HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 6 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 199

Aihe: Suht koht aloittelijana matkaan... Neuvoja?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jmv83 Katso viesti
    Ja ehdoton + noista spärdäreistä...
    Kieltämättä, kaikkeen on varustauduttu. Minä en kyllä lähde reissuun tapaamaan ihmisiä, vaan eläimiä. Siksi minua kiinnostaa ilmansuunta, jossa eläimet lisääntyvät, mutta ihmiset vähenevät. Jo Uusimaa ahdistaa. Kaikkein pahimpia ovat paikkakunnat, joilla on pyörätie.

Matkamusiikki minua ihmetyttää. Minä tykkään matkata hiljaisuudessa tai luonnon äänien ympäröimänä. Jos sattuu liikennöityyn paikkaan niin sitten tarvitsee seurata liikennettä.
    No dogs, no masters

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JakeB Katso viesti
    Olisko tuosta minun varustehässäkästä mitään ideaa??

http://sepi.1g.fi/kuvat/SS/Varusteet/
    Sivulaukuissa ei näytä olevan heijastimia eteen eikä taakse. Minulla on harmaat Ortlieb Classic'it ja niissä on; näkyvät varmaan paljon paremmin kuin mitkään pyörän heijastimet.

amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    Aika rankkaa avautumista puolisostaan. Se ei varmaan lue näitä sun tuotoksiasi. Taitaa olla tossun alla.
    Häh? Ei kyllä mun mielestä yhtään rankkaa... Kyllä me asiasta keskusteltiin kaksin. Ja ei, ei hän tiedä mitä minä tänne kirjoittelen, eikä häntä kyllä kiinnostakaan. Toistemme tossun alla me ollaan molemmat

Lainataan vanhaa ketjua nyt paremman puutteessa. Eli olisi tuossa joskus ensi vuoden elo-syyskuun aikana tarkoitus lähteä polkemaan eurooppaan hieman pidempi reissu. Minimi olisi 3 viikkoa ja jos lomat natsaa niin 5 viikkoa maximi.
    Hieman ajatellut ranska-belgia-hollanti-saksa akselia. Muutama sellainen ennakoiva kysymys tullut jo mieleen.

Majoitus:
    Kannattaako teltta ottaa mukaan vai vetää hostelli/hotelli linjalla? Löytyykö halpoja majoituspaikkoja niin paljon tuolta ettei telttaa kannata mukana kantaa? Ja mitä nyt lukenut hieman niin metsässä majoittuminen ei olisi kovin suotavaa vaan leirintäalueita olisi käytettävä. Vanhoista viesteistä saanut käsityksen, että laitonta olisi tuo metsämajoittuminen. Pitääkö tuo paikkaansa vieläkin?
    Tarkoitus olisi saada siis mahdollisimman paljon kokemuksia reissusta. Rahalla ei nyt niin väliä

Tavaroiden kuljetus:
    Viikon reissuja muutaman kotosuomessa tehnyt pelkillä takasivulaukuilla. Olisikohan kannattavaa tahi tarpeellistä virittää myös etusivulaukut niin ettei painoa tulisi liikaa taakse. Viime reissulla pinna meni poikki todennäköisesti liian painon takia.
    Varmaankin saisi mahdutettua kamat taka ja tankolaukkuun, mutta onko mukavampi jos jakaisi painon tasaisesti?
    Vai kannattako hankkia kärryä vedettäväksi? Sille kun ei kauheasti olisi käyttöä noin muuten.

Reitti:
    Suosituksia voi laittaa kivoista paikoista jne. Lähinnä ajatellut lähtö- ja päätepisteiksi pariisia ja berliiniä koska molemmista pääsee lentämään suht halvalla. Vai kannattaisiko paluu suorittaa laivalla jolloin pyörää ja tavaroita ei tarvitsisi pakata? Tavaraa kuitenkin suht paljon mukana niin onko helppo laittaa pakettiin lentökentällä? Tosin ei innostaisi istua laivassa sitä 27h tai minkä se nyt kestääkään.
    Kelasin ajella muutaman isomman kaupungin kautta joissa voisi viettää muutamat turistipäivät kierrellen. Esim juuri pariisi-bryssel-amsterdam-berliini. Ranskasta tosin ei kauheasti ole kuulunut kehuja pyöräreissaajilta joten kannattaisiko se vaihtaa johonkin muuhun maahan? Amsterdam ja berliini olisivat melkein ne joissa haluaisin käydä ainakin. Muilla paikoilla ei niin väliä.

Mites tuo ajankohta. Onko liian kylmä/kuuma/sateinen esim telttareissulle?

Olen itse käyttänyt aina hotelleja/majataloja enkä ole kantanut telttaa mukana. Telttailussa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta ruokailu&suihku&illanvietto&akkujen lataus on vaan äärimmäisen paljon kätevämpää, kun on oma huone. Pahimmillaan olen joutunut käymään kolmella ovella ennen kuin huone on löytynyt. Käytännössä Euroopassa ei jää vaille kattoa kunhan muistaa, että pienet kaupungit menevät kiinni siinä seitsemän ja yhdeksän välillä toisin kuin Suomessa.

Laivayhteydet ovat kätevä vaihtoehto vaikka aikaa siinä kuluukin. Kannattaa varata jotain tekemistä laivalle niin aika menee mukavasti. Tallinkilla on wlani ja Finnlinesilla lankanetti hyteissä. Netin toimiessa laivamatka ei juuri poikkea ainakaan minun kotioloista.

Euroopassa ainoa paikka mitä välttelisin on Puola. Tosin en ole ajanut Unkari-Romania-Bulgaria -seudula. Puolassa ajaminen on aivan järjettömän stressaavaa.

Suosittelen kaupunkivierailuja niin, että otat majapaikan < 30min junamatkan päästä keskuksesta. Esim. Berliinissä Potsdamista jne. Kaupunkeihin on ihan turha ajaa pyörällä, jos ei ole ihan pakko. Kaikissa mainitsemissasi paikoissa (pl. Amsterdam) on kaupunkipyörät käytössä turisteiluun.

Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jakob Katso viesti
    Majoitus:
    Kannattaako teltta ottaa mukaan vai vetää hostelli/hotelli linjalla?
    Ei missään nimessä kannata ottaa telttaa!!!!!
    Kaikki tarpeellinen mahtuu tankolaukkuun ja isompaan satulalaukkuun.
    Mikä ei niihin sovi ei se ole tarpeellinen.

Majoitukset kannattaa mielellään varata etukäteen. Gepsi on must.

Kannattaa lähteä ennen kuin Keski-Eurooppalaisilla alkaa lomat jottei joudu sekä auto- että turistiruuhkiin. Italiassa muistaakseni lomat alkaa 20 päivä Heinäkuuta.

http://www.yksivaihde.net/site/fooru...e=6#post-68992 (etsi jutun alku, ensimmäinen postaus)

tuolta olen joskus lukenut sinkulalla hemmon pyöräilyreissukertomusta. Pääosin meni "puskamajoituksella", joten se on seikkailijan vaihtoehto. Toisen blogin luin joskus, jossa tyyppi oli joka kolmannen yön katon alla, muutoin teltassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Ei missään nimessä kannata ottaa telttaa!!!!!
    Kaikki tarpeellinen mahtuu tankolaukkuun ja isompaan satulalaukkuun.
    Mikä ei niihin sovi ei se ole tarpeellinen.

Majoitukset kannattaa mielellään varata etukäteen. Gepsi on must.
    Edellä mainittu ei taida perustua mihinkään, vaikka se faktana esitetäänkin. Reissuja ja reissaajia on erilaisia, joten kannattaa miettiä tätä hommaa vähän siltä pohjalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OMT Katso viesti
    Edellä mainittu ei taida perustua mihinkään, vaikka se faktana esitetäänkin. Reissuja ja reissaajia on erilaisia, joten kannattaa miettiä tätä hommaa vähän siltä pohjalta.
    Aivan. :-)

Gps ei ole välttämätön - kartallakin pärjää. Pakkamisen osalta lähtisin suunnilleen noilla ohjeilla. Teltan käyttö riippuu oleellisesti siitä onko matkalla pyöräilemässä vai matkailemassa.

Jotenkin sellainen tuntuma, että teltta toisi hieman vapautta reissulle. Ei tarvitsisi joka ilta metsästää majapaikkaa.
    Jos telttaan päädyn niin nukkuisin kuitenkin osan öistä myös halvoissa majoitustiloissa. Silloin kun ei löydy majoituspaikkaa tahi se olisi ylikallis niin nukkuisin teltassa. Tarkoitus olisi juuri parissa isommassa/kiinnostavammassa (berliini, dami) paikassa viettää hieman enemmänkin aikaa jolloin nukkuisin hotelleissa.

Jotenkin epäilen sitä, että selviäisin esim 5 viikon reissusta tanko ja satulalaukulla Noilla viikon kotimaanreissuilla on ollut takasivulaukut ja sen lisäksi tavaratelineen päällä pikkutilpehöörille pieni laukku.
    Sitä nyt lähinnä pohdin, että menenkö vain niillä takalaukuilla ja ahdan ne suht koht täyteen vai jaanko painon tasaisesti eteen ja taakse.
    Lisäksi tuo paluumatka on mietinnän alla. Laivalla se sujuisi helposti, mutta ei kyllä olisi kauheasti mielenkiintoa polkea jonnekkin paskaan travemundeen sen takia. Pääseekö jostain muualta laivalla suht helposti/halvalla suomeen? (ei puola)

Entäs tuo retkikeitin. Olisiko sellainen kannattava hankinta ja jaksaako sillä tehdä ruokaa reissulla vai sortuuko väsyneenä hakemaan vain kaupasta/raflasta safkat?
    Onko suosituksia gps-rintamalla? Olen sen verran uuvatti, että eksyn yleensä työmatkallakin niin tuo olisi kyllä harkinnan arvoinen. Minkä hintaluokan vehjettä kannattaa metsästää?

Rostock-Travemunde-Gdansk on tietääkseni paikat (eli ei muita). Tosin esimerkiksi Berliinistä pyöräilee päivässä Rostockiin suunnilleen kalustosta riippumatta. Voi myös katsoa sopivia junia, mutta silloinkin pyörä yleesä pitää pakata. Sulkeisissa kotona on maantiepyörä pussiin ja ajokuntoon yleensä jossain 15 minuutin paikkeilla.
    Laiva ei myöskään ole paljon lentämistä halvempaa, mutta itse pidän laivasta enemmän. Pl. Suomi-Ruotsi kelluvat hotellit joita ei kestä yhtään pidempää kuin on pakko.

Navigaattoriksi kelpaa suunnilleen kaikki ulkokäyttöön suunnitellut Garminit. Jotkut arvostavat paristoja ja toiset (minä) usb-latausta. Se on jokseenkin ainoa oikeasti funktionaalinen ero navigointikäytössä. Yleensä eksyminen ei ole haittaa tuollaisella matkalla, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Rostock-Travemunde-Gdansk on tietääkseni paikat (eli ei muita). Tosin esimerkiksi Berliinistä pyöräilee päivässä Rostockiin suunnilleen kalustosta riippumatta.
    Hyvä pointti. Reipas 200km olisi rostockiin ja travemundeen hieman enemmän. Mitenkäs toi hinnoittelu. Katsoin, että henkilöhinta olisi 125-155€. Mitä se oikein sisältää? Hytti ei ainakaan hintaan kuulu. Pääseekö johonkin käytävälle lepäilemään tolla hinnalla vai? Otetaanko pyörästä jotain extraa vielä?

Viimeksi oli Travemundeen 119 euroa ja 20 euroa pyörä. Saa nukkua vähän missä sattuu niin kauan, kun tilaa riittää. Yleensä riittää hyvin. Saunassa saa kansipaikkalaiset käydä ilmaiseksi tiettyinä aikoina.
    Rostock Tallinkilla on yleensä ollut 10-30 euroa halvempi.

Minkä hintaista on tuo majoittuminen hotelleihin/majataloihin noin suunnilleen? Ja saako niissä yleensä pyörän miten esim lukkojen taakse yön ajaksi?

Hieman tuota reittiä nyt suunnitellut lisää. Travemunde-amsterdam-belgia-luxemburg-ranska-praha-berliini-rostock vaikutti hyvältä kun eilen hieman silmäilin. Olisikohan tuossa liikaa ajoa 5 viikon ajaksi jos haluaa noissa isommissa kaupungeissa sen 1-2 päivää viettää aikaa? Noin 2200km tuli kun google mapsiin nuo heitin. Esim 2500km ei kuulosta kovin pahalta jos sen 100km ajaa vaikka päivässä.
    Lähinnä tuon reitin tarkoitus olisi kiertää mahdollisimman monen maan kautta, mutta esim luxemburg ja praha nyt eivät mitenkään pakollisia ole. Ranskassakin meinasin vain koukata hieman rajan sillä puolen.

Viimeksi oli Travemundeen 119 euroa ja 20 euroa pyörä. Saa nukkua vähän missä sattuu niin kauan, kun tilaa riittää. Yleensä riittää hyvin. Saunassa saa kansipaikkalaiset käydä ilmaiseksi tiettyinä aikoina.
    Rostock Tallinkilla on yleensä ollut 10-30 euroa halvempi.
    Tallink ei taida mennä Saksaan? Finnlines vaan, ja Rostockiin ei myydä kansipaikkoja, ainoastaan Travemündeen, hinta ajankohdasta riippuen 125-155, fillari 25-30 e.
    Kertokaa jos olen väärässä, kiinnostaa koska olen itse menossa pyörällä tuonne myös.

Kesällä 2011 mentiin auton kanssa vielä Tallinkin kyydissä Saksaan ja se taisi olla myös vuosi jonka aikana liikennöinti lopetettiin.
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Näköjään Tallink on Saksa-yhteydet lopettanut. Viimeksi menin 2011 siihen suuntaan. Tosin silloin Finnlinesilla.

Matka kuulostaa ihan kohtuulliselta. Tuolla ajaa ihan mielellään sellaisia 150km päivämatkoja. Vaihteita ja malttia kannattaa riittää ylämäkiä varten. Mäet ovat paljon pidempiä kuin Suomessa.

Majatalot on Saksa-Hollanti-Ranska seudulla siinä 30-45 euron paikkeilla yö sisältäen yleensä aamupalan. Ruoka(ilu) on suhteellisen halpaa.

Majatalot on Saksa-Hollanti-Ranska seudulla siinä 30-45 euron paikkeilla yö sisältäen yleensä aamupalan. Ruoka(ilu) on suhteellisen halpaa.
    Noilla hinnoilla melkein voisin sen teltan mukaan ottaa. 1000€-1500€ 5 viikon majoituksiin olisi aika paljon loppupeleissä. Parin huntin teltan hinnan säästää aika nopeasti ja säästyneet rahat voisi käyttää esim naviin tms.

Onko mitään merkkejä ja malleja muuten suositella? Garmin 800 olisi varmaankin hyvä malli, mutta aika kova hinta käytön asteeseen suhteutettuna.

810 osaa reaaliaikaisen navigoinnin (eli osaa reitittää uudelleen kotheeseen, jos ajoitkin jotain muuta reittiä). Muuten ihan hyviä molemmat. 810:n plussana myös, että suunniteltujen reittien siirtäminen naviin on helpompaa.

Teltta vs. hotelli kriteereihin vaikuttaa myös se, että hotelli on (ainakin minun mielestäni) äärettömän paljon helpompi löytää kuin leirintäalue.

Teltta vs. hotelli kriteereihin vaikuttaa myös se, että hotelli on (ainakin minun mielestäni) äärettömän paljon helpompi löytää kuin leirintäalue.
    Varmasti totta. Toisaalta:
    http://www.yksivaihde.net/site/fooru...e=6#post-68992

"Teltan huojuessa on levollista nukkua. Samoin jos sataa. Tuo tunnelin suu ei vain ollut kaikkein rauhaisin paikka nukkua pitkaan aamulla, silla vieressa oli jokni tyomaa jolle rekat alkoivat kurvailla kuuden jalkeen. Nousin siis 6.30 viiden tunnin younien jalkeen..."

Minua inhottaa ajatus keskieurooppalaisesta metsäyöstä kahdesta syystä: maanomistaja voi tulla aseen kanssa ajamaan pois (näitä on tapahtunut), tai se pahempi: joutua villisikalauman tallomaksi.

Todennäköisyys tulla maanomistajan ampumaksi Euroopassa on ... no ... pieni. Myöskin villieläinten pelkääminen on täysin absurdia ottaen huomioon, että suurin osa matkasta tapahtuu maantiellä, jossa kuolee jo Euroopan mittakaavassa tuhansia. :-)

Juu en kanssa oikein olisi kovin huolissani aseistetuista maalaisista Euroopassa... Yksi tapa jota käsittääkseni monet käyttävät on yksinkertaisesti mennä kysymään paikalliselta mahdolliselta maanomistajalta olisiko mahdollista pistää teltta jonnekin pellon laitaan tms. Siinä voi yllättyä iloisesti - taikka toki myös saada vain kohteliaan neuvon jatkaa matkaa hotelliin.

Hollannista muuten löytyy joitakin pieniä ilmaisia leiriytymispaikkoja:
    http://travellingtwo.com/5233

Muuten, mikäli sosieteeraaminen nappaa tapaamalla paikallisia matkapyöräilijöitä on Warmshowers erinomainen vastavuoroisuuteen perustuva yhteisö.
    www.warmshowers.org
    (Tietysti siis sillä ehdolla että on omasta puolestaan valmis majoittamaan mahdollisia pyöräilijöitä vastaavasti kotonaan)

Nyt vihdoinkin luettua tuon yksivaihteen reissukertomuksen. Tuo on juuri sellainen reissu jonka haluan tehdä. Eli sen verran ainakin suunnitelman muutosta, että lähden tai ainakin yritän lähteä ,tässäkin ketjussa suositellulla tanko ja satulalaukulla liikenteeseen.
    Suosituksia otetaan siis niistäkin vastaan.

http://www.carradice.co.uk/index.php...&product_id=37
    http://www.carradice.co.uk/index.php...&product_id=35
    Tuollaiset vaikuttaisivat erittäin hyviltä. Löytyykö eteen jotain samantyylistä? Aika pieniltä vaikuttavat nuo tuolla sivulla mainitut.
    Teltoista ei kauheasti kokemusta ole. Kuinka pieneen tilaan ne yleensä menevät? Siis lähinnä hakusessa se teltan kuljetuspaikka pyörässä.
    jakob muokkasi tätä : 11.04.2013 at 10.41

Se sinkulareissu on vallan iloisesti kirjoitettu. Varaa sen verran valuuttaa, että kelien/olon/vaatehuollon vaatiessa pystyt majoittumaan oikean katon alle.

Hyvät ja kevyet teltat ovat hyvän hintaisia. Jossain täällä pitäisi olla teltta-aihe, lukaise läpi.

Mites muuten toi maksaminen euroopassa. Luottokorttia kun ei löydy niin onnistuuko käteisellä maksaminen miten?

Yleensä käteinen toimii paremmin. Esimerkiksi Saksassa hotelleissa ei läheskään aina ole edes kortinlukijoita. Tilanne on "paranemaan", mutta edelleen vierastavat korttimaksua.

Carradicen laukkuihin kannattaa samalla tilata myös kannatinteline. Telttoja löytyy sopivan kokoisia ja liian isoja. Jos on tavarateline niin teltta mahtuu todennäköisesti Carradicen alle.
    Itse yritän ensi kesän reissulle sellaista ratkaisua, että Carradice (11l) on satulassa ja sen alla Ortliebin pussissa kaikki mitä tarvitsee vain majoituksen yhteydessä.

Reissun etapeista: Kannattanee tehdä vähintään pitkä viikonlopputesti kamojen kanssa, niin näkee, miltä se päivittäinen satanen tuntuu. Ei kylläkään vaikuta mahdottomalta, kun isoissa kaupungeissa tulee välipäiviä. Reitti saattaa kyllä olla sitten 20% pitempi, kuin googlessa. Aina kertyy kaikenlaista ajettavaa...

Minä tykkään useammasta laukusta: Eri laukuissa selkeästi eri kamat. Pyörä käyttäytyy tasapainoisemmin. Mutta jos on vain kaksi laukkua, ne on helppo kopata matkaan, niin majapaikkaan kun muuten asioidessa. Ja lievä epätasapaino tasoittuu ajajan massalla. Joten kummallakin on puolensa.

Reissun etapeista: Kannattanee tehdä vähintään pitkä viikonlopputesti kamojen kanssa, niin näkee, miltä se päivittäinen satanen tuntuu. Ei kylläkään vaikuta mahdottomalta, kun isoissa kaupungeissa tulee välipäiviä. Reitti saattaa kyllä olla sitten 20% pitempi, kuin googlessa. Aina kertyy kaikenlaista ajettavaa...

Minä tykkään useammasta laukusta: Eri laukuissa selkeästi eri kamat. Pyörä käyttäytyy tasapainoisemmin. Mutta jos on vain kaksi laukkua, ne on helppo kopata matkaan, niin majapaikkaan kun muuten asioidessa. Ja lievä epätasapaino tasoittuu ajajan massalla. Joten kummallakin on puolensa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Veivaaja Katso viesti

Tarkotus olisi joo tehdä kotimaassa testireissuja kunhan saa kamat hommattua.

Aikasemmilla kotimaanreissuilla on kyllä tullut tehtyä 100km päivämatkoja, mutta muiden tahtiin. Eli keskimäärin 10km/h. Ainoa vaikeus on ollut perseen puutuminen ja tylsistyminen joista ensimmäinen tulee korjaantumaan brooksin satulalla ja jälkimmäinen sillä, että lähden reissuun yksin.
    Parilla ortliebin takasivulaukulla ollut aikaisemmin matkassa ja silloin on häirinnyt juuri takapään huomattava paino. Nyt tarkoitus olisi nukkua joka kolmas yö sellaisessa paikassa jossa voi pestä vaatteet joten max 2 päivän tavarat laukkuun. Ja kun elo-syyskuu taitaa olla aika lämmintä tuolla etelämmässä niin kauheasti ei taida tarvita paksumpaa vaatetta. Ja tuo laukkujen mukaanottaminen esim kaupassakäynnin ajaksi taitaa olla aika pakollinen näin yksin matkustaessa.

Uskoisin kevyen kantamuksen takia esim 150km päivämatkojen olevan helppoa. Jos päädyn johonkin 2500km reittiin niin olen kyllä varautunut siihen, että loppupeleissä se on sen 3000km. Tulen meinaan varmasti eksymään.

Carradicen laukkuihin kannattaa samalla tilata myös kannatinteline.
    Noita näyttäisi olevan hieman erilaisia. Onko kokemuksia mikä olisi toimivin?
    jakob muokkasi tätä : 15.04.2013 at 22.25

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •