ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 48 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38 46 47 48 49 50 58 98 148 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.411 - 1.440 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #1411
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Koitin litkuttaa rengasta Arch EX:lle keltaisen teipin ja Stanin litkun avustuksella. Toinen rengas nousi hyvin ja pitää ilmat, mutta toinen perhana falskaa venttiilin juuresta. Mitä tehdä? Jotain kikkakolmosia venttiilin seudulle? Auttaisiko, jos vetäis pari tuumaa teippiä venttiilin reiän kohdille nykyisen päälle?
    Mud, sweat and beers.

  2. #1412
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Auttaa ja yritä saada siitä reijästä pyöreä esim. läpipaskalla, piikillä tjms.
    Pelkkä sormivoima riittää kiristysmomentiksi.
    Kun lämmittää teipin, siihen saa painettua pyöreän reijän vaikka kuulakärkikynällä.

  3. #1413
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    esim. läpipaskalla, piikillä
    Ite oon yleensä teipannut kehän 1 ja 1/4 kierrosta niin, että teippi matkustaa tuplana venttiilinkohdan yli. Oon tehnyt pienen alkureiän piikillä, ja "venyttänyt" reiän varsinaiseen mittaansa venttiilillä niin ei tule liian iso. Ihan mielenkiinnosta, mikä on läpipaska??

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  4. #1414
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    mikä on läpipaska??

    -Lauri
    Laite, jolla tehdään pieniä pyöreitä reikiä

  5. #1415
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Laite, jolla tehdään pieniä pyöreitä reikiä
    Loistava termi

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  6. #1416
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    ... siitä reijästä pyöreä esim. laitteella jolla tehdään pieniä pyöretä reikiä, piikillä tjms...
    Ni, kuvittele nyt tuo viestini ylläolevalla sanamuodolla

  7. #1417
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Ite oon leikannu venttiilin holen teippiin siten että se hole teippiin tulee vähän suurempi kuin se holeksi siinä alumiinissa, eli että venttiilin kumikartio painautuu suoraan vannetta, eikä teippiä vasten...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  8. #1418
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vertti83 Katso viesti
    ...kumikartio painautuu suoraan vannetta, eikä teippiä vasten...
    Jolloin huonosti muotoutuvan teipin ja vanteen väliin pääsee litkua ja sitten seuraava vuoto on pinnanreijästä

  9. #1419
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Laitoin lisäkerroksen teippiä venttiilin kohtaan, noin 10cm siivun. Pieni reikä pienellä naulalla ja sitten hellästi ruuvaamalla venttiili läpi rööristä. Väänsin pihdeillä venttiilin helvetin kireelle paikoilleen. Edelleen vuoto jatkui venttiilin juuresta, vaikka kaikki oli tuplavarmistettu. Laitoin mitallisen litkua lisää ja pumppasin taas sekä vatkasin kiekkoa. Nyt alkaa pitää. Näköjään siis joissain tilanteissa paras lääke on vain pumppailla uudelleen ja vatkata litkuja ongelmakohdille. Toki se teippi oli vähän arveluttavasti venttiilin kohdalla, joten saattoi sekin osaltaan vaivata.

    Kiitti vinkeistä ja kannustuksesta.
    Mud, sweat and beers.

  10. #1420
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Ihme juttu, hyvä jos kuitenkin lopulta tiivistyi. Onkohan se venttiili ihan ok?

    Oon kerran tuhonnut/halkaissut kehän venttiilin liialla kiristämisellä, kiristin pihdeillä ja apinanraivolla. Kuten Iglumies totesi, tiukka käsikireys riittää, ja toisaalta voi olla ettei lisää kiristäminen ratkaise ongelmaa, kuten ei mulla ainakaan ratkaissut vaan päinvastoin, kun kehä halkesi ja tuli uusia ongelmia. Tämä kävi siis Mavicin UST-kehän kanssa, tietysti mahdollinen halkeaminen ei liene niin suuri ongelma teipatussa kehässä.

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  11. #1421
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Ite olen tehnyt tuon reiän venttiilille teippiin näin:

    - Teippi paikoilleen apinan raivolla vetäen jotta istuu hyvin
    - Ensin ristikkäisviillot reiän kohdalle varovasti jollain terävällä puukolla (esim. mattopuukko)
    - Pienellä pyöreällä viillalla jyystänyt teipiin kunnon reiän vanteen reiän mukaan

    Bongannut muistaakseni tämän ohjeen Stanin ohjeista/videoista ja ikuna ei ole falskannut.

    Tämän jälkeen yleensä ajanut hetken sisureilla tai sitten pitänyt renkaita pari päivää paikoillaan sisureilla reiluilla paineilla (speksien rajoissa kuitenkin mutta kovemmat kuin normaalit ajopaineet) jotta tuo teippi painuu joka paikasta kunnolla vanteeseen kiinni. Sitten sisuri pois, venttiili paikoilleen, litkut, ilmat ja kovaa ajoa.

  12. #1422
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Olette väärillä jäljillä. Vaikkaa ilma tulee pois venttiilin reiästä, se ei välttämättä mene siitä sisään. Vanteessa voi olla vuoto muussa kohtaa, ja vannehan on ontto.

    Minulla oli kerran erityisen hauska pyöräkisa, kun tubelessiin tuli viilto, ja kun ryhdyin laittamaan sisuria, en saanutkaan tubeless-venttiiliä irti, koska mutteri oli liian tiukalla. Sen jälkeen olen pitänyt huolen, että mutteri on hyvin kevyesti.

    Teippiin teen yleensä reiän rei'ittimellä.

  13. #1423
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Jolloin huonosti muotoutuvan teipin ja vanteen väliin pääsee litkua ja sitten seuraava vuoto on pinnanreijästä
    Kyllähän siitä pitää lähteä että sen teipin kiskoo kunnolla siihen vanteelle, siten että sinne ei jää mitään ylimääräisiä ryppyjä tai ilmakuplia joista litku ja/tai ilma voisi päästä pujahtamaan tepin alla pinnan tai venttiilin reijästä harakoille. Etenkin tuo venttiilin kohta pitää laittaa kunnolla kun siihen se teippi kuitenkin ensimmäisenä läimäistään. Eikä se ole hirveän vaikeaa katsella valoa vasten jääkö teipin alle ilmakuplia, jotka voi sitten peukalolla painella teipin kiinni vanteeseen ja ilmakuplat pois...

    Venttiilin on saanut yleensä kiristettyä käsivoimin riittävän tiukalle kun painaa peukalolla sitä venttiilin kantaa vannetta vasten ja ruuvaa kiristysmutteria samalla toiselta puolen. Pelkästään kirimutteria ruuvaamalla sitä venttiiliä voi olla hankala saada riittävän tiukalle. Sama kikka toimii myös venttiiliä irroittaessa...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  14. #1424
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Taas väärin. Ihan leppoisan näppikiristyksen pitää riittää. Muuten vikaa on muualla ja ongelmia tiedossa.

    Paras tapa asentaa teippi pitävästi vanteeseen on teipin asennuksen jälkeen laittaa ulkokumi sisäkumin kanssa keskipaineisiin.

    Jos kyseessä on tubeless-konversio, niin suosittelisin perehtymään siihen, mitä Stanin ohjeet kertovat venttiilin reiän valmistelusta porakoneella ja viilalla.

  15. #1425
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Minä olen viilannut toisesta kiristysrenkaasta kierteet pois ja käytän sitä prikkana. Saa sormin suht napakasti kiinni ja aukeaa helposti.

  16. #1426
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Taas väärin. Ihan leppoisan näppikiristyksen pitää riittää. Muuten vikaa on muualla ja ongelmia tiedossa.
    En keksi mitä tällä kiristysmetodilla voisi saada menemään väärin? Sormivoimin kuitenkin mennään, niin sitä venttiilin juurta ei saa tukittua tai repeytymään, ellei ole sitten alunperinkin viallinen. Taasen jos esim pihdeillä kiristää mutteria niin sillä olen saanut tuon kumikartion repeytymään ja venttiili on tullut "läpi"...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Paras tapa asentaa teippi pitävästi vanteeseen on teipin asennuksen jälkeen laittaa ulkokumi sisäkumin kanssa keskipaineisiin.
    Jos se teippi on alunperinkin vedetty huonosti vanteelle, siten että siihen on jäänyt ryppyjä tai isoja ilmakuplia venttiilin/pinnanreikien kohtiin, niin edes sisurilla "painaminen" ei välttämättä auta. Joskin muuten tuo sisurikikka kyllä helpottaa tepin asettumista paikoilleen ja on aivan suositeltavaa tehdä tämä jokatapauksessa, ellei ole suurta kiirettä johonkin...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  17. #1427
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Huh! näköjään harjoitus tekee mestarin näissä tubeless systeemeissäkin.
    2 hutchinson intensiveä vanteelle paineistettuna lattiapumpulla 20 minuutissa. Huomasin, että saippuaveden kanssa on turha lähteä säätämään, koska stanin litku toimii samalla tavalla liukasteena.
    Tässä tosin voi vaikuttaa hirveesti vanne ja jotku vanteet voi välttämättä tarvita kompuran.

    Pyöräilyharrastuksen alussa mulla olis menny kahden sisurin laittamisessa tuplat tohon

  18. #1428
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    187
    Turhaa touhua tuollaiset sisurilla painamiset. Pyhkii kehän sisäpinnan puhtaaksi ja vetää teipin huolella, niin jo toimii. Itse olen aloittanut teipin vedon niin, että reiän kohdalle tulee kaksi kerrosta. Stanin venttiilejä tuskin sormin kiristämällä saa rikki vaikka painaisi miten, mutta Mavicin suorakulmio -kantaiset taittuvat ja murtuvat helposti.
    Love me, love my bike.

  19. #1429
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Ihme juttu, hyvä jos kuitenkin lopulta tiivistyi. Onkohan se venttiili ihan ok?
    On se UST-kiekkojen kanssa ollut sama juttu, että vatkailua vaan, jollei meinaa tiivistyä heti. UST-kumeja en oo käyttänyt, ne kun on mun ajoihin vähän overkillejä. Tässä vaiheessa on oikeestaan ihan sama, onko venttiili ok: "jos jokin ei ole rikki, älä koske siihen". Vanha kiinalainen sananlasku.
    Mud, sweat and beers.

  20. #1430
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Kyllä tuo sisuriasennus vain jeesaa varmistamaan tuossa teipin asennuksessa että teippi istuu joka kohdasta kunnolla. Varsinkin Crestien kanssa. Sen huomaa kun ottaa sisurin pois niin esim. pinnanreikien kohdista tuo teippi on painunut ihan koloille ja todella tiiviisti vanteessa kiinni.

    Teipin laiton aloittanut aina näin:

    - Fillari katolleen ja kiekot kiinni
    - Pyörittää kiekkoa ja hienolla hiekkapaperilla/karhunkielellä putsaa vanteen sisäpinnan
    - Perään rättiä isopropanolilla höystettynä
    - Teipin liimaus alkaen venttiilin reiän vanteen vastakkaisesta puolesta eli venttiilin kohtaan tulee yksi kerros
    - Reiän työstö teippiin tuolla ylempänä mainitulla tavalla mattopuukolla ja viilalla
    - Venttiili kevyesti sormin kiristäen paikalleen

    Tämä siis Stanin ohjeiden mukaan:

    http://www.notubes.com/helpcenter.aspx

    Miksi ihmeessä porukka aloittaa venttiilin kohdalta ja laittaa siihen tuplateipin?

  21. #1431
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Ootteko laittaneet vaseliinia tohon venttiilin kumitiivisteeseen , jossain ohjeessa on näin neuvottu .
    Mulla on ainakin aina vena pitänyt tolla konstilla ja aina kevyesti sormin kiristetty , on pitänyt vaikka on välillä jopa heilunut .

  22. #1432
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Miksi ihmeessä porukka aloittaa venttiilin kohdalta ja laittaa siihen tuplateipin?
    No itse laitan ainakin maantiekiekkoihin aina Schwalben korkeapaine vanneteipin ja sehän aloitetaan venttiilin kohdalta, kun teipissä reikä on, ja vedetään kierros täyteen. Kaksin kerroin teippiä on silloin noin reippaat viisi senttiä venttiilin kohdalla.

    Samaa olin ajatellut Stans:n teipilläkin.

    Mutta saituuksissani ajattelin kierrättää paskoista sisureista venttiilin kohdan, ja välttää oikean tubeless-venttiilin hankkimisen. Tähän on tuubistakin löytynyt muutamia ohjeita mutta onko kukaan käyttänyt menestyksellä ja miten sisureista tehtyjä tubeless-venttiilejä ?

    Ja tarkoitan sitten presta-sisureita, Dunlop:t ei ole mun juttu...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  23. #1433
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jame1967 Katso viesti
    Ootteko laittaneet vaseliinia tohon venttiilin kumitiivisteeseen , jossain ohjeessa on näin neuvottu .
    Mulla on ainakin aina vena pitänyt tolla konstilla ja aina kevyesti sormin kiristetty , on pitänyt vaikka on välillä jopa heilunut .
    No en laittais mitään rasvaa paikkoihin joissa sitä saattaa joutua kumin kanssa tekemisiin. Etenkin sisärenkaan.

    Eikös tubeless-venttiilikin ole vain "tulppa" jota sisällä oleva paine pitää paikallaan ? Ja varren mutteri sitten sen verran paikallaan ettei heilu liikaa ja liitoskohta "kulu" ?
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  24. #1434
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Mul on maasturissa sisurista otetut prestat. Kyllä ne toimii mut tubeless venttiilit on parempia. Mulla takarengas päästää ilmaa jatkuvasti ja vaikkaan sen johtuvan venttiilinkohdasta.

  25. #1435
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vertti83 Katso viesti
    Kyllähän siitä pitää lähteä että sen teipin kiskoo kunnolla siihen vanteelle, siten että sinne ei jää mitään ylimääräisiä ryppyjä tai ilmakuplia joista litku ja/tai ilma voisi päästä pujahtamaan tepin alla pinnan tai venttiilin reijästä ...
    Tässäkohtaa tarkoitin syvällä ja kulmikkaammalla keskiuralla olevaa vannetta, johon tuo stanin teippi ei muotoudu.

  26. #1436
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Tässäkohtaa tarkoitin syvällä ja kulmikkaammalla keskiuralla olevaa vannetta, johon tuo stanin teippi ei muotoudu.
    Jotka tyypillisesti on ei-tubeless -vanteissa kuten mitä multa (maastoon) löytyy:



    Helpommat DT-Swiss:n XR-400 ja XM-490 on tämmösiä.



    Ja vaikeemmat WTB LaserDisc -malliset. Näihin tuskin viitsin tubeless:a alkaa viritteleen, saavat olla rospuutto kiekot kitkagumeksille.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  27. #1437
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Jotka tyypillisesti on ei-tubeless -vanteissa
    Kyllä Mavicin UST-kehässä keskiura on syvä kuin mariaanien hauta. Kehän haljettua joutuessani teippaamaan sen laitoin leveintä Stanin keltaistateippiä (olisko ollut 25mm:stä?), ja sain kuin sainkin lopulta sen pitämään ilmat vaikka kuplia jäikin. "Ajoin" ensin kuumailmapuhtaltimen kanssa teippiä liimaantumaan uran pohjalle ja sivuille, ja sen jälkeen vasta reunoille. Hirveä homma, ei kai ole oikein tarkoitettu teipattavaksi.

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  28. #1438
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Tässäkohtaa tarkoitin syvällä ja kulmikkaammalla keskiuralla olevaa vannetta, johon tuo stanin teippi ei muotoudu.
    Tämähän kävikin hienosti ilmi ensimmäisestä vastauksestasi...

    ...kun kysyjä oli ymmärtääkseni Arch EX kehälle teippiä laittamassa.


    Toki jos jollekin epämääräiselle vanteelle kulmikkaalla keskiuralla yrittää teippiä laittaa niin tuo sisuri asettelu lienee ehdoton, mutta yhtälailla se ilma ja litku siinäkin tapauksessa karkaa jos teippi on rypyillä taikka muuten huonosti aseteltu...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  29. #1439
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    422
    Pöljä kysymys: mulla on Mavicin epä-UST vanteet (XM317) ja haluaisin litkutella ne. Jos siis tilaan Stanin konversiopaketin niin pitääkö mun ihan oikeasti alkaa venttiilireikää porailemaan isommaksi?

  30. #1440
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Eikö siinä prestat ole venttiileinä, joten ei tarvi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •