FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 53 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 43 51 52 53 54 55 63 103 153 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.561 - 1.590 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #1561
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Minusta tuon aiemman väittelyn aiheutti se ettei voida ymmärtää että esimerkiksi paskakuskilla voi tosiaan olla ihan järkevä motiivi sille että tukkii väylän. Ei edes mietitä että miksi se nyt noin erikoisesti siinä seisoo, tärkeintä on että se on edessä.

    . Suomalainen tapa tosin on että leimataan kaikki mulkuiksi sen enempää miettimättä.

    Joskus olen tollasta paskatykkiä ajanut. Siinä on kyllä oppinut ennakkoasenteiden ihanuuden. Käykää kokeilemassa, maailma avartuu ja sitä näkee ihan uusia puolia ihmisistä.
    Pakas-autot ja imuautot vievät sen tilan kun tarvitsevat! Tulee omat hommat mieleen kun katu on lähes poikki vesijohdon tai muun rikkoutumisen johdosta niin porukoilla palaa hermot ja ajetaan kovaa ohi kiihdyttäen vaikka on työmaa-alue.
    Tikkurilassa oltiin imuauton takana omalla työ-autolla turvaamassa pesuauton kuljettajaa niin eikö siinä ajeta peräkolareita kun ollaa uteliaita eikä keskitytä ajamiseen,eli ajakaa varovasti autolla ja pyörällä ohittaessa sillä kaivinkoneen kauha voi heilahtaa ja se taas on ihan toinen jutska! varovasti liikenteessä.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  2. #1562
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Raja on ihan riittävän selkeä, mutta valvonta on puutteellista. Kun riski on pieni, pysäköidään ilmaiseksi, koska ei se pirkko kuitenkaan satu paikalle.
    Ja sitä valvontaa ei myöskään voida parantaa, kun sitä varten pitäisi palkata lisää pirkkoja, ja se maksaisi rahaa, jota kaupungilla on rajallisesti. Huolimatta siitä, että yksi pysäköinnintarkastaja kerää tällä hetkellä kaupungille tuloja pysäköintivirhemaksujen muodossa huomattavasti enemmän, kuin mitä saa palkkaa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  3. #1563
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    191
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Sarkasmi on vaikeata.
    Ei ole, vaan sen ymmärtäminen on vaikeaa...

  4. #1564
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Varma kevään merkki tänään Kannelmäessä: pyörätien asfaltti oli käyty kaivamassa auki.

    Luonnollisesti kaivantoa ei oltu merkitty mitenkään. Tuollainen matala, hiekkapohjainen kaivanto ei ole kauhean helppo havaita näin keväällä, kun asfaltti ympärillä on sepelin peitossa. Sen sijaan se pehmeä hiekka siellä pohjalla voi tulla todella yllätyksenä, erityisesti jos eturengas päättää stopata.

    Pistin kaupungille viestiä, josko saisivat tuon merkittyä asianmukaisesti. Uutta asfalttia saa varmaankin perinteikkäästi odottaa aika pitkään.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  5. #1565
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Sithän jalankulkijoilla on asiat hyvin. Ajoradan saa keskustan alueella tukkiavaikka kokonaan vartiksi.
    Vai olikohan se 5 min pysäköintikieltopaikalle. Mutta sen sano jonkun kaupan myyjä josta olin menossa noutamaan jotain tietotekniikkaa ...

  6. #1566
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Päästä keksitty tulkinta toi viisi minuuttia. Jos kyseessä on lastaus ja muuta vaihtoehtoa ei ole, se nyt vaan saattaa kestää. Pitäiskö auto viiden minuutin välein käynnistää ja ajaa korttelin ympäri? Ja jos kyseessä on joku tupakkiaskin osto eikä vaan viitsi etsiä parkkipaikkaa, pysäköinti on kielletty sekunniksikaan.

  7. #1567
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    210
    Eilen tapahtui tämmöistä: ajoin Alkutien ajokaistaa tarkoituksenani ylittää Pakilantie ja kääntyä vasempaan kelville Lidlin edessä. Annoin käsimerkin kääntymisestä ja pysähdyin odotttamaan sopivaa autoväliä ylitykseen. Takanani ollut auto alkoi hivuttautua oikealta puolelta ohitseni, joten ajattelin hänen kääntyvän oikealle. Jotakuinkin samanaikaisesti lähdin itsee ylittämään Pakilantietä, kun tajusin auton kääntyvän kohti minua. Törmäys oli lähellä, ilman paniikinomaista karjaisua olisi kolari saattanut olla lähellä. Auton kuljettaja kävi erittäin kuumana, ilmeisesti odottely pyörän takana oli saanut alkulämmöt nousemaan ja loppuepisodi viimeisteli raivon päälle. Kuljettaja poistui paikalta naama punaisena, töötti pohjassa ja renkaat sutien.

    http://goo.gl/maps/ZlQRD

    Se mikä tämän tekee mielestäni erikoiseksi on se, että tämä oli toinen kerta kun olen ollut läheltäpiti-tilanteessa kyyseisen auton kanssa. Tunnistin auton Suolahuone.fi tarrasta aton takaluukussa. Auto oli harmaa tila-auto, mahdollisesti Opel.

    Muutama kysymys aiheesta:
    1) Tunnetteko autoa/omistajaa? Olisi mukava jutellä hänen näkemyksistään.
    2) Kuinkaa monta liikennesääntöä mielestääne minä rikoin? Odotin Pakilantien ylitysvuoroa linkissä olevan auton perän kohdalla, en siis suojatiellä. Pakilantien kelville liityn tuon Lidlin suojatien kohdilla.

  8. #1568
    Liittynyt
    02/2012
    Viestit
    121
    Sä et tehnyt mitään väärää ja kaikki oli kusipäisen autoilijan vika. Itse ratkaisen tuollaiset ohittamiset, että en vaan anna tilaa autolla tulla ohitse vaan otan täysin kaistan kokonaan itselleni. Talvella tätä tuli harrastettua aika paljon kun kelvit oli täysin auraamatta ja töihin piti pyörällä päästä.
    Suolahuoneen kotisivujen mukaan heillä ei ole ollenkaan pk-seudulla toimipistettä, että facetoface palautetta ei voi pistää ja tuskimpa palaute menee perille nettisivujen kautta, että kiviä taskuun ensi kertaa varten ...

  9. #1569
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Oven avaus on aika hyvä temppu tuollaisissa tilanteissa. Pari kertaa oon sitä käyttänyt ja ainakin se raivopäinen remuaminen autossa on loppunut. En tosin ole päässyt keskustelemaan kuskien kanssa, siihen en hyvää lääkettä ole keksinyt.
    Mud, sweat and beers.

  10. #1570
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    210
    Mitään mahdollisuutta ei ollut kommunikoida tuon kaverin kanssa. Meinasi ajaa toistamiseen mun päälle kun lähti sudittaen "pakenemaan" paikalta.

    Koska kyseessä oli jo toinen kerta kun olen joutunut tosissaan pelästymään tämän kaverin toimesta niin yritin hieman salapoliisityötä tehdä. Soitin myös tuon Suolahuone.fi porukalle, mutta auto ei ole heidän. Auton omistaa ilmeisesti joku heidän asiakas, jolle suolahuone on rakennettu. Olkaa varovaisia jos kaverin näette liikenteessä...

    Haluaisin ainoastaan keskustella (asiallisesti) kuskin kanssa ja muistuttaa että vaikka peltilaatikon sisällä on anonyymisti, saattaa jälkikäteenkin saada muistutuksia asiasta.

    Jännä juttu, kun ei tajua ottaa rekkaria muistiin kun adrenaliini jyskyttää elimistössä.

  11. #1571
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Kaikissa näissä risteystilanteissa pyörällä pitää ajaa ja ryhmittyä kuin olis auto. Ei mitään tilaa kenellekkään muulle päästä rinnalle.

    Pätee monikaistaisilla kääntymiseen, liikenneympyrään tultaessa ja poistuttaessa jne.

    Ylipäätään joka paikkaa missä ajoradalla ajetaan ja on reuna- ja keskikorokkeet joissa rinnalle vääntävä aiheuttaa selkeän vaaratilanteen.

    Tietysti sitten pitää olla pyöräilijä selkeästi havaittavissa. Jotakin muuta päällä kuin kokomustat sukkikset ja stealth-mode muutenkin (musta pyörä, ei taatusti valoja ja heijastimia).

    Itse kun ajan Planet Bike Superlight takana vilkkumassa, Ixon IQ edessä, huomioliivi päällä, huomioväriset heijastin-raidoilla varustetut hanskat kädessä ja näytän suuntamerkit kunnolla, ei moottoriajoneuvojen kuljettajilla ole mitään tekosyitä väittää ettei näkis ja olla suhtautumatta ajoradalla olevaan pyöräilijään kuin muihin ajoneuvoihin.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  12. #1572
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Tuhannen tilanteeseen..
    En tarkkaan tiedä kaikkia liikennesääntöjen koukeroita jotta sr.
    Vaihtoehtoisena ja turvallisempana reittinä ylitä tie oikeassa laidassa eikä keskellä kaistaa. Pysähtyy vastakkaiselle puolelle oikeaan laitaan ja odottaa ettei takaa tule autoja suoraan.
    Sitten ajaa pyörätien jatkeelle ja pyörätiellä liddelin edessä. Mielestäni oikeassa laidassa on aina turvallisempaa kuin "kahnojen" edessä.
    Kuitenkin tuossa on pyörätiet molemmin puolin isoa tietä ja autoilija olettaa, että niitä käytetään. En tarkoita että se mihinkää raivoamiseen tai vaaran aiheuttamiseen oikeuttaisi.

  13. #1573
    Liittynyt
    02/2012
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Tuhannen tilanteeseen..
    En tarkkaan tiedä kaikkia liikennesääntöjen koukeroita jotta sr.
    Vaihtoehtoisena ja turvallisempana reittinä ylitä tie oikeassa laidassa eikä keskellä kaistaa. Pysähtyy vastakkaiselle puolelle oikeaan laitaan ja odottaa ettei takaa tule autoja suoraan.
    Sitten ajaa pyörätien jatkeelle ja pyörätiellä liddelin edessä. Mielestäni oikeassa laidassa on aina turvallisempaa kuin "kahnojen" edessä.
    Kuitenkin tuossa on pyörätiet molemmin puolin isoa tietä ja autoilija olettaa, että niitä käytetään. En tarkoita että se mihinkää raivoamiseen tai vaaran aiheuttamiseen oikeuttaisi.
    Varmaan kannattaisi sitten jättää kommentoimatta kun et tunne liikennesääntöjä
    Hölmöintä olisi mennä suoraan kun ollaan aikeissa kääntyä vasuriin. Todella sujuvaa liikennöintiä
    Turvallisin tapa liikkua on kuin olisit yksi auto muiden joukossa. Jos lähdet säätää liikenteessä niin parempi mennä julkisilla.
    Kuten yllä on mainittu, pyörä = auto ajoradalla jotenka risteys ylitetään ketään ohittamatta tieliikennelain mukaisesti (risteysalueella ei saa ohittaa). Kuvan kohdassa tottakai joutunee väistää samaan suuntaan kääntyviä kuin sinä.
    Risteys poljetaan pyörällä aina keskellä jotta autoilijat eivät saa päähänsä ohittaa (sen he 100 varmasti myös tekisivät ainakin isoimmissa risteyksissä), koska se on vaarallista, koska pyöräilijä helposti jää kuolleeseen kulmaan tai entä jos risteävällä tiellä on jalankulkija/pyöräilijä ylittämässä ja auto yht'äkkiä vetäsee jarru pohjaat ja pyöräilijä ei nähnyt, koska auto peitti näkyvyyden ja niin edelleen.
    Kun on kääntynyt vasemmalle ja ylittänyt risteyksen, tassu oikealle ja pyörällä kelville. Kuvan kohdasta ehkä suojatien päältä voisi jo mennä, riippuen toki onko siellä muita kulkijoita, että voit tulla yllättäen ja luoda vaaratilanteen.
    Parempi olisi jatkaa eteen päin ja seuraavasta risteyksestä tms. menee kelville.

  14. #1574
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    64
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Varmaan kannattaisi sitten jättää kommentoimatta kun et tunne liikennesääntöjä
    Hölmöintä olisi mennä suoraan kun ollaan aikeissa kääntyä vasuriin. Todella sujuvaa liikennöintiä
    Liikenneturva nimenomaan suosittelee suorakulmakäännöstä turvallisempana vaihtoehtona.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Risteys poljetaan pyörällä aina keskellä jotta autoilijat eivät saa päähänsä ohittaa
    Jos ajat keskellä kaistaa olet ryhmittynyt lainvastaisesti: "Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan." - http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...0267#a267-1981 .

    Tuosta Liikenneturvan prosyyristä voi myöskin lukea miten se ryhmitys vasemmalla käännyttäessä tulee tehdä oikeaoppisesti niin ettei jää alle kun oikealta tullaan, kiireemmäkseen ja lainvastaisesti, autolla ohi. Se on sitten eri asia totteleeko lakia kirjaimellisesti vai ajatteleeko mieluummin omaa henkikultaa.

  15. #1575
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    106
    Tässä ketjussa sai avautua, vai?!

    Tässä kevään ensimmäisten 100 km aikana on palautunut mieleeni tilanteita, joissa pyöräillessäni kevyenliikenteenväyliä on autoilijoiden väistämisvelvollisuudet unohtuneet kokonaan. Joka reissulla on 2-5 tilannetta, jossa ajan suoraan kevyenliikenteen väylää pääkadun varrella ja sivukadulta tulee auto aikomuksenaan kääntyä tälle ko. pääkadulle. Huomaan jo auton "liikkeistä" ja kuljettajan päänpyörimisestä, että hänen ensimmäiset tarkastelut tilanteessa on, että tuleeko vasemmalta ja oikealta muita autoja, ja auto lipuu piiiitkälle kävelytien päälle. Tässä vaiheessa autoilija tajuaa olevansa keskellä kevyenliikenteenväylää, jossa kulkee käveliöiden lisäksi meitä pyöräilijöitä. Siihen sitten autoilija vetää hädissään "liinat" kiinni ja hölmistyksissään jää tuijottamaan lähestyvää pyöräilijää, jonka tie on käytännössä kokonaan tukittu. Peruutusvaihdetta ei kovin äkkiä löydy ja ehtiskö sitä peiliinkään katsomaan, että on tilaa peruuttaa. Takanahan voi olla jo toinen... Pyöräilijänä jarruttan voimakkaasti ja koitan kiertää auton joko etu- tai takapuolelta. Autoilija huomaa mokanneensa.

    Parasta tässä on se, että jos vähänkään näytät "soo soo"-merkkiä autoilijalle, on reaktio tämä: tuijotus (käytännössä ei ole reaktio), naaman ilvelily, nyrkin heiluttelu, tööttääminen(???), paikallaan kaasuttelu tai auton nytkäytys muutama sentti kovilla moottorikierroksilla, niin että pyörät sutaisee juuri pyöräilijän ohittaessa auto etupuolelta tai jopa ikkunasta huutaminen, että painu pyöräilijä v***uun hänen tieltään, niinkuin pahin kuulemani lausahdus erään miesautoilijan suusta kuului tässä pari päivää sitten. Ei saisi provosoitua näistä, mutta kyllähän se aika pahasti alkaa keittämään meikäläistä, vähemmästäkin. Virheen myöntäminen on vaikeaa!

    Ja nyt avautuminen: pyöräilyhanskoihin pitäisi saada esim ulkosyrjään jonkin moisia metallisia nappeja tms, joilla voisi ko. tilanteissa tempasta auton konepeltiin kunnon skraidut ohi mennessään. Tiedän, ei saisi, mutta...

    Joka tapauksessa, kuvaamissani tilanteissa autoilijoiden tulisi ensin väistää kevyttä liikennettä ja sen jälkeen vasta itse ajoradalla kulkevia pyöriä, mopoja, autoja, ties mitä...

  16. #1576
    Liittynyt
    02/2012
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti koshui Katso viesti
    Mustaa valkoisella ei tarkoita sitä, ettäkö käytännössä se toimisi. Suositus ei ole se, että 'näin teet'. Sitä paitsi noi 'viralliset' julkaisut ovat useimmiten ajateltu pyöräilijöiden kannalta jotka polkevat satunnaisesti, jalankulkijoiden vauhtia, kodista kukkakauppaan ja takaisin sekä kevyeen liikenteen väylillä on kaikki yhtä suurta perhettä, lapset sekä koirat juoksevat edes takaisin puolelta toiselle, pariskunnat kävelevät keskellä kelviä jotta ohitse ei pääse jne jne.. Ei siinä oteta huomioon aktiivipyöräilyä urheilun/liikunnan kannalta. Pyöräily ei myöskään ole sujuvaa ennen kaikkea katkotonta, jos julkaisun suorakulmakäännöstä lähtee noudattamaan. Mitä luultavammin vuosia(kymmenyksiä) sitten tehty julkaisu jossa ei oteta nyky päivän asioita huomioon. En kuitenkaan tarkoita, että esim. lapset polkevat ajoradalla (milloinkaan) vaan nousevat pyörän päältä ja taluttavat esim. tuhannen kuvan kohdassa suojatien ylitse.
    Perus esite jota vuodesta toiseen jaetaan vaavista vaariin. Roskikseen ja päivitetty versio pitäisi tehdä.
    Siinä ei käsitellä asiaa joka on arkipäiväistä eli pyöräilyä ajoradalla kun vierellä ei kulje pyörätietä. Silloin kuljetaan ajoradalla kuin olisit auto. Mainitaan, että oikeassa laidassa pitää silloin polkea, mutta mene nyt esim. hämeentielle polkee kun dösät ajaa 40-50km/h ohi hihoja hipoen. Oman turvallisuuden vuoksi on poljettava enemmän keskemmällä silloin kuitenkin omalla kaistalla ollaan. Kuten myös risteyksessä. Ilman muuta hyvän sään aikana (ei talvi siis) pyritään kuitenkin polkemaan siellä oikeassa laidassa tai pientareella, jos semmoinen on. Ei kuitenkaan tulppana ajoradalla olla kun siellä joutuu polkemaan.


    Jos ajat keskellä kaistaa olet ryhmittynyt lainvastaisesti: "Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan." - http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...0267#a267-1981 .
    Mainitsinko, että poljetaan kaistaviivan päällä? En, jotenka älä vastaa väärillä väitteillä. Ollaan omalla kaistalla keskellä sitä ihan kuin autotkin (kuvittele: useimmilla teillä on renkaiden urat näkyvissä niin polkee vaikka urien välissä) ja tehdään se vasemmalle tapahtuva käännös ihan kuin autotkin tekevät, omalla kaistalla. Ei ajoradan keskiviivan päällä, ei sen yli vaan oikealla puolella eli omalla kaistalla, keskellä sitä. Tällöin myös autot eivät pääse ohittamaan risteyksessä jolloin on turvallista tehdä se käännös vasemmalle. Liikenneturvan suorakulmakäännöstä en ole koskaan tehnyt enkä tulekaan enkä myöskään suosittele sitä kenenkään tekemään, koska se on 'ohje' on suoraan 70 luvulta
    Mainitaan vielä se, että jos toteuttaisi suorakulmakäännöstä niin sitähän joutuisi pysäyttämään pyörän suoraan (tuhannen kuvan esimerkissä) tien toisella puolella kulkevan pyörätien päälle ja sieltähän voi tulla ninja-sukkis kovalla vauhdilla (pakilantiellä 40km/h rajoitus muistaakseen) tai vaikka lapsi pyörällä/juosten tai koira liian pitkällä flexillä jne.. ja törmäys on varma. Itse näkisin tämän suorakulmakäännöksen huomattavasti hankalampana ja vaarallisempana pyöräilijöille kuin pyöräilisi tuhannen kuvan tapauksessa ajoradalla.

    Tuosta Liikenneturvan prosyyristä voi myöskin lukea miten se ryhmitys vasemmalla käännyttäessä tulee tehdä oikeaoppisesti niin ettei jää alle kun oikealta tullaan, kiireemmäkseen ja lainvastaisesti, autolla ohi. Se on sitten eri asia totteleeko lakia kirjaimellisesti vai ajatteleeko mieluummin omaa henkikultaa.
    Esiteen kohta 'vasemmalle kääntyminen : ryhmittyminen' kohdasta voisi vetästä viivalla yli, yli puolet tekstistä ihan vain sillä, että pyöräilijä siirtyy kuvan kohdasta 0.5m vasemmalle jolloin on ajoradalla oman kaistan keskellä jolloin yksikään auto ei pääse ohittamaan sua käännyttäessä tai vaikka suoraan ajaessa. Tuhannen tapauksessa näin pääsi käymään (kun hän oli mitä luultavammin kuvan pyörän kohdassa). Suomessa uusi käytäntö 'pyörätasku' olisi ratkaissut ongelman kokonaan ja toivottavasti ne yleistyvät vauhdilla. http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2...askut-tulevat/
    Kuten ensimmäisessä viestissä mainitsin ja tässäkin muutamaan kertaan. Olet autona siellä autojen seassa jotenka kuljet kuten hekin. Ei tossa risteyksessä kahta autoa ole tarkoitettu kulkemaan rinnakkain vaan yksi kerrallaan.
    Päivän selviä asioita joista ei pitäisi joutua jankuttamaan.

  17. #1577
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rusakko Katso viesti
    Tässä ketjussa sai avautua, vai?!

    Tässä kevään ensimmäisten 100 km aikana on palautunut mieleeni tilanteita, joissa pyöräillessäni kevyenliikenteenväyliä on autoilijoiden väistämisvelvollisuudet unohtuneet kokonaan. Joka reissulla on 2-5 tilannetta, jossa ajan suoraan kevyenliikenteen väylää pääkadun varrella ja sivukadulta tulee auto aikomuksenaan kääntyä tälle ko. pääkadulle. Huomaan jo auton "liikkeistä" ja kuljettajan päänpyörimisestä, että hänen ensimmäiset tarkastelut tilanteessa on, että tuleeko vasemmalta ja oikealta muita autoja, ja auto lipuu piiiitkälle kävelytien päälle. Tässä vaiheessa autoilija tajuaa olevansa keskellä kevyenliikenteenväylää, jossa kulkee käveliöiden lisäksi meitä pyöräilijöitä. Siihen sitten autoilija vetää hädissään "liinat" kiinni ja hölmistyksissään jää tuijottamaan lähestyvää pyöräilijää, jonka tie on käytännössä kokonaan tukittu. Peruutusvaihdetta ei kovin äkkiä löydy ja ehtiskö sitä peiliinkään katsomaan, että on tilaa peruuttaa. Takanahan voi olla jo toinen... Pyöräilijänä jarruttan voimakkaasti ja koitan kiertää auton joko etu- tai takapuolelta. Autoilija huomaa mokanneensa.

    Parasta tässä on se, että jos vähänkään näytät "soo soo"-merkkiä autoilijalle, on reaktio tämä: tuijotus (käytännössä ei ole reaktio), naaman ilvelily, nyrkin heiluttelu, tööttääminen(???), paikallaan kaasuttelu tai auton nytkäytys muutama sentti kovilla moottorikierroksilla, niin että pyörät sutaisee juuri pyöräilijän ohittaessa auto etupuolelta tai jopa ikkunasta huutaminen, että painu pyöräilijä v***uun hänen tieltään, niinkuin pahin kuulemani lausahdus erään miesautoilijan suusta kuului tässä pari päivää sitten. Ei saisi provosoitua näistä, mutta kyllähän se aika pahasti alkaa keittämään meikäläistä, vähemmästäkin. Virheen myöntäminen on vaikeaa!

    Ja nyt avautuminen: pyöräilyhanskoihin pitäisi saada esim ulkosyrjään jonkin moisia metallisia nappeja tms, joilla voisi ko. tilanteissa tempasta auton konepeltiin kunnon skraidut ohi mennessään. Tiedän, ei saisi, mutta...

    Joka tapauksessa, kuvaamissani tilanteissa autoilijoiden tulisi ensin väistää kevyttä liikennettä ja sen jälkeen vasta itse ajoradalla kulkevia pyöriä, mopoja, autoja, ties mitä...
    Mä oon miettiny että fillarin vaakaputkeen jemmattu hiilidioksidipatruunalla toimiva naulapyssy olis aika kiva.

    Noei. Mutta tosissaan joku 3000 lumenin lamppu keulassa olis hyvä näitä tilanteita varten. Semmosella napilla toimiva että valo on päällä vain kun nappia painaa pohjassa. Sais näppärät "pitkät" valot joilla pystyis kiinnittämään huomiota itseensä myös päivällä.

  18. #1578
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Kuten ensimmäisessä viestissä mainitsin ja tässäkin muutamaan kertaan. Olet autona siellä autojen seassa jotenka kuljet kuten hekin. Ei tossa risteyksessä kahta autoa ole tarkoitettu kulkemaan rinnakkain vaan yksi kerrallaan.
    Päivän selviä asioita joista ei pitäisi joutua jankuttamaan.
    Juuri näin. Samoilla ohjeilla on tytär opastettua ajamaa (kilpa-) pyörällä liikenteessä, etenkin kun aletaan poistua taajamasta jossa niitä pyöräteitäkään ei enää ole.

    Poistaa täydellisesti autoilijalta arpomisen mitä tehdä edessä olevan pyöräilijän kanssa. Kyllähän osalla keittää, kuten mopon tai mopoauton perässä, mutta se on sitten eri asia.

    Turvallisuus, kaikkien, ennen muuta kun yleisillä teillä liikutaan.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  19. #1579
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    191
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti koshui Katso viesti
    Jos ajat keskellä kaistaa olet ryhmittynyt lainvastaisesti: "Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan." - http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...0267#a267-1981 .
    Mainitsinko, että poljetaan kaistaviivan päällä? En, jotenka älä vastaa väärillä väitteillä.
    Mars mars luetun ymmärtämisen kursseille!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Ollaan omalla kaistalla keskellä sitä ihan kuin autotkin (kuvittele: useimmilla teillä on renkaiden urat näkyvissä niin polkee vaikka urien välissä) ja tehdään se vasemmalle tapahtuva käännös ihan kuin autotkin tekevät, omalla kaistalla. Ei ajoradan keskiviivan päällä, ei sen yli vaan oikealla puolella eli omalla kaistalla, keskellä sitä. Tällöin myös autot eivät pääse ohittamaan risteyksessä jolloin on turvallista tehdä se käännös vasemmalle.
    Eivät autot ole keskellä kaistaa kun ne kääntyvät vasemmalle, vaan ryhmittyneenä lain vaatimalla tavalla siihen keskiviivan tuntumaan. Ja näin pyöräilijänkin tulee tehdä, koska liikennesääntöjen mukaan näin tulee menetellä. Ei siitä tulisi mitään jos jokainen alkaisi sooloilla liikenteessä kuten itse parhaaksi näkee.

    Mitä muuten ajattelit tehdä tilanteessa, jossa olet kääntymässä vasemmalle, ryhmittyneenä keskelle kaistaa ja väistettävä ajoneuvo tulee suoraan edestä vastaan? Seisot keskellä risteystä takaa tulevien tukkona? Vai olisiko parempi olla ryhmittyneenä liikennesääntöjen mukaisesti keskiviivan tuntumaan, jotta suoraan menevä liikenne pääsee ohitsesi?

    Päivänselvä asia, josta ei pitäisi joutua jankuttamaan...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Liikenneturvan suorakulmakäännöstä en ole koskaan tehnyt enkä tulekaan enkä myöskään suosittele sitä kenenkään tekemään, koska se on 'ohje' on suoraan 70 luvulta
    Tämä on kyllä totta, tuollaista suorakulmakäännöstä en kyllä voisi kuvitella toteuttavani.

  20. #1580
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Mä oon miettiny että fillarin vaakaputkeen jemmattu hiilidioksidipatruunalla toimiva naulapyssy olis aika kiva.

    Noei. Mutta tosissaan joku 3000 lumenin lamppu keulassa olis hyvä näitä tilanteita varten. Semmosella napilla toimiva että valo on päällä vain kun nappia painaa pohjassa. Sais näppärät "pitkät" valot joilla pystyis kiinnittämään huomiota itseensä myös päivällä.
    Meinasin aamulla kolata vauhdilla jalkakäytävältä suojatielle ajaneen pyöräilijän. Millä sitä olisi pitänyt ampua?

  21. #1581
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    106
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Mä oon miettiny että fillarin vaakaputkeen jemmattu hiilidioksidipatruunalla toimiva naulapyssy olis aika kiva.

    Noei. Mutta tosissaan joku 3000 lumenin lamppu keulassa olis hyvä näitä tilanteita varten. Semmosella napilla toimiva että valo on päällä vain kun nappia painaa pohjassa. Sais näppärät "pitkät" valot joilla pystyis kiinnittämään huomiota itseensä myös päivällä.
    Ja sumutorvi, eikä mikään 3 € kilkutin!

  22. #1582
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    191
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Meinasin aamulla kolata vauhdilla jalkakäytävältä suojatielle ajaneen pyöräilijän. Millä sitä olisi pitänyt ampua?
    Vesipyssyllä.

  23. #1583
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Pitääkö aina kaikesta rankaista ?
    http://www.youtube.com/watch?v=MPMmC0UAnj0

  24. #1584
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Pitääkö aina kaikesta rankaista ?
    http://www.youtube.com/watch?v=MPMmC0UAnj0
    +1 Hyvin monessa asiassa

  25. #1585
    Liittynyt
    02/2012
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mosse Katso viesti
    Mars mars luetun ymmärtämisen kursseille!

    Eivät autot ole keskellä kaistaa kun ne kääntyvät vasemmalle, vaan ryhmittyneenä lain vaatimalla tavalla siihen keskiviivan tuntumaan. Ja näin pyöräilijänkin tulee tehdä, koska liikennesääntöjen mukaan näin tulee menetellä. Ei siitä tulisi mitään jos jokainen alkaisi sooloilla liikenteessä kuten itse parhaaksi näkee.
    Jos on vain yksi kaista per ajosuunta niin miten voi ryhmittyä väärin? Onko sulla tieliikenteen termit hakusessa?
    http://www.ajokorttikoulu.fi/materia...rkinnoilla.htm

    Mitä muuten ajattelit tehdä tilanteessa, jossa olet kääntymässä vasemmalle, ryhmittyneenä keskelle kaistaa ja väistettävä ajoneuvo tulee suoraan edestä vastaan? Seisot keskellä risteystä takaa tulevien tukkona? Vai olisiko parempi olla ryhmittyneenä liikennesääntöjen mukaisesti keskiviivan tuntumaan, jotta suoraan menevä liikenne pääsee ohitsesi?
    Tuhannen tapahtuman pakilan risteys on selvääkin selvempi. Yksi kaista per ajosuunta. TTL 18§ kohta 6. Risteyksessä ei saa ohittaa. Takaa tulevat joutuvat kolmion takana tai minun perässä odottamaan, että vastaantulevat joko kääntyy pois tieltä tai ajaa eteenpäin jotta pääsen kääntymään vasemmalle. Vai ajattelitko, että yksi kaista per ajosuunta niin silloin voi risteyksessä lähtee esim. oikealta ohi? Koska yleinen käytäntö tähän viittaa, mutta sehän on vastoin lakia.

  26. #1586
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Jos on vain yksi kaista per ajosuunta niin miten voi ryhmittyä väärin? Onko sulla tieliikenteen termit hakusessa?
    http://www.ajokorttikoulu.fi/materia...rkinnoilla.htm
    Tuhannen tapahtuman pakilan risteys on selvääkin selvempi. Yksi kaista per ajosuunta. TTL 18§ kohta 6. Risteyksessä ei saa ohittaa. Takaa tulevat joutuvat kolmion takana tai minun perässä odottamaan, että vastaantulevat joko kääntyy pois tieltä tai ajaa eteenpäin jotta pääsen kääntymään vasemmalle. Vai ajattelitko, että yksi kaista per ajosuunta niin silloin voi risteyksessä lähtee esim. oikealta ohi? Koska yleinen käytäntö tähän viittaa, mutta sehän on vastoin lakia.
    On huomattava ero termien "ohittaminen" ja "ohi ajaminen" kohdalla. Ensimmäinen En tunne kyseistä risteystä, mutta Espoossa Jorvin sairaalan kohdalla on T-risteys, jossa on tätä tilannetta varten nimenomaisesti tehty levennys kaistaan, jotta tämä takaa tulevien autojen ohi ajaminen olisi helpompaa. Risteyksessä ei siis ole toista kaistaa vaan sitä yhtä kaistaa on vain levennetty risteyksen kohdalta. Tuskin tällaisia toimia tehtäisiin, jos se on kerta lain vastaista.
    Toisekseen voidaan ajatella tilannetta jussina kun yksi auto päättää kääntyä päätieltä pienelle mökkitielle vasempaan. Ei varmaankaan ole koko kilometrin autoletkaa tarpeen pysäyttää vaan voidaan ryhmittyä niin, että liikenne on sujuvaa.

    En ole tieliikennelakiin perehtynyt ihminen, mutta Suomi on siitä hieno maa mielestäni, että täällä annetaan oikeussalissakin maalaisjärjelle jalansijaa ja ymmärretään, että ei se lain säätäjäkään Ukko-ylijumala ole ja osaa jokaista erikoistilannetta ottaa huomioon erikseen.

  27. #1587
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    lain säätäjäkään Ukko-ylijumala ole
    No ei todellakaan, lainsäätäjä on eduskunta ja kyllähän sieltä löytyy jos jonkinmoista vempulaa

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  28. #1588
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    486
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Jos on vain yksi kaista per ajosuunta niin miten voi ryhmittyä väärin? Onko sulla tieliikenteen termit hakusessa?
    http://www.ajokorttikoulu.fi/materia...rkinnoilla.htm
    Väärin ryhmittyminen on yllättävänkin helppoa, kun seuraa vähänkin noita tiellä liikkuvia autoja.

    TLL 2 §17:
    "Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta."

    TLL 1 §2, kohta 4:
    "Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa."

    Eli jos kaistan vasempaan laitaan keskiviivan tuntumaan oikeaoppisesti ryhmittyvän pyöräilijän viereen jää auton mentävä tila, niin että auto siitä ohi turvallisesta pääsee, niin saa ohittaa.

    Sama juttu jos ohitettavana on auto. Tässäkin risteyksessä on tietä levitetty ohituksen helpottamiseksi:
    https://maps.google.fi/?ll=65.069353...,15.46,,0,0.06

  29. #1589
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Hölmöintä olisi mennä suoraan kun ollaan aikeissa kääntyä vasuriin. Todella sujuvaa liikennöintiä
    Useinkin on tullut mentyä suoraan ja käännyttyä sitten muutaman kerran oikealle, kun toisinaan on sellaisia paikkoja taajamissa, että tuolla keinolla pääsee nopeammin kuin jos yrittäisi kääntyä vasemmalle, siis autolla kun liikkuu, pyörällähän nyt mahtuu mistä vaan, kansa jää hölmönä tuijottelemaan kun itse on jo mennyt.

  30. #1590
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Pitääkö aina kaikesta rankaista ?
    http://www.youtube.com/watch?v=MPMmC0UAnj0
    Suomalaista liikennettä ja siitä käytävää keskustelua kun seuraa niin kyllä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •