HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 39 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29 37 38 39 40 41 49 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.141 - 1.170 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Tämmöset. Kannattaa itekin opetella kuukkelin käyttöä.Se helpottaa elämää
    Tuskin tarvii kisasuksia alkaa hankkimaan. CRS:ssä sama pitopohja ja hinta puolet. Se halvinkin malli pelittää ihan vastaavasti, mutta vaatii alussa aika rankkaa karhennusta, koska matsu on samaa mitä noissa kalliimmissa ns pidoltaan säädettävällä alueella. Vastaavia on muillakin valmistajilla, mutta itsellä kokemusta vaan siitä että noi pelittää vähän turhankin hyvin. Ideaalikelillä niin hyvin että mikään voideltu suksi missään olosuhteissa ei mulla pelaa niin hyvin. Tänä talvenakin multa on tultu kyseleen kesken hiihtojen et mitä h**vettiä mulla oikein on noissa pohjissa, lähinnä voitelussa epäonnistuneiden puolelta. Tälläiselle kaikkien asioiden huoltotoimenpiteitä viimeiseen asti karttavalle yksilölle noi sukset on todellinen löytö. Katse lämpömittariin, sukset alle ja menoksi. Voidellaan sit joku toinen kerta

Zero pitopohja pelaa plus nollalla sateella tai ilman. Vanhalla lumella, varsinkin päivän plussapuolelta yöpakkasilla jäätyneellä pelaa mainiosti, olen hiihtänyt niillä yli kympin pakkasillakin. Jos sataa tai on satanut uutta lunta (=ladulla irtolunta) ja on hiemankaan pakkasen puolella niin ihan turha edes yrittää. Jäätyy. Tohon jäätymiseen voi toki yrittää kikkakolmosia, mutta pääsääntöisesti tilanne on se että siellä on se lumipurkka pohjassa antamassa lisäpitoa. Itse olen päässyt noilla eroon liisteristä. Ongelmakelit luistelen ja selkeät pakkaset vedän voideltavilla pertsoilla.
    erkkk muokkasi tätä : 15.02.2013 at 14.02

Pyöräpummi Guest
    Kerrataan vielä Zero-suksien jäänesto silloin kun on sitä märkää uutta lunta joka tarttuu helposti pohjiin.
    On olemassa silikonipohjaista jäätymisenestoa, jota sekä palstalaisten että Auklandin veljesten mukaan voi ostaa halvalla vaikkapa huoltoasemalta.
    Sitten on kallista fluoripitoista nestettä jonka pysyvyys ja toimivuus on toisella tasolla. 50 euron purkki todennäisesti riittää yli 10 parille.
    Siltikään se ei ole mikään suuri kustannus kokonaisuudessa kun paljoa mitään voiteita tarvita.

Smørebokassa on paljon hyvää tietoa, jota en ehkä olisi mistään muualta löytänyt.
    Kuitenkin koen että kolme kerrosta liisteriä on aivan liian työlästä laittaa. En tule tekemään niitä vaan tulen laittamaan Swix KB20 sprayta pohjaliisteriksi ja sen päälle kelinmukaista. Spray sen takia että se on kaikkein helpoin ja nopein.

Kirjassa on hyviä perusasioita kuten että kostea ilma tekee ladulle ohuen kalvon, jonka takia pitää käyttää pehmeämpiä voiteitä.
    Täällä Stadin laduilla ilma on jatkuvasti kosteaa meren läheisyyden ja tuulen suunnan ansioista.
    Koko talven olisi varmaan pärjännyt plus-suksilla. Olisiko se haitannut jos muutaman kerran olisi hiihtänyt vähän kylmemmälläkin?

Toinen kirjan tekijöistä Jörgen Aukland voitti tänä vuonna Marcialongan:

Meillä rouva lähti reilun viikon tauon jälkeen eilen pertsoilla ladulle. Olin tässä välissä ekaa kertaa siklannut hänen suksensa. Tämän talven muutamat aieammat lenkit hän oli hiihtänyt viimevuotisilla fluorittomilla parafiineilla voideltuina. Tiesin, että keli oli hankala pidon osalta ja olisi pitänyt varmaan männätalven pitoteipitkin jäljelle mutta olin kunnostuksen yhteydessä poistanut ne ja laittanut kuumailmapuhaltimen avulla lämmittelemällä ensin pohjavoiteen, perään lämpimän yhden kerroksen ja kylmänä toisen kerroksen -2 -7 tervapitoa. Siihen sitten vielä juuri ennen lenkkiä 0- -2 tervaa tervaa korkilla tasoittaen. Päivällä oli ollut plussaa, illalla taisi olla -2. No pieleen oli mennyt kaikilta osin oli kommentit. Ensinnäkin sukset olivat kuulemma aivan liian hyvin luistavat ja hän ei ollut uskaltanut mennä kunnolla alamäkiä tuolla espoon keskuspuistossa... Yritin selittää ettei sukset voi koskaan olla liian hyvin luistavat mutta nyt kuulemma oli. Pitovoitelu taas oli mennyt vähän odottamallani tavalla pieleen eli pohjaan oli jäätynyt lunta ja loppulenkistä sillä seurauksella, että rouva oli kaatunut suksen napatessa kiinni. En ollut kuulemma kysynyt edes lupaa pitoteippien poistamiseen. No en ollut en.

Jep jep. Taidan käydä hiihtämässä hiekoitetuilla kelveillä rouvan suksilla lähikauppaan ja takaisin ostamaan itselleni olutta, jotta luisto saadaan palautettua normaaliksi ja laitan teipitkin takaisin.

Aucklandin veljeksetkin näyttävät itse olevan laiskoja voitelijoita, koska suosivat lenkillä voitelemattomia:

http://www.youtube.com/watch?v=IEUoTv8YzYY

Näinhän se on aina mennyt. Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä opetan

Minäkään en meinaa saada rouvan suksiin millään riittävästi pitoa. Olen tullut siihen tulokseen, että hänellä pitää suksien olla todella löysät ja voidepesän matalan. Vaikka tyyli näyttää hyvältä niin voimaa potkuun ei tule lainkaan. Pitänee hankkia optigripit. Yksi mahdollisuus on voidella luistoalueetkin purkilla.
    Jos et aja et voi ottaa!

Hiihto voi näyttää hyvältä , mutta jos potku lähteepainon siirron kanssa yhtä aikaa niin taatusti ei suksi pidä. olen itse seurannut niin yli70% hiihtäjistäpotkaise liian myöhään jolloin suksi eipidä. Siihen ei oikein löysäsuksikaan oikein auta, niinkuin yksi kaveri opettaessaan perinteistä asian ilmaisi ,pistetään persepyörimään.

Jep. Vmo ei siirrä painoa riittävästi liukusukselle ja potku suuntautuu silloin väärin siis melkein liian aikaisin. Ylämäissä taas ei tule riittävää hyppäystä sukselle ja pito loppuu. Ajoituvirheitä ja kunnonkin puuttumista. Lisäksi hartioissa ei ole pitoa. Kyllä hissuksiin hiihtäjille on pitopohjasuksi paras kunhan luiston saa riittäväksi. Ehkä nämä nanogripit ovat hyvät kun pitoalueet ovat zeroja pidemmät.
    Jos et aja et voi ottaa!

Heh, asiakashan on aina oikeassa. Miehet eivät vain osaa voidella

Osta Hannu vaimollesi Atomicin Skintek sukset niin on ilo hiihdellä oli sohjo leli tai pakkanen niin toimii aina hyvin ,jos koitat sellaista unohdat siinäpaikassa nanosukset.

Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Aucklandin veljeksetkin näyttävät itse olevan laiskoja voitelijoita, koska suosivat lenkillä voitelemattomia:

http://www.youtube.com/watch?v=IEUoTv8YzYY

Näinhän se on aina mennyt. Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä opetan
    Oikeampi ilmaus olisi: "Sen laulu kenen leipä". Varsinkin "palkkasotureilla" tämä pitää paikkansa.
    Team Xtra Personelin suksisponsari on juuri Atomic, jonka puolesta videon käsikirjoitus on.
    Varmasti Skintecit ovat hyvät sukset, mutta niin ovat monet muutkin.

Kirjassa ei kuitenkaan ole kertaakan mainittu yhtäkään suksimerkkiä nimeltä (muistaakseni). Kuvissa on muitakin merkkejä.
    Rubbeski-suksista on paljon juttua. Skintec:stä ole ensimmäistäkään mainintaa. Sillä varauksella että pitää lukea vielä tarkempaa.

Suuressa osassa kilpailuja on mukana voitelumestari ja ennen kilpailua on voideltuna useampi eri pari, joista sitten valitaan niihin olosuhteisiin mahdollisesti paras. Kerrotaan myös että joihinkin kilpailuhin (La Sgambeda 2008) voitelu on niin yksinkertaistasta (kylmää ja kuivaa) että voitelu on suoritettu jo kotona Norjassa. Silloin teamin Jerry Ahrlin oli ykkönen, Anders Aukland kakkonen.
    Jörgen voitti myös Vaasahiihdon 2008 Zero-suksilla (rubbski) ja Otepään sprintissä 2009 kärjessä oli viisi norjalaista ko. suksilla.

Voitelukirjan kirjoittaminen voitelemattomille suksille olisi luonnolisestikin turhaa, eikö vain?

Tuo kirjanen on varmasti hyvä, mutta se ei kerro mitä voidetta käytät täällä ja nyt ,antaa vain suuntaa antavia vinkkejä. Voitelemaan oppii vain tekemällä voiteluja, opettelee yhden voidemerkin ja kun sen osaa voi opetella toista merkkiä ja kokeilla mitenkä voiteet soveltuvat toisiinsa ja millä tavalla saa liukkaan suksen, sama koskee pitoja. Jos menet katsomaan kilpailuja parituntia ennen lähtöä ,näet kuinka kokeneet voitelijat käyvät koittamassa sormella latua, se kertoo minkälaista voidetta laitetaan pidoksi, luistossa enemmän kinnostaa suhteelinen kosteus kuin lämpötila. Siinä muutava ajattelun kohde.

Pyöräpummi Guest
    Se varmaankin juurin noin kun PMT kertoo.
    Täällä Stadissa ollaan meren läheisyydessä ja tuulet ovat vahvasti sieltä. Voi sano että ilma on jatkuvasti hyvin kosteaa.
    Smørebokassa kerrotaan kuinka voidevalmistajan sijainti vaikuttaa voiteiden toimivuuteen. Swix joka sijaitsee sisämaassa (Lillehammar) on parempi hieman kuivemmille säille kun taas Italialainen Rode on parempi kosteilla keleillä. Suomalaisten voidevalmistajien taas kerrotaan olevan hyviä kylmien kelien voiteissa. Tämä on siitä syystä että he testaavat tuotteitaan eniten juuri lähiympäristössään.
    Kirjassa on sivu otsikolla "Luftfuktighet", josta nuo tiedot käyvät ilmi.

Monet kirjan voiteluneuvot ovat niin työläitä etten koskaan tule niitä tekemään siinä laajuudessa, mutta hyviä vinkkejä ja teoriaa sieltä löytyy.

Pohjaliisterin laitto tuli opeteltua. Sitä levitetään hyvin ohut kerros. Mieluummin liian vähän kuin liian paljon. Ei ole väliä vaikka joku laikku jää. Sitä voi raudalla tehdä "hierovia liikkeitä" levittääkseen voidetta. Kuitenkin seuraavalla kerralla käytän tuubin sijasta KB-20 Spraytä sen helppouden ansiosta.

Tuossa toinen tapa levittää pohjaliisteri, eli: kuumailmapuhaltimella lämpöä ja sitten korkilla hierotaan liisteri joka paikkaan. http://www.youtube.com/watch?v=xEpSP...22cPw&index=18
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Ikinä ei voitelu ole ollut näin helppoa!

Hiihtelen yksikseni etupäässä pertsaa ilman suorituspaineita. Tämän talven hiihdot, tähän mennessä n. 500km, ovat sujuneet ennätyshelposti seuraavalla reseptillä. Selvät pakkaskelit eli noin kolmannes on tullut hiihdettyä Peltosen Infroilla, joissa käytän ainoastaan fluorittomia purkkivoiteita ja Rexin sinistä parafiinia. Toinen kolmannes eli nolla- ja pluskelit on hiihdetty Karhun Spectra Optrigrip pitopohjilla ja viimeinen kolmannes jakaantuu vapaan tyylin sekä ikivanhojen Startin pitoteipillä varustettujen Karhu Matrixien kesken. Voitelun tarve on todella minimaalinen, normaalisti riittää, että valitsee autotallista oikean parin suksia ja lähtee ladulle. Epäonnistumisen riski on minimaalinen ja suksi toimii aina vähintäänkin luotettavasti, useimmiten kiitettävästi.

Steffan Löfning hiihto takana. Kyseessä on pienimuotoinen (oma arvio osallistujista tänä vuonna: 100) retkihiihtotapahtuma Porvoosta Virvikiin, matkaksi otin 40 km. Lämpötila oli +1/2 astetta, latu-ura oli pehmeä ja vain aukeilla vähän jäätynyt. Pitona pohjassa sama liisteri-kombi jonka pinnoitin Swixin +2/-1 purkilla. Pito oli erinomainen. Luistoon en koskenut. En hirveästi valehtele jos sanon että suksi oli vähintään yhtä luistava kuin kanssahiihtäjillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Aucklandin veljeksetkin näyttävät itse olevan laiskoja voitelijoita, koska suosivat lenkillä voitelemattomia...
    Lenkeillä ei olekaan treenimielessä mitään väliä nopeudella, joten ymmärrän hyvin pitopohjasuksien käytön. Sellaiset tuli hankittua itselle myös pertsasuksiksi vuodenvaihteessa (Karhu Spectra Optigrip) ja mielessä on siintänyt ajatus hankkia kyseiset Atomicit kylmemmille keleille. Ei tarttee ennen jokaista lenkillä miettiä oikeaa pitoa ja parhaimmillaan saa todella hyvän treenin kun löytyy seinäpito.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeesu Katso viesti
    Tuossa toinen tapa levittää pohjaliisteri, eli: kuumailmapuhaltimella lämpöä ja sitten korkilla hierotaan liisteri joka paikkaan. http://www.youtube.com/watch?v=xEpSP...22cPw&index=18
    Monet muut ohjeet neuvovat karhentamaan pituussuunnassa. Smørebokassa kerrotaan että poikittainen karhentaminen ajanmyötä teke suksen profiilista kuperan.

Stadissa tihkuttaa vettä! Saattaa muuttua yöllä rännäksi/lumeksi?
    Kuinkahan nopeasti sade "vanhentaa" lumen?

Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Lenkeillä ei olekaan treenimielessä mitään väliä nopeudella, joten ymmärrän hyvin pitopohjasuksien käytön. Sellaiset tuli hankittua itselle myös pertsasuksiksi vuodenvaihteessa (Karhu Spectra Optigrip) ja mielessä on siintänyt ajatus hankkia kyseiset Atomicit kylmemmille keleille. Ei tarttee ennen jokaista lenkillä miettiä oikeaa pitoa ja parhaimmillaan saa todella hyvän treenin kun löytyy seinäpito.
    Olen aivan samaa mieltä että noista liistereistä pitää päästä eroon aina kun mahdollista ja että pitopohjasukset ovat hyvä valinta.
    Kuitenkin suhtaudun epäilyksellä Atomicin mainosvideossa sponsarihiihtäjän kertomukseen että he käyttävät harjoittelussa enimmäkseen skintec-suksia.
    Luulenpa vaan että huippuhiihtäjän pitää jatkuvasti testata uusia mahdollisesti parempia voiteluvaihtoehtoja paitsi ehkä jonkun Petter Northugin.

Kyllä nuo Atomicin Skintec on todella toimiva suksi, itse pääsin viimetalvena niitä kokeilemaan räntäsateesta -20 ja aina huoleton pito ei niille pärjää nano sukset edes sillä märällä kelillä ja on muuten kuin hiihtäisi hyvällä suksella.Harvemmin nuo sponssi hiihtäjät itse suksiaan voitelevat , kyllä nuo voidekokeet yleensä voitelijat tekee. Siihen aikaan kun kuljin kisoisa voitelemassa niin yleensä huonommat hiihtäjä toi sukse tai kaks ,sitten huiput kuten Hartosen Jukka heitti suksipussin ja sanoi että katsokaa sieltä millä hiihdän Jukalle teimme 2-3 paria suksia joista yksillä hiihdettiin.

Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMT Katso viesti
    Kyllä nuo Atomicin Skintec on todella toimiva suksi, itse pääsin viimetalvena niitä kokeilemaan räntäsateesta -20 ja aina huoleton pito ei niille pärjää nano sukset edes sillä märällä kelillä ja on muuten kuin hiihtäisi hyvällä suksella.Harvemmin nuo sponssi hiihtäjät itse suksiaan voitelevat , kyllä nuo voidekokeet yleensä voitelijat tekee. Siihen aikaan kun kuljin kisoisa voitelemassa niin yleensä huonommat hiihtäjä toi sukse tai kaks ,sitten huiput kuten Hartosen Jukka heitti suksipussin ja sanoi että katsokaa sieltä millä hiihdän Jukalle teimme 2-3 paria suksia joista yksillä hiihdettiin.
    Hyvä että korjaatte, koska tietämykseni perustuu yksipuolisesti Smørebokaan joka on "pommitettu" kuvilla Jørgenista ja Andersista voitelemassa suksia "smørebuassa".
    On tässäkin kirjassa sanottu että smøresjef on mukana melkein kaikissa kilpailuissa, paitsi niissä joissa voitelu on niin yksinkertaista että se voidaan tehdä jo kotona Norjassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Monet muut ohjeet neuvovat karhentamaan pituussuunnassa. Smørebokassa kerrotaan että poikittainen karhentaminen ajanmyötä teke suksen profiilista kuperan.
    Karhentaessa pitoaluetta pitää käyttää jotain palikkaa/korkkia santiksen kanssa, silloin sitä pohjaa ei kyllä kovin helposti saa pyöristettyä. Edelläolevassa videossa karhennetaan molemmin päin. Ensin sivuttain ja sitten lopuksi vielä pituussuunnassa. Itse olen sitä mieltä, että sen karhennuksen täytyy olla todellakin hyvä, eikä mietitä mitä sille sukselle tapahtuu viiden vuoden kuluessa.

Huippujen voitelusta:

Rexin kisahuollossa homma toimii näin
    -urheilijoilla on kalustossaan samat voiteet kisapaikalle tultaessa, LF sininen (pidot tietty laitetaan paikalla jos perinteisen kisa)
    -ennen kisaa urheilija käy testaamassa 2-4 paria, joista hän itse valitsee parin jolla hiihtää
    -urheilija kiikuttaa parin huoltokopille, jossa se laitetaan kisakuntoon
    -n. 30min-1min ennen lähtöä hän saa käsiinsä valmiin parin. Perinteisen kisaassa vähän aikaisemmin, jotta urheilija kerkeää testaamaan pitoa ja tehdään mahdolliset korjaukset.
    -kisa
    -suksi takaisin kopille, jossa se putsataan ja laitetaan takaisin testauskuntoon eli se LF sininen

www.rex.fi/bike

Huoltomiehen päivä onkin sitten hieman erinäköinen:

edellisenä päivänä:
    -säätiedotuksen kyttäys ja jos ennuste on selkeä seuraavalle päivälle niin luistot tehdään valmiiksi testipakkaan. Vähän kisan panoksesta riippuen 3-6 erilaista luistovoitelua
    -urheilijan testattavien parien aukaisu huoltovahasta

kisa-aamu:
    -kelin/testivoiteluiden tarkistus. Onko edellisenä iltana valmiiksi voidellut paperilla järkeviä vai laitetaanko joitain voiteluta heti mukaan lisää?
    -Pitotestit voidellaan aamulla.
    -testihiihtäjät lähtevät ladulle
    -testihiihtäjien raportoinnin jälkeen tehdään päätös yritetäänkö voiteluista tehdä vielä parempia vai tyydytäänkö nyt parhaaseen voiteluun. Testaamista jatketaan vielä lähempänä kisaa etenkin jos olosuhteet muuttuvat.
    -odotellaan hiihtäjiltä kisasuksea...
    -kisavoitelu
    -kisasuksien puhdistus ja takaisin(myös ne testissä olleet sukset takaisin vahaan) testauskuntoon laitto
    -testisuksien puhdistus ja seuraavan päivän testien voitelu
    -urheilijan seuraavan päivän kisan testiin tulevien suksien aukaisu huoltovahoista

www.rex.fi/bike

Eilen kokeilin ekaa kertaa terässiklatun suksen kuvioimista. Laitoin millin uran vain suksen kantaosaan siteen lopusta alkaen. Tuntui, että luisti älyttömän hyvin.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 18.02.2013 at 16.39 Syy: typo
    Jos et aja et voi ottaa!

Suhteellisia on nämä liukkaan suksen käsitteet (hannupulkkinen ao. jutulla en epäile suksiesi luistoa, mutta eilen vaan kävi seuraavasti).

Eilisellä lenkillä tuli tuttu kaveri vastaan (olin kaverini kanssa juomatauolla). Hän kehui suksiensa erinomaista luistoa ja sanoi, ettei ole ladulla parempaa luistoa kun hänen suksissaan on ko. päivänä hiihtäessään nähnyt. Lähdettiin siitä sitten hiihtämään ja kilometrin hiihdon jälkeen tuli aika pitkä lasku. Mäen alla minä ja kaverini olimme melkein peräkkäin ja "tämä tuntui että luistaa hyvin" -kaveri ole monta kymmentä metriä meidän perässä. Hän ei ollut pysynyt vauhdissa, vaikka hän laski letkassa viimeisenä ja painaa minua n.15 kg enemmän. Hänestä tuntui, että hänellä luisti älyttömän hyvin ja omasta mielestäni minun suksi ei ollut eilen älyttömän liukas, vaikka luistikin kohtuullisesti.
    JOULU

Suhteellinenhan se on tämä älyttömän hyvin. Toisaalta kun hiihdän samaa lenkkiä niin luiston näkee kyllä siitä mikä on aika samalla keskipulssilla ja kai se 40-vuoden hiihtokokemus myös antaa ns. perstuntumaa.
    Jos et aja et voi ottaa!

^Kuten kirjoitin en epäile laisinkaan suksiesi luistoa, tuli vaan tuo eilinen tapaus niin elävästi mieleen.
    JOULU

Tuosta suksen luistosta mulla on liukas suksi on tuttu väittämä, kellotellut eräänkin määrän suksia. nopea suksi kiihtyy vasta hiihtovauhtiin päästyä samoin mäessä saavuttaa kovan nopeuden mutta luisto loppuu myös nopeasti kun vauhti menee alle hiihtonopeuden, yleensä kun katsoo kuinka ihmiset testaa suksea niin katsotaan kuinka pitkälle suksi luistaa, yleensä se suksi joka luistaa pitkälle ei saavuta koskaan kovaa nopeutta vaan tulee siinä hitaassa nopeudessa herkästi ja pitkään ,muttei kello tykkää suksesta.Tosin se suksi joka saavuttaa nopeasti kovan nopeuden menee myös pitkälle koska pystyy pitämään nopeuden suurena.Itse en ole tänä talvena pustynyt lähtemään kenenkään perässä alamäkeen koska joudun suuressa nopeudessa vaihtamaan latua joka ei ole mukavatehdä Paluheinän kisa radan viimeisessä laskussa olen jättänyt 30-40m rakoa ja kiinni olen ottanut ennen kuin ollaan tasaisella osuudella.

Eilen tosiaan oli sellainen keli, että luisti hyvin lähes mikä vaan. Tänään ei luistanut, kun oli kosteaa uutta lunta. Tein urat koko suksen mitalle, mutta ei mitään apua. Kertokaapa joku, millä eväillä tänään olisi saanut suksen luistamaan. Perinteisen liipalla olleessa latu-urassa suksi kyllä luisti, mutta ei luistelu-uralla.
    Tauno muokkasi tätä : 18.02.2013 at 17.08 Syy: Huono muisti

Varmasti suurin luistoon vaikuttava tekijä on suksen profiililla , millainen kuvio on pohjassa ja mitä voidetta myös on suksen pohjassa, tuossa ne taitaa suurimmat vaikuttajat hyvälle luitolle olla. Nyt on varmaankin niinettä meillä ei kilpaa hiihtävillä ei vaan suksen profiili kestä tuota märkää lunta koska yleensä hiihdämme mielummin pakkasen puolella jollaon suksi luistaa ja on sille aluelle valittu.

Pyöräpummi Guest
    Nyt sitä saa iTunesista (Suomessakin) ladattua! Hinta oli alle 8 euro. Siis yhden voidepurkin hinnalla!!!!!!!!!!!!!
    Latasin sen iPadille, mutta eikös sen saa myös PC:llekin iTunesista?
    Kirjaa ei ole muuten saatavilla kuin sähköisesti.
    Se on ollut Norjassa kaikkien myydyin kirja iTunesissa ja on Ruotsissakin ollut kärkipäässä.

GOD GLI, Hans Olav Hamran

Siellä on noin 10 sivua Kuzminista. Kyllä Hamran on tehnyt omia testejään. En ole vielä ehtinyt lukea sitä, mutta hän sanoo että Kuzmin on periaatteessa vain yksi variaatio kivihionnasta.

Muutamia yksittäisiä poimintoja:
    Voidesalkku on pienempi kuin Auklandin veljeksillä. Salkun voiteet esitellään erikseen.
    Kuvastakin näette Toko Base ja Skigo HF punaisen, jotka ovat myös Smörebokan valikoimassa.
    Rex Hydrexiä voi laittaa märkäänkin pintaan kuhan vain jää on pois. Kenttäolosuhteissa jää voidaan poistaa lämmittämällä pintaa kädellä.

Jonkun näköinen esimerkki kirjasta!

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •