HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 46 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36 44 45 46 47 48 56 96 146 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.351 - 1.380 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #1351
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Käsityksesi on ihan oikea, sen takia mulla onkin 29erissä Stan's kehät, yksi kierros keltaista teippiä ja venttiili. Ei paina paljoa.
    Dodii, sen verran nämä höpöttelyt ja hyvät kokemukset ghetto-menetelmästä vaikutti niin että lähti tilaus Bike-Discount:iin Stans:n 21mm:n teipistä, Schwalben painemittarista ja Contin maatie gummi tarjouksesta.

    Hullu kun olen niin ajattelin kokeilla vaihtaa normaalit (Schwalbe:n korkeapaine tekstiili) vannenauhat Stans:n tubelessiin, kaksi kierrosta. Sitten sököstä sisurista irti leikattu venttiili ja päälle reippaat 3000 kilsaa ajettu Conti GP4000S. Painetta 4-6 bar (suositus sisurilla 6-8.5 bar).

    Jos menee munilleen niin sisureilla noi uudet gumekset tilalle. Molemmilla kevenee kehämassat ja tubeless-vaihtoehto toimiessaan toisi lisää mukavuutta muuten pirun jäykän maantienojakin ajoon tinkimättä rullaavuudesta.

    Tai siis sellainen on käsitys ja sitä tässä testataan.

    Ja teippiä pitäisi riittää myös möykkärin kisakehiin jos/kun joutuu ghetto-kasauksen purkamaan.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  2. #1352
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ihan reipasta pellepeloton-henkeä. Jos saat normimaantierenkaat tavalliselle vanteelle ees tiivistymään niin laita ennen koe-ajoon lähtöä sairaalan osoite, tiijämme minne "parane pian" kortteja lähettää!
    I väntan på ännu dåligare tidet

  3. #1353
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Tämä. Itelläni ghetto-tubeless on ollut ongelmaton ja muihin muuten toimiviin vaihtoehtoihin verrattuna kevyempi. Painonsäästö kiinnostaa, mutta ei sillä kustannuksella, että renkaat alkavat pyöriä vanteella ja burppailla.

    PaH ja Sandzsteedt ovat kyllä ihan oikeassa siinä, että sopivan vanteen kanssa tubelessin voi saada toimimaan vähäiselläkin teippimäärällä. Silloin painoa saa säästettyä halkaistuun sisuriin verrattuna jonkin verran. Mistään sadasta teippikierroksesta ei ole kyse, mutta tuolla paljon puhutulla Gorillateipillä kierros keskelle ja yhdet sivuille painaa jo jotain. Ulkomuistista kaivelen semmosia kokemuksia, että yksi kierros painaisi 60 grammaa. Voin toki muistaa väärin, täytyypä käydä vähän tutkimassa MTBR:ää...
    Ei tuo rengas ole minulla vanteen reunasta irronnut. Ei tuohon pyörimiseen auta vanteen keskikohdan kasvattaminen. Ei varmasti pyörähtäisi jos laittaisi stanin teippikerroksen siihen reunan bedlockiin, mutta pysyisikö rengas sitten siinä?

    Kokeile vähän temppuilla jarruilla alle 0,25 barin paineilla, veikkaan että saat renkaan pyörähtämään vanteella. Siis stoppareita, keulimista, jarrukääntöjä ym...

  4. #1354
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Ihan reipasta pellepeloton-henkeä. Jos saat normimaantierenkaat tavalliselle vanteelle ees tiivistymään niin laita ennen koe-ajoon lähtöä sairaalan osoite, tiijämme minne "parane pian" kortteja lähettää!
    Google tiesi muutaman tuossa onnistuneen. En epäilen Contin tiivistymistä yhtään, se on varmaan sivistynein avorengas mitä olen vanteelle laittanu vaikka onkin taittuvaa mallia.

    Mukaan lähtee koeajolenkille tietysti pumppu, sisuri ja varaulkorengas. Jos sitten käy paskasesti. Onneksi on nojari jolloin OTB:t ei ainakaan pitäis päästä yllättämään. Ja kännykkä jotta voi rouvan soittaa tuomaan vaihtokiekkoa jos molemmat alkaa juonimaan.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  5. #1355
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Google tiesi muutaman tuossa onnistuneen. En epäilen Contin tiivistymistä yhtään, se on varmaan sivistynein avorengas mitä olen vanteelle laittanu vaikka onkin taittuvaa mallia.

    Mukaan lähtee koeajolenkille tietysti pumppu, sisuri ja varaulkorengas. Jos sitten käy paskasesti. Onneksi on nojari jolloin OTB:t ei ainakaan pitäis päästä yllättämään. Ja kännykkä jotta voi rouvan soittaa tuomaan vaihtokiekkoa jos molemmat alkaa juonimaan.

    Mä en ihan oikeasti suosittele.
    Tubeless maantierengas on täysin erilainen verrattuna normaaleihin avorenkaisiin.
    Ensinnäkin tärkeimpänä on se renkaan reuna (tire bead, mikä lie suomeksi) on erityismuotoiltu tiivistymään ja _pysymään_ vanteella. Se on siis semmonen neliskanttinen ja ottaa vanteen reunaan aika yks yhteen kiinni. Toiseks tämä sama tire bead on tehty hiilikuidusta joka estää venymisen ja renkaan pamahtamisen pois vanteelta. Jos se reuna on kevlaria tai aramidia niin se kyllä venyy ja lopputulos ei välttämättä ole kovin nätti. Conti voi tiivistyä, mutta se ei vanteella pysy.

    Tubeless kumeissa on myös paksumpaa kumia siellä täällä, esim sivuvalleissa syistä joita en itsekkään ymmärrä.
    Mutta jos jollain on toi conti onnistunu ni on myös aika iso porukka joilla toi täysin sama operaatio on kussut alle aika royaalisti.

    Omia kokemuksia. Alle 5 bar alkaa mulla hutchinsonin intensive burppaamaan, siitä vielä vähän alle niin saa sormella rengasta sivulta painettuna paineita pois. Ei siis kovin suurta luottoa kurveissa ilmojen pysymiseen matalilla paineilla. Yli 6 bar ei ongelmia esiinny kuin mukulakivillä (mulle iso kysymysmerkki miks näin käy) mutta toi 6 bar on se raja missä yleensä normaali rengas poksahtaa pois vanteelta. Aika kapealla marginaalilla saat pelata ja tässäkään ei oteta yhtään huomioon ajon aiheuttamia lisäpaineita renkaan pysymiselle.

    Jos olet tosi kevyt kuski ni toi voi teoriassa toimia, mutta siitä huolimatta road tubelessia määrittelee täysin eri säännöt ku maastotubelessia ja normikumin käyttö ei todellakaan ole suositeltavaa.

  6. #1356
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Mä en ihan oikeasti suosittele.
    Tubeless maantierengas on täysin erilainen verrattuna normaaleihin avorenkaisiin.
    Ensinnäkin tärkeimpänä on se renkaan reuna (tire bead, mikä lie suomeksi) on erityismuotoiltu tiivistymään ja _pysymään_ vanteella. Se on siis semmonen neliskanttinen ja ottaa vanteen reunaan aika yks yhteen kiinni. Toiseks tämä sama tire bead on tehty hiilikuidusta joka estää venymisen ja renkaan pamahtamisen pois vanteelta. Jos se reuna on kevlaria tai aramidia niin se kyllä venyy ja lopputulos ei välttämättä ole kovin nätti. Conti voi tiivistyä, mutta se ei vanteella pysy.

    Tubeless kumeissa on myös paksumpaa kumia siellä täällä, esim sivuvalleissa syistä joita en itsekkään ymmärrä.
    Mutta jos jollain on toi conti onnistunu ni on myös aika iso porukka joilla toi täysin sama operaatio on kussut alle aika royaalisti.

    Omia kokemuksia. Alle 5 bar alkaa mulla hutchinsonin intensive burppaamaan, siitä vielä vähän alle niin saa sormella rengasta sivulta painettuna paineita pois. Ei siis kovin suurta luottoa kurveissa ilmojen pysymiseen matalilla paineilla. Yli 6 bar ei ongelmia esiinny kuin mukulakivillä (mulle iso kysymysmerkki miks näin käy) mutta toi 6 bar on se raja missä yleensä normaali rengas poksahtaa pois vanteelta. Aika kapealla marginaalilla saat pelata ja tässäkään ei oteta yhtään huomioon ajon aiheuttamia lisäpaineita renkaan pysymiselle.

    Jos olet tosi kevyt kuski ni toi voi teoriassa toimia, mutta siitä huolimatta road tubelessia määrittelee täysin eri säännöt ku maastotubelessia ja normikumin käyttö ei todellakaan ole suositeltavaa.
    Kiitokset kommenteista. Myös kuvaamiasi havaintoja löytyi interwebistä... ja jos kerran kunnon tubeless maantierengas ei pelitä 5 bar paineilla niin ehkä järkevää kuitenkin satsata vaikkapa lateksi sisureihin joilla GP4000S ratkaisu kevenee ja sillehän kelpaa 6 bar oikein hyvin.

    Niin ja tuotakin rengasta saa tubeless:na myös nykyään kuten Schwalben Ultremo ZX:ää. Jälkimmäinen ei kyllä ole mikään kevyt rengas.

    Onko sulla ihan tubeless tai UST vanne vai normaalista sellaiseksi teipeillä ja venttiilillä modattu ?
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  7. #1357
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Mulla on CXP33 vanne ja kaks kiekkaa stanin 21mm teippiä. Harkitsin että rakentelisin kiekot stanin kehille, mutta ovat kuulemma niin lötköt että päätin mennä teipillä. venttiili on stanin myös.

    Mä en tienny että conti tekee tubelesseja... Jos näin on ni semmosethan pitää hommata ensi tilassa. Tai vastaavasti noi ultremo zx:ät mutta en tiedä onko ne tullu vielä myyntiin...

    Tubelessrenkaat on aina painavampia ku normaalit avorenkaat, mutta sisuri painaa kanssa aina jonkin verran eli tubelessilla on tietyillä renkailla mahdollista päästä avorenkaiden painon alle. Esim. hutchinsonin atomit on luokassaan aika kevyet, vaikka kuluvatkin nopeasti interwebin mukaan.

  8. #1358
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Mulla on CXP33 vanne ja kaks kiekkaa stanin 21mm teippiä. Harkitsin että rakentelisin kiekot stanin kehille, mutta ovat kuulemma niin lötköt että päätin mennä teipillä. venttiili on stanin myös.
    Vähän samat oli ajatukset kun maastokehiä tilasin...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Mä en tienny että conti tekee tubelesseja... Jos näin on ni semmosethan pitää hommata ensi tilassa. Tai vastaavasti noi ultremo zx:ät mutta en tiedä onko ne tullu vielä myyntiin...
    Joo saattaa olla että sekoitan tuohon Ultremon tubelessiin... mutta interweb (tai mun muisti) voi olla myös väärässä, tai oikeassa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Tubelessrenkaat on aina painavampia ku normaalit avorenkaat, mutta sisuri painaa kanssa aina jonkin verran eli tubelessilla on tietyillä renkailla mahdollista päästä avorenkaiden painon alle. Esim. hutchinsonin atomit on luokassaan aika kevyet, vaikka kuluvatkin nopeasti interwebin mukaan.
    Juu, lähinnä tuo rullaavuuden mahdollinen etu ja/tai sitä kautta hieman pienemmät paineet erityisesti kiinnostaa. Pieni painoero suuntaan tai toiseen ei ole mahdottoman merkitsevä. Kisavehkeissä mulla on aina tuubikiekot... paitsi 20" / 451 eturenkaassa. Pitääs kattella olisko käyny flaxi että 23-451 Ultremo ZX:t jotka sain vaatimattomalla 7kk:n toimitusajalla sattuisivat olemaan tubeless-kykenevät...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  9. #1359
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ei tuo rengas ole minulla vanteen reunasta irronnut. Ei tuohon pyörimiseen auta vanteen keskikohdan kasvattaminen. Ei varmasti pyörähtäisi jos laittaisi stanin teippikerroksen siihen reunan bedlockiin, mutta pysyisikö rengas sitten siinä?
    Sandzsteedt raportoi sihahtelusta (käsittääkseni eri termi burppaukselle), sen takia mainitsin myös burppailun. Keskikohdan kasvattaminen vaikuttaa ainoastaan vanteelle nousemiseen alun perin, tiedän kyllä ettei se pyörimiseen tai burppailuun auta. Vaan reunan kasvattaminen auttaa, ja just sinne reunaan asti teipit yleensä laitetaankin.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Kokeile vähän temppuilla jarruilla alle 0,25 barin paineilla, veikkaan että saat renkaan pyörähtämään vanteella. Siis stoppareita, keulimista, jarrukääntöjä ym...
    Mittarit eivät ole näyttäneet alle 0,2 bar / 3 psi paineita kovin hyvin, ja olen siitä pisteestä laskenut paineita vieläkin alemmaksi hankikantoa hakiessani. Kun siellä vanteen ja renkaan välissä on sisuri ihan koko leveydeltä (sisurin reunat lerpattavat vähän vanteen ja renkaan välistä ulkopuolella), sovite vaan on niin tiukka, ettei rengas pyöri tahi sihahtele. Sisäkumin kanssa alhaisilla paineilla huomasin kyllä ton renkaan pyörähtelytaipumuksen.

  10. #1360
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Ajattelin kyllä jossain vaiheessa laittaa Stanin teippia tuohon Clownshoen reunaan, ei siinä ainakaan paino ole esteenä. Siinä vain on kaksiteräinen miekka: jos laitan vain sinne bedlockin pohjalle tulee pelko että reuna on niin matala ettei rengas pysy siellä. Jos laitan teipin niin että se peittää myös tuon reunan, tulee siitä varmasti ongelmia rengasta vanteelle nostamisessa kun se jo nyt on niin tiukka.

    Jos tosiaan keveintä mahdollista haluaa niin sitten ostaa sitä täälläkin ehdotettua Stanin teippiä vastaavaa todella leveää teippiä. Se pitäisi varmaan hyvin ilmat jos laittaa kaksi kierrosta vanteelle, yksi per puoli. Siitä tuskin kevyemmäksi pääsee.

  11. #1361
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Mä en ihan oikeasti suosittele.
    Tubeless maantierengas on täysin erilainen verrattuna normaaleihin avorenkaisiin.
    Ensinnäkin tärkeimpänä on se renkaan reuna (tire bead, mikä lie suomeksi) on erityismuotoiltu tiivistymään ja _pysymään_ vanteella. Se on siis semmonen neliskanttinen ja ottaa vanteen reunaan aika yks yhteen kiinni. Toiseks tämä sama tire bead on tehty hiilikuidusta joka estää venymisen ja renkaan pamahtamisen pois vanteelta. Jos se reuna on kevlaria tai aramidia niin se kyllä venyy ja lopputulos ei välttämättä ole kovin nätti. Conti voi tiivistyä, mutta se ei vanteella pysy.
    Jäin vielä miettimään tätä... kun Conti on normaalilla sisurilla paikallaan painaa sisuri kumin reunan vannetta vasten, sisurin paine kun vaikuttaa tasaisesti sen koko poikkileikkauksen suhteen.

    Nyt jos sisuri otetaan pois (Stans-teipit vannenauhan tilalle) niin nojaa kumin reuna osittain teippiä vasten ja renkaan paine pitää sen vanteella. Jos paine on alhaisempi kuin normi sisurin kanssa on mahdollista että kumin reuna elää vannetta vasten ja blurppaa tai kiertyy mukana.

    Silti epäilen etteikö Contin (kevlar- ?) reunavahvistus riitä pitämään rengasta vantella. Kyllä sinne on tarkoitus pistää painetta se 5-6 bar. Renkaan perusrakenne ei paljoa poikkea, kuten vanteen profiilikaan, R520 <-> XM-490/XR-400 ja GP4000S <-> Racing Ralph Evo TL-Ready välillä. Mutta ei missään tapauksessa max-paineita ole tarkoitus käyttää, kuten ralliranesta valmistajakin sanoo (max 3.7 bar, tubeless:na 2.4).

    Vai onko tässä jotakin ihan perustavan laatuista jota en ymmärrä. Sen ymmärrän että on tietyt tuotevastuut valmistajilla ja normaalit kengänkuluttajat joille noita myydään.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  12. #1362
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Jäin vielä miettimään tätä... kun Conti on normaalilla sisurilla paikallaan painaa sisuri kumin reunan vannetta vasten, sisurin paine kun vaikuttaa tasaisesti sen koko poikkileikkauksen suhteen.

    Nyt jos sisuri otetaan pois (Stans-teipit vannenauhan tilalle) niin nojaa kumin reuna osittain teippiä vasten ja renkaan paine pitää sen vanteella. Jos paine on alhaisempi kuin normi sisurin kanssa on mahdollista että kumin reuna elää vannetta vasten ja blurppaa tai kiertyy mukana.

    Silti epäilen etteikö Contin (kevlar- ?) reunavahvistus riitä pitämään rengasta vantella. Kyllä sinne on tarkoitus pistää painetta se 5-6 bar. Renkaan perusrakenne ei paljoa poikkea, kuten vanteen profiilikaan, R520 <-> XM-490/XR-400 ja GP4000S <-> Racing Ralph Evo TL-Ready välillä. Mutta ei missään tapauksessa max-paineita ole tarkoitus käyttää, kuten ralliranesta valmistajakin sanoo (max 3.7 bar, tubeless:na 2.4).

    Vai onko tässä jotakin ihan perustavan laatuista jota en ymmärrä. Sen ymmärrän että on tietyt tuotevastuut valmistajilla ja normaalit kengänkuluttajat joille noita myydään.
    Ongelma on siinä, että kevlar joustaa. Ei välttämättä paljon mutta tarpeeksi kuitenkin siihen, että kumi pääsee räjähtämään pois paikoiltaan kun laitetaan tarpeeksi painetta. Tubeless renkaissa se reuna on hiilikuitua joka ei jousta tasan yhtään. Tästä johtuu osin se tubeless kumien ominaisuus joidenkin vanteiden kanssa, että kun paine renkaan sisällä nousee, sen sijaan että rengas "vetäisi" vanteen reunaa ulospäin, työntääkin rengas vannetta sisäänpäin. Mulla tämän ilmiön takia löysty pinnat kiekosta.
    Se kumi ei myös nojaa sitä teippiä vasten, vaan periaatteessa ainakin kumi on vannekoukkua vasten pelkästään. Teippi toimii pelkästään tiivistysmateriaalina peittämässä nippelikoloja.

    Toinen on sen renkaan reunan muoto, joka on normaaliavorenkaissa pyöreä. Ei tarvitse olla muun muotoinen kun pysyy kuitenkin sisärengasta vasten vanteella.
    Tubeless renkaissa se reuna on täysin neliskanttinen, että saataisin maksimaalinen mekaaninen vastine vanteen reunaa vasten.

    Kolmas on tubeless kumien paino. Tubeless kumit ovat aina painavampia, koska esim. renkaan sivuille on jouduttu lisäämään materiaalia renkaan muodon säilyvyyden vuoksi. Periaatteessa tubeless kumi on avorengasta jähmeämpi (mutta ei enää siinä kohtaa kun sisäkumi on paikoillaan, silloin tubeless vie 6-0)

    Tubeless toimii juuri niin, ettei renkaalle sen omien ominaisuuksien avulla anneta mahdollisuutta paeta vanteen ja renkaan välistä sisäilmanpainetta. Kaikki nämä tekijät vaikuttavat tähän pysyvyyteen.
    Normaalissa avorenkaassa ei ole yhtäkään näistä ominaisuuksista, ja pelivaraa on aivan liian paljon ilmanpaineen säilymiseen.

    Normaalit ja tubeless renkaat näyttää korkeintaan samalta, mutta niissä ei oo hirveen paljon yhteistä loppupeleissä.

  13. #1363
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Ja nyt kokemuksia maastopyöräpuolelta!

    Nyt on vasta eturengas valmis ja takarengas painumassa sisurin kanssa odottamassa käsittelyä.
    Eturenkaan tubeless konversio oli kyllä jopa naurettavan helppo operaatio. Laitoin yhden kierroksen gorillateippiä, otin sisäkumin raadosta venttiilin, kumi vanteelle, stanin litkua 2 kuppia sisään, saippuavettä, renkaan taputtelu joka puolelta, pari pöläytystä jalkapumpusta ja tiivisty.

    laitoin sit 3.5 bar painetta, kuuntelin vähän mistä suhisee, huljuttelin rengasta niin että stania jää joka paikkaan niin kauan että suhinat loppu ja lopuksi kiristin vielä pihdeillä pikkasen lisää venttiiliä reikää vasten. Oikeestaan loppupeleissä ainoa paikka joka vuos siinä vaiheessa ku painetta oli yli 2 bar oli enää se venttiili.

    Annan sen olla noilla paineilla varmaan yön yli kun ei tolla fillarilla kuitenkaan pysty nyt ajamaan. *tanan avidin elixirit! Ilmaa täynnä ostohetkestä lähtien. Ei kauheemmin kiinnosta ottaa selvää onko vika huonossa tehdasilmauksessa vai väärissä tiivisteissä. Näissä uusissa malleissa kun on internetin mukaan ollut molempia. Neuvottelut kaupan kanssa on aloitettu, että mitä asialle tehdään. Vaikea vaan viedä huoltoon ku pyörä on rovaniemellä ja huolto lauttasaaressa. Heti kun on 200e ylimääräistä niin lähtee magurat ostoon. Sillä välin voisin kattella saanko noi DH-raadon magura gustavit kiinne tohon olemassa olevilla adaptereilla. Tai sit voisin yrittää myydä noita osia ja sillä rahoittaa uudet pysähtymislaitteistot. Nooh, jokatapauksessa pientä OT avautumista täytyy tukea aina välillä. Gustav voi nimittäin olla hiukan ylimitoitettu tollaseen kevyeen XC-käyttöön.

  14. #1364
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    797
    Mikäs se sitten on semmonen 24" sisuri, joka riittää 80mm vanteelle ghettomeininkiin? Plussaa olisi irtonainen sielu.
    Ostin nimittäin shwalben max 2,5" renkaalle tarkoitetun sisurin ja se ei oikein riitä vanteelle :hympfh:

  15. #1365
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timppa H Katso viesti
    Mikäs se sitten on semmonen 24" sisuri, joka riittää 80mm vanteelle ghettomeininkiin? Plussaa olisi irtonainen sielu.
    Ostin nimittäin shwalben max 2,5" renkaalle tarkoitetun sisurin ja se ei oikein riitä vanteelle :hympfh:
    Mitä jos kattelet BMX-fillarin 20" (406 tai 451) sisurin. Niitä löytyy leveempiä, hyvällä tuurilla presta-venttiilillä lähimmästä S-kaupasta. Ei toki germaanien hintaan...

    Mulla on normaalissa 26" maastovanteessa kapee 28-451 sisuri... nippa-nappa leveys halkastuna riitti mutta enempäähän ei tarvita.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  16. #1366
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Noniin!
    Laitoin takavanteen ja renkaan myös kuntoon vähän suuremmalla säädöllä. Ei meinannut nousta vanteelle sitten millään niin otin hiilidioksidit käyttöön. Tai olisin ottanut jos hiilidioksidihässäkkä ei olis posahtanu naamalle.

    Loppupeleissä jouduin vähän käyttämään oveluutta ja tässä onkin aika näppärä vinkki ohessa.
    1) Stanin töhnä toimii itseasiassa aika hyvin myös vanteellenostoliukasteena. Sen lisäks se tönkkööntyy niin nopeasti pumpatessa, että renkaaseen rupeaa tulemaan ilmaa. Stanin pito riittää just siihen asti kunnes rengas poksahtaa vanteelle.
    2) rengasta voi joutua vähän "asettelemaan" vanteelle. Eli kävin koko renkaan läpi ja joka paikassa jossa näkyi vähän liikaa vanteelle sisään, vedin rengasta vähän vannetta päin. Taputtelu toimii välillä, tää vetäminen näköjään toisena vaihtoehtona.

    Nyt on takakiekkokin gorillatubeless. Ei harmita yhtään etten käyttänyt vanhaa sisuria koska nyt renkaiden vaihto helpottuu huomattavasti.

  17. #1367
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Nyt on takakiekkokin gorillatubeless. Ei harmita yhtään etten käyttänyt vanhaa sisuria koska nyt renkaiden vaihto helpottuu huomattavasti.
    Ja minä vissiin sitten turhaan tilailin ne Stans:n teipit kun gorilloja saa paikallisesta halapalasta halavalla...

    Hassua että takanen tuottaa enemmän tuskaa kuin etunen. Sama juttu mulla, toki edellinen on 29er jun jälkimmäinen 26". Kummallaki ajettuna saman verran oli eli jotain 1500 kilsaa ennen ghetto-seikkailua.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  18. #1368
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    lopuksi kiristin vielä pihdeillä pikkasen lisää venttiiliä reikää vasten. Oikeestaan loppupeleissä ainoa paikka joka vuos siinä vaiheessa ku painetta oli yli 2 bar oli enää se venttiili.
    Älä hyvä mies pihdeillä. Itse halkaisin Mavicin Crossmax SLR:stä takakiekon kehän sisäpinnan juuri tuolla metodilla. Parempi on (tarvittaessa tiukka) sormikireys, ja antaa heiluttelemalla ja kääntelemällä tiivistyä. Se tiivistyy kyllä lopulta, vaikka alussa vuotaisi ja pulputtaisi litkua venttiilin juuresta.

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  19. #1369
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Ai niin vielä lisäyksenä edelliseen, että olen myös varmuuden vuoksi käyttänyt Stanin keltateippipalaa venttiilin kohdalla, ja painanut venttiilin teipin läpi niin, että se venttiilin juuri tiivistyy teippiä vasten. Tällä tavalla ei ole ollut mitään ongelmia venttiiln juurivuodon kanssa.

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  20. #1370
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Mä oon laittanu paksun prikan venttiilin kiristysruuvin alle. Helpompi kiristää käsin. Lisäksi tottakai pari kerrosta teippiä venttiilin kohdalle jotta sisäpuoli olisi vähän tiiviimpi.

  21. #1371
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timppa H Katso viesti
    Mikäs se sitten on semmonen 24" sisuri, joka riittää 80mm vanteelle ghettomeininkiin? Plussaa olisi irtonainen sielu.
    Ostin nimittäin shwalben max 2,5" renkaalle tarkoitetun sisurin ja se ei oikein riitä vanteelle :hympfh:
    Mulla on Schwalbe AV10D 100-millisillä vanteilla. Schrader-venttiili on mun mielestä loistava läskipyörään.

  22. #1372
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    797
    No nyt mä vasta sen hokasin: Foami ensin vanteelle, niin sitten kumi ylettyy

    http://ridingagainstthegrain.com/201...bike_tubeless/

  23. #1373
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Etelä-Pohojanmaa
    Viestit
    171
    Onko Contin Race king/X king racesport rengas ja mavic crossride kiekko mahdollista litkuttaa tubelekseiksi pelkällä teipillä ja ust venttiilillä? Luovutanko ennenku alotankaa?

  24. #1374
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    98
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vellu80 Katso viesti
    Onko Contin Race king/X king racesport rengas ja mavic crossride kiekko mahdollista litkuttaa tubelekseiksi pelkällä teipillä ja ust venttiilillä? Luovutanko ennenku alotankaa?
    Jos teet huolella ja ajatuksen kanssa niin varmasti on mahdollista.

    Vaiheet karkeasti:
    1. Rengas vanteelle ilman teippiä ja ilman mitään vannenauhoja. Katso kuinka paljon jää väliä vanteen ja renkaan väliin ja teet tuomion teipin määrästä.
    2. Teippaat vanteen vaiheen 1. tuoman tiedon ja harkinnan perusteella. Älä laita liikaa tai se rengas pitää leikata irti vanteelta. Beadlockien turha täyttäminen on myös pahasta tai rengas ei istu kunnolla paikalleen.
    3. Venttiilin kohdalle teippiin risti viilto ja venttiili kiinni niin kireälle kuin sormilla menee.
    4. Saippuavettä renkaan reunoihin ja vanteelle. Rengas vanteelle ja paineet sisään. Sielu irti venttiilistä jos mahdollista niin nousee näppärämmin.
    5. Jos nousi niin onnistuit, jos ei niin tilkitse vannetta kiekalla teippiä ja toista tarvittaessa.
    6. Litkut vasta sitten kun rengas nousee vanteelle ja pitää paineet sisällään hetken. Säästää sotkua.

    HUOM! Älä odottele "napsahduksia" renkaasta tai vanteesta. Kaikilla vanteilla ei ole sellaista beadlockia, joka napsahtaa. (Esim. osa DT Swissin vanteista ei napsahda.) Pidä huoli että tiedät onko vanteessasi napsahdus ominaisuus vai ei ja seuraa renkaan kyljessä olevan viivan nousua vanteen reunan tuntumaan. Jos viiva vanteen reunan lähellä näkyy tasaisesti ympäri kiekon niin silloin rengas on vanteella oikein.
    Rengas nousee vanteelle liukasteilla kolmessa barissa tai alle. Jos mittarissa on reilusti yli kolme baria niin riskeeraat rikkoa koko renkaan ylipaineistamalla sen, joten järki käteen.
    Liian usein on kuultu niitä tapauksia kun odotellaan napsahduksia ja mittari huitelee yli neljässä barissa tai jopa yli viidessä ja kohta onkin koko rengas hajalla ja litkut pitkin poikin.

  25. #1375
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Etelä-Pohojanmaa
    Viestit
    171
    ^ thänks. Näillä mennään kun lumet vähän sulaa. Raportoin myöhemmin tuloksista

  26. #1376
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Contin RaceSport-seoksen tiivistymisestä hyviä kokemuksia, eli renkaan puolesta onnistuu vaikkei olekaan TL-ready, tai ainakin itsellä onnistui. Ei tosin kannata säikähtää hikoilua, eli seos päästää tiivistyttyäänkin jonkin aikaa sellaista mahlaa sieltä läpi. Ei haittaa menoa ja paineet pysyy kyllä ihan hyvin. Vaihteita huoltopukillä säätäessä lentää välillä pientä tihkua seinään, mutta ei ole vaimo vielä valittanut

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  27. #1377
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sandzsteedt Katso viesti
    2. Teippaat vanteen vaiheen 1. tuoman tiedon ja harkinnan perusteella. Älä laita liikaa tai se rengas pitää leikata irti vanteelta. Beadlockien turha täyttäminen on myös pahasta tai rengas ei istu kunnolla paikalleen.
    Siis _minkä_ turha täyttäminen? Beadlockilla tarkoitetaan maastoajoneuvoissa (ei polkupyörissä) käytettävää mekaanista renkaan lukitusta vanteelle:



    Lisätietoa: http://en.wikipedia.org/wiki/Beadlock

    Tarkoitatko mahdollisesti vanteen olaketta eli sitä uraa vanteen reunassa, jossa renkaan reuna vaihtelevalla menestyksellä pysyy?

    - Tomi

    ps. muuten ohje on oikein hyvä!

  28. #1378
    Aargh, pää (ja peukalot) hajoavat.. USTien asennuksessa ja irroituksessa ei näköjään saa käyttää työkaluja, mutta vissiin aika vahva tekniikkakalaji koska en millään tunnu saavan rengasta irroitettua. Kiekkoina Crossride ST:t ja renkaina Maxxis High Roller Lustit, eli käsittääkseni ihan natiivi UST-yhteensopivat.

    Irroitus onnistuu hyvin siihen saakka kun on napsauttanut renkaan reunan irti vanteesta koko vanteen pituudelta ja seuraavaksi pitäisi saada "nostettua" renkaan reuna vanteen reunan yli. Nostaminen onnistuu helposti muutaman sentin matkalta, mutta siihen se tyssää eikä mihinkään suuntaan vetäminen, työntäminen tai kiroilu tunnu auttavan asiaa.

    Kertokaas joku millä tekniikalla (ilman työkaluja) tästä eteenpäin lähtee rengas irti?

    "Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS

  29. #1379
    painaisin ton palkeen takaisin jonka jälkeen laittaisin fairia vanteen ja renkaan väliin ja sen jälkeen renkaan päältä ote ja poistaisin koko renkaan kerralla ei pelkästään toista puolta.ennen poistoa olisin katsonut että rengas on irti vanteen sisäreunast molemmin puolin.

  30. #1380
    Toisen renkaan sain irti ihan käsivoimin ilman liukasteita tai mekaanisia apuvälineitä tuolla tavalla ja olis tarkotus yrittää opetella tuo tekniikka olkkarissa ennenkun vahinko satttuu ns. kentällä fairyn ulotttumattomissa mutta kiitos kommenteista, kyllä se tuosta jotenkin vemputtamalla vielä lähtee..

    niin ja renkaan irroitus tuolla tavalla yksi puoli kerrallaan on Mavicin omissa ohjeissa mainittu tapa toimia.
    "Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •