HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 27 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27 28 29 37 77 127 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 781 - 810 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #781
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Kyllä mulla on termit pitäisi olla hallussa. Oikein mielelläni säätäisin iskarissa paluuvaimennusta nopeammaksi, mutta sitä ei tuossa Monarchissa voi ilmanpaineella tehdä lisäämättä painetta compression-puolelle.
    Juuri compressio-puolelle ilmaa voikin lisätä. Negatiiviselle puolelle – ei, ja siellä se pienennettäisi palauttavaa voimaa, eikä lisättäisi.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Monarch on Solo Air, josta Rock Shox sanoo näin:

    Solo Air Solo Air is like a Buddhist monk. Its enlightened design lets you add air to your forks through a single Schrader valve, filling both the positive and negative air spring chambers simultaneously. So they’re always in perfect equilibrium, like Yin and Yang. Giving you a plush, predictable ride you can set up in seconds, with the lightest weight air spring on the market.
    Solo Air on ymmärtääkseni haarukan kohdalla käytettävä termi. Takaiskarissa ”negative air spring chamber” puuttuu, eli tämä tila puristuu normaalitilassa täysin kasaan.

    Väittäisin, että RT3 kohdalla ei pitäisi olla pohjaamisongelmaa, ainakaan pienellä ilmakannulla. Sinuna tarkistaisin IFP-puolen paineet. Jos paine on sieltä karannut, koko vaimennustoiminta on sekaisin ja iskari puristuu kasaan liian herkästi.

  2. #782
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Juuri compressio-puolelle ilmaa voikin lisätä. Negatiiviselle puolelle – ei, ja siellä se pienennettäisi palauttavaa voimaa, eikä lisättäisi.

    Solo Air on ymmärtääkseni haarukan kohdalla käytettävä termi. Takaiskarissa ”negative air spring chamber” puuttuu, eli tämä tila puristuu normaalitilassa täysin kasaan.
    http://www.sram.com/rockshox/products/monarch-rt3 - Spring: Solo Air

    Täytyy selkeästi vielä opiskella lisää näistä iskunvaimentimista. Luulin jo ymmärtäneeni toimintaa melko hyvin. Termit hallussa tai ei, ongelma pysyy. Rebound-säätöä ei ole riittävästi sagin ollessa juuri tuossa ehdotettussa ja suositellussa 20-25%.

  3. #783
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Sinuna tarkistaisin IFP-puolen paineet. Jos paine on sieltä karannut, koko vaimennustoiminta on sekaisin ja iskari puristuu kasaan liian herkästi.
    Onnistuuko noiden paineiden tarkistaminen iskaripumpulla vai vaatiiko adapterin?

  4. #784
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Vaatii punaisen adapterin iskaripumppuun. Jossain Saksan kaupassa olen nähnyt, mutta en tähän hätään löytänyt… Itse tilasin aikoinaan jenkeistä asti. Uudemmassa RT3:ssa suositus on muistaakseni 250 psi, vanhemmassa vielä enemmän.

    Näköjään 2013 mallissa IFP paine on taas 350 psi

  5. #785
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Juuri compressio-puolelle ilmaa voikin lisätä. Negatiiviselle puolelle – ei, ja siellä se pienennettäisi palauttavaa voimaa, eikä lisättäisi.


    Solo Air on ymmärtääkseni haarukan kohdalla käytettävä termi. Takaiskarissa ”negative air spring chamber” puuttuu, eli tämä tila puristuu normaalitilassa täysin kasaan.

    Väittäisin, että RT3 kohdalla ei pitäisi olla pohjaamisongelmaa, ainakaan pienellä ilmakannulla. Sinuna tarkistaisin IFP-puolen paineet. Jos paine on sieltä karannut, koko vaimennustoiminta on sekaisin ja iskari puristuu kasaan liian herkästi.
    Kyllä siellä takaiskarin ilmajousessakin on negative air spring chamber, jonka paine iskarin lepotilassa (täydessä mitassa) on sama kuin positiivipuolella.

  6. #786
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Minun nöösilogiikka kertoo, että iskarin painuessa kasaan, nousee sisällä olevan ilman paine. Mitä korkeampi paine alunperin sisällä on, sitä suurempi voima vaaditaan iskarin liikkeellesaamiseksi ja sitä nopeammin iskari palautuu lepotilaansa sisäänpainavan voiman hellittäessä? Tämä palautumisliike on reboundia, eikö? Sitä säädetään Monarchissa vain kilpikonna-jänis -vivusta, jonka jänismäisin, eli nopein palautussäätö ei tunnu riittävältä millään Floodgate-asetuksella. Low Speed Compressionia ja High Speed Compressionia säädetään tuosta Floodgatesta, jonka vaikutukset ovat tuntuneet lähinnä kosmeettisilta.
    Olet oikeassa, että samalla rebound-säädöllä iskari palautuu sitä nopeammin, mitä enemmän jousessa on painetta. Jos se ei palaudu tarpeeksi nopeasti jänismäisimmällä säädölläkään, ei sitä kuitenkaan pidä yrittää nopeuttaa jousen paineilla, vaan viet iskarin johonkin virityspajalle, jossa rebound-puolen simmipakkaa löysennetään (vähentää high speed rebound-vaimennusta) tai sitten low speed rebound-vaimennuksen virtausaukkoja täytyy isontaa/säätöneulaa muokata.

  7. #787
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Nyt kun rupesin muistelemaan, taisi siinä ilmakannussa olla sellaisia koloja, mistä tämä paineen tasaus tapahtuu. Kovin pieni vaan negatiivinen ”kammio” on, kuvittelin että kannun tiivisteet ja päämännän tiivisteet ovat käytännössä toisissaan kiinni kun iskari on täysin auki.

  8. #788
    Liittynyt
    12/2006
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    379
    Kiitos vastauksista tunaus vs. tunaamattomuus aiheeseen. Taidan mennä Fillariosaan juttelemaan asiasta, eiköhän se sillä ratkea. Itse en osaa tosiaan muuta kertoa kuin millaista ajoni on eikä oikein löydy mielenkiintoa alkaa perehtymään aiheeseen syvällisemmin eli siltä pohjalta mennään kohti ajokautta
    ÄäriTeam

  9. #789
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Minun nöösilogiikka kertoo, että iskarin painuessa kasaan, nousee sisällä olevan ilman paine. Mitä korkeampi paine alunperin sisällä on, sitä suurempi voima vaaditaan iskarin liikkeellesaamiseksi ja sitä nopeammin iskari palautuu lepotilaansa sisäänpainavan voiman hellittäessä? Tämä palautumisliike on reboundia, eikö? Sitä säädetään Monarchissa vain kilpikonna-jänis -vivusta, jonka jänismäisin, eli nopein palautussäätö ei tunnu riittävältä millään Floodgate-asetuksella. Low Speed Compressionia ja High Speed Compressionia säädetään tuosta Floodgatesta, jonka vaikutukset ovat tuntuneet lähinnä kosmeettisilta.
    Siinä sen sinisen vivun alla/lähellä on punainen alumiinikiekko tai sylinteri, siitä säädetään reboundi, se 3 asentoinen vipu vaikuttaa sisäänvaimennukseen.

  10. #790
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Siinä sen sinisen vivun alla/lähellä on punainen alumiinikiekko tai sylinteri, siitä säädetään reboundi, se 3 asentoinen vipu vaikuttaa sisäänvaimennukseen.
    Niin tai sen 3-asentoisen sinisen vivun (Floodgaten) pitäisi vaikuttaa sisäänvaimennukseen. Käytännössä vaikutus on aivan minimaalinen, jos sitäkään. Se on jopa Rokspoksiksi mieto säätönamiska.
    Mud, sweat and beers.

  11. #791
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    7kk meni että Foxiin sai uudet alajalat. Vanhan puhki kuluneen ja napsuvan tilalle tuli kashima-pintainen malli. Toivottavasti se on hiljainen.

  12. #792
    päinseiniä Guest
    Tällä hetkellä on Foxin RP23 takaiskari joka tarvitsisi täydellisen huollon. Nettikauppoja selaillessa huomasin etten köyhtyisi paljoakaan enempää jos vain ostaisin uuden rp23, jossa olisi vielä tämä adaptive logic ominaisuus. Kanattaako tuo vanha korjata vai ostaa uusi ja köyhtyä parikymppii lisää?

  13. #793
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Ota huomioon ettei uusi iskari sovi välttämättä tunen puolesta pyörääsi/painoosi/ajotapaasi yhtään ja joudut lähettämään tuunattavaksi ja iskarin hinta kasvaakin kaksinkertaiseksi..
    The end of the road is just the beginning...

  14. #794
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Kysyisin foofumilaisilta on ,että kun mulla on tossa keulana nyt karvalakki fox van 170 r o/b ja vähän kiinostas vaihtaa kevyempään keulaan.
    Tähtäimessä olis rokkarin lyrik solo air 170mm RC2DH jolla pyörä myös kevenis sen puol kiloo.(pyörä spessun enduro expert evo 2012)
    http://www.bike-discount.de/shop/k1026/a88403/lyrik-rc2dh-solo-air-170-tapered-maxle-lite-20-black.html

    Ainoa huolenaihe on ,että menettäisinkö minä alamäkiominaisuuksia tuo vaihdon myötä kun tuo fox on kuitenkin jousi keula vai onko tuo lyrik niin paljon parempi ,että hyötyä tulis ylä sekä alamäessä ja tasaisella. ?
    Säätöjähän tuossa lyrikissa on ihan eri tavalla kuin foxissa ,mutta onko se yhtä tukeva/jämäkkä kuin fox?
    - Fear is a mindkiller -


  15. #795
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    223
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Kysyisin foofumilaisilta on ,että kun mulla on tossa keulana nyt karvalakki fox van 170 r o/b ja vähän kiinostas vaihtaa kevyempään keulaan.
    Tähtäimessä olis rokkarin lyrik solo air 170mm RC2DH jolla pyörä myös kevenis sen puol kiloo.(pyörä spessun enduro expert evo 2012)
    http://www.bike-discount.de/shop/k1026/a88403/lyrik-rc2dh-solo-air-170-tapered-maxle-lite-20-black.html
    En osaa muuten kommentoida, mutta tuolla on piirun verran halvempi hinta:
    http://www.bike-components.de/produc...?xtcr=4&xtmcl=
    Rennosti paikat jäykkänä

  16. #796
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Kiitos Jukhaha.
    - Fear is a mindkiller -


  17. #797
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    274

    Re: Jousituksen pienet kysymykset

    Miten olisi tuon Foxin muuttaminen ilmaversioksi?
    Sometimes the same is different.
    But mostly it's the same
    .

  18. #798
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuokka Katso viesti
    Miten olisi tuon Foxin muuttaminen ilmaversioksi?
    Taitaa maksaa melkein sen lyrikin verran?
    Vielä kun laskeskelen .että tosta foxista sais ,ehkä 350-400e niin menee liian kalliiksi.

    Loistoidea muuten. Fit RC2 ilmapatruuna vois ratkaista kaiken. toisaalta eikö tuon highend lyrikin pitäs olla huippu keula.
    - Fear is a mindkiller -


  19. #799
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Taitaa maksaa melkein sen lyrikin verran?
    Vielä kun laskeskelen .että tosta foxista sais ,ehkä 350-400e niin menee liian kalliiksi.

    Loistoidea muuten. Fit RC2 ilmapatruuna vois ratkaista kaiken. toisaalta eikö tuon highend lyrikin pitäs olla huippu keula.
    Jos olen oikein ymmärtänyt niin ilman voi muuttaa jousella toimivaksi, päinvastoin se ei taas sitten onnistu koska ilmat ei enää pysy jousipuolella sisällä kun vieteri on käynyt hiomassa sisäpintoja.

    Voin tietty olla väärässä.

  20. #800
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Jos olen oikein ymmärtänyt niin ilman voi muuttaa jousella toimivaksi, päinvastoin se ei taas sitten onnistu koska ilmat ei enää pysy jousipuolella sisällä kun vieteri on käynyt hiomassa sisäpintoja.

    Voin tietty olla väärässä.
    Taidat olla oikeassa.
    Nyt pitää vaan pohtia minkä 170-180mm ilmakeulan tohon ottas.
    Kyllä se Lyrik RC2 DH Solo Air taitaa olla hintalaatu suhteelaan paras. Se on myös kevyt.
    - Fear is a mindkiller -


  21. #801
    Laitetaanpas tällekin puolelle iskariasiaa: eilen -28°c pakkasella takaiskarista hävisi ilmat. Onkohan tuo entinen peli vai vieläkö se elpyy henkiin lämpöisessä?

    Eilisen tyhjentymisen jälkeen pumppasin paineet kohdilleen iskariin mutta taas tänä aamuna -25° iskari meni pohjaan.
    Ridley X-Bow
    Kona Hei Hei 29"

  22. #802
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Turkkus
    Viestit
    5.999
    Ilmakannun puhdistus ja voitelu voisi hyvällä tuurilla auttaa.
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

  23. #803
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Taidat olla oikeassa.
    Nyt pitää vaan pohtia minkä 170-180mm ilmakeulan tohon ottas.
    Kyllä se Lyrik RC2 DH Solo Air taitaa olla hintalaatu suhteelaan paras. Se on myös kevyt.
    X-Fusion Vengeance?

  24. #804
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    X-Fusion Vengeance?
    Oishan sekin varmaan hyvä ja hienokin.http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/22-SSFVGHLR-170-301/SubProducts/22-SSFVGHLR-170-301-0001

    Taidan kuitenkin kallistua rokkarin puoleen. Lyrik varmaan tulee jos testiajot menee hyvin.
    Jos se on jotenkin nihkeempi kun tuo van niin sit pitää vaan hyväksyä tuo lisäpaino.

    Voishan tuota taaksekkin päivittää vaikka double barrelia jos ois rahaa.
    Ainoa mistä en luovu on runko.
    syklopaatti muokkasi tätä : 15.03.2013 at 15.11
    - Fear is a mindkiller -


  25. #805
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Mihin runkoon oot niin rakastunut no mullakin tää vanha Ellsworth sitä niiqu rakastuu noihin runkoihin mutta keulaa vaihetaan parinvuoden kokeilun jälkeen.

    Mulla X-fusion 170mm:nen Vengeance ei huono .
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  26. #806
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    Mihin runkoon oot niin rakastunut no mullakin tää vanha Ellsworth sitä niiqu rakastuu noihin runkoihin mutta keulaa vaihetaan parinvuoden kokeilun jälkeen.

    Mulla X-fusion 170mm:nen Vengeance ei huono .
    Vuoden 2012 spessun enduro evoon. Ihana runko.
    En herkällä kyllä luovu siitä.
    - Fear is a mindkiller -


  27. #807
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Vuoden 2012 spessun enduro evoon. Ihana runko.
    En herkällä kyllä luovu siitä.
    Kiva peli ja herkkä ajaa,PMT:llä on X-Fusion jousella ja ihan sairaan herkkä! kisakuskit testas sitä syksyllä ja kaikki ihastu siihen,laita sille YV:tä ja kysele se tietää neuvoa.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  28. #808
    päinseiniä Guest
    Jatkan vielä takaiskari aiheella. Säädetäänkö iskarit tehtaalla tiettyyn fillarimalliin sopivaksi, vai lyödäänkö vain suoraan kiinni ilman säätöjä?

  29. #809
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    kyllähän ne iskarit on runkoihin speksatut, mutta ei tarkota kuitenkaan että sopii parhaiten juuri sinulle ottaen huomioon painosi ja ajotyylisi..
    The end of the road is just the beginning...

  30. #810
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Kysyisin foofumilaisilta on ,että kun mulla on tossa keulana nyt karvalakki fox van 170 r o/b ja vähän kiinostas vaihtaa kevyempään keulaan.
    Tähtäimessä olis rokkarin lyrik solo air 170mm RC2DH jolla pyörä myös kevenis sen puol kiloo.....
    Ainoa huolenaihe on ,että menettäisinkö minä alamäkiominaisuuksia tuo vaihdon myötä kun tuo fox on kuitenkin jousi keula vai onko tuo lyrik niin paljon parempi ,että hyötyä tulis ylä sekä alamäessä ja tasaisella. ?
    Säätöjähän tuossa lyrikissa on ihan eri tavalla kuin foxissa ,mutta onko se yhtä tukeva/jämäkkä kuin fox?
    Toi lyyrikki painaa tiettävästi ~2180g, joten sitä kevyempää ilmakeulaa ei tuossa mitassa tiettävästi oo, pl. BOS Deville joka taas maksaa ja voi olla kestämättä. Pakasta vedetyillä keuloilla on isoja eroja, senkin jälkeen kun ilmanpaineet / jousen jäykkyys + kaikki ne muut säätönamiskuukkelit on hakeutuneet optimiasentoon. Ja vaikka kaikki ne keulojen sisällä olevat nestemäiset juttuset olis vaihdettu optimijäykkyisiks. Eri valmistajien keulat (ja eri mallit niistä) vaan tykkää toimia itselleen luonteenomaisella tavalla. Joista joku sopii yhdelle ja toinen preferoi kolmatta.

    Lyrikit, Vengeancet, Vanillat, Marsun 55:t/66:t ja luultavasti myös tuoreet aurinkomatkojen Duroluxit saa varmasti osaavissa käsissä (esim mcMarkus) kaikkina versioina viritettyä sellaiseen kuosiin et tavan kuolevainen
    a) ei sokkona pysty erottamaan millä noista ajaa (ellei sit painoero paljasta) ja
    b) ajaminen on >98% kiinni kuskista ja <2% siitä keulasta.

    Jos tuohon viritykseen haaskaa sen x €, niin erot tulee sen jälkeen kestävyydestä pidemmällä juoksulla ja tietysti painosta. Itte en huomaa 100g painoeroa keulassa, mut isomman noteeraan. Parilla sadalla grammalla ei ajossa tee eroa, mut puolella kilolla sen toteaa.

    Tarinan opetus:
    1) hanki niin kevyt keula kun kapitaali antaa myöten (mut katso ettei siinä lue BOS*)
    2) aja sillä niin pitkään eri paineilla ja kaikkien hanikoiden kaikilla säätöyhdistelmillä et se tuntuu niin passelilta kun sen saa
    3) jos tuntuu et se vois toimia paremminkin, laita keula fillariosaan ja kerro miten se toimii ja miten sen sun mielestä pitäis toimia
    4) kun viritetty keula kotoutuu, maksa fillariosan lasku nopeasti (cashflow is the king)
    5) toista kohta 2)
    6) tarvittaessa toista kohta 3), mut tuskin tarttee

    * ei siks ettei ne välillä olis ihan *itun hyvejä, mut jos näitä numeroituja ohjeita seuraa niin toimitusaika kohdassa 3) voi olla hiukka pitkä : )

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •