GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 78 / 181 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 68 76 77 78 79 80 88 128 178 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.311 - 2.340 / 5421

Aihe: Uudet kiekot maantiepyörään

Nappasin Record 32h navat eBaystä, ja nyt pitäisi speksailla tuubikiekkoja näiden ympärille... Onko hyviä ehdotuksia kehistä ja puolista, vai mennäänkö ilmiselvällä Nemesis / Sapim D-Lite + Race 3x -yhdistelmällä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Nappasin Record 32h navat eBaystä, ja nyt pitäisi speksailla tuubikiekkoja näiden ympärille... Onko hyviä ehdotuksia kehistä ja puolista, vai mennäänkö ilmiselvällä Nemesis / Sapim D-Lite + Race 3x -yhdistelmällä?
    Nätit on navat.

Mutta eikös noista tule vähän painavat ? Kun luulin että mun Mavic GP4 tuubivanteet on ankkurin painoset... oma painavin kiekkosetti on 90-luvun Record-navoilla, 2mm:n 3x pinnoituksella (?) ja GP4:lla. Lujathan ne on ja yli 100 tonttua ajetut.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Mielenkiintoinen projekti Plussalla ja on kauniit navat. Postaahan toki lisää projektin edistymisestä .

Nimim. etsii Chorus- ja Centaur-navoille kehiä ja pinnoja.

Uusia kiekkoja olisi tarkoitus kasailla maantiepyörään, mutta vaatimuksena on levyjarrut kuuspulttikiinnityksellä. Olen katsellut ulkomailta H Plus Son Archetype (470 g) -vanteita ja Hopen Evo 2 Pro -napoja. Hieman saattaisi säästää, jos hankkisi Teslat navoiksi Superstarilta, sillä haluan ehdottomasti napojen olevan punaiset. Novatecin kiinaihmeitäkin on suositeltu, mutta saatavuus on nahkea, eikä kokemuksia löydy paljoa.

Vanteiksi voisi sopia myös Stansin Iron Cross (385 g) tai Alpha 340 Disc (420 g). Kuuntelisin mieluusti kokemuksia kyseisistä osista. Hopen navat on maastopyörässä, eikä niistä ole valittamista kuin äänekkyys, mitä nyt vapaaratas saisi nopeammin lyödä hampaansa kiinni. Toivomuksena olisi minimissään 23 mm katurenkaiden ja 32-35 mm cx-renkaiden sopivuus vanteille maun mukaan.

Hintaa saisi kertyä max 600e.

Pitäisi saada vähän aerommat kiekot kesäksi. Onko kellään kokemusta tästä puljusta:
    http://www.light-bicycle.com/carbon-road-bike/page/2

Ei ole mutta samoja palikoitahan nuo näyttävät olevan kuin Carbon-cycles ja muut myy Ebayssa, Novatecin navat ja "kiinakehät". Ei siinä että se niistä huonoja tekisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Coasting Katso viesti
    Pitäisi saada vähän aerommat kiekot kesäksi. Onko kellään kokemusta tästä puljusta:
    http://www.light-bicycle.com/carbon-road-bike/page/2
    Kiinnostaisi kyllä kuulla kommentteja. Kyllä nuo sentään jotain maksavat, joten ihan testimielessä ei ainakaan itsellä ole paalua moisia kokeilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jacq Katso viesti
    Shimano WH-RS80-A-C24 389€ bike-discountista. Näistä olisi muutama kysymys enemmän, tuleeko 10-pakalle mainittu distance ring mukana vai pitkääkö erikseen ostaa. Kiekoissa on hiilikuitua, mutta pitääkö jarrupalat vaihtaa hiilikuidelle tarkoitettuihin vai onko jarrupinta alumiinia kuten fulcrumissa ja rs-10:ssä? Käytännöllisyyttä karsii rankasti jos joutuu jarrupalojakin vaihtelemaan. Painoa olisi kyllä vain 1504g.
    Jarrupinta on rs80:ssa alumiinia. Näissä on vanteen "runko" alumiinia ja hiilikuitu on siinä päällä. Shimano on rakenteen patentoinut. Itsellä on nämä ykköspyörässä ja samanpainoiset DT swissin r1500 täysalumiinikiekot toisessa pyörässä. Shimanot tuntuvat herkemmiltä kiihtymään ja suodattavan epätasaisuuksia paremmin. RS80:ssa on Ultegran navat joten vapaaratas terästä kun monissa samanpainoisissa kiekoissa (esim. nuo r1500:set) vapaaratas on alumiinia. RS80:ssa on painonsäästö haettu kehältä missä se eniten vaikuttaa. Oliko se nyt viime vai viimeistä edellisenä kautena kun ainakin Sky-tiimi käytti RS80:siä harjoituskiekkoina.

Pyöräpummi Guest
    James Huang on tehnyt visiitin Shimanon kiekkotehtaalle vuonna 2008. Vaikka siitä on aikaa niin artikkeli on vieläkin ajankohtainen.

"Naturally, each Dura-Ace wheel is handbuilt as well, but in a wholly separate area of the facility reserved for Shimano's most experienced and talented builders. Much as Dura-Ace represents the pinnacle of the Shimano wheel line, the prestige of being a Dura-Ace wheel builder is a highly sought-after position within the ranks: the room more closely resembles a showroom than a factory, it's pleasingly quiet, and unlike the main wheel building area, it's also air conditioned."

Tehkääpä muuten kuvahaku nimellä "Shinpei Okajima". Tulee uskomaton määrä patenttipiirroksia. Onko hän ne itse keksinyt vaiko viran puolesta?

Kiekon lopputarkastus

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Kiinnostaisi kyllä kuulla kommentteja. Kyllä nuo sentään jotain maksavat, joten ihan testimielessä ei ainakaan itsellä ole paalua moisia kokeilla.
    Siis puljusta vai kiekoista? Äsken kysyttiin puljusta.

Kiekoista Google varmaan kertoo sadoittain juttuja hakusanalla "chinese carbon tubulars+novatec sb482+review"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Tuubikehistä ei juuri ole käsitystä, mutta jos kevyttä sattuu haluamaan eikö Mavic Reflex ole selvästi kevyempi kuin Ambrosio Nemesis ja ihan hyvässä maineessa?

Pinnojen suhteen jos eteen ja taakse tulee sama määrä, voi eteen pistää aivan huoletta selvästi ohuemmat ja kiekko on silti riittävän jäykkä. Pistäisin itse eteen ja taakse vasemmalle 1,5-milliset (DT Revolution tai Sapim Laser) ja taakse oikealle jäykkyyttä tuomaan vähän paksummat (DT Competition tai Sapim Race). Alumiininippeleistä on itsellä hyviä kokemuksia, ja niillä säästää sen 40 grammaa per kiekkopari olemattomalla kustannuksella. Puolaus joka tapauksessa 3-ristiin edessä ja takana - Campagnolo ei suosittele radiaalipuolausta, eikä se edes näytä hyvältä 32-pinnaisessa kiekossa.

Kevyillä holkitetuilla kehillä ja ohuilla pinnoilla noista navoista rakentaa halvalla 1500-grammaisen pomminkestävän kiekkoparin, eikä olennaisesti parempia napoja ole olemassa.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

Itse asiassa mulla on jo yhdet Reflex-kiekot Chorus-navoilla sekä Revo / Comp puolilla kasattuina, paino 1530g ja ovat kestäneet hyvin. Navatkin ovat samat, paitsi rasvanippa uupuu.

Nemesikset taitaa silti olla kehävalinta painosta huolimatta, ihan vaan sen takia että niitä mulla ei vielä ole, ja onhan niillä legendaarinen maine....
    Alunippelit kyllä tulee, hölmöltä tuntuisi maantie / cc -kiekkoihin laittaa messinkiä kun maastopyörässäkään ei ole.

Puoliksi ajattelin D-litet eteen, taakse D-litet NDS ja Racet DS, eteen ehkä 2x, taakse 3x. Kun on jöötit kehät niin laitetaan vähän tukevammat pinnatkin.

Moi! Pisti silmään planet x:n alennusmyynnit ja sieltä merkin tuubikiekot.
    Onko planet x:n 50mm tuubikiekot minkälaiset? Saako logot helposti pois vai ovatko lakan alla? Logoton versio näköjään loppu. Maantiekilsoja tulee vuodessa se 8000km.
    Kannattakko suoraan panostaa kalliimpiin tuubikiekkohin?

http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/...50_50_wheelset

http://www.bikeradar.com/gear/catego...elset-10-37750
    Bikeradarilla sai tähtiä iha hyvin, mutta mutta se on bikeradar...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Campione Katso viesti
    Mielenkiintoinen projekti Plussalla ja on kauniit navat. Postaahan toki lisää projektin edistymisestä .
    Navat kiillotettu ja kehät odottamassa, enää kasaus uupuu... Puolat tulee olemaan Sapim Laser, paitsi vetopuolelle taakse Sapim Race. Eteen 2x, taake 3x, alunipat.

^ Hyvältä näyttää.

Odottelen itse kehien saapumista ja sitten pääsee tilaamaan puolat ja nippelit. Mavic Open Prot tulossa Centaurin navoille. Näillä näkymin laitan myös Sapim Racea taakse vetopuolelle ja muuten Sapim Laserit, tosin 3-ristiin myös eteen kun on 36-reikäiset navat. Ainakin tulee kestävät, minä en aja kelloa vastaan .

Olisihan noiden Open Proiden ERD luultavasti netistäkin saatavilla, mutta varmuuden vuoksi haluan itse mitata kehät, kun ei ole kuitenkaan kiirettä kasauksessa.

Sapimin oma laskuri antaa kaksi-kolme milliä pidempää puolaa kuin Mussonin tai DT:n laskuri, joten täytyy vielä tutkia asiaa. Milläpä itse laskit?

Käyttääkö Sapimin laskuri pidempiä nippoja?

Omat kiekkoni kasaa foorumituttavuus Saksasta, en ole vielä ottanut haltuun kiekkojan kasauksen jaloa taitoa, vaikka kiinnostusta kyllä olisikin...

^ No tuotapa ei Sapimin sivu kerro. Tai ainakaan en sitä löytänyt. Lisättäköön vielä, että DT:n laskurilla laskin 12mm nipoilla.

Mutta kuten sanottua, täytyy tutkia. Kehät saapuivatkin juuri sopivasti tänään aamulla .

Toimiiko Miche 8 pakka (campagnolo sopivuus) myös uusimissa kiekoissa spacerillä esim Campagnolo Neutron?
    Chuck Norris’ hand is the only hand that can beat a Royal Flush.

Viime keväänä hajosi kolarissa RS80/c24 takavanne. En halua ostaa uutta settiä, vaan päästä pelkällä takakiekolla tai vanteella&pinnoilla, kun takanapa on uudenveroinen.

Ei ole näkynyt lehden torilla eikä Fillaritorilla sopivaa kiekkoa. Entä jos ostaisin esim 35- tai 50-mm syvyisen kiekon? Mistä ja mitä, suosituksia? Missä kannattaisi kasata pk-seudulla?
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Enzio Katso viesti
    Toimiiko Miche 8 pakka (campagnolo sopivuus) myös uusimissa kiekoissa spacerillä esim Campagnolo Neutron?
    Ei kai siinä mitää ongelmaa ole, jos ketjulinja saadaan oikeaksi noilla lisälevyillä.
    Luultavasti saadaan, mutta en kuitenkaan ostaisi sikaa säkissä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    En halua ostaa uutta settiä, vaan päästä pelkällä takakiekolla tai vanteella&pinnoilla, kun takanapa on uudenveroinen.
    Halvemmaksi taitaa tulla ostaa koko kiekko. Kehä + pinnat + kasaus tulee helposti kalliiksi, riippuu toki minkä tason kiekon haluaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Mistä ja mitä, suosituksia? Missä kannattaisi kasata pk-seudulla?
    Velosportilla olen kasauttanut 105-takanapaan kaks kertaa Mavicin Open Pro -kehän.

Kasaus maksaa jonkun 35-50 euroa. Eli halpaa. Voihan tuon opetella kasaamaan itsekin.
    Jos et aja et voi ottaa!

Ei ole mulla halua sen opetteluun. Viimeksi kasasin kiekon retkipyörään vuonna 84 tms, mutta ennen oli ennen

Mäkelänkatua itsekin ajattelin pajaksi, jos kasata pitää. Ei onneksi ole mitään kiirettä. Täytyy katsella millaisia vanteita tai kiekkoja toreilla liikkuu.
    10k-kerhon jäsen

Kovasti alkoi kiehtomaan Campan Scirocco-kiekot. Nippa nappa ois ens tilistä varaakin. Ja myönnän huokeesti etti varsin räyhäkkä ulkoasu väreineen ynnä pinnauksineen ei tekis pahaa mun vitivalkoiselle rungolle. Mullon kepoisat (1400G) matalavanteiset kiekot ennestään että ihan sillai... Josko nuo antais mun tasamaille ja pappatasavauhdille tommosen menemisen illuusion???
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Kovasti alkoi kiehtomaan Campan Scirocco-kiekot. Nippa nappa ois ens tilistä varaakin. Ja myönnän huokeesti etti varsin räyhäkkä ulkoasu väreineen ynnä pinnauksineen ei tekis pahaa mun vitivalkoiselle rungolle. Mullon kepoisat (1400G) matalavanteiset kiekot ennestään että ihan sillai... Josko nuo antais mun tasamaille ja pappatasavauhdille tommosen menemisen illuusion???
    Itselläni oli Sciroccot, kunnes sain ne myytyä. Ok - hinta-laatu -suhteessa ne olivat hyvähköt kehät, jotka pysyvät kyllä kuosissa vaikka välillä joutui ajamaan hieman siellä missä tarmac ei pilkoittanut. Kestävät ja menevät mäessäkin, mutta mutta... Viime toukokuussa olin ylittämässä Alppeja ja kun laskettelin Fernpassilta alas Garmishia kohden, niin yhdessä vaihtovirheessä ketju lensi pakalta ja leikkasi 5 puolaa takakiekosta poikki. Eihän se toki kiekkojen vika ollut, mutta osoittatui erittäin vaikeaksi löytää sopivia vaihtopinnoja juuri tuolle kiekolle - muut Campagnolon kiekkojen puolat eivät oikein asiaa ajaneet ja kun kävin kiekkoja näyttämässä yhdessä jos toisessa teutoonihuoltamossa, niin sieltä sai kyllä vastaan ei-oota. Yhdestä epätodennäköisestä verkkokaupasta ne lopulta löytyivät, mutta niitä etsiessä usko meinaisi loppua, kun olin ensin kiertänyt sekä Marburgin, Giessenin että Frankfurtin pajat läpi ja voin kertoa, että kataloogeja ynnä mahdollisia sopivia puolia kyllä aikansa mittailtiin.

Mutta joo - ihan hyvät kiekot ja ne voi hankkia kohtuuhintaankin, mutta kannattaa olla hajoittamatta niitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Ennen kuin joku tuulitunnelitesti julistaa Scirocco 35:t voittajamateriaaliksi, suhtautuisin varauksella tuollaiseen päivitykseen. Aerodynaamisessa mielessä v-tyyppinen 35 mm vanneprofiili tuskin saa sukkia pyörimään jaloissa, sen sijaan saat varmuudella 300-400 grammaa painavamman kiekkosetin, jossa kaikki ylimääräinen paino kohdistuu vanteiden ulkokehille. Lenkkikiekkoina nuo 1400-grammaiset olisivat lähes varmuudella miellyttävämmät.

Poursuivantin kirjoittamat kokemukset taitavat koskea vanhoja matalan vanneprofiilin Sciroccoja (kolmevitoset taisivat tulla myyntiin vasta viime syksynä). Vaikka ei siinä mitään, Campagnolo Service Centereistä ostettavat erikoispinnat ne on varmaan näissä uusissakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Ennen kuin joku tuulitunnelitesti julistaa Scirocco 35:t voittajamateriaaliksi, suhtautuisin varauksella tuollaiseen päivitykseen. Aerodynaamisessa mielessä v-tyyppinen 35 mm vanneprofiili tuskin saa sukkia pyörimään jaloissa, sen sijaan saat varmuudella 300-400 grammaa painavamman kiekkosetin, jossa kaikki ylimääräinen paino kohdistuu vanteiden ulkokehille. Lenkkikiekkoina nuo 1400-grammaiset olisivat lähes varmuudella miellyttävämmät.
    Mulla oli lenkkikiekkoina Arc en Ciel -vanteiset 36-pinnaset ja yhteispainoltaan noin 1500g. Päällä 19-21 milliset tuubit. Vaihdoin ne levarinavoilla ja DT-Swiss R520 vanteilla oleviin ja päälle Conti GP4000S 23-milliset gummit kevyemmillä sisureilla.

Vaikka tuubikiekot oli ihanan kevyen tuntuset ja hyvin kiihtyvät, lenkkidata osoitti selvästi että enemmän aerot kiekot osoittautuivat selvästi nopeammiksi. Syvyyttä noilla ei ole kuin noin 30 milliä. Siis mun satkun lenkeillä joissa keskarit 32+ km/h yksin ajettuna.

Campyn kiekkosetit on kyllä kiinnostavia. Muitakin kyllä on mutta kun vaakakuppiin laitetaan pitkän tähtäimen käyttöarvo niin pitää niihin löytyä pinnat ja takanapaan osat helposti. Siksi kaikki nykyiset kiekot on itse kasattu kohtuudella saatavista osista. Vaikka ei olisi halvempaakaan kuin valmiit setit.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Mulla oli lenkkikiekkoina Arc en Ciel -vanteiset 36-pinnaset ja yhteispainoltaan noin 1500g. Päällä 19-21 milliset tuubit. Vaihdoin ne levarinavoilla ja DT-Swiss R520 vanteilla oleviin ja päälle Conti GP4000S 23-milliset gummit kevyemmillä sisureilla.

Vaikka tuubikiekot oli ihanan kevyen tuntuset ja hyvin kiihtyvät, lenkkidata osoitti selvästi että enemmän aerot kiekot osoittautuivat selvästi nopeammiksi. Syvyyttä noilla ei ole kuin noin 30 milliä. Siis mun satkun lenkeillä joissa keskarit 32+ km/h yksin ajettuna.
    Pakko kysyä, että kuinka paljon keskinopeutesi sitten parani?

Vaikka R520:ssa onkin 30 mm profiili, niin noin kolmenkympin keskinopeuksilla tuskin voidaan puhua mistään merkittävästä aerodynaamisesta vaikutuksesta. Jollain Zippin ihmevanteella, ehkä. Arvelisin, että keskinopeuden nousu selittyy yhteisvaikutuksella: vanneprofiili + pienempi pinnamäärä + paremmin rullaavat renkaat (et kertonut mitä tuubeja käytit) + laadukkaammat navat (ehkä).

Omat lenkkikiekkoni ovat "kevyet" Campagnolo Shamalit (26/30 mm profiili) ja "aerot" Cosmic Carbonet (52 mm profiili). En aja lenkeilläni kilpavauhtia, vaan keskinopeuteni pyörivät 30-33 km/h kieppeillä. Sellaisilla keskareilla tuoreet jalat ja suotuisat tuuliolosuhteet vaikuttavat lopputulokseen paljon enemmän kuin syvempi vanneprofiili. Tempoa ajaessa, kovavauhtisen yhteislenkin vetovuorossa tai Tour de Helsingissä kirittäessä Cosmic Carbonet peittoavat Shamalit, mutta soololenkeillä realiteetit ovat vähän toiset.

Sitä en kiellä, etteikö Cosmic Carboneista lähtisi kiva suhina ajaessa...

Justridingalongilta lähti tilaus H Plus Sons Archetype 32h (polished silver), Hope pro 2 Evo QR (red) mustilla DT:n alunippeleillä ja Supercomp-pinnoilla. Painoa setillä varmaan noin 1800g, mutta levarikiekoiksi ihan siedettävät. Katsellaan parempia jahka markkinat kasvavat maantiepuolella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Sitä en kiellä, etteikö Cosmic Carboneista lähtisi kiva suhina ajaessa...
    Tästä kuulee lenkkikavereilta liki jokaisella yhteislenkillä, tänäänkin. Epäilemättä Cosmic Carbone -kiekkojen havaittavin ominaisuus.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •