HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 103 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 53 93 101 102 103 104 105 113 153 203 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.061 - 3.090 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #3061
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Aurinko paistoi mutta klo 18 jälkeen tääällä etelässä alkoi pakkanen kiristyyn ja kylmä viima puhaltaan ja kesken lenkin kotio lämpimään...

  2. #3062
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    200
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hardza Katso viesti
    Säärystimet mallia vanhat sukat + sakset toimi oikein hyvin, vaikka muutaman kerran piti käydä umpihankee kokeilemassa miten syvää on. Tuohon kun vielä esim nitojalla vetäs kumilenkut jalkojen alta, nii ei ainakaan nousis!
    Näitähän o valamiina kans kaupassa, mulla o talvilenkkareihi IceBugin lyhkäiset säärystimet. Retkeilykaupoissa ja armeijasäläkaupoissa o kans polvipituisia säärystimiä.

  3. #3063
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Kävin taas öisen kympin pyöräilemässä, vaatimattomat -27C näytti mittari takaisintullessa, lähtiessä oli -20C, ei tuulta, lumi narskui ja toppahaalari ritisi kuin paperipussi, ilmeisesti materiaalin kylmänkesto loppui kesken.

    Toppahousut piti laittaa haalarin alle, mutta risa laskettelutakki oli jo vähän liikaa toppahaalrain päällä, tuli hiki, ehkä villapusero fleecen kaverina olisi ollut parempi, pelkkä t-paita ja fleece toppahaalarin alla nimittäin ei riitä tuollaiseen keliin. Craft merkkiset urheilusukat mulla on yhdet, laitoin ne villasukkien alle, sitten nahkaiset kävelykengät jalkaan, on Karhu merkkiset talvikengätkin, sellaiset nilkan yli ulottuvalla pienellä varrella, mutta mitään eroa ei ole varpaiden paleluun olipa Sievin nahkainen kävelykenkä tai Karhun talvikenkä jalassa, tosin ne Karhutkin on aika risat ja vanhat, ei niitäkään ihmistenilmoilla voi pitää.

    Rikkinäiset Thinsulate hanskat sitten siannahkaisten työrukkasten sisään, mahtuu juuri sopivasti, ei kovin helppoa jarrukahvoja painella ja vaihteiden vaihtamiseen ei toivoakaan, mutta muutoin ihan ok, kunhan välillä ravisteli käsiä ja puristeli säännöllisesti käsiä nyrkkiin, että veri kiertää hyvin. Sellainen huomio, että satula joka itsestään laskeutuu niin että kilsan välein saa nostaa aiheuttaa sormien paleltumista, tangon kulma menee vääräksi (inhoan noita pikalinkkuja kun ne ei pidä vaikka kuinka kiristää materiaalin kestokyvyn rajoille).

    Varpaat ja jalkapohjat ainoat jotka paleli, tosin sekin helpotti kun käveli vähän, mutta aika tuskaa varpaiden osalta, sama vika aina talvisin ulkona, kun keli on kova, varpaat ja jalkapohjat kylmettyy niin että tekee kipeää, enempää ei kengän sisään mahdu tavaraa, mullakin pitää olla 46-48 mono jo muutoinkin, niin ei isompaa oikein löydy jotta saisi sinne sullottua eristettä riittävästi.

    Sormet on toinen ongelma, niin hyviä rukkasia ei ole, että niillä pärjäisi, pitää olla jonkinlainen sormikas sisälle, ehkä lapanen auttaisi, en omista vana yhtäkään, samoin kunnon rukkasia on vain yksi kun toinen koki vaurion ja meni käyttökelvottomaksi.

    Juu ja kaksi thinsulate pipoa + huppu. joka olikin aika passeli, kaulahuivilla suojaan naaman kovassa kelissä, silmät tietty meinaa vähän jäätyä umpeen kun hengityksen höyry tekee kuuraa, mutta suhteellisen hyvin silti pärjää.

    Eli on nyt pyöräilty sitten -27C kelissäkin, joskus kun paremmat varusteet oli, niin -40C kelissä fillaroin töihin, silloin oli sopivan lyhyt työmatka, suihkun kosteana kun alamäkeen 30km/h paineli menemään, niin kyllä se viima vähän otsassa ja reisissä alkoi tuntumaan kylmältä. Hikoilua kun välttää ja on riittävästi kerroksia, niin ei se kova pakkanen estä fillarointia, joku päivä kun keksii varpaiden ja sormien lämpimänä pysymiseen keinot, niin aivan hyvin voisi tehdä useamman tunninkin lenkkejä, mutta ei siinä kovin sporttista fillarointia voi kyllä harrastaa, väistämättä hallintalaitteiden käyttö vaikeutuu ja ei se pyöräkään kovin reipasta käsittelyä kylmässä kestä.

    Vaan olihan loistava tähtitaivas tuolla korvessa, tähtikuvioita ei meinannut löytää, kun oli niin paljon tähtiä ja linnunratakin näkyi selvästi, ei edes tuuli suhissut puissa kun oli täysin tyyntä, ei minkäänlaista ääntä poislukien satunnainen puun paukahdus, kyllä sitä vähän kylmästä voi kärsiä tuollaisen rauhan ja kauneuden eteen.

  4. #3064
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    -27c oli Syötteelläkin mittarissa tälle aamulle mutta kirkas auringonpaiste kruunaa päivän. Viikkoon en oo pyörään koskenut mutta nyt pitää Kuusamo GT varjoreissu tehä täällä yksikseen. Tsemppiä sinne kairan kiertäjille,nauttikaa auringosta. Talvipyöräily on just niin hauskaa kuin siitä itse tekee.

  5. #3065
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukavaa Katso viesti
    inhottaa siteerata itseään, mutta kyllähän trollin kutsuun on vastattava



    aiheesta vielä sen verran, että töistä lähtiessä paistoi aurinko kotipihalla oli lumimyrsky.
    niiih,kerrataanko faktat,minkä takia tänne alunperinkin tulin kommentoimaan:sen takia,että lehtikirjoituksiani
    oli lainailtu tänne ja muualle ja nimitelty ties miksi,niin kai mä nyt tänne tulen kommentoimaan näitä asioita,jotka siis
    ihan kyllä alunperinkin liittyvät myös TALVIpyöräilyyn.
    Ja ettei tulisi mitään epäselvyyksiä,niin turhakeinvestointi kritiikkini ei kohdistu suinkaan pelkästään talvipyöräilyyn ja pyöräilyinvestointeihin,
    vaan esim.Senaatintorille kaavaillun 2 millin hintaisen sotamuistomerkin voi vallan mainiosti jättää tekemättä,sitä ei
    tarvita yhtään mihinkään,samoin hyvin olis pärjätty ilman Stefan Lindforsin design pysäkkejä ja mitään keskustatunneliakaan
    ei tarvita.
    VOITAISIIN IHAN NOIN YLEISESTIKIN hyväksyä,että välillä on ruuhkaa jossain paljonkin ja hyväksyä asia,että näin on
    ja kärsitään se pikku odottelu vaan kärsivällisesti (oli sitten kyse autoista tai pyöräiljöistä) ilman,että tarvitsee jotain miljoonainvestointia ollaan joka paikkaan
    tekemässä.
    Ja noi pyöräväylät yms.ei tule esim.Jätkäsaaren tulevia liikenneruuhkia mitenkään ratkaisemaan,siellä on jo nyt erittäin hyvät pyöräväylät ja en alunperinkään ole kritisoinut esim.Baanaa,joka on kalliista hinnastaan huolimatta hyvä ratkaisu,mut noi Mechelininkadun ja Manskun pyöräsuunnitelmat on täysin eri juttu,kun siellä menee samansuuntaset hyvät pyöräväylät jo nyt lähistöllä.
    Juha Kastemaa muokkasi tätä : 09.03.2013 at 12.06

  6. #3066
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Kävin taas öisen kympin pyöräilemässä, vaatimattomat -27C näytti mittari takaisintullessa, lähtiessä oli -20C, ei tuulta, lumi narskui ja toppahaalari ritisi kuin paperipussi, ilmeisesti materiaalin kylmänkesto loppui kesken.

    ...

    Eli on nyt pyöräilty sitten -27C kelissäkin, joskus kun paremmat varusteet oli, niin -40C kelissä fillaroin töihin, silloin oli sopivan lyhyt työmatka, suihkun kosteana kun alamäkeen 30km/h paineli menemään, niin kyllä se viima vähän otsassa ja reisissä alkoi tuntumaan kylmältä. Hikoilua kun välttää ja on riittävästi kerroksia, niin ei se kova pakkanen estä fillarointia, joku päivä kun keksii varpaiden ja sormien lämpimänä pysymiseen keinot, niin aivan hyvin voisi tehdä useamman tunninkin lenkkejä, mutta ei siinä kovin sporttista fillarointia voi kyllä harrastaa, väistämättä hallintalaitteiden käyttö vaikeutuu ja ei se pyöräkään kovin reipasta käsittelyä kylmässä kestä.

    Vaan olihan loistava tähtitaivas tuolla korvessa, tähtikuvioita ei meinannut löytää, kun oli niin paljon tähtiä ja linnunratakin näkyi selvästi, ei edes tuuli suhissut puissa kun oli täysin tyyntä, ei minkäänlaista ääntä poislukien satunnainen puun paukahdus, kyllä sitä vähän kylmästä voi kärsiä tuollaisen rauhan ja kauneuden eteen.
    Juuri tuosta öisestä tunnelmasta jaksaa vaan yllättyä jokaisella lenkillä, kylmälläkin kelillä. Täällä Oulun korkeudella on usein revontulet vielä näyttämönä joita on nojapyörällä mukava ihailla, kunhan malttaa ajaa taajaman ulkopuolelle missä asutusten valot ei himmennä taivaan loistoa.

    Pikkasen tuntuu ettei vaatetuspuoli ole sulla ihan kunnossa. Itsellä oli kylmin lenkki, näin nojapyöräilijänä, viime talven km-kisassa ajettu 1.5 tuntia -26.5 pakkasessa. Jalassa oli maantiekengät nääs-kenkäsuojilla. Sitten oli kerroksia reippaasti, alla aluskerrasto, jalassa thermodress-ajohousut ja toiset vastaavat, päällä Dobson juoksijan tuulihousut.
    Tuulen ja veden pitävän hiihtoliivin alla oli Olmo talvipyöräilytakki jonka alla paksumpu thermodress pitkähihanen ajopaita ja kerrasto.
    Päässä oli silkkinen kypärähuppu, sen päällä Lidl:n vähän tuulta pitävä kypärähuppu ja päällimmäisenä Jonas turvan lämmitinhuppu. Suuta vasten valkoinen Jonas lämmitinkenno. Käsissä muistaakseni kunnon nahkaiset rukkaset, sormet hikos...

    Tältä näytti tuon lenkin jälkeen:



    Sen verran pitää sanoa että kun ei tahdo ajolasit toimia (laskettelulasit löysin vasta eilen siivoillessa) niin tuo jää poskipäiden alueella teki lievät paleltumat, kun alamäissä vauhti kuitenkin tahto nousta päälle kolmen kympin... viima jäähdytti kosteuden.

    Eilen oli vain -10 lähtiessä ja siitä pakastu -15 tuntumaan kylmimmillään. Silti aivan mahtava ajokeli kun suurin piirtein oli auraukset kunnossa eikä tuullutkaan kovin paljoa, vaikkei se juurikaan haittaa. Mukavat 37 kilsaa.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  7. #3067
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Tänään oli talvipyöräilysää kohdallaan taas, aurinko paistoi ja kai neljässä tunnissa väriäkin taisi tarttua naamaan.

  8. #3068
    Liittynyt
    02/2012
    Viestit
    121
    Tänään on ehdottomasti vuoden paras ulkoilupäivä. -5 ja aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja se lämmittää kivasti, mutta ei tarpeeksi, että lumet sulaa jonka vuoksi kelvit on hyvässä kunnossa.
    2h lenkki viikki, arabianranta, kalasatama, kulosaari, herttoniemenranta, marjaranta fiilistellen ja nauttien päivästä. Mahtava fiilis!

  9. #3069
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Niemenmäki
    Viestit
    400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_K Katso viesti
    Krossarilla kiemurtelu on mukavaa talvella, varsinkin kun alla nastarenkaat jotka ei sovellu minkaanlaiselle alustalle. Viime ja tämän talven saldo krossarilla vähän reilu 6tkm ja en tällä kokemuksella suosittele kenellekään nastarenkaiksi Continental Nordic Spikejä. Viime lauantaina vihdoin pääsin eroon krossarilla talvella ajamisesta, kun sain kaksysin ajoon ja entiseen ei ole paluuta. Varsinkin ISP:t renkaina on mahtavat ruullaavudeltaan ja pidolta.
    Seuraava päivitys voisi ensi talveksi olla fätbaikki, mutta onko sillä eteneminen sitten kärsimättömälle liian hidasta?
    Harkitsin itsekin 29eria, mutta kun pääsin kokeilemaan kerran setä-Andersenin paksutinta, totesin sen olevan mulle sopiva peli. Lisäksi jäällä ajelu vaikuttaa niin hienolta hommalta, että siihen pitää päästä osalliseksi! Mä en ole ehkä niin kärsimätön ton nopeuden tai matkan suhteen talvisin, cx+isp:t keskari on aina siinä 20 +/-3 km/h. Veikkaisin, että paksupyörällä ei jää paljoa tuosta ja lisäksi voisi ajella paljon rauhallisemmin ja turvallisemmin. Eniten mua on tällä hetkellä ärsyttänyt se tarkkaivasuus, mikä pitää olla koko ajan tien pinnasta. Joskus se häiritsee jopa muun liikenteen seuraamista, joka ei tietysti ole hyvä juttu. Läskillä vois sitten ajella omaa rauhallista tai ei rauhallista tahtia ja samalla katsella enemmän mitä ympärillä tapahtuu.

  10. #3070
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pekoni Katso viesti
    Harkitsin itsekin 29eria, mutta kun pääsin kokeilemaan kerran setä-Andersenin paksutinta, totesin sen olevan mulle sopiva peli. Lisäksi jäällä ajelu vaikuttaa niin hienolta hommalta, että siihen pitää päästä osalliseksi! Mä en ole ehkä niin kärsimätön ton nopeuden tai matkan suhteen talvisin, cx+isp:t keskari on aina siinä 20 +/-3 km/h. Veikkaisin, että paksupyörällä ei jää paljoa tuosta ja lisäksi voisi ajella paljon rauhallisemmin ja turvallisemmin. Eniten mua on tällä hetkellä ärsyttänyt se tarkkaivasuus, mikä pitää olla koko ajan tien pinnasta. Joskus se häiritsee jopa muun liikenteen seuraamista, joka ei tietysti ole hyvä juttu. Läskillä vois sitten ajella omaa rauhallista tai ei rauhallista tahtia ja samalla katsella enemmän mitä ympärillä tapahtuu.
    Läski kelpaisi myös, mutta ei pystynyt mahduttamaan kiekkoja ja renkaita budjettiin tälle talvelle joten päädyin kaksysiin. No ensi talvena toivottavasti läskiä, muuallakin kuin kuskissa.
    Ei se nopeus oli tärkeää vaan tasainen etenemisnopeus ja tuskaton eteneminen joka ei aina onnistunut krossarilla. Huono kuntoisena jään noista nopeuksista, krossarilla nopeudet oli alle 20 km/h, mutta kaksysi toi paremmilla renkaillaan nopeutta ja keveyttä lisää reilusti. Krossarilla ajo tosiaan vaatii tarkkaavuutta enemmän ja ajaminen kärsii siitä.

    Mitkä ISP:t sulla on krossarissa?

  11. #3071
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.001
    Täällä kulmilla mentiin taas lumisateiden ja pakkasten ansiosta pari napsua takaisin talvisiin olosuhteisiin. Tuli vaihteeksi suunnattua Turun maaseudulle (Jäkärlä-Paattinen) ja kelvit olivat hyvinkin talvisessa kunnossa. Onneksi 29" alla. Tuota läskiä täälläkin harkinnut ankarasti ja kuumetta nosti viikolla Foxcompissa käynti. Vielä kun keksisi itselleen hyvät perustelut hankintaan... (kuitenkin tuolla 29":llä pääsee jo aika mukavasti liikkeelle). Mutta eikö se pyörien sopiva määrä ole se N+1, jossa N olemassa olevien pyörien määrä.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  12. #3072
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    366
    Pakkasta, aurinkoa ja jäärännejä!
    Lainasain pojan täpäriä, kylläpä oli mukavaa menoa.
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

  13. #3073
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Mutta eikö se pyörien sopiva määrä ole se N+1, jossa N olemassa olevien pyörien määrä.
    Olosuhteista riippuen on myös mahdollista, että se N+1 on hyväksyttävä pyörien minimimäärä, ja sopiva/riittävä on sitten hieman enemmän.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  14. #3074
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Nikkilän klassikko (~50km) krossarilla nastoin. 50%/50% jää/asfaltti. Mukavaa ajella kestopäällysteellä kun ei tartte varoa liukkautta ollenkaan. Semi keli.

  15. #3075
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Puskin väkisin Vanhankaupunginlahdelle. Päivä oli upea, mutta lunta hieman liikaa. Välillä hanki kantoi ja välillä ei.


  16. #3076
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Juuri tuosta öisestä tunnelmasta jaksaa vaan yllättyä jokaisella lenkillä, kylmälläkin kelillä. Täällä Oulun korkeudella on usein revontulet vielä näyttämönä joita on nojapyörällä mukava ihailla, kunhan malttaa ajaa taajaman ulkopuolelle missä asutusten valot ei himmennä taivaan loistoa.

    Pikkasen tuntuu ettei vaatetuspuoli ole sulla ihan kunnossa. Itsellä oli kylmin lenkki, näin nojapyöräilijänä, viime talven km-kisassa ajettu 1.5 tuntia -26.5 pakkasessa. Jalassa oli maantiekengät nääs-kenkäsuojilla. Sitten oli kerroksia reippaasti, alla aluskerrasto, jalassa thermodress-ajohousut ja toiset vastaavat, päällä Dobson juoksijan tuulihousut.
    Tuulen ja veden pitävän hiihtoliivin alla oli Olmo talvipyöräilytakki jonka alla paksumpu thermodress pitkähihanen ajopaita ja kerrasto.
    Päässä oli silkkinen kypärähuppu, sen päällä Lidl:n vähän tuulta pitävä kypärähuppu ja päällimmäisenä Jonas turvan lämmitinhuppu. Suuta vasten valkoinen Jonas lämmitinkenno. Käsissä muistaakseni kunnon nahkaiset rukkaset, sormet hikos...

    Tältä näytti tuon lenkin jälkeen:



    Sen verran pitää sanoa että kun ei tahdo ajolasit toimia (laskettelulasit löysin vasta eilen siivoillessa) niin tuo jää poskipäiden alueella teki lievät paleltumat, kun alamäissä vauhti kuitenkin tahto nousta päälle kolmen kympin... viima jäähdytti kosteuden.

    Eilen oli vain -10 lähtiessä ja siitä pakastu -15 tuntumaan kylmimmillään. Silti aivan mahtava ajokeli kun suurin piirtein oli auraukset kunnossa eikä tuullutkaan kovin paljoa, vaikkei se juurikaan haittaa. Mukavat 37 kilsaa.
    Kamat on lähinnä sellaisia joita ei kirpparitkaan kelpuuta, joten väistämättä joitain puutteita tulee. Tosin mulla noi varpaat ja sormet on aina ollut ongelma, toisinaan sisätiloissakin saa alkaa hanskoja hakemaan, kun sormet jäätyy, veri ei kai kierrä riittävän tehokkaasti, joten tarvitsee tavanomaista enemmän eristettä. Toinen ongelma on tuulen vaikutus, jota mun käsineet ja jalkineet eivät osaa poistaa. Tietty alufoliosta voisi tehdä viimasuojat mun budjettiin sopivalla kustannuksella, funktio ohjaa muotoa, vai mitenkäs se menikään

    80-luvulla koulussa oli hiihtoa, inhosin sitä yli kaiken, sillä mun varpaisiin sattui aivan älyttömästi, 10m jälkeen se alkoi ja paheni sitten vaan, demonstroin vielä ongelmaa laittamalla lunta jalan päälle ja kuinka se ei siinä sulanut, mutta ei, hiihtää piti, siksi kai mua ei hiihto ole kiinnostanut enää sen koommin. Jostain syystä jalkaterät eivät vaan pysy lämpimänä. Sisätiloissakin ovat jäiset kalikat jos ei villasukkia pidä jalassa, olisiko jokin heikko verenkierto noissa sitten. -10 - -15C kelissä vielä tosin menee ok, kunhan ei aja kovin lujaa ja riippuen tuulista, joten uskoisin, että viimasuojauksella voisi tilanne kohentua merkittävästi.

    Kesällä voisi kyllä ottaa projektiksi treenata kuiduttamista ja tekisi lasikuidusta viimasuojat, jotka saisi varvaskoukkujen tilalle, talvisin kun ei varvaskoukkuja tule käytettyä, pitää saada jalka nopeasti maahan jos ei huomioi oikein tienpintaa ja siinä nuo perinteiset koukut ei ole kuin tiellä.

  17. #3077
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Kotham
    Viestit
    240
    ^^^Ääreisverenkiertokummajainen minäkin... Eiliselläkin lenkillä jalassa urheilusukat, villasukat ja noiden päällä toiset villasukat. Kenkinä uudet, paksun karvan omaavat, talvikengät ja tunnin ajon jälkeen kenkien sisällä varpaiden tilalle joku sujauttanut jääpalat. 10 pakkasasteen kohdalla täytyy suunnitella lenkit siten, että joko pääsee (esim. kauppa) jonnekin sisätiloihin piipahtamaan tai on talutettava kymmenkunta minuuttia varpaiden elvyttämiseksi. Sormissa samaa havaittavissa. Sisätiloissakin jatkuvasti kylmät kädet... nytkin näpit kirjoittaessa kylmännahkeat (varpaat kohtuu ok, koska sukat+villasukat kombo). Ajaessa ei kuitenkaan ongelma, koska hanskoilla voi hoitaa lämmöt kohdilleen ja siinä vaiheessa, kun jalat jäätyneet niin käsillä sen verran lämmin, että saa ajelle pitkiäkin pätkiä ilman mitään (myös eilen illalla).

    Nollakelissä (sekä satunnaisesti tuulista riippuen pikkupakkasessa) mulla jo käytössä shortsit (irtsarit polville, pohkeet paljaina) ja edelleen tuo maksimaalinen varvaslämmitys.. Vuoreton tuulitakki+lyhythihainen ajopaita aivan riittävä, mutta noi varpaat...

  18. #3078
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti *J* Katso viesti
    ^^^Ääreisverenkiertokummajainen minäkin... Eiliselläkin lenkillä jalassa urheilusukat, villasukat ja noiden päällä toiset villasukat. Kenkinä uudet, paksun karvan omaavat, talvikengät ja tunnin ajon jälkeen kenkien sisällä varpaiden tilalle joku sujauttanut jääpalat. 10 pakkasasteen kohdalla täytyy suunnitella lenkit siten, että joko pääsee (esim. kauppa) jonnekin sisätiloihin piipahtamaan tai on talutettava kymmenkunta minuuttia varpaiden elvyttämiseksi. Sormissa samaa havaittavissa. Sisätiloissakin jatkuvasti kylmät kädet... nytkin näpit kirjoittaessa kylmännahkeat (varpaat kohtuu ok, koska sukat+villasukat kombo). Ajaessa ei kuitenkaan ongelma, koska hanskoilla voi hoitaa lämmöt kohdilleen ja siinä vaiheessa, kun jalat jäätyneet niin käsillä sen verran lämmin, että saa ajelle pitkiäkin pätkiä ilman mitään (myös eilen illalla).

    Nollakelissä (sekä satunnaisesti tuulista riippuen pikkupakkasessa) mulla jo käytössä shortsit (irtsarit polville, pohkeet paljaina) ja edelleen tuo maksimaalinen varvaslämmitys.. Vuoreton tuulitakki+lyhythihainen ajopaita aivan riittävä, mutta noi varpaat...
    Se on kai jotenkin sitten ilmiöön kuuluva tuokin, että tosiaan ei pohkeille mitään lämmitystä tarvitse, ohuet veryttelyhousut ja t-paita on ihan kelpo varuste jos pitää hypätä pihan toisella puolella, kunhan korvat, sormet ja varpaat on lämmitettynä, etenkin jos vielä jotain fyysistä suoritusta tekee, niin ei oikein mitään tarvitse muuhun kroppaan. Tosin olen pyrkinyt nostamaan muun kropan lämpötilaa jos sitten edes menisi lämpimämpää tuonne ääreiskiertoon, mutta ei sillä tunnu olevan sanottavaa merkitystä, ehkä vähän nopeammin lämpiää varpaat kun kävelee ympäriinsä sitten kun on pikkuisen kuuma jo tullut muutoin.

    Tuli mieleen sekin, että voisi kokeilla uretaanista tehdä vuoria kenkiin, tosin tietty pitää olla kengät jotka voi uhrata tuotekehitykseen, ursia kenkään ja jalka leipäpussissa sisään, suuri haaste olisi pitää pohjan osalta riittävä paksuus ja toinen se, että kuinka kestää käyttöä, kun aika haurasta kun kovettuu. Olen ehdoton ghetto-diy ratkaisujen kannattaja siis, ilmastointiteippikin on mulle yleistyökalu ja tarvike

    Jos takapuoli kestää, niin täytyy nauttia tämä viimeinenkin aurinkopäivä fillaroiden, yöajoa ei kärsinyt nyt tehdä, pakkastakin -35C alimmillaan, hieman helpompi ratkaista varpaiden kylmettyminen näin arskan paistaessa jo varsin lämpimästi.

  19. #3079
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Niemenmäki
    Viestit
    400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_K Katso viesti
    Läski kelpaisi myös, mutta ei pystynyt mahduttamaan kiekkoja ja renkaita budjettiin tälle talvelle joten päädyin kaksysiin. No ensi talvena toivottavasti läskiä, muuallakin kuin kuskissa.
    Ei se nopeus oli tärkeää vaan tasainen etenemisnopeus ja tuskaton eteneminen joka ei aina onnistunut krossarilla. Huono kuntoisena jään noista nopeuksista, krossarilla nopeudet oli alle 20 km/h, mutta kaksysi toi paremmilla renkaillaan nopeutta ja keveyttä lisää reilusti. Krossarilla ajo tosiaan vaatii tarkkaavuutta enemmän ja ajaminen kärsii siitä.

    Mitkä ISP:t sulla on krossarissa?
    Nyt pitää kyllä myöntää rehellisesti, että tuli kirjoiteltua puppua. Renkaan on Marathon Winterit 35 mm eikä ice spikerit. Jotenkin mulla oli jäänyt päähän, että ne on isp:t, mutta eihän niitä saa tohon haarukkaan mahtumaan. Ilmeisesti sulla on nyt alla se 29er-runko, minkä teit itse?

    Vielä narinaa tosta krossarista se, että nyt, kun on edellisestä ajoista pari päivää väliä niin yläkroppa on hemmetin arka. Yhdistelmä, jossa joutuu pitämään yläkroppaa vähän jännitettynä tien pinnan vuoksi ja tärinät päälle, on saanut mun olkapäät ja hartiat hemmetin kipeiksi. Onneksi se lähtee samalla millä on tullutkin. 29er tai läski olisi myös siitä kiva, että painoa ei olisi ihan samaan tapaan käsillä ja keskivartalolla. Tai, jos sellaisen joskus onnistun hommaamaan, niin mun pelissä ei tule olemaan.

  20. #3080
    Jopo Juoppo Guest
    Fillari syö mun housun puntit. Näytin Rouvalle ja uhkasi kuristamisella.
    Itte olen sitten ompelukoneella kerran korjaillut ja sen jälkeen muutaman kerran nitojalla.
    Milläs tavoin olette noita puntteja suojelleet, olsikos jotain käteviä säärystimiä tai muuta?
    Nuille housuille ajattelin kokeilla seuraavaksi kavennusoperaatiota polvesta alaspäin, mikä lienee muutoinkin ainoa vaihtoehto, kun on niin repaleiseksi päässyt.
    Toinen pulmahan tuossa on ollut mustan ketjurasvan tarttuminen punttiin ja siitä edelleen lattiaan pukemisen yhteydessä.


  21. #3081
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    Fillari syö mun housun puntit. Näytin Rouvalle ja uhkasi kuristamisella.
    Itte olen sitten ompelukoneella kerran korjaillut ja sen jälkeen muutaman kerran nitojalla.
    Milläs tavoin olette noita puntteja suojelleet, olsikos jotain käteviä säärystimiä tai muuta?
    Nuille housuille ajattelin kokeilla seuraavaksi kavennusoperaatiota polvesta alaspäin, mikä lienee muutoinkin ainoa vaihtoehto, kun on niin repaleiseksi päässyt.
    Toinen pulmahan tuossa on ollut mustan ketjurasvan tarttuminen punttiin ja siitä edelleen lattiaan pukemisen yhteydessä.

    Bicycling pants clip tältä sivulta löytyy kuva nahkaisesta (leather pants clip):
    http://dedhambike.com/articles/torel...arts-pg143.htm

    Itse en ole käyttänyt mitään, mutta tuollaisia monet käyttävät. Mulla tahtoo tuhoutua housut nivusista, hankaa satulan reunaan ilmeisesti, tosin tällä fysiikalla sama ongelma jos käveleekin.

  22. #3082
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Tuo ääreisverenkierto... mulla ongelmia on yhteislenkeillä joita yleensä ajetaan 100-120 sykkeillä. En tahdo millään tareta, varpaat ja sormet viilenee. Kuten tänään kun oli lähtiessä jotain -14 ja kohta vain -5 ja tuuleskeli.

    Kävin samoilla kamppeilla perjantaina ajamassa -10 .. -15 pakkasissa ja melkein yhtä tuulisessa säässä, mutta normi sykkeillä eli keskimäärin 140 lasissa, ei mitään ongelmia missään vaiheessa.

    Mulle toimii hyvin riittävä teho talvikelillä sekä riittävä vaatemäärä suurien lihasten (=jalat pääosin) päällä. Kengät, kenkäsuojat ja hanskat voi olla samat ja silti pärjää. Jaa, taidan oikein kylmälle laittaa ohuemmat merinovillaiset sukat alle, vielä ei ole tarvinnu.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  23. #3083
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    Fillari syö mun housun puntit. Näytin Rouvalle ja uhkasi kuristamisella.
    Meille nojailijoille, etenkin takavetosten ajajille, tämä on myös ongelma:



    Kuvasta voi hämärästi päätellä että etenkin vetävän puolen ketju kulkee todella lähellä oikeeta jalkaa kun se on ojennettuna. Jostakin syystä mulla on aina joko sukkikset jalassa tai talvella ja tuulisemmilla keleillä nuo Dobson juoksuhousut. Kun nilkoissa on stretchit niin pysyy hyvin kengän varsien ja kenkäsuojien alla, ja ei lepattele liikoja ketjun suuntaan.

    Silti kun raaskin laittaa housut pesuun niin olihan oikeessa pohkeessa ja reidessä ketjusta tulleita likajälkiä...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  24. #3084
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    411
    Kyllä tällaisena päivänä tunnen tyytyväisyyttä siitä, että olen alkanut harrastaa myös talvipyöräilyä.

  25. #3085
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    Fillari syö mun housun puntit. Näytin Rouvalle ja uhkasi kuristamisella.
    Itte olen sitten ompelukoneella kerran korjaillut ja sen jälkeen muutaman kerran nitojalla.
    Milläs tavoin olette noita puntteja suojelleet, olsikos jotain käteviä säärystimiä tai muuta?
    Yksiin ompelin lahkeen ulkosyrjälle velcro-nauhaa jotta saa lahkeen suun kiristettyä. Mustissa housuissa ei musta tarra edes erotu. Lisäksi on yhden Enduran housut joissa moinen on valmiina. Lisäksi on tällaisia tarrahärpäkkeitä muita housuja varten.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  26. #3086
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Kotham
    Viestit
    240
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoR Katso viesti
    Kyllä tällaisena päivänä tunnen tyytyväisyyttä siitä, että olen alkanut harrastaa myös talvipyöräilyä.
    Niin... olishan tota voinut kävästä jossain pyörähtääs, mutta asiat, hmmm, tärkeysjärjestykseen; emäntä kaverilleen juoruamaan ja meikä kotiin lapsenvahdiksi. Toki tulee kotiin sitten, kun aurinko on taas taivaanrannan takana. Töllöstä hiihtoja ja 7-vuotiaan kanssa tennistä sisätiloissa..

  27. #3087
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Tänään oletin, että olisi saanut kuivalla pinnalla ajaa koko ajan, kun oli kuitenkin -6 C lämpömittarissa, mutta tästä huolimatta parissa kohdassa oli iltapäivän aurinko pieniä lammikoita saanut sulateltua.

    Paljon oli ulkoilijoita liikkeellä eri tavoin, enimmäkseen tosin ilman pyörää.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  28. #3088
    Tänään aivan mahtava pyöräily sää ja polut todella hyvässä kunnossa. Yhdyn täysin ArtoR:n lauseeseen, tämmöiset päivät ovat niitä parhaita talvipyöräilyssä.



    Embrace the moment

  29. #3089
    Täällä myös yksi jolla jalossa ei varmaan kierrä veri lainkaan.
    Nyt on löytynyt kombo jolla pääsee hengissä duuniin alle -5 pakkasessa.

    Talvifillarikengät (spessu defroster).
    Näiden päällä lampimimmät päälliset mitä löytänyt (Vaude Minsk)
    Sisään lämpimät sukat
    Ja vielä sähköpohjalliset (Thermo Soles)!!

  30. #3090
    Liittynyt
    12/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    50
    Hieno, mutta petollinen pyöräilypäivä. Sää näytti keväiseltä, joten rukkasten sijaan laitoin käsiin villavuorihanskat. Menomatka sujui ongelmitta, paluumatkalla pohjoistuuli ja pakkanen jäädyttivät sormia 45 min ajan. Kylmäkäsittelyn seurauksena sormia särki luita myöten koko päivän. Kireitä yöpakkasia tiedossa tulevallekin viikolle, joten ei kannata vielä laittaa rukkasia naulaan, jos aamuisin pyöräilee.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •