Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
Jäin vielä miettimään tätä... kun Conti on normaalilla sisurilla paikallaan painaa sisuri kumin reunan vannetta vasten, sisurin paine kun vaikuttaa tasaisesti sen koko poikkileikkauksen suhteen.

Nyt jos sisuri otetaan pois (Stans-teipit vannenauhan tilalle) niin nojaa kumin reuna osittain teippiä vasten ja renkaan paine pitää sen vanteella. Jos paine on alhaisempi kuin normi sisurin kanssa on mahdollista että kumin reuna elää vannetta vasten ja blurppaa tai kiertyy mukana.

Silti epäilen etteikö Contin (kevlar- ?) reunavahvistus riitä pitämään rengasta vantella. Kyllä sinne on tarkoitus pistää painetta se 5-6 bar. Renkaan perusrakenne ei paljoa poikkea, kuten vanteen profiilikaan, R520 <-> XM-490/XR-400 ja GP4000S <-> Racing Ralph Evo TL-Ready välillä. Mutta ei missään tapauksessa max-paineita ole tarkoitus käyttää, kuten ralliranesta valmistajakin sanoo (max 3.7 bar, tubeless:na 2.4).

Vai onko tässä jotakin ihan perustavan laatuista jota en ymmärrä. Sen ymmärrän että on tietyt tuotevastuut valmistajilla ja normaalit kengänkuluttajat joille noita myydään.
Ongelma on siinä, että kevlar joustaa. Ei välttämättä paljon mutta tarpeeksi kuitenkin siihen, että kumi pääsee räjähtämään pois paikoiltaan kun laitetaan tarpeeksi painetta. Tubeless renkaissa se reuna on hiilikuitua joka ei jousta tasan yhtään. Tästä johtuu osin se tubeless kumien ominaisuus joidenkin vanteiden kanssa, että kun paine renkaan sisällä nousee, sen sijaan että rengas "vetäisi" vanteen reunaa ulospäin, työntääkin rengas vannetta sisäänpäin. Mulla tämän ilmiön takia löysty pinnat kiekosta.
Se kumi ei myös nojaa sitä teippiä vasten, vaan periaatteessa ainakin kumi on vannekoukkua vasten pelkästään. Teippi toimii pelkästään tiivistysmateriaalina peittämässä nippelikoloja.

Toinen on sen renkaan reunan muoto, joka on normaaliavorenkaissa pyöreä. Ei tarvitse olla muun muotoinen kun pysyy kuitenkin sisärengasta vasten vanteella.
Tubeless renkaissa se reuna on täysin neliskanttinen, että saataisin maksimaalinen mekaaninen vastine vanteen reunaa vasten.

Kolmas on tubeless kumien paino. Tubeless kumit ovat aina painavampia, koska esim. renkaan sivuille on jouduttu lisäämään materiaalia renkaan muodon säilyvyyden vuoksi. Periaatteessa tubeless kumi on avorengasta jähmeämpi (mutta ei enää siinä kohtaa kun sisäkumi on paikoillaan, silloin tubeless vie 6-0)

Tubeless toimii juuri niin, ettei renkaalle sen omien ominaisuuksien avulla anneta mahdollisuutta paeta vanteen ja renkaan välistä sisäilmanpainetta. Kaikki nämä tekijät vaikuttavat tähän pysyvyyteen.
Normaalissa avorenkaassa ei ole yhtäkään näistä ominaisuuksista, ja pelivaraa on aivan liian paljon ilmanpaineen säilymiseen.

Normaalit ja tubeless renkaat näyttää korkeintaan samalta, mutta niissä ei oo hirveen paljon yhteistä loppupeleissä.