Tarvitsisin teidän harrastajien apua! Olen hankkimassa sähköpyörää, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus on koirani juoksuttaminen (tarkoitus ei siis ole ajaa kovaa!). Kerrallaan ajettava matka olisi varmaankin enintään 20 km, joten akulle yhdellä latauksella luvattu km-määrä ei sinänsä ole kaikkein ratkaisevin tekijä.
Olen käynyt jonkin verran erilaisia malleja koeajamassa ja ensivaikutelma oli se, että tykkäsin eniten ns. keskimoottorifillareista, ne tuntuivat "rauhallisemmilta" kuin etumoottoriset. Ihastuin aika paljon Tunturi Forte Supreme -malliin ja olin jo aikeissa ostaa sellaisen, vaikka se tuntuu kyllä aika kalliilta. Mutta sitten sattui eteen hyvä tarjous Kalkhoff Pro Connect S -fillarista, joka on vuosimallia 2010, mutta seissyt kaupassa myymättömänä. Ongelma on se, että tuo Kalkhoff on 300W:n moottorilla, joka on tietääkseni Suomessa laiton, enkä missään tapauksessa tarvitsisi tuollaista isompaa moottoria. Ja toinen ongelma on, että en ymmärrä osista ja esim. niiden kestävyydestä yhtään mitään... Tunturi on varustettu Shimano Nexus -vaihteistolla, joka tuntuisi minusta helpommalta ja miellyttävämmältä kuin Kalkhoffin Shimano Deore XT. Toisaalta Kalkhoffissa on mm. säädettävä etuhaarukka (?) ja nestejarrut; nämä kuulostavat hyviltä, joskaan, kuten sanottu, en oikeasti ymmärrä niistä mitään.
Kalkhoff olisi jopa hieman Tunturia edullisempi. Mitä ihmettä siis kannattaisi tehdä?
Kirjanmerkit