HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 2 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 273

Aihe: Virallinen vastine: Miksi pyöräilemme autotiellä?

  1. #31
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Vesittyy tämä topikki täysin.

    Siitä huolimatta totean että jos olen työmatkaa tai muita asioita ajamassa fillarilla, ja etenkin talvella, käytän ilman muuta pyöräteitä. Vauhtikaan ei monesti nouse tuon 25 km/h tason yli.

    Kesällä taas lähes poikkeuksetta jokainen kerta kun ulkoilutan nojakkejani niin kyseessä on harjoitus jonka tarkoitus on kehittää jotakin osa-aluetta pyöräilyni suhteen. Näihin kehitettäviin osa-alueisiin ei kuulu tempoilu, rullailu ja objektien väistely. Sen huomaa hyvin selvästi kun näin keväällä laittaa sliksit alle ja siirtyy maantielle ajamaan, ottaa aikansa että jälleen tottuu pyörittämään tehoilla ja pidempään.

    Kun alla on vielä sliksit, pyörä on jäykkä kuin ratakisko ja pyörätiet on mitä on, valitsen reittini niin etten joudu pyöräteitä ajamaan. Alku- ja loppumatkasta pienellä osalla saattaa olla lähistöllä pyörätietä tarjolla joita en käytä.

    Maastoajo ja -välineen käyttö on asia erikseen. Sillä ajan käytännössä vain pyöräteillä ja maastossa. Tykittely ja esteiden väistely kuuluu asiaan. Sitä vaan tulee tehtyä aika lailla paljon vähemmän kuin maantiepyöräilyä.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  2. #32
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    84
    [offtopic] Muro :facepalm [/offtopic]

  3. #33
    tempokisu Guest

    Vihainen mutta kun minä haluan ajaa maantiellä maantiepyörällä

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    1) Ainoa oikea paikka maantiepyörälle

    2) Klv ei sovellu maantiepyöräilyyn

    3) Ei varmaan mikään paitsi että tieliikennelaki on tässä suhteessa täys paska, tämä on tietysti oma tulkinta kuten myös seuraavat:

    Hevosella saa ja pitää ratsastaa maantiellä, miksei sitten maantiepyörällä saa käyttää vapaasti maantietä?

    Enemmän tuolla maantiellä näkyy "kilpa-autoilijoita" kuin "kilpapyöräilijöitä", joten "kilpapyöräilijöistä on kyllä vähemmän harmia
    1-2. Miten niin ei? klv ei sovi vauhdikkaaseen maantiepyöräilyyn kaikkein parhaiten, mutta mitä itekin olen ajellut, niin yleensä sitä hakeutuu sitten maantielle, ja ajaa vain pakollisen siirtymä-osion pyörätietä. Ei voi olla niin kamala kiire ettei voi sitä osuutta ajaa siten että noudattaa liikennesääntöjä ( ja katselee ympärilleen eikä vaan suoraan eteen tai mittareihin). Mun mielestä pyörätielläkin voi ajella ihan vauhdikkaasti tosin...

    Toi on myös ihan alkukantainen "maantiepyörällä ajetaan maantietä". No ajakaa sitten maan tietä, hiekkatietkin on maantietä. Suojatielläkään olla yhtään keneltäkään suojassa.
    Ja yleensä kilpapyöräilijät- nimikettä käytetään yhdistelmästä kun joku senoloinen, eli hoikkanen, värikkäät tiukat rikoot ja virtaviivaiset ajolasit ja hieno maantiepyörä, ajelee. Jos henkilö joka oikeasti harrastaa kilpapyöräilyä , ajalee tuulipuvussa niin ei se ole sitten "kilpapyöräilijä"? Mutta kyllä mä sanoisi silti jotta jos autolla "eksyy" jonnekin jossa just on maantiepyöräkisat, niin saa siinä autolla tarkkana olla. Kun ne pyöräilijät ei kuitenkaan aja nätisti tien sivussa.

    Ihan höpöhöpö hommaa kysellä monikossa, miksi pyöräilemme autotiellä ( eikä se ole autotie, se on ajorata tai maantie ) kysytte vaan iteltänne, miksi MINÄ pyöräilen ajoradalla eikä kevyen liikenteen väylä/pyörätie kelpaa. Kyllä se toisille kelpaa.

    Ei yhtään ihme että autoilijat sitten tööttäilee ja kiilailee jos te "oikeat" pyöräilijät ootte tolla asenteella. Minä ajan maantietä koska ei pyörätiellä nyt VOI ajaa kun minä ajan lujaa ja pitää päästä suoraan eteen ilman esteitä ja autoilijoitten pitää kunnioittaa ja väistää kun MINÄ tule MAANTIEpyörällä MAANTIETÄ.

  4. #34
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Earth, Finland, Kymi
    Viestit
    343
    Esimerkin voima on muuten voimakas. Kun itse autoillessani annan reilusti tilaa pyöräilijöille, niin takana olevatkin autot ehtivät orientoitua siihen, että edessä on jotakin väistettävää. Kun peilistä seurailee, niin muutkin antavat tällöin kiitettävästi tilaa. Pyöräillessä on myös tullut huomattua, että kun yksi auto menee millin vierestä ohi, niin muut siinäkin perässä. Tämä kannattaa huomioida. Se on sitä mallista oppimista, jolla eläimetkin asioita oppivat fiksummiltaan (esim. vanhemmat yhteisön jäsenet).

    Jos ajaa vain pyörällä, niin on hyvin valistavaa liikkua välillä jalan, julkisella ja autolla. Mutta miten saisimme pintyneen autoilijan pyörän satulaan alueelle, missä on esim. 80 km/h rajoitus, kapea piennar, eikä pyöräteitä? Siinä voisi se uho huveta, kun rekat menisi pillit vislaten ohi. Empatiaa kokemusten kautta.

    Kerrotaan meitä pyöräilijöitä yhdistävä tekijä: olemme melkoisia sankareita kaikki. Meillä ei ole reilun tuhannnen kilon henkilökohtaista haarniskaa ympärillämme kuljettamassa alle sataa kiloa löysää lihaa. Liikenteessä ei pitäisi joutua pelkäämään. Ei edes silloin, vaikkei tuntisi liikennesääntöjä kovin hyvin. Tällöin muut tiellä liikkujat voivat infota vaaratilanteesta esim. äänimerkillä. Muitten "kouluttaminen" sen sijaan ei ole sallittua. Jos ei kykene antamaan äänimerkkiä vaaratilanteen välttämiseksi tulee itse hidastaa vauhtia ja odottaa sopivaa ohituskohtaa. Niin yksinkertaista se on. Kukaanhan ei kiellä ottamasta yhteyttä viranomaisiin, jos joku on selkeästi ja kohtuuttomasti haitaksi liikenteen sujumiselle. Näin se menee. Jos joku ei ole sillä tasolla, jota moottoriajoneuvon hallinta edellyttää kannattaa laittaa rekkari ylös ja laittaa tieto viranomaisille.

    Autojen määrä on melko vakio. Talvella saa pyörällä hyvin tietä ja väistetään. Mikä siis saa aikaan muutoksen autoilijoiden käytöksessä? Pelkästään lisääntyvät pyörämäärät ei minusta riitä selittämään asiaa. Osa kesäpyöräilijöistä saa omalla käytöksellään aikaan asennemuutoksen huonoon suuntaan. Älä ole se mulkku, jonka takia joku muu päätyy yliajetuksi, kun hullut innostaa toisiaan Muron foorumeilla ilman valvontaa.
    "Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.

  5. #35
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    991

    Re: Virallinen vastine: Miksi pyöräilemme autotiellä?

    Nykyään suvaitsevaisuus on katoava käsite..

    Maantielenkeille tarvii kohta paripyörillä varustetun valtran jonon hännille jottei nämä kaikentietävät autoilijat tule niskaan.
    "Ainoa treeni mitä kadut on se, jota et tehnyt." -Michael Jordan

  6. #36
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Ei jumalauta Suvaitsevaisuudestahan tässäkin oli kyse, jep jep.
    Suvaitsevaistoa ja heidän opetuksiaan ei pääse pakoon edes fillarifoorumilla

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  7. #37
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    No eikös toi oo hyvä idea? Porukkalenkin etummaiseksi Valmetti paripyörillä joka ajaa lenkin tavoitevauhtia, muut peesaavat. Ei pitäisi olla kellään valittamista. Voi keskariakin nostaa muutaman kilsan kun on kuitenkin peesiapua.

    Tai jos tulee tappelua, niin ohjataan se Maaseudun tulevaisuuden kommenttipalstalle.

    Ja jos kuitenkin tulee valitusta, niin laitetaan eteen yksi traktori ja letkan perään toinen.
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  8. #38
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Lago di Lahti
    Viestit
    1.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sunny Katso viesti
    Osa kesäpyöräilijöistä saa omalla käytöksellään aikaan asennemuutoksen huonoon suuntaan. Älä ole se mulkku, jonka takia joku muu päätyy yliajetuksi, kun hullut innostaa toisiaan Muron foorumeilla ilman valvontaa.
    Tässä on se kiteytettynä, mikä pitäisi jokaisen foorumilaisen käsittää. Tähän voisi myös kirjoitella ohjeita autoilijoille, eli kun ohitat, niin tööttää kauempaa, jos haluat antaa merkin ennen ohitusta. Jos taas pyöräilijät toimivat väärin, niin yritä jutella heille seuraavassa risteyksessä tai soita virkavalta paikalle keskustelemaan. Mitään kolhaisuja ei kannata yrittää koska monilla on videokamera kypärässään.

  9. #39
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    200
    Mikä muuten olisi hyvä kommunikaatioväline letkassa etenemiseen, esim. jos parin hengen kesken heittää lenkkejä? Mopoilupuolella o monella käytössä BT-kypäräpuhelimet joissa kantama on noin 100m, voisi sellaista joskus testata. Näissä tosin monessa on että vain parin-kolme luuria voi laittaa samalle kaistalle juttelemaan toisilleen.

  10. #40
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Ei jumalauta Suvaitsevaisuudestahan tässäkin oli kyse, jep jep. KAIKKIEN tulee liikkua liikennesääntöjen mukaisesti, siinä ei ole suvaitsevaisuudesta tai muiden tienkäyttäjien kunnioittamisesta kyse.
    No kerros tyhmälle mikä tuossa minun kommentissani meni pieleen? Täällä vaaditaan autoilijoille huomaavaisuutta ja liikennesääntöjen noudattamista. Samoissa viesteissä sitten kirjoitellaan, että ajetaan ajoradalla, jos niin huvittaa ja klv:lläkin ajetaan niin lujaa kun halutaan.

    Kyllä minäkin haluaisin ajaa "tempoajoa" autolla duuniin ja takaisin. Jostain syystä näin en kuitenkaan tee. En laske pisteitä ohitetuista bemareista enkä kumoon ajetuista pyöräilijöistä. Puhumattakaan, että ajaisin kelloa vastaan.

    Jos nyt kaikki pyöräilijät ovat sitä mieltä, että liikennesääntöjä tulee noudattaa, niitä voi kerrata vaikka tuolta kohdista nopeusrajoitukset ja pyöräilijän paikka. Väistämissäännöt on myös hyvä kerrata. Koskee sekä autoilijoita, että pyöräilijöitä.

    No nyt tämä viesti saa sata vastinetta tyyliin "älä tule opettamaan". Joko ajetaan liikennesääntöjen mukaan tai koitetaan sitä suvaitsevaisuutta. Muuten tuloksena on anarkia, ja siinä kuitenkin pyöräilijä jää häviölle, oli kamera sitten tai ei. On niitä kameroita autossakin, joten voidaan sitten pitää yhteinen videoilta.

  11. #41
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    No kerros tyhmälle mikä tuossa minun kommentissani meni pieleen?

    ...Joko ajetaan liikennesääntöjen mukaan tai koitetaan sitä suvaitsevaisuutta.
    Kiteytetään nyt vaikka näin: suvaitsevaisuutta ei tarvitse liikenteessä mihinkään, jos kaikki noudattavat liikennesääntöjä. Tuo utopiahan ei koskaan tule täydellisesti toteutumaan, koska ihmiset ovat ihmisiä. Eli jos mä saisin päättää, niin lukitsisin vaihtoehdon A) ajetaan kaikki liikennesääntöjen mukaan.

    Lisämainintana nopeuksista: edelleen, jos kaikki noudattaisivat sääntöjä, niin mitään nopeuden "sovittamista tilanteeseen" ei tarvittaisi. Eilen oli mukava myötätuuli töistä kotiin ajellessa ja sattui ne parit liikennevalotkin olemaan vihreällä, niin 6 kilsalla keskari hipoi 40 km tunnissa. Tämä käytännössä tyhjillä kelveillä.
    Mud, sweat and beers.

  12. #42
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kyllä minäkin haluaisin ajaa "tempoajoa" autolla duuniin ja takaisin. Jostain syystä näin en kuitenkaan tee. En laske pisteitä ohitetuista bemareista enkä kumoon ajetuista pyöräilijöistä. Puhumattakaan, että ajaisin kelloa vastaan.
    Olisi myös hienoa että järjestettäisiiin kilvanajoja autolla kaupunkiliikenteessä ja kutsuttaisiin niitä coolisti vaikka motourbaaneiksi

  13. #43
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Repovuoren kupeessa
    Viestit
    826
    Hirmuinen hössötys kyllä tuon pyöräilyn kanssa. En tiedä, onko niin, mutta onkohan tämä lisääntymässä, facebokissakin ja eri bloggiloissa milloin mitä kirjoiruksia. Onko pyöräilijöistä tullut uusi koirakakka?Noista lakipykälistä, minulla on sivusilmällä seuraten tullut tiettyjä käsityksiä näistä. Joku ole hyvä korjaa..- jos on pyärätie, se on pakko käyttää (?)- jos on pyörä/jalankulijayhdistelmätie, sitä ei ole pakko käyttää jos se ei ole turvallista (?)- jos pyörätie/jalkatieyhdistelmä (vai myös pelkkä pyörätie??) on ikäänkuin tien väärällä puolella omaan ajosuuntaan nähden niin sitä ei ole pakko käyttää?- jalankulkijat saa kulkea pyörä/jalkatiellä miten sattuu mutta mieluummin reunalla (kumpi vaan) (?)
    http://www.pellossalo.fi/

  14. #44
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Tällainenkin mielipide. Vai olisiko pitänyt laittaa vitsi-topikkiin?

    http://www.nra.fi/media/NRA-News130427.html

  15. #45
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani R. Katso viesti
    1) Miksi pyöräilemme ajoradalla?

    2) Miksi emme pyöräile pyörätiellä jos vieressä on sellainen?
    1) Olen nopeampi kuin mopo
    2) Olen nopeampi kuin mopo

  16. #46
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw Katso viesti
    Tällainenkin mielipide. Vai olisiko pitänyt laittaa vitsi-topikkiin?

    http://www.nra.fi/media/NRA-News130427.html
    Öö... Kenenkään oikea nimi ei voi olla Runo K. Kurko?! Kuulostaa ihan kummelin sketsihahmolta. Veikkaan että tämä koko juttu on oikeasti trolli/vitsi.

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  17. #47
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Olisi myös hienoa että järjestettäisiiin kilvanajoja autolla kaupunkiliikenteessä ja kutsuttaisiin niitä coolisti vaikka motourbaaneiksi
    Niinqu näin?

    http://www.youtube.com/watch?feature...&v=gpAzXqIcWzc

  18. #48
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    ratikan luvattu maa
    Viestit
    1.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Tuo on muuten Bmw M5 E34 ja taitaa olla Nurburgring paketilla. Siinä pystyy napista säätämään iskunvaimennuksen jäykkyyttä. Päätellen siitä, että tuo lulla ei tuossa videolla kallistele normi bemarin tapaan. Lisäksi vahvempi kallistuksenvaakaja. Muistaakseni lisäksi ohjaustehostin säätyy, servotronic tms. eli ohjaustuntuma muuttuu raskaammaksi/tarkemmaksi kun vauhti kasvaa.
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

  19. #49
    IncBuff Guest
    Juurikin noin.

  20. #50
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Siinä pystyy napista säätämään iskunvaimennuksen jäykkyyttä. Päätellen siitä, että tuo lulla ei tuossa videolla kallistele normi bemarin tapaan. Lisäksi vahvempi kallistuksenvaakaja. Muistaakseni lisäksi ohjaustehostin säätyy, servotronic tms. eli ohjaustuntuma muuttuu raskaammaksi/tarkemmaksi kun vauhti kasvaa.
    Onhan noita muissakin pyöräilijäntappajissa, ei ole bimmerin yksinoikeus.

    Enivei, eiköhän samanlaista videota saisi työmatkatemmostakin, jos kamera olisi ohjaustangossa.

  21. #51
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    ratikan luvattu maa
    Viestit
    1.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Onhan noita muissakin pyöräilijäntappajissa, ei ole bimmerin yksinoikeus.

    Enivei, eiköhän samanlaista videota saisi työmatkatemmostakin, jos kamera olisi ohjaustangossa.
    On juu Olen ajanut vakiolla ja sillä alustalla auto on vetelä. Lähinnä tuumin vain eroa tuolla videolla olevaan autoon. Vai "pyöräilijäntappajia"..
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

  22. #52
    En aja autotiellä pyörällä muutenkuin jos on välttämätön pakko. On totta,että kaaharipyöräilijöittein (vauhti esim.yli 40km/h) on parempi mennä sotkemaan sinne autojen sekaan. Nuorempana,kun oli enemmän vaihteita pystyin hyvin kyllä ajelemaan
    kelveilläkin kovaa. Eli menkää toki rauhassa kaahaamaan sinne autojen sekaan ja käkkimään liikennevaloihin,kunhan ei verovaroja vaan aleta käyttää ajoväylien viereen tehtäviin pyöräväyliin,jotka vaikeuttavat kokonaisliikenteen sujuvuutta
    kaventamalla muun liikenteen kulkuväyliä ja sitäkautta lisäävät ruuhkia.

  23. #53
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Mikkeli (Ristiina)
    Viestit
    675
    Virallista vastinetta kirjoittaessanne kannattaa pohtia miksi sääntöjen noudattaminen on anarkiaa parempi vaihtoehto. Itsekin ryhmäajon 'häröpalloa' kokeilleena totean, että korkeammalla keskinopeudella on helppo kehuskella vohvelikahvilassa, mutta todellinen mielenrauha saavutetaan maastopyörällä metsässä tai rauhallisesti pyörätiellä ajellessa yksin tai muutaman kaverin kanssa.

  24. #54
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Kastemaa Katso viesti
    En aja autotiellä pyörällä muutenkuin jos on välttämätön pakko. On totta,että kaaharipyöräilijöittein (vauhti esim.yli 40km/h) on parempi mennä sotkemaan sinne autojen sekaan. Nuorempana,kun oli enemmän vaihteita pystyin hyvin kyllä ajelemaan
    kelveilläkin kovaa. Eli menkää toki rauhassa kaahaamaan sinne autojen sekaan ja käkkimään liikennevaloihin,kunhan ei verovaroja vaan aleta käyttää ajoväylien viereen tehtäviin pyöräväyliin,jotka vaikeuttavat kokonaisliikenteen sujuvuutta
    kaventamalla muun liikenteen kulkuväyliä ja sitäkautta lisäävät ruuhkia.
    Mitä luulet vähentääkö vai suurentaako verovaroin ylläpidetyn terveydenhuollon hintaa jos ihmiset harrastavat liikuntaa? Tottakai kannattaa rakentaa pyöräteitä ja pyöräkaistoja jos ihmiset liikkuu enemmän kun niitä rakennetaan. Se säästää verovaroja. Ajatteleppa hieman pitkäkantosemmin asiaa äläkä lyhyellä aikavälillä.

  25. #55
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Kastemaa Katso viesti
    En aja autotiellä pyörällä muutenkuin jos on välttämätön pakko. On totta, että kaaharipyöräilijöittein (vauhti esim.yli 40km/h) on parempi mennä sotkemaan sinne autojen sekaan. Nuorempana,kun oli enemmän vaihteita pystyin hyvin kyllä ajelemaan kelveilläkin kovaa.
    Iän ja vaihteiden summa lienee vakio, mutta eihän kumpikaan suoraan vaikuta liikkumiseen nopeuteen?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Kastemaa Katso viesti
    Eli menkää toki rauhassa kaahaamaan sinne autojen sekaan ja käkkimään liikennevaloihin, kunhan ei verovaroja vaan aleta käyttää ajoväylien viereen tehtäviin pyöräväyliin, jotka vaikeuttavat kokonaisliikenteen sujuvuutta kaventamalla muun liikenteen kulkuväyliä ja sitäkautta lisäävät ruuhkia.
    Eikö nykyiset pyörätiet ole rakennettu nimen omaan ajoväylien viereen? Minä olen luullut, että pyöräilykaistat tehdään ajoväylille eikä niiden viereen.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  26. #56
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    409
    Pakko etelästä (Mallorca) juuri palanneena kommentoida. Miten me suomalaiset kuntopyöräilijät, joita on väkilukuun nähden vain kourallinen, emme mahdu muun liikenteen sekaan ilman älämölöä. Huomaa, ettei meillä ole sen enempää pyöräily- kuin karkeasti sanottuna mitään muutakaan kulttuuria. Mallorcalla on maapinta-alaa 3600 neliökilometriä. Meillä 334000 km2. Väestöä Mallorcalla on vajaa miljoona ja turisteja siellä käy 20 miljoonaa vuosittain. Paljonko Suomessa on asukkaita?????

    Saarella saa ajaa polkupyörällä turvallisesti ja rauhassa tiellä tai tien poskessa. Siellä ei ruikita pesunestettä eikä tööttäillä kuin varoituksena, eikä nyrkki heilu ikkunasta vaikka autoilija joutuisi ajamaan minuuttikaupalla pyörien perässä. Monasti joutuukin, esim. Söllerin nousussa tai kylien kapeilla kujilla. Saaren polkupyöräilyverkosto on maailmassa ainutlaatuinen. Siellä ajetaan tasapuolisesti 15-45km/h keskinopeuksilla yksin tai jopa sadan hengen ryhmissä. Kaikki mahtuvat ja kaikki nauttivat ajamisesta.

    Edes Helsingin kokoisessa Palmassa ei tarvitse pelätä henkensä edestä. Olen ajanut monasti Palman läpi etelä-pohjoissuunnassa kiireisenä ajankohtana maantiepyörällä. Eli en siis pelkästään rantaviivaa pitkin. Ei ensimmäistäkään läheltä-piti tilannetta. Helsingissä moinen olisi ruuhka-aikaan itsemurhaa hipovaa toimintaa.

    Onko kysymys siitä, että mallorcalaiset ymmärtävät turistien tuovan heille elannon, vai onko siellä ns. pyöräilykulttuuri, jota meillä ei ole ensinkään?

    Kevyen liikenteen väylää ajetaan, mikäli seuraavat ehdot täyttyvät a) sellainen ylipäätään on. b) se on ajettavassa kunnossa c) muu klv:n liikenne mahdollistaa sujuvan ajorytmin d) klv on johdonmukainen ts. ei pääty yllättäen tai vaihda tien puolta yhtenään tahi muutu hiekkapintaiseksi kesken kaiken.

    Muulloin ainoa vaihtoehto on tien piennar.

    Palataan topiciin jahka meilläkin on pyöräilykulttuuri.

    PS. ensimmäistä kertaa allekirjoittaneelle kävi niin, että minut poistettiin porukasta. Peesasin vastatuuleen tanskalaista ryhmää. Porukan vetäjä huomasi hännänpään ja ajoi rinnalle. Ymmärrettävällä englannilla hän totesi FUCK OFF...Kaikelle on syynsä. Jotkut tekevät bisnestä porukkalenkeillä. Näin ollen kuokkavieras ei miellyttänyt.

    Suuri käsi HEPOlaisille, jotka eivät (vielä) laskuta työstä, jota tekevät pyöräilykulttuurin hyväksi. Juteltuani mm. saksalaisten kanssa on heidän kulttuurissaan ihan normaalia, että veturi saa 5-10 euroa/osallistuja riippuen lenkin pituudesta. 100km on helposti 4h duuni.

  27. #57
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    PS. ensimmäistä kertaa allekirjoittaneelle kävi niin, että minut poistettiin porukasta. Peesasin vastatuuleen tanskalaista ryhmää. Porukan vetäjä huomasi hännänpään ja ajoi rinnalle. Ymmärrettävällä englannilla hän totesi FUCK OFF...Kaikelle on syynsä. Jotkut tekevät bisnestä porukkalenkeillä. Näin ollen kuokkavieras ei miellyttänyt.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Juteltuani mm. saksalaisten kanssa on heidän kulttuurissaan ihan normaalia, että veturi saa 5-10 euroa/osallistuja riippuen lenkin pituudesta. 100km on helposti 4h duuni.
    Joo tuolla hinnalla lähden mielelläni vetämään mitä tahansa paikallista porukkalenkkiä, ja jos siirtymistä sovitaan niin muuallekin. Homma on ollut jo hallinnasta 90-luvulta alkaen... ja onneksi täällä ei satkuun neljää tuntia yksinkään kulumaan ellei talvella tai myrskyllä ole liikenteessä.

    Ei vaistenkaan, ilman muuta hyvässä hengessä niitä porukkalenkkejä ajetaan. On täällä aina tehty ja sehän on miehen/naisen mitta jos pystyy porukkaa vetämään ja miten paljon. Yleensä heillä se pyörä kulkee kisoissakin sitten speksien mukaan.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  28. #58
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    499
    Ensimmäiseksi vastaan, että onneksi en asu kehäteiden sisäpuolella. Tuntuu olevan elämä vaikeaa puolin ja toisin?

    Varsinaisiin kysymyksiin:

    1) Miksi pyöräilemme ajoradalla?
    Siksi koska:
    - vierellä ei kulje kevyenliikenteen väylää
    - vierellä kulkee klv, mutta se ei ole ajokunnossa kapeille maantierenkaille (hiekkaa, routavauriot yms) eli ei ole turvallisessa kunnossa
    - vieressä kulkee klv, mutta siellä on paljon jalankulkijoita, koiranulkoiluttajia, lapsia rattailla tai kolmipyöräisillä harjoittelemassa
    - vieressä kulkee klv, mutta meitä on ryhmässä kymmenkunta ajajaa ja on turvallisempaa kaikille liikkujille, että ajamme ajoradalla
    - vieressä kulkee klv, mutta vain 100m matkan bussipysäkiltä toiselle niin ei ole syytä koukata klv:lle tuoksi ajaksi
    => joku näistä kohdista aina toteutuu taajama-alueella missä joko 30km/h - 50km/h nopeusrajoitus eli siksi ajelen pääsääntöisesti taajamassa ajoradan puolella.

    2) Miksi emme pyöräile pyörätiellä jos vieressä on sellainen?
    - täällä missä asun ei ole pyöräteitä eikä kaistoja, jos olisi niin varmaan käyttäisin sellaista, mikäli siellä ei olisi kohdassa #1 mainittuja klv tyypillisiä "esteitä"

    3) Mitkä lainkohdat mahdollistavat em. toiminnan?
    - tieliikennelaki ja tästä ollaan keskusteltu paikallisten poliisien kanssa ja ovat ymmärtäneet menettelytapamme



    Lisään vielä, että viimeisen kymmenen vuoden aikana paikallisten autoilijoiden kunnioitus on lisääntynyt meitä pyöräilijöitä kohtaan. Aiemmin torvet soi ja keskisormia näyteltiin ja lasinpesunesteitä sai maistella. Nyt vaikka (kilpa/kunto)pyöräilijöiden määrä on lähes kymmenkertaistunut, niin aika vähän konflikteja syntyy. Asiaan vaikuttanee positiivisesti ryhmämme usein yhtenäinen ajovarustus sekä muutaman vuoden takaiset lehtijutut, jossa toivottiin autoilijoiden ymmärrystä, että ajorata kuuluu myös pyöräilijöille. Ja muutamille herkkähipiäisille, että ajan autollakin vuosittain sen 40-50tkm (parhaina vuosina jopa 70tkm) ja pyörällä nykyisin vain alle 10tkm joten jotain käsitystä on myös ratin takaa istumisesta. Minusta tuollaisen +10 henkilön ryhmän takana odottaminen ei eroa millään muotoa traktorin perässä matelusta ja niitäkin täällä riittää ainakin näin keväisin.

    "Maybe I'm not a multi-billionaire, but you know, I actually won the crowd, and that's something important." -Jens Voigt
    www.pellossalo.fi

  29. #59
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Kaikilta muilta ajoneuvoilta vaaditaan takavalot, paitsi ratsukoista ja fillareista. Olisiko siinä yksi parantamisen paikka. Tyhmempikin autoilija tajuaisi, ettei siinä olekaan ihminen edessä, vaan ajoneuvo. Mulle vaan tuli tuo mieleen, kun iltahämärällä ninjaryhmän perässä ajelin.
    Tämä on tullut itsellekin mieleen kun aamuhämärässä olen päivittäin meinannut erään ninjapyöräilijän teilata kuormurilla.

    Eli: Ajakaa missä ajatte kunhan varmistatte että näytte.

  30. #60
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Mitä luulet vähentääkö vai suurentaako verovaroin ylläpidetyn terveydenhuollon hintaa jos ihmiset harrastavat liikuntaa? Tottakai kannattaa rakentaa pyöräteitä ja pyöräkaistoja jos ihmiset liikkuu enemmän kun niitä rakennetaan. Se säästää verovaroja. Ajatteleppa hieman pitkäkantosemmin asiaa äläkä lyhyellä aikavälillä.
    jankuttamiseksi menee,mutta silti:niitä pyöräteitä on täällä Helsingissä jo nytkin ihan riittävästi,että terveysliikuntaa pystyy jo nyt halutessaan
    harrastamaan aivan tarpeeksi,ihan on omasta asenteesta kiinni ja lisääkin voi tehdä,mutta harkiten eli ei siis turhia Manskun väyliä eikä Mechelininväyliä. Ja kannattaa huomioda,että monilla ns.aktiiviliikkujilla/urheiljoilla on kaikenlaisia lihas/tukielinevammoja toisinaan joskus jopa
    enemmän kuin rivikansalaisilla,tämä ei kuitenkaan tarkoita,etteikö liikkuminen yleisesti ottaen olisi hyvinkin kannatettavaa,kunhan ei päivittäistä
    talvipyöräilyä ja esim.raskaittein painojen nostelua aleta mainostamaan erityisen terveellisenä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •