Mielenkiintoinen ketju. Itse päädyin juuri tilaamaan sähköavusteisen polkupyörän (pedelec) ja nyt odottelen sitä. Päätöksen hankinnasta tein talvella ja tarkoitus on katsoa miten pitkälle auton tuolla voi korvata.
Paras dokumentti mitä aiheesta löysin: http://www.eltis.org/docs/tools/GoPedelec-Manual-EN.pdf
Tuossa lontoon kielellä. Samalla sitellä sitä löytyy muillakin euroopan kielillä tosin molemmat kotimaiset puuttuvat. http://www.eltis.org/index.php?ID1=19&id=20&tool_id=114 Saksa, Hollanti, Unkari ja Italia valittavina.
Kuten täälläkin on mainittu niin pedeleceistä on yllättävän vähän informaatiota saatavilla. Sen tähden aloitin blogin omista kokemuksistani:
Valitsin senkin kieleksi englannin. Jos kiinnostaa niin käykää vilkaisemassa http://ez-ride.blogspot.fi/.
Pedelecejä on useissa pyöräkaupoissa. Blogistani löytyy ne mitkä itse koeajoin. Mielestäni on oleellista, että on hankkimassa polkupyörää, eikä anna sen moottorin viedä. Siis pyörän on sovittava vaikka sitä onkin sähköavusteisena helppo ajaa. Toki budjetti ja pyörän käyttötarkoitus ovat oleellisia. Mielestäni suurin break point on nyt ohitettu, eli akkutekniikka on kehittynyt tasolle jossa suht' kevyestä akusta saadaan kunnioitettava määrä wattitunteja ulos. Toki uskon, että akut paranevat vuosi vuodelta ja moottoressakin tapahtuu kehitystä. Lithium tekniikkaan perustuvien akkujen vaarojakaan ei pidä unohtaa. Mitä isompi akku, sen suurempi paukku jos jotain sattuu. (vrt Boing 787 lentokielto lithium akkujen takia ja matkustajalentokoneen akut testataan aika tarkkaan).
Kirjanmerkit