Ihan asiallisia kokemuksia nyt oli Evansilta, tuli pikkuosat jopa nopeasti kirjeenä, ja kun palautin yhden niin PayPalin kautta maksettuna tuli palautus luottokortille ilman ongelmia.
Ihan asiallisia kokemuksia nyt oli Evansilta, tuli pikkuosat jopa nopeasti kirjeenä, ja kun palautin yhden niin PayPalin kautta maksettuna tuli palautus luottokortille ilman ongelmia.
Mää en ole saanut edelleenkään luvattuja takuukorjausrahoja, vaikka prosessin aloituksesta tulee 3 kuukautta.
Eilen laitoin tilausta tuleen ja maksamisen kanssa oli vaikeuksia. Sivusto ei hyväksyny OP:n Electronia tai debit-korttia. Lopulta sain maksettua PayPalin kautta.
Nätisti tuli taas kerran paketti perille. Kesti hieman pidempää kuin tavallisesti ja hätähousu ehti jo tiedustelemaan. Nopeasti vastasivat kyselyynkin, ei moitittavaa...
Se minkä pankin electron sinulla on, ei pitäisi olla mitään tekemistä onnistumisen kanssa. Electron joko hyväksytään maksuvälineeksi, tai sitten ei.
Viat johtuvat monesti omista kortin asetuksista. Niitä voi muokata verkkopankissa ja jopa kieltää, ettei kortilla tehdä verkko-ostoja.
Näin minua on viisaaimpien puolesta opastettu.
OP:n Electron ei itsellänikään mennyt läpi, mutta OP:n Visa/Debitin kanssa ei ollut mitään ongelmia. Tuleeko tilauksesta vielä kuittaus kun se on lähtenyt postilla Evansilta vai onko "Order details" viimenen posti joka sieltä tulee?
Tämä perseläpi kauppa harrastaa taas mykkäkoulua. 2 viikkoa radiohiljaisuutta sen jälkeen, kun pyysivät ja saivat luottokortin tiedot takaisin maksua varten. Rahoja ei tietenkään näy.
Yllättäen Evanssin takuukäsittely heräsi taas, kun muistuttelin pari kertaa peräkkäin luvatusta hyvityksestä. Nyt uusi typykkä tylytti virkamiestyylillä, että korvaavat 50 % korjauskuluista, koska en ollut hyväksyttänyt kustannusarviota etukäteen. No tällaista kustannusarviota ei alussa edes pyydetty, niin miten olisi pitänyt arvata? Foxin huoltohinnat menee vielä hinnaston mukaan, eikä niissä ole mitään vedätettävää.
Miten muuten kukaan voi antaa kustannusarviota ilmaa vuotavasta keulasta ilman, että avaa keulan ja katsoo mitä on rikki? Ja tästä avaamisesta syntyy jo kuluja. Entä jos avatun keulan korjaushintaa ei hyväksytä Evanssilla, niin kuka laittaa risan keulan kasaan, keulan pyörään kiinni ja lähettää koko pyörän Englantiin käsiteltäväksi, niin kuin se toinen annettu vaihtoehto oli?
Pohjatietona kerrattakoon, että ostin Evansilta Santa Cruz Tallboy C:n kokonaisena ja sen mukana tullut Foxin F120 rlc keula vuoti ilmaa heti uutena, eikä vuoto asettunut non 15 h sisäänajon aikana. Myös saman pyörän takaiskari Fox RP23 suhahti voimakkaasti levossa tuossa 15 ajotunnin jälkeen ja lakkasi toimimasta. Tämän jälkeen aloitin takuukäsittelyn 11.3.2013. Evans tarjosi vaihtoehtoina lähettää koko pyörän Englantiin tai korjauttaa keula ja iskari paikallisesti ja he hyvittäisivät laskun. Valitsin kotimaisen vaihtoehdon ja lähetin keulan ja iskarin Fillariosaan korjattavaksi, jossa ne saatiinkin kuntoon nopeasti ja kohtuu kustannuksin.
Lähetin kuittien kopiot Evanssille, mutta tämän jälkeen alkoi välttely ja vedätys. Vasta eilen 18.6.2013 sain ensimmäisen konkreettisen tarjouksen korvausprosentista vaikka sitä kysyin jo aikaisemmin. Tässä on mennyt nyt kolme ja puoli kuukautta rahoja odotellessa, monta tuntia sähköposteja kirjoitellessa ja monta päivää vitutusta päälle. Ja kyse on 270 euron laskusta!
Saisko jotain vertaistukea tuon lontoonkielisen osuuden tulkintaan? Pyydetäänkö siinä kustannusarviota ennen työn teettämistä paikallisesti vai mitä olisit tehnyt?
Alkuperäinen teksti Evanssin takuukäsittelijältä:
---
23.03.2013 15:00, Warranty Claims kirjoitti:
Hi Juha,
Thank you for your email
first of all, allow me to apologise for the problems you having with the Tallboy. We would have to recall the bike back to our central site to assess the shock and to rectify the problem. Obviously this can take some time to collect, assess and then ship back out to you. Alternatively, you can use your local bike workshop to carry out this repair work and we would reimburse you for the cost. What action would you like to take?
If you have any other questions please do not hesitate to contact us.
Kind Regards
---
^
|
ylempänä ei sanaakaan kustannusarviosta.
Otin yhteyttä Evanssin perseilyn takia Santa Cruziin, Fox Racing Shoxiin ja Jungleen, joka on Cruzin maahantuoja Englannissa. Fox ei ole vastannut mitään, Santa Cruz ohjasi Junglen pakeille ja Jungle oli päätynyt Evansin puolelle jutussa.
Eli pysyvät sitkeästi kannassaan, että koska tuossa edellä ei ollut luvattu täyttä hyvitystä, niin 50 % on heistä reilu hyvitys.
Koska he ovat levitelleet minun sähköposteja edelleen, niin minäkin voin alkaa julkaisemaan heidän:
27.06.2013 19:55, Contact Centre Team kirjoitti:
>
> Good Afternoon,
>
> Myself and the management here at Evans Cycles have been looking at your case today and going through the emails that have been exchanged between yourself and us.
>
> We have been in contact with the supplier recently and allowed them to see the correspondence too. They have stated that the price we are offering to cover, 50% of the £230 you paid, is a fair and correct amount for the service offered to you by the local store.
>
> I can understand your frustration that we have not offer to pay the full amount however please aware that in the email threads looked at today, we did not offer to pay for the service in full, instead we asked which of two services you would prefer.
>
> If you had replied to the email saying that you prefer to have the work done locally we would have asked for the quote first, as we did once you had replied to the email offering the two options.
>
> Unfortunately on this occasion will only be offering the refund of £115 for the work you had done, this is the final offer that we can give you.
>
> Please let us know whether you are happy with this offer and we will proceed with this.
>
> Regards,
>
> Stephen.
No kuittaappa sinne Foxille että onko Suomessa 100 % korkeampi huoltohinnasto ryöstöhinnoittelua ?. Nehän oli sitä mieltä että 50% korvaus on ok.
Lisäksi oletko varma että ne tajuaa siinä huollossa olleen myös keulan. Ne puhuu vain shockista ?. Ettei olisi väärinkäsitys.
Välillä on käynyt tämäkin mielessä, mutta olen ilmeisen huono selittämään englannisksi kun 15 kpl A4-sivuja sähköposteja ei ole auttanut asiaa. Olis varman pitänyt vähän aikuistua ja käydä enempi kouluja, että otettaisiin vakavasti tämmöisen huonokuntoisen maastopyöräilyn aloittelijan höpinöitä.
Kattelen nyt viikon vielä homman etenemistä ja jos rahaa ei tipu, niin julkaisen koko kirjeenvaihdon täällä.
Evansin ohjeet voisivat kieltämättä olla täsmällisempiä, mutta muutama seikka vaikuttaisi aika ilmeiseltä:
1) Virkailija ei ole ymmärtänyt, että vika on sekä keulassa että takaiskarissa, vaan puhuu pelkästään jälkimmäisestä ("the shock")
2) Sinulta odotettiin kirjallista vastausta siihen kumman korjausvaihtoehdon mukaan haluat edetä ("What action would you like to take?")
3) Korjauskuluja luvattiin ainoastaan hyvittää, mutta ei hyvittää kokonaan. Tätä on mielestäni turha edes yrittää riitauttaa, taikasanat avonaiselle piikille olisivat olleet reimburse in full tai full refund.
4) Jos Evans on käsitellyt tapaustasi siinä luulossa, että kyse on pelkästä takaiskarista, niin se todennäköisesti selittäisi korvauspäätöksen saituuden.
3) Korjauskuluja luvattiin ainoastaan hyvittää, mutta ei hyvittää kokonaan. Tätä on mielestäni turha edes yrittää riitauttaa, taikasanat avonaiselle piikille olisivat olleet reimburse in full tai full refund
Toisaalta kyseessähän on takuukorjaus, jolloin asiakkaalla on pätevä syy olettaa että kulut korvataan 100 %. Muuta käytäntöähän ei ole takuukorjauksissa olemassa ellei näin ole erikseen määritelty.
Kyllä minä vielä kerran yrittäisin vääntää niille että kyseessä on sekä iskari että keulan takuukorjaus.
ps:sorry noi boldit
Postikuluja koko pyörän lähettämiseksi Englantiin en selvittänyt koskaan. Oletin, että siinä tapauksessa Evans hoitaa noudon omien sopimuskuriirien toimesta. Kysyin kyllä mitä rahdit maksaisi, mutta ei siihenkään ikinä vastattu mitään. Ottaen huomioon Suomen yleisen postitushinnoittelun ja mitä pyörän rahti Brittien pikkufirmoissa on ollut, niin todelliset kulut lienevät 100 £/€ suunta.
Toiseksi (hiilikuitu) pyörähän kärsii kuljetuksessa helposti kolhuja ja oli jo kärsinytkin ensimmäisessä kuljetuksessa.
Kolmanneksi olin vaihtanut pyörästä jo kasan osia mieleisempiin, enkä halunnut lähettää niitä häviämään maaailmalle.
Neljänneksi, kokemukseen perustuen minulla ei ole täyttä luottamusta yhteenkään fillarikorjaamoon ja palstalainen steelmanin kirjoitusten perusteella Evanssiin ei ollut syytä luottaa ollenkaan.
Ei asiakas voi teettää tuotteelle omin päin korjauksia ja kutsua sitä takuuksi. Eihän nyt mikään takuu missään toimi niin. Evansin ei tarjonnut takuuehtojen laajentamista, vaan ainoastaan kulujen hyvittämistä tapauksessa, jossa kiireinen asiakas haluaa välttää korjattavan tuotteen rahtaamisen ulkomaille. Hyvää asiakaspalvelua olisi totta kai kulujen täysmääräinen korvaaminen takuuhuollon ulkopuolellakin, mutta avointa piikkiä ei asiakkaalle luvattu.
Verkkokauppiaana Evans menettelee tässä tyhmästi. Eihän tässä haeta mitään kaupan purkamista, vaan karhutaan reilun sadan punnan edestä maksamattomia korjauskuluja. Evans on jo katteensa arvopyörästä saanut, lisäksi säästänyt huoltoon liittyvät rahtikulut asiakkaan oma-aloitteisuuden ansiosta. Sadalla punnalla tuskin saa edes verkkobanneria Fillarifoorumille, joten se olisi pieni hinta asiakkaan tyytyväisyydestä ja luotettavan kauppiaan maineesta. Nythän Evans "osti" itselleen käyttäjän, joka signeeraa viestinsä Evans=huijarifirma...
Menettelikö? Jos Evans antaa avoimen piikin korjauttaa myymiään tavaroita Suomessa, niin mihin se johtaa? Väärinkäytöksiin. Tekaistuja vikoja "korjautetaan" naapurin siivousfirmalla (=saadaan tekaistuun kuittiin olemassa olevan yrityksen tiedot) ja rahat vedetään omaan taskuun.
Lähtökohta takuutöiden korvauksissa on korvata työn tehneelle osapuolelle työstä ja tarvikkeista aiheutuneet todelliset kulut, eikä suinkaan subventoida toisten businesta maksamalla työlle ja osille katteet. Tässä yksittäisessä tapauksessa Fillariosan veloittamalla summalla (270 eur)olisi pitänyt saada noin 6 tuntia takuukäsityötä, olettaen ettei merkittävän hintaisia varaosia ole käytetty. Vähempikin tuntimäärä pitää riittää ammatti-ihmiseltä kahden ilmavuodon korjaamiseen.
Holokki auki ku H. Moilane.
Meinaatko, että Fillariosa velotti liikaa? En tiedä. Sanoi ainakin, ettei normaali huollossa avata ilmajousta ollenkaan. Ja lisäksi keulan liukuholkit piti kuulemma vaihtaa, kun olivat väljät 15 h ajon jälkeen. Kai ne veloitti molemmista täyshuollon ja siinä vaidetaan kaikki tiivisteet + em. lisätyöt. En voi mitenkään tietää oliko se kaikki välttämätöntä ja vaihdettinko ne oikeasti.
Tässä oli minun mielestä takuun alainen työ, vaikka Evans väitti jossain välissä, että ei ole, kun kolmatta osapuolta ei ole mukana. Enkä minä tässä mitään avointa piikkiä ole käyttänyt. Tekaistu kuitti olisi jo huijausta.
Ei pitäisi olla minun ongelma, jos Evans ei hoida kuluja sille kolmannelle osapuolelle. Ongelman ydinhän on siinä, että Evanssin asiakaspalvelu on laiska ja hidas. Eivät vastaa viesteihin ollenkaan tai liian hitaasti, ei edes käsittelyssä olevaan tapaukseen saa vastauksia järjellisessä ajassa. Sitten kun vastaavat, niin vastaus on aina niukka ja yleensä vain yhteen esitetyistä kysymyksistä. Jos takuukäsittelijä olisi viitsinyt kirjoittaa siihen ekaan viestiin, että tarvitaan hinta-arvio, ongelmaa ei olisi syntynyt. Ongelma olisi ollut vielä vältettävissä kaksi ja puoli vuorokautta, jos olisivat viitsineet vastata esittämiini lisäkysymyksiin ja kertoa asiasta.
Kun kävi ilmi, että työ oli jo tehty, se oli kuin tikun olisi katkaissut. Asenne muuttui tyyliin: Haa nyt mokasti ja me säästetään.
Ihan turha tässä on rakentaa mitään slippery slope -kauhukuvia. Kyse oli yksittäistapauksesta, jossa hintaero tyytyväisen ja vihamielisen asiakkaan välillä oli sadan punnan luokkaa. Vaikka Evans olisi sopinut tapauksen asiakkaan eduksi ja hieman tinkinyt katteestaan, niin eihän tätä prosessia olisi tarvinnut kirjata miksikään yleiskäytännöksi. Suomi on joka tapauksessa Evansille pelkkää periferiaa, laajana kivijalkakauppojen ketjuna se tekee ylivoimaisesti suurimman osan bisneksestään Britanniassa. Kotimarkkinoilla tällaisten itse teetettyjen takuukorjausten problematiikka olisi täysin merkityksetöntä.
En tiedä mikä on pyörähuoltojen hintataso Porissa, mutta pääkaupunkiseudulla et saa tasan yhdestäkään asiantuntijakorjaamosta palvelua millään 45 euron tuntitaksalla. Sellaiseen hintaan eivät palvele edes lähiöiden peruskorjaamot.
Mutta takuutöissähän on erihinnoittelu noin lähtökohtaisesti kuin myytävässä huoltotyössä!!!
Ja tämä johtuu siitä että takuuhuolloilla ei kyllä varsinaisesti rahaa tehdä ja huollon maksaa valmistaja...
eli ymmärrän evansin ajatukset.. Tietenkin voisi vielä varmistaa että siinä päässä tiedetään että kyseessä on etu ja takapää![]()
Jos nyt jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin kokosin koko kirjeenvaihdosta kronologisen .pdf tiedoston. Koska Evans vaipui jälleen viikon radiohiljaisuuteen, niin vitunko väliä enää.
Kiitos, tuon kirjeenvaihdon julkaiseminen oli kuttuuriteko. Kannattaa laittaa vielä linkki Evansin suuntaan ja sopivalle ulkomaiselle "fillarifoorumille". Luulisin, että sen jälkeen saat puuttuvat rahasi aika nopeasti takaisin. Mikään firma ei halua tuollaista julkisuutta.
Evans menetti tuolla penseilyllään kyllä monta suomalaista asiakasta, ainakin minut.
Minun mielestäni asiassa ei ollut epäselvää. Jokilalle annettiin valinta, miten menetellä, ja jälkikäteen alettiin kiristämään. Ei noin tulisi kaupan toimia.
Okei evanssilla on selvästi 2,5pvän viive siitä kun ilmoitat että fillariosa huoltaa kamat... Mutta siinä 29. Pvän viestissä sanovat että tarvitsevat hinta-arvion... Eli eli... 2,5pvää on pitkä aika vain odotella, mutta voipi olla että juuri tuon kohdan takia ja miten siitä jatkuu ei pakosti parempaan tarjoukseen kuin 50% pääse...
mutta vähän ihmettelen miksi tekivät tästä näin vaikeaa... Ehkä suomessa oon tottunu vaan liian hyväänei paljoo ite nappaa evansilta mitään tilata
![]()
En tiedä minäkään, kun en ole käynyt katsomassa, mikä on porilaisten liikkeiden veloitus. Sitä sinunkaan on turha väittää, että pk-seudulla fillariasentajan kustannus on enemmän kuin 45 euroa tunti. Kuukausiansiona tuollainen kustannus tarkoittaisi yli 3800 euron bruttopalkkaa.
Jos ilmavuodon korjaamiseksi on tehty täyshuolto, menettelytapa on väärä. Huoltokustannus ei kuulu takuuseen. Vaikea toki sanoa, mikä oli välttämätöntä ja mikä kauppamiehen myymää lisätyötä. Työn maksajalla on kuitenkin lähtökohtaisesti oikeus määrätä toimintatapa. Jos tekee omia päätöksiä, voi päästä maksumieheksi osittain tai jopa kokonaan, riippumatta siitä korjattiinko samalla takuun piiriin kuuluvia vikoja.
Niin, tämä on hyvin selvä tapaus. Se, että kysytään haluatko lähettää pyörän puntasaarelle vai käyttää paikallista huoltoa, ei anna automaattisesti lupaa aloittaa toimenpiteitä. Oletan, että takuunmaksaja (=Fox) edellyttää takuuhuoltojen tekemistä autorisoidussa pajassa, eli Suomen osalta R-Techissä. Toimintaohje olisi varmaan annettu seuraavassa viestissä, jos sitä olisi odottanut. Ymmärrän kyllä, että odottaminen kesken ajokauden ei ole kivaa ja helppoa.
Holokki auki ku H. Moilane.
Tässähän on seuraavakin ongelma, eli tuota korvausprosenttia ei kerrottu alkuun pitään aikaan, vaan termi oli "precentage". Useampaan kertaan jäin siihen luuloon, että asia on selvä ja, että rahaa on tulossa ainakin sitten jokin osuus. Aina kuukauden odottelun jälkeen muistuttelin taas maksusta, mutta mitään ei tapahtunut. Siinä vaiheessa, kun tuo toinen henkilö tylytti virkamiestyylillä 50 % ja homma oli viipynyt jo luvattoman pitkään, niin aika lievästi alkoi vituttaa.
Tuossa pohjallahan oli jo monta asiaa:
1. Pyörän toimitus ei tapahtunut luvatussa ajassa, vaan sitä kasattiin Evanssin huippumekaanikkojen toimesta viikonpäivät ylimääräistä.
2. Tästä huolimatta kammet olivat täysin kiristämättä ja melkein pilasin kampiakselin rihlaukset ensilenkillä.
3. Pakkaus oli niin heppoinen, että runkoon oli tullut pieniä kolhuja kiekoista.
4. Kaikki manuaalit ja rasvaprässi puuttuivat kuormasta.
5. Satula ei ollut titaanikiskoilla vaikka piti olla.
6. Hiilikuituinen ohjaustako oli kiristetty järjettömän piukkaan ja siihen oli painunut selvät urat stemmistä.
7. Jouduin lähettämään alunperin valituspostia neljä kertaa muutaman päivän välein, ennen kuin viimeiseen alkoi tulla vastauksia Evanssilta.
Juha Jokila muokkasi tätä : 03.07.2013 at 20.30
Aika rankka ja vaikea juttu kyllä. Ainoa mitä olet Juha tehnyt "väärin", on ettet tosiaan ilmoittanut niille ENNEN kun veit sen pyörän sinne huoltoon. Mutta on kyllä niin pieni juttu, että asettaa Evansin tosi huonoon valoon. Kuitenkin Adam (miksi helvetissä on edes monta henkilöä sotkemassa soppaa siellä päässä) kirjoitti sen "... you can use your local shop and we will reimburse the cost..." jota ei voi ymmärtää väärin = voit huollattaa paikallisessa ja me maksamme. Sen jälkeen on kyllä pelkästään suoraa vittuilua tuon kanssa ettet ilmoittanut jotain kustannusarviota etukäteen, kun siitä ei tosiaan mainittu mitään Adamin viestissä.
Onneksi nöössinä opin jo tässä vaiheessa karttamaan tätä lafkaa. Tsemppiä taisteluun, ja toivottavasti saat vielä oikeutetusti ne puuttuvat £130.
Kirjanmerkit