkan hintasin runkoihin. Kukaan ei vaan ole kehdannut myöntää epäonnistuneensa.

  17. #3707
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Monroe Katso viesti
    Entä keskiö (pressfitt92), ilmeisesti puristetaan samaan tapaan paikoilleen kuin tuo ohjainlaakerikin? Entä miten siihen, laitetaanko keskiön ja rungon väliin jääviin pintoihin jotain?
    Se ei oikein havainnollistu tuosta videostani, mutta minä hakkasin senkin sisään, samoin kuin ne ohjainlaakerin kupit. Kevyt rasva päälle ja voimaa perään. Keskiölaakeri oli melko helppo verrattuna ohjainlaakeriin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  18. #3708
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keevo Katso viesti
    Pikkuhiljaaa :-)

    Runko 2050gr
    Keula 340gr
    Kiekkosetti 1390gr
    Somankin rautarungot lihoo vuosien myötä näköjään. Mulla oli hetken sellainen vanhempi, mustikansininen Smoothie ja se painoi n. 1850 g. Koko oli kuvasta päätellen samaa luokkaa tai ei ainakaan pienempi. Tykkäsin pyörästä kyllä kovastikin, mutta vaihtui sittemmin krossariin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #3709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Mutta siinä kysyttiinkin oikeaoppista tapaa kiinnittää laakeri. Onhan niitä reilu stasen Kingejä hakattu laudanpätkällä ja vasaralla ties mihin kuukausipalkan hintasin runkoihin. Kukaan ei vaan ole kehdannut myöntää epäonnistuneensa.
    Totta, mutta vastasin lähinnä jälkimmäiseen kysymykseen, että onnistuu myös kotikonstein

    En epäile hetkeäkään, etteikö voorumin herrat olisi niihin unelmiinsa itse asentaneet näitä tuolla tavalla. Hieno homma jos uskallusta löytyy.
    Embrace the moment

  20. #3710
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Hämptön
    Viestit
    168

    Re: Pyöräprojekti

    Shimanon BB91 tuntuu ainakin kuulemma menevän varsin helposti paikalleen. Menee ilmeisesti lähes pelkästään käsin painamalla sisään.

  21. #3711
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654


    "Latolöytö", pyörän alkuperäiset omistajat tyhjensivät varastoaan. Tehdään käyttöentisöinti, kumit, ketjut, vaijerit ja tankonauha menee uusiksi, satuloita ehkä vaihdellaan. Muuten näyttäisi pärjäävän alkuperäisosilla purku putsaus rasvaus kasaus meiningillä. Melutaan ja syljeskellään!
    --

  22. #3712
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Padasjoki
    Viestit
    18
    Upea tandemi! Hienoa että se tulee taas käyttöön.

  23. #3713
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Fisu on vähän edennyt...

    Äsken sain kasaan, pieni testilenkki ja onhan se mahtava. Iso on ainakin, pakko oli vetää stemmi miinukselle.. Testaillaan..
    Embrace the moment

  24. #3714
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    290
    Huomenna lisää osia kiinni.

  25. #3715
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860




    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

  26. #3716
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    123
    Yesss!!
    Somani alkaa jo näyttämään pyörältä. Enää se vika osatilaus (750eur ) ja sitten baanalle.. Onse vaan jotenkin mukavaa katsella itse "rakennettua" pyörää. Claus Ohalsonin matkalaukkuvaaka pysähtyy tässä vaiheessa lukemaa ~5800gr. Jos lopullinen paino on lähelläkään kaheksaa kiloa, niin olen tyytyväinen.
    elasto muokkasi tätä : 17.07.2013 at 20.34
    Entä jos sataa?

  27. #3717
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Jkl
    Viestit
    229
    Jatketaan teemalla Teräs. Viime viikonlopun tuotos on jo nähnyt pari lenkkiä.




    Kuvauspaikaksi valikoitui näköjään viidakko...

  28. #3718
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    232


    Krampuksen runkosetti, kehät ja renkaat on matkalla joten nyt pitäisi speksailla muita palikoita. Kaivoin netistä sopivan kuvan johon testailin vähän väriteemaa, taidan päätyä rungon vihreän hilemaalin ja kullan yhdistelmään, vähän valkoista mukaan. Kehät täytyy pulverimaalauttaa, valkoiset pinnat voi jäädä haaveeksi (ei löydy valmiina noin erikoisessa koossa ja maalauttaminen voi olla liiallista näpräämistä)


  29. #3719
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.104

    Peukalo ylös

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti crcm Katso viesti
    SNIP:<sikahienon Ninerin kuvia>
    Valtavan hieno!


  30. #3720
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860
    Pistämpä pientä raporttia noista uusista osista tuossa valkoisessa Ninerissani.

    Satulaputken kiristäjä: Hope 30.0mm
    - Tuntuu toimivan Finish Linen hiilikuitutahnan kanssa. Pitää vaan laittaa aika kireälle.

    Syncros FL carbon 27.2mm 400mm
    - Painavahko hiilikuituiseksi (250g). Oli jonkin sortin hätäratkaisu kun en saanut punaisilla teksteillä olevaa Nineria. Toiminut muuten hyvin.

    Ritchey Paradigm Pro V5 polkimet
    - Miellyttävä uusi tuttavuus. Polkimien kiinnityksen saa tosi löysälle jos haluaa. Pieneen kokoon on vähän tottautumista. Tuntuu kestävän isojakin kolauksia.

    Superstar Components tapered ohjainlaakeri
    - Oikeastaan ainoa vaihtoehto puna-anodisoiduksi jos ei lasketa 180 euron hintaista Kingiä. Toimivan oloinen kapistus. Tekstiä voisi olla hillitymmin osissa.

    Superstar Components Zephr 70mm stemmi
    - Pikkuinen pettymys. Haarukkaputken päässä olevat pulttikiinnitykset turhan hepposia (pultit vääntyy helposti). "Faceplaten" teksti ei kovin laadukkaan oloinen jos sitä nyt läheltä sattuu katsomaan. Toistaiseksi ajaa kuitenkin asiansa.

    Niner 710mm flat carbon bar
    - Toimiva, kevyt ja hienot grafiikat. Ei pahaa sanottavaa.

    Shimano XT shifters
    - Itsellä kiinni samassa setissä myös jarrukahvat, jolloin Shimanomainen etusormen liipasin jää käyttämättä hassun asennon vuoksi. Ei oikeastaan haittaa kun olen tottunut Sramimaiseen vaihtoon. Toimii siis samoin tässäkin. Edelliseen 9-versioon verraten takavaihtajan vaihtaminen pienemmälle rattaalle ei ole enään niin jämäkkä. Muuten ovat kyllä toimineet hyvin.

    Teräksiset puna-anodisoidut levyjarrupultit
    - Mainio ostos. Bling Bling.

    Niner Biocentric keskiöhässäkkä
    - Asennettu perus hiilikuitutahnalla, vaikka manuaali kehottaa laittamaan jotain tahmeampaa. Toistaiseksi ainakin toiminut hyvin.

    Maxle/240S/Crest/Rocket Ron/Tubeless
    - Ällistyttävän rullaava yhdistelmä. Onneksi pahimmissa juurakoissa tulee ikävä vielä Bandittia. Kiekkojen (Crest/DT Revolution/DT prolock ano/240S paino muuten oli tasan 1522g oletus adaptereilla (20mm ja 9mm QR) ilman maxlea yms. Kaverini jolle pyörä on aivan liian iso, kehui heti että ihmeen kevyt polkea.

    Niner SIR9 runko medium
    - Hieno runko. Kiinnityshimmeleitä tarpeen mukaan. Chainstay protector tuli mukana joka toimii myös takavaihtajan kaapelin ohjaimena. Punnattu paino oli jotain 2200g luokkaa + biocentric jotain 160g. Omalla setupilla ei tunnu lainkaan kömpelöltä. Pitää vielä testata kaverin alumiini 29iä verraten niin pääsee hehkuttaa teräksen eläytymistä.

    Koko pyörä painaa aika lähellä 11,5 kiloa. Arvatenkin paperilla laskemani 10,9kg jäi saavuttamatta. Lähemmäksi 11kg pyörän saisi varmaan jos vaihtaisi 1x10 setupin, kevyemman satulan ja Ninerin satulatolpan.
    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •