Pelkkiä pyöräteitä ja kaistoja ei ole Helsingissä kuin hieman reilut 50 km.
Pelkkiä pyöräteitä ja kaistoja ei ole Helsingissä kuin hieman reilut 50 km.
Minä en pyöräile klv:llä koska pyrin pääsemaan jonnekkin missä niitä ei ole, jotta voisin ajaa ajoradalla säilyttäen hyvän omantunnon. Matkaa pyörätiettömille teille on noin 5-10km ja sen kyllä kestän ajaa pyörätiellä.
Joskus pyörätie on kuitenkin rempassa tai sitten se on hiekkatie. Silloin ajan maantiepyörällä ajoradalla. Maastopyörällä syynä on useimmiten pyörätietä hauskempi polku jota pitkin voi ajaa...
Olisi kyllä kiva jos saataisi ihan oikea laki joka käsittelisi tämän asian. Olisi vähintäänkin jännää nähdä miten meitä viisaammat päättäisivät. Parijonossa ajaminen selvästi pannaan vai sallittaisiko se? Tulipa vaan mieleen että eipä noita teitä taidteta sulkea kailpailujenkaan aikana.
Tänään tein lenkin tre pyöräteillä ja keskinopeus 21. Yhtään kovempaa ei olisi voinut ajaa koska koko ajan pimeitä risteyksiä ja matkalla 20 koiran ulkoiluttajaa sekä leveänä ryhmänä kulkevia haalaripukineisiin sonnustautuneita juhlijoita. Sitä vaan, että sepeli lensi ja lenkki oli hieman rasittavampi pysähtelyjen ja kiihdyttelyjen takia. Koska kelvillä on enemmän kuoppia ja nypyjä on paljon kevennettävä jaloilla, että saa joustoa. Pärjäsi kuitenkin ihan hyvin kun kruisaili. Jos taas olisi halunnut kunnolla harjoitella olisi ajoradan sivu ollut ainoa mahdollisuus nostaa nopeutta sopivaksi yli 30 keskareille.
Olikos se lukonmäki ( tre) kun on niin jyrkkä etten uskaltanyt valtoimenaan päästää kelvillä alamäkeen. Ehkä ajotiellä olisi yli 70 paukkunut. Nyt meni tuplajarruilla koko matka
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
No, tässähän se syy varmasti onkin, mä rauhallisena ajeleskelijana ajan ihan samanlailla pyörätiellä kun ajotiellä. Noin kahtakymppiä![]()
Mutta eikö voi tehdä sillee että lenkin aluksi ikäänkuin "verryttelee" pyörätiellä, lähtee isommalle maantielle sen varsinaisen harjoitteen tekeen, ja "jäähdyttelee" sitten takastullessa jos on pyörätie-osuus? Tempoharjoitus tehdään tollee, joten miksei muukin harjoitus?
Lukonmäen harjoitus tehdään nimenomaan nousujohteisesti ylämäkeen. Sen voi hyvin pakertaa pyörätiellä.
Alamäkiharjoiteet voi tehdä jossain vaikka Sasissa tai Murhamäessä ( Murhasaaren ne mäet). Tai Eräjärven lenkin se yksi kamala alamäki! ( no on se kamala, mä pelkäsin kuollakseni).
En pyöräile kelvillä silloin kun sellaista ei ole tai se on ajokelvoton (lue: liikaa lunta, pysäköityjä ajoneuvoja, työmaa, torikokous jne). Muuten kyllä ja siihen malliin että kaikki sinne joka tilanteessa sopii ja ehtii. Kelloa on välillä kiva rinkutella ja odotella reaktioita keskisormesta kiitokseen.
pöökke muokkasi tätä : 30.04.2013 at 22.11 Syy: typo
Minä KLV:llä:
Koira. Utelias sellainen, 45 kg.
Lapsi. Utelias sellainen, 2v. "Minä kävellä, saanhan kävellä, kukka tuolla!" Kävele toki, emmehän ole mitään möhömahajenkkejä.
Lapsenrattaat kolmannessa kädessä.
Kauppakassi neljännessä, eikun stongassa siis.
Repussa painaa 4 litraa maitoa, saunabisset ja salaattia.
Liikkumiseni ei ole ennakoitavissa, vaikka pyrkimykseni KLV:n reunassa kulkemiseen on vilpitön ja aktiivinen.
Kaltaisiani on siellä muitakin. Paljon.
Siksi pyöräilen mieluummin ajotiellä.
Niin ja PS: "autotietä" ei ole olemassakaan.
En nyt jaksanut lukea koko ketjua, pahoittelut. Onko siis olemassa joku laki, joka mahdollistaa ajamisen kevyenliikenteenväylällä vaikka vieressä olisikin pyörätie?
Kelvillä ei tosiaan parane ajaa yli 25 km/h, mutta eipä tuo elämä ole aina paremmin ajoradalla.
Pahottelut äänistä, mutta tuulisuoja ei ollu kiinni tuolloin.
"The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"
Jotenkin tämä koko aihe kiteytyy jo otsikossa: "Virallinen vastine - -"
No, kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja messulaudathan ovat älämölöä varten. Sinänsä on aivan sama, mitä murolaisille ja muille vastaatte, yksikään mieli ei muutu eikä kukaan peräänny kaivamastaan juoksuhaudasta.
Jaa, niihin kysymyksiin:
1. Ajelen milloin missäkin, ajoradalla tai kelvillä, tilanteen mukaan. Ajoradalle siirryn, jos pyörätie on huonossa kunnossa tai siellä on liikaa ihmisiä ja/tai koiria.
2. Ks. edellinen vastaus.
3. Ei tietoa eikä edes kiinnostusta. Kaipa kirjoissa joku pykälä on tätäkin varten.
Oliko pienellä varovaisuudella vältetty koko kahina. :loordi Rovaniemeltä sentään:
http://www.pellossalo.fi/
Hei älkää ny viitsikö nipottaa..."ei ole olemassa autotie tai pyörätie", kaikki honaa mitä tarkoitetaan kun puhutaan noilla nimillä. Ainakin vanhemmat ihmiset puhuu pyörätiestä ja sittan "maantie" tai "autotie". Jos kysyy äiteeltä niin ei varmana sano että "ajoin pyörällä kevyen liikenteen väylää..." kyllä se on pyörätie millä on ajettu!![]()
No kuitenkin, pyydän anteeksi, puheissani olen tarkoittanut kyllä että "kun se osa on ajokunnossa" - ja tänään kun ajelin Lempäälään niin Nurmen kylän pyörätie ( tai kevyen liikenteen väylä tai jotain..) oli ihan sepelitetty! Kyllä jo tässä vaiheessa talvisepelit olisi pitäny putsata. Vastaan tuli muutama lenkkeilijä ja kans autotie-ajorataa. Ei sitä pyörätie-kevyenliikenteenväylä-kävelytie- osuutta maantiepyörän renkailla uskalla ajaa.
Juu, itsekin olen sitä mieltä että kun on asiallisesti liikenteessä ja ottaa muut huomioon, ni mahtuu hyvin useimmille teille muiden sekaan - myös sellaisille missä ei aina "virallisesti" pitäisi olla. Sinänsä mua ei haittaa jos autoilija varovasti koukkaa kelvin puolelta esim. tietyön kohdalta, kunhan se ei aiheuta kohtuutonta haittaa kelviläisille. Kelvillä kulkijana voin antaa myös autolle tilaa mennä tommoisessa paikassa, jos se ei mun matkaa kauheana viivästytä. Semmone turha nipottaminen on kaikilta pois, niin kauan ku osapuolet toteuttavat itseään järki päässä.
Suomessa autoilijat eivät vaan ole tottuneet maantiepyöräilijöihin. Viime vuosina pyöräilijöiden määrä on lisääntynyt niin paljon (mutulla), että tilanne kyllä muuttuu.
MuroBBS:n keskusteluihin nyt ei juuri kannata kiinnittää huomiota, turhautuneiden teinien trollauspaikka #1...
Wackyn videoon liittyen: voihan olla, ettei taksi vain havainnut pyöräilijää. Nojakki, vaikka onkin iso, on matala eikä siinä varmaan ollut edessä valoja päällä. Itse huomaan, että autolla liikenteessä huomio kiinnittyy auton valoihin eikä niinkään itse autoihin. Perusteena, että jos on valot, se liikkuu, jos ei ole valoja, se ei liiku eikä näin ollen ylitä havaintokynnystä.
Nyt jos lakia muutettaisiin, että pyörät siirtyvät ajotielle ja samalla lakiin tulisi vaatimus ajo/huomiovaloista, mitä kävisi? 99.9% työmatkatempoilijoista jättäisi valot pois, koska siinä rajattaisiin heidän vapauttaan. Sama juttuhan on kypärän - ja tällä hetkellä KLV:n - käytön kanssa: ei mun tarvii jos mua ei huvita. Perusteluja sitten löytyy koirien, soran, auringonpaisteen, jne muodossa niin paljon kuin jaksaa kirjoittaa. Sen sijaan kaikkien muiden tulee ajaa ja toimia lakien ja asetusten mukaan.
Autoilijana(kin) komppaan tuota: nojapyörä on autosta hankalasti havaittavissa mataluutensa takia liikenteessä. Perusfillaristi on korkeampi ja (toivottavasti) useimmiten sen verran värikkäästi pukeutunut että sen havaitsee helpommin.
Joo, se kirkas lamppu edessä ja takana ei ole huono valinta valoisallakaan, varsinkin jos liikkuu autokaistoja pitkin. Kirkkaalla ilmalla varjossa oleva kulkija on hankala havaita, joskus munkin eteen jostain sillan alta kauheaa kyytiä tullut pyöräilijä risteävälle suojatielle ihan yllättäen ja lähellä ollut etten ajanut päälle. Ei tarvi edes olla sillanalus, riittää että on sopiva varjostava metsänreuna tai rakennus jonka puolelta pyörä tulee paisteiselle tielle.
Useat MP-kolarithan ovat juuri näitä kolmion takaa tulevia autoja, ja mopo sentään yleensä on meleko iso ja ajovalot päällä. Samoin suurin osa Suomen fillarikolareista sattuu risteyksissä suojateillä. Itse kun moottoripyörällä ajellut ni kyllä siinä oppii varomaan risteyksiä, aina pieni epäilys että onkohan tuossa taas joku kännykkäänpuhuja liikenteessä kotterolla.
proileri muokkasi tätä : 02.05.2013 at 08.50
^Kompaan. Jokainen meistä tekee liikenteessä virheitä.
Mutta, mutta...tuo "vapaudenrajoittamisen" vastustaminen ja öykkärimäinen käyttäytyminen, joka meissä pyöräilijöissä valitettavasti tuntuu vahvana elävän, ei tippaakaan edistä suvaitsevaa liikennekäyttäytymistä. Oma pesä ei ole puhdas, joten ehkä ei paljon erota muro porukasta.
Wacky tuossa pätkässä minusta se "kuningas" on, jonka ei tarvitse välittää muista. Onhan se hienoa, kun pääsee nostamaan omaa häntää, ajamalla autoista ohi. Onneksi nyt ei päästy lukemaan lehdistä suru-uutista ja jeesutelemaan autoilijoista, kun pyöräilijähän tuossa itse täydellisellä välinpitämättömyydellään meinaa ajaa pihaan kääntyvän auton alle.
No offence, mutta tuo autojen ohittelu kaupunkiliikenteessä nyt on vähän itseaiheutettua ongelmien hakemista. IMHO
Voisi kai polkijakin olla huomaavainen muita tienkäyttäjiä kohtaan ja sopeuttaa vauhdin liikennetilanteen mukaan ja tehdä vauhtivedot ja harjoitukset vähemmän liikennöidyillä tieosuuksilla ?
Helposti olisi itsellänikin autoilijana saattanut tuossa tilanteessa jäädä ohitusta hakeva matala polkija huomaamatta. (tosin vilkun olisin laittanut silti)
Moottoroidulla kaksipyöräiselläkin liikkuessa saa tosissaan varoa ja varmistaa että on tullut huomatuksi, puhumattakaan vielä huonommin havaittavista polkijoista.
Tuskinpa tuo taksinkaan käännös eteen oli tahallinen ? Kirkas päivänpaiste ja nojakki tulee lujaa pimeästä ilman valoja (?) varmaan aika yllärinä taksikuskille. Näyttää olevan kelviä, suojatietä, risteävää katua ja muutakin liikennettä jota tarkkaili (?).
Onneksi itse olit molemmissa tilanteissa hereillä.
Toistaiseksi nämä meidän ongelmat on vielä suhteellisen pieniä. Niin kauan, kun on jonkin tasoista keskustelua on edes toivoa paremmasta. Mielissä on tämä alkuvuoden jenkki-insidentti. http://velonews.competitor.com/2013/...and-run_275971
En silloin tullut edes ajatelleeksi, mutta onko tätä "road ragettamista" edeltänyt vihan lietsonta foorumeilla. Todennäköisesti syynä kuitenkin Rodneyn "Euroopan omistajan asenne" maantietä kohtaan, joka täälläkin on surullisen tyypillistä.
Tällaistakin pohdiskelin: Eräs syy pyöräilystä meuhkaamiseen on siinä, että liikenteessä on LIIAN vähän kevyttä liikennettä. Talvella pyöriä ei edes huomaa ja kun ne nyt keväällä vaatii oman pienen paikkansa liikenteessä, niin koko Suomi seisoo. Jossain muussa maassa pari senttiä lunta on ylitsepääsemätön este liikenteen sujumiselle, mutta onko se meillä pyöräilijät. Surullista.
Jokainenhan tietää, miten täällä läpsitään kärpäsiä ja jahdataan niitä pitkin kämppää. Kun mennään afrikkaan ja kärpäsiä istuu kymmenen poskella ei niihin enää kiinnitä huomiota. Meidän liikenteen kärpästen, eli pyöräilijöiden pitää lisiä. Oma osuutensa tässä on teiden kevyen liikenteen väylien parantamisella, että saadaan lisää sakkia satulaan. Sieltä auton ratista sitä porukkaa pitäisi saada värvättyä. Me maksetaan noitten rasvamaksojen ohitusleikkaukset, jotka meille tuolla liikenteessä uhoaa. Surullista, jälleen.
Kaikilla meistä ei ole huoltoautoa mukana lenkillä selustatukena, vaikka ehkä pitäisi. Arizonan tarinassa oli muuten happy end: tusina poliisia ja pari Sheriffiä oli pidättämässä Rodneytä. On kyllä niitä incidenttejä, missä suhtautuu suopeasti jenkkien kuolemanrangaistukseen, vaikka sielläkin näissä "hit-and-run"-tapauksissa tuomiot jättää toivomisen varaa. Kun lueskelee jenkkipyöräilijöiden muistelmia, niin useimmat listaavat kertoja, jolloin heidät on syystä tai toisesta tönäisty ojaan. Ehkä lopullinen ratkaisu tulee vasta ajoneuvotekniikan kehittyessä sille tasolle, että autojen tutkajärjestelmät estävät törmäyksen kevyeen liikenteeseen ja eläimiin.
Mutta vastaanpa itse aiheeseen minäkin:
1) Miksi pyöräilemme ajoradalla?
Jos ajaa pitempää retkimatkaa maasta toiseen ei välttämättä aina edes huomaa kevyeen liikenteen väylää, joka saattaa hetkellisesti ilmaantua rinnalle ja hävitä yhtä vähin äänin.
2) Miksi emme pyöräile pyörätiellä jos vieressä on sellainen?
Kts. kohta 1. Liittyminen kevyen liikenteen väylälle pitää tehdä helpoksi. Jos kevyen liikenteen väylä yhtäkkiä päättää hävitä tai muuttaa tyystin suuntaa, pitää tästä olla kunnolliset varoitukset. Samoin tietyö. Eräässä tapauksessa keskellä pyörätietä oli iso hiekkakasa, johon ajoin sumussa ilman mitään varoitusta. Edellinen polkija ei ollut yhtä onnekas: häntä vietiin ambulanssilla. Tällöinkään ei kenekään mieliin tullut kyhätä edes tilapäistä varoitusta seuraaville kulkijoille.
Autoilija saataa ajaa esim. joka päiväistä parin kilsan työmatkaa, kun retkipyöräilijällä on jo parisataa kilsaa takana sinä päivänä, eikä hän välttämättä ole kaikista skarpeimmillaan (kts. yllä). Niinpä oman turvallisuuden takia ei aina uskaltaudu huonosti hoidetulle pyörätielle. Baltiassa osa kevyen liikenteen väylistä täytti jo hengevaarallisen tien määrittelyn (pylväitä keskellä tietä, kuoppia jne.).
Myös oman matkan sujuvuus painaa puntarissa. Kevyen liikenteen väylät tulee olla loogisia kokonaisuuksia ja hyvillä opasteilla.
3) Mitkä lainkohdat mahdollistavat em. toiminnan?
Kts. ketjun aiemmat vastaukset. Jos EI HALUA ajaa pyörätiellä ei Suomessa tuota ongelmia löytää reittiä, jolla sellaisia ei ole.
"Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.
Jos tuolla Wackyn videolla oli tarkoitus tuoda esille autoilijoiden virheitä, niin valitettavasti ainakin itselleni jäin päällimmäisenä mieleen nojapyöräilevä surmanajaja. Nojapyörissä pitäisi toden totta olla pakollisena varusteena korkealla ja näkyvänä heiluva viiri.
Juuri näin, komppaan tätä. Tuohon vielä kaksi lisäystä:
Rinnakkain ajoa maantiellä ei hyväksytä. Siihen ei löydy mitään järkevää syytä ja se häiritsee niitä autoilijoita.
Hankkikaa niihin maantieohjuksiinne levyjarrut ja lisäjarrukahvat yläotteelle. Silloin uskaltaa ajaa myös kevlillä, kun pyörässä on kunnon jarrut.
1) Miksi pyöräilemme ajoradalla?
Ajorata on tarkoitettu ajoneuvoille, jalkakäytävällä ajaminen on kielletty
2) Miksi emme pyöräile pyörätiellä jos vieressä on sellainen?
Kompa?
Kaikki pyörätiet eivät tule saapumissuunnasta, eivätkä mene menosuuntaan.
3) Mitkä lainkohdat mahdollistavat em. toiminnan?
Ne mitkä eivät sitä kiellä.
Olisihan se hassua jos kaikki olisi kiellettyä, mikä ei ole erikseen sallittua.
Liikennesäännöt sitten rajoittavat ja velvoittavat varovaisuuteen.
Kirjanmerkit