^ Eihän tuo tarvi kuin sopivan paksuisen pätkän letkua, kun noston tekee ilman sielua.
Niin ja mullakin on oma kompura tallissa.
^ Eihän tuo tarvi kuin sopivan paksuisen pätkän letkua, kun noston tekee ilman sielua.
Niin ja mullakin on oma kompura tallissa.
Taas kerran, pitää vähän mainostaa, mutta ennenkö joittenkin soodastriim säiliöitten kanssa rupee kikkailemaan niin Napsautin on aika paljon helpompi värkki. Käytöstä poistettuja sammuttimia saa sammutinhuollosta ja täyttäminen onnistuu jalkapumpulla. Pala letkua ja sopiva liitin, avot, johan napsahtaa...
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Kokeilin keväällä Spessuni Custom DT Swiss X420SL vanteisiin Furious Fredejä Sanin litkulla. Olin jostain netistä mukamas löytänyt, että noissa vanteissa olevat siniset teipit olisivat ilmatiiviit - ei olleet. Nyt pistin samoihin vanteisiin Stanin keltaista teippiä kierroksen. Renkaiksi laitoin eteen S-Works Purgatoryn ja Spessun The Captain Controlin taakse. Kaikki onnistui tosi helposti. Painetta kokeeksi eteen vajaat 1 bar ja taakse noin 1,5 bar. Painoni Spessun kera lienee reilut 90 kg. Tilasin myös painemittarin, niin pääsee kokeileen tarkemmin noita alhaisiakin paineita. Eka lenkki meni kuitenkin hyvin ajelin pahoillakin juurakko/kivi poluilla ilman ongelmia.
Minulla Spessun siniset teipit pitivät uutena, mutta jo parin renkaan vaihdon jälkeen alkoivat vuotaa. Aikani tapeltuani vaihdoin myös Stanin teippiin. Nyt ovat ilmat pysyneet hyvin.
Liika ahdas letku/liitin..? Otithan venttiilistä sielun irti? Muuten ei oikein lähde, ellei pistä jotakin 8+bar eikä välttämättä silloinkaan... Viimeisimpien empiiristen testien mukaan 2 litraisella versiolla 6 baria ei joillekkin hankalemmille tapauksille riittänyt, 7 tai 8 kun laittoi niin sitten riitti. Tuolla 6 litraisella on 6 baria riittänyt ja sillä saa yhdellä täytöllä kaksikin rengasta napsauteltua...
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Varmaan jotain sellaista, kun sitä ilmaa ei vaan tuu. Ilman letkuja ja liittimiä pöhisee kyllä vaikka miten. Parikin eri liitin/letkukombinaatiota on nyt kokeiltu, yks vaihtoehto pitäs viel kokeilla mut lähimotonetistä oli sopiva letku loppu.
Toisaalta onhan toikin vaan yks vituke lisää varastossa, jos kumi on tyhjä ni onhan se ihan sama ajaako huoltoasemalle Napsauttimen vai kiekon kanssa
..jospa kohta ois tilaa hankkia kompura itsellekin...
[ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Selasin kyllä, mutta kun en puolessa tunnissa löytänyt vastausta niin:
Kiekot Mavicit Crossmax SLR, renkaat Racing Ralph.
Aiemmin litkutus on onnistunut kerralla, nyt ei edes yritä nousta vanteelle. Vanha rengas nousi kyllä heti, mutta uusi käyttämätön samanlainen ei millään. Ei kompuralla, ei co2 panoksella.
Mitään asennusaineita en ole laittanut, en ole aiemminkaan käyttänyt. Pitäisikö? Muuta neuvoa?
Väki on tuolla ylempänä tuskaillut renkaiden hitaan tyhjenemisen kanssa, niin heitetäänpä tähän soppaan vielä oma huomio. Litkutin Staneilla DT:n kehille 29-tuumaiset Rocket Ronit. Eturengas piti ilmansa heti, mutta takarengas vuoti hiljalleen. Lenkin sillä pystyi hyvin ajamaan, mutta vuorokaudessa meni jo tosi löysäksi. Veteen upottaminen ei osoittanut vuotokohtaa, joten sormi meinasi mennä suuhun... En kuitenkaan tajunnut upottaa venttiiliä veteen, ja sieltä se vuoto sitten löytyi. Venttiilin sieluun oli kertynyt kökkö Stanin töhnää, joka esti venttiilin kunnollisen sulkeutumisen.
Eli jos paineet katoavat litkutetusta renkaasta hiljalleen, kannattaa varmistaa myös venttiilin virheetön toiminta.![]()
Aki Korpela muokkasi tätä : 09.06.2013 at 22.52
Mavicit on hitusen kenkkuja toisinaan. Korkea rengashylly ja lukkoreunus estävät tehokkaasti renkaan nousemista reunalle. Pienellä huijaamisella onnistuu.
1. Voitele vanteen sisäpinta huolellisesti. Omien kokemusten mukaan raaka Fairy on parasta.
2. Asenna rengas vanteelle sisärenkaan kanssa. Pumppaa niin paljon, että vähintään toinen reuna on kauttaaltaan noussut.
3. Tyhjennä rengas ja poista sisäkumi, mutta jätä päällirenkaan toinen reuna pudottamatta reunukselta alas.
4. Asenna tubeless venttiili ja kaada renkaan sisään litkut.
5. Väännä rengas vanteen keskiuraan.
6. Täytä.
Jos vuotaa edelleen, eikä nouse: Nosta rengasraudalla renkaan reunavaijeria vanteen reunalle niin pitkälle kuin menee (noin ½ kierrosta). Nyt pitäisi täyttyä tornipumpulla ja rauhallisella pumppaamisella.
Holokki auki ku H. Moilane.
Yksi kikka kompuran kanssa on ruuvata presta-venttiilin sielu pois renkaan noston ajaksi. Se voi kuristaa virtausta yllättävän paljon. Tuo auttoi minulla yhteen renkaaseen.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Sehän on selvää, että nosto tehdään ilman venttiilin sielua. Aina.
Holokki auki ku H. Moilane.
I don't want to break these chains
Kiitos paljon neuvoista. Näillä nousi! Tosin ei vielä kohdan 6 jälkeen, vaan vasta rengasraudoilla pelaamisen jälkeen. Niilläkin piti tehdä useamman kerran. Ajattelin jo laittaa sisärenkaan, mutta kokeilin vielä kerran ja sitten yllättäen plompsahti paikalleen.
En tiedä voisiko johtua siitä, että on snakeskin-malli. Joka tapauksessa tavalliset ralphit ja ronit ovat nousseet kerralla ilman mitään lisävirityksiä.
Sielua en irroittanut, ajatus oli kyllä ottaa pois, mutta noissa mavicin venttiileissä se ei taida olla irroitettava.
Mutta tosiaan, kiitos paljon neuvoista. Olisi ollut tympeää siirtyä takaisin sisärenkaisiin.
Mua nyt hiukan hävettää tunnustaa... mutta mulla oli taannoin pahoja tubeless-ongelmia
Ylästöläiseltä foorumilaiselta käytettynä ostamani Nokian/Gazza NBX/NBT Lite ei noussut Mavicin Crosstraill UST-kiekoille millään.
Tuomitsin ne sitten retroon citymaasturiin sisurilla.
[OT]
Äsken täällä työmaalla Munapirtissä tein koejoalenkin ja onhan ne mainiot kumit! Siis tuollaiseen nopeaan äkseeajeluun neulasbaanoilla ja metsäteillä. (Kuivilla) kallioillakin loistavat.
Nokian hemmot, jos luette tätä niin tehkääpä niitä kevyehkönä jossain järkevässä koossa 26x2,4 ja 29x2,35 tubeless-readynä niin menestys on taattu.
[/OT]
Kyllä. Et voi ajaa renkaillasi, ennenkuin olet valellut itsesi litkulla, ripotellut päällesi kumiputua ja asentanut renkaat OikeaOppisesti™.
Riippuu vuosimallista. Tuoreimmissa on, vanhemmissa ei. Tunnistaminen käy helposti venttiilirungosta venttiilinhatun kierteestä. Jos hatun kierteessä (heti venttiilineulan alapuolella) on kaksi tasaista paikkaa, sielu on irroittettavissa. Jos kierre on yhtenäinen koko kierroksen, sielu ei ole irroitettava. Irtosielullississa versiossa on yleensä mukana työkalu sielulle (se U-kirjaimen muotoinen pieni muovipalikka).
Holokki auki ku H. Moilane.
Saakos XT-kiekosta sielun pois jotenkin? Venttiiliä ei varmaan voi vaihtaa kuitenkaan toisenlaiseen?
Ei tää nyt niin paha mutta:
Meni salossa homma pipariksi kun tuli taakse evo 2.1 ralliraneen keskelle renkasta nappuloiden väliin noin 2,5 mm pitkä viiltoreikä, ja ei litku paikannut millään vaikka ravisteli ja pumppasi. Painetta 2bar ja kivikossa meni, saattoi käydä vanteella. Pitänee vaikka 2.2 taakse seuraavalla..
Se tässä ihmetyttää että miksei tuo litku nyt toiminut? Viikon vanhat ja kyllä sitä oli varmaan desi jäljellä vielä kun himassa irrotelin renkaan. Stanisetä tökkii naulalla renkaitaan... on mulla muita reikiä paikannut.
Olitko ravistanut litkun kunnolla? Sinne kumiin pitää saada "maidon" lisäksi niitä rakeita.
Tietysti voi olla ihan vaan sattumaa, että just tätä reikää ei tällä kertaa nyt vaan paikannut. Näyttäkää mulle 100% toimiva systeemi...
Kovin eläväisessä kohdassa rengasta lateksimurusten könttääntyminen pitäväksi tulpaksi saattaa kestää. Ravistelua parempi on ajaa.
Jos ei litku paikkaa niin paikkaa itse ulkokumipaikalla (tubeless-paikalla) sisäpuolelta. Ihan pieniin viiltoihin sisäkumipaikkakin riittää. Ja pikaliimaa viiltoon päältä.
Done and done. Siis ravistelin purkkia ja paikkasin ulkokumin jo. Olis pitäny varmaan ajaa pitempään, ehkä satametriä polkua uskalsin kuunnella suhinaa.
Jepjep... Shimanon venttiili murtui ja jäi käteen... Huomasin kuitenkin mukavan seikan että siitä saa sielun irti erikseen.
Millä tuon korvaisi? Suoraan vaan Stanin venttiili MT66 vanteille?
Itselleni vastaten, Stanin venttiili meni kivasti tuohon. Raotin rengasta, otin vanhan pois ja tuuppasin tilalle Stanin. Litkua en lisännyt, ehkä olisi kannattanut. Kyljessä on outo reikä joka vähän falskaa. Vklopuksi otan fillarin mukaan maalle testailuun.
Uhkarohkea tubelesskokeilu päättyi pamaukseen. Contin GP4000S ei pysy Ksyrium Eliten päällä ilman sisärengasta. Rengas nousi ja tiivistyi hienosti, kunnes päätty hypätä lattialle. Jatkan sisärenkaillla kunnes joku lahjoittaa/myy maantietubelesskumin kokeiluja varten.
Holokki auki ku H. Moilane.
Tästä pitäis saada joku sticky.
Älkää nyt jumalauta kokeilko niillä normi _maantie_ kumeilla tubeless hässäköitä! Ne ei toimi!
Tubeless toimii itsessään todella hyvin mutta se johtuu tasan sen tubelessrenkaan erityissuunnitelusta ja ominaisuuksista.
Eli
Hiilikuitu reunus ja
Butyyli sisäpinnoite
Normaalissa maantiekumissa ei ole kumpaakaan. Ei kestä maantiepaineita tai edes niitä lähellä olevia paineita.
Kirjanmerkit