"Fick se och vara nära några rejäla vurpor vilket givetvis inte är speciellt kul. En kille bredvid mig körde in en en stolpe som satt i vägen för att smalna av den så att bilister ska sänka farten. Det tog givetvis tvärstopp och hans cykel flög på mig och min cykel. Där var det nära, men jag kom undan med ett böjt växelöra och ett litet märke på utsidan av smalbenet. Såg också några singelolyckor där det blev så trångt på vägen att alla inte fick plats.. En kille åkte ner i ett vattenfyllt dike, gick över styret och försvann under vattnet. Halvsekunden senare så gick 5-7 killar i backen på höger sida, jag klarade mig precis undan."
"Det var som sagt en hel del vurpor, jag uppfattade minst sju stycken under loppets gång. Vägarna är smala, många är riktigt laddade för premiärloppet samtidigt som klungvanan inte satt sig hos så många och ett antal cyklister kommer in en ny säsong med elitambitioner utan elitkapacitet. Värst såg det ut för Joakim Åleheim som var sist att vurpa på upploppet. När jag rullat ur benen i nästan 20 minuter så låg han fortfarande kvar och dom skulle precis lyfta honom på båren för ambulansfärd mot sjukhuset. Hörde att han fått en rejäl hjärnskakning och kanske en fraktur på ena skuldran."
Kirjanmerkit