ElectrobikeGarminMPMessutGiant
Sivu 20 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 18 19 20 21 22 30 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 571 - 600 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #571
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    Mitäs kun roihahti halu tehä kiekot maantielle noihin planet-x:n 50millisiin kuitu kehiin, niin mahtaakohan tuo 16 reikäinen olla kuitenkin liian vähän 90kiloselle kuskille eteen radiaalina?
    http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/...0mm_carbon_rim
    että olisiko viksumpaa tehdä 24/24? vai olisiko jollain heittää vielä fiksumpaa diiliä samantyylisistä kehistä? esmes 20 reikäsenä jossain, tai jotain??
    Onko jollain tuon ko. kehän ERDiä heittää faktaks? Kun tuo planet-äksän sivut sanoo vaan että ERD en ole itse aikaisemmin tuota erdiä mitannut...
    Onko Mackin road navoista kokemuksia jollain? jossain kohtaa nettiä sanottiin et 4kk kestää kun tilaa? Onko se takanapa sen superlight osastolla käypää kamaa?
    tunen mag170 napaa ei ainakaan suoranaisesti kehuttu jossain kohtaa thrediä... tahtois vaan "ihanan kevyttä" !!!
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  2. #572
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    800
    ^Voin kertoa erd:n faktaksi kun saan pinnat perille asti ja varmistettua itsekin että laskin erd:n oikein. Sen verran voin sanoa että nuo vaativat sisäiset nippelit ja sen takia varmaankin planet-x ei ilmoita kehien erd:tä. Se kun on vähän mutkikkaampaa laskea kun käytössä on nuo sisäiset nippelit. Reilun viikon sisään pitäisi tietää menikö omat laskelmat oikein.
    Respect is not given, it is taken.

  3. #573
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    siitäkin piti tosiaan kysyä, siis noista sisäisistä nipoista - että mites se niiden kiristely? ei uppoo perinteinen pinna-avain! mikäs työkalu siihen hommaan nyt sitten olisi se optimi? ja tässä tapauksessa varmaan kannattaa se sapimin työkalu noille cx-ray pinnoille hommaa?
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  4. #574
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    800
    Sisäiset nipat on yleensä jonkinlaisella kuusikulmaisella päällä. Kokoja on muutamia erilaisia joten oikean kokoinen työkalu oikean kokoiselle nippelille. Kenties tuo 4,7mm eli 3/16" se yleisin mutta en mene vannomaan. Kristely esimerkiksi tällaisella työkalulla.
    Respect is not given, it is taken.

  5. #575
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Toimisivatkohan 14 mm tai 16 mm nippelit?
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  6. #576
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    "tilaa" nappi kutisee koko ajan sormen alla - onko 16 radiaali edessä tarpeeksi 90 kiloselle kuskille?
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  7. #577
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Kysymykseen osaa vastata varmasti vain vanteen valmistaja tai joku muu, joka on kyseisesti vanteesta paljon kiekkoja rakentanut. Kaupasta saa paljon valmiskiekkoja, joissa on vain 16 pinnaa edessä ja kiekon jäykkyys on silti riittävä 90-kiloiselle. Se on kiinni erityisesti kehän jäykkyydestä ja pinnojen paksuudesta.

    Samalla kehällä etukiekkossa riittää aina pienempi määrä pinnoja kuin takakiekossa. Jos takana 24 piisaa hyvin, riittää samalla kehällä edessä varmasti 20, ehkä jopa 16.

  8. #578
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    110
    joo, aina ei piisaa edes 32,) omien tässäkin ketjussa keskusteltujen kokemusten valossa arvuuttaisin että jos ei kehälle luvata rontisti sataa kiloa pinnan vedoksi niin ei välttämättä kestä suorassa isolla kuskilla kun veto ei riitä lukitsemaan nippeleitä.

    Toinen sitten on että jos aeropinnoilla (esim cx rayllä) kokoaa niin en nyt muista ihan ulkoa zippin vzlkoisen paperin tuloksia, mutta ei siinä kovin montaa wattia häviä kahdeksan ylimääräisen pinnan kanssa tavanomaisilla lenkkivauhdeilla. Eli ihan sama ottaa enemmän pinnoja niin ei tarvi niin pelätä

  9. #579
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    2 millin pyöreillä pinnoilla 16 varmasti riittää, jos 16 reikäiset on tarjouksessa tjsp

  10. #580
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Ahvenanmaa
    Viestit
    1.751
    Shimanon 16 pinnaiset etukiekot kestivät noin 100 kiloista polkijaa mutta pinnat näyttivät hiukan järeämmiltä kuin normi 2 mm pinnat.
    Takakiekossa taas vetopuolella paukkui pinnoja usein 16 pinnaisissa kiekoissa, ja nimenomaan nippelin kierteen kohdalta.

  11. #581
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    Ei riittänyt kantti kokeilla noita 16 reikäisiä.. Tilasin ebaystä 20/24 reikäset kuitukehät, 38 ja 50mm syvät. Jos navoissa tarvitsee radiaalia varten valmistajan hyväksynnän, niin voiko "ei radiaali" napoihin tehdä sitten muut pinnaukset? Tällä hetkellä mielessä pyörii 2ristiin ja crows foot kuviot...
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  12. #582
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Voi tehdä ristiinpinnauksen.

    Crows foot on huikean kätevä, mulla on noissa 30mm avoaluissa takana pakan puolella crows foot 2mm pinnoilla ja toisella puolen 2x 1,8 millisillä. 24 reikäinen kuitukehä varmaan riittäisi, toi 32h takakiekko tuli tehtyä kun sai navan joskus lähes ilmaiseksi.

  13. #583
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Voi tehdä ristiinpinnauksen.

    Crows foot on huikean kätevä, mulla on noissa 30mm avoaluissa takana pakan puolella crows foot 2mm pinnoilla ja toisella puolen 2x 1,8 millisillä. 24 reikäinen kuitukehä varmaan riittäisi, toi 32h takakiekko tuli tehtyä kun sai navan joskus lähes ilmaiseksi.
    Mites laskette pinnojen pituudet crows foot -puolaukseen ? Tuossa sun kiekossahan pitää olla kolmea pinnan pituutta...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  14. #584
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Joka toinenhan on helppo kun tulee radiaalina (ulkokehältä mieluummin, saa senkin jäykkyyden talteen jos vaan kasetin puolesta mahtuu olemaan. Millin tai jotain voi laskea ulkokehä/sisäkehä eroa, ts pyöristys eri suuntaan)
    Sitten meniköhän ne ristiinpinnatut crows footissa ihan 2x kaavalla, vai pitikö mulkata hiukan? Ei muista. Google varmaan kertoo.

  15. #585
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    kehät tuli, napoja joutuu vielä odottelemaan kun aloin valmistajien mitoilla laskemaan pinnan pituuksia, niin sheldonin sivuilta ladattava damon rinardin spokecalc antoi omituisia lukemia pinnojen pituuksista takakiekkoon, verrattuna noihin kahteen muuhun laskuriin.. ubin spokecalc ja lenni.info/edd antoi taakse 260,9/256,9 pituudet rinardin spokecalc antoi 244,1/235,7!! mielestäni täytin kaikki kohdat niinkuin pitää ja tarkistinkin vielä useampaan kertaan mutta en löytänyt vastausta. taidan luottaa kuitenkin 260 ja 256 mittoihin...
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  16. #586
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.153
    Tulihan uudet kiekot kasattua. Bikehubstoren osista, eli BHS C472w vanteet, saman puljun navat ja pinnoiksi 28/24 sapim racea. Etukiekko suoralla puolauksella ja takakiekon vetopuoli 2x ja vasen puoli 1x. Nippeliprikat myös käytössä, vaikka hyöty voi olla vähän kyseenalainen. Olivat helpot rakentaa ja pitäisi olla melko vahvat ja jäykät kiekot. Painoa on mitä on, kai jotain 1500 g.

    Voin suositella tähänastisen perusteella.
    6.7 WTF/kg


  17. #587
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.318
    Mitenhän mahtaisi sopia yhteen DT Swissin RR440 Asymmetric vanne Powertapin SL+ takanavan kanssa 28 reikäisenä versiona? Kokemuksia asyista ylipäänsä? Tehdäänkö tuolla kehällä siis molemmat puolet samaan kireyteen? Jos näin, niin ei kai se ainakaan pilaisi PT:n mittatarkkuutta? Olisiko 2 ristiin jollain cx-ray/aerolite/aerocomp/revo kestävä 76 kiloiselle papalle?

  18. #588
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Asy-vanteen käyttö vähentää tai poistaa eri puolen pinnojen epäsymmetrisyyttä. Itelläni on läskipyörän takavanteessa pinnat 20 milliä keskilinjalta sivussa ja napa on 28 mm sivussa, mutta pinnat muodostavat lähes täydellisen tasakylkisen kolmion.

    Lähtökohtaisesti vanne pitää tietysti saada keskelle ja jos toisesta puolesta tulee vähän kireämpi kuin toisesta, sittenpä tulee.

  19. #589
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Ja on navallakin vaikutusta kiekon rakentamisen työmäärään. Läjäsin tuossa eilen WTB LaserDisc Lite -navoille DT-Swiss:n kehät saman valmistajan 2.0/1.8 Competition pinnoilla. Takana on offsettia navassa niin vähän että pinnat on saman mittaiset molemmilla puolilla (millin tarkkuudella laskurin mukaan) ja ne todellakin sai yhtä kireelle.

    Ihan samaa ei voi sanoa etunavasta jossa offsettia on enemmän, onneksi 26" vanne oli helppo saada navan keskelle ja suoraan.

    Rakensin MDF-levystä rihtauskirjan mukaisen telineen ja siitä tuli niin siisti että raijasin sen keittiön tammipöydälle, olihan helppo ja mukava nakki rihdata kiekot ! Pitää vielä tehdä se pinnojen esikiristys vatkuli ja dish-mittauksen apuväline niin johan käyttää kiekkojen kasaus jatkossa.

    Nämä kiekot tuli valmiiksi ennätysajassa...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  20. #590
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Suositelkaas avokehiä cyclocross käyttöön. Aiemmin tein kiekkosetin katu käyttöön kinlin/novatec/sapim cx-ray kamoista ja ihan tyytyväinen olen noihin, mutta mitään bunnyhoppeja ei uskalla noilla tehdä. Novatecin napojen ympärille tekis mieli kasata noin 1500g painavat avokiekot joka olis vähän vahvemmat kuin tuo kinlin setti,ei vaan keksi osia tai ainakaan helposti saatavilla olevia osia. Parasta jos osat löytyis vaikka cnc-biken kaupan valikoimista..Noin 35mm renkaat pitäisi käydä kehille,tuskin leveämpiä tulee tarvitsemaan.

  21. #591
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Kuis paljon noista pinnojen laskennallisista pituuksista voi poiketa. Laskuri näytti etukiekolle 289mm ja takana toisellepuolelle 288,4mm, ajattelin että 288mm pituus kävisi molemmille...Mutta toi 0,4mm ylimitta jäi mietityttämään,onko noissa pohjaaminen kuinka lähellä. Paketiksi ajattelin dtswiss 415 kehät,novatecin navat ja DT revolution pinnat.

  22. #592
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    luokkaa milli tulee jo siitä että laitatko ulko vai sisäkehälle pinnat. Varmaan on aerodynaamisempi päät ulospäin mutta teoriassa jäykemmän etukiekon saa kun pistää sisäänpäin. ja siinähän se milli jo tulikin eli antaa mennä vaan samoilla.
    eikä se edes todennäköisesti pohjaa, mutta onpahan back-up jos niin käy.

    (edit_ revot on sitten ikäviä kun lähtevät ohuutensa takia kiertymään. itsellä menee aina hermot niiden kanssa,eli pyrin välttämään...)

  23. #593
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    revot on sitten ikäviä kun lähtevät ohuutensa takia kiertymään
    Höpsis. Vapaan käden sormi aistimaan kiertymisen astetta, kiristys n. vartin yli ja palautus. Kooooovin helppoa ja meditatiivista.
    --

  24. #594
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    No joo, ja klemmari, teipinpala, tussi tms toimii myös indikaattorina.

    Mutta 1,8 millisen poikkileikkaus on niin paljon isompi että ainakin mun hermoja säästää

  25. #595
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Rakensin MDF-levystä rihtauskirjan mukaisen telineen ja siitä tuli niin siisti että raijasin sen keittiön tammipöydälle, olihan helppo ja mukava nakki rihdata kiekot !
    Tämmönen:

    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  26. #596
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Voi olla että dt revot vaihtuu vielä super comppeihin,revot vaan sais tarjouksessa huokeemmalla ja onhan ne kevyemmät.

  27. #597
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viesti
    Höpsis. Vapaan käden sormi aistimaan kiertymisen astetta, kiristys n. vartin yli ja palautus. Kooooovin helppoa ja meditatiivista.
    Komppaan. Ja kasasin sentään kahdet Arc en Ciel -vanteet noilla Hope Pro III (taka) ja Campy Nuovo Record -8x (etu) navoille 36 pinnalla... ei yhtään pahempi homma pinnojen puolesta, saatto olla jopa helpompi.

    Pistä sitä mineraaliöljyä tippa vanteen jengaan ja vanteen nippaholkkiin ennen nippoja niin eipä pahemmin kierrä. Ja tuo kiristysohje toimii hyvin.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  28. #598
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Itellä kans kierteen sekä nippelin olakkeen voitelu sekä noin varttikierroksen palautus säädön jälkeen (vähän tuntuman perusteella varioiden) on tuottanut kolme kiekkoa Revolutioneilla ilman hankaluuksia.

  29. #599
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    783
    Nyt olis etukiekon kalikat kasassa odottamassa (DT Swiss 240 disc, DT Aerolitet ja DT RR465) kasausta ensikesän työmatkaajoon. Taidan vielä kuitenkin vain kasta itse ja sitten rihtauttaa jossain asiantuntevassa paikassa, kun ei ole tuota penkkiäkään... Saas nähä millainen kalu tuosta tulee.
    Aikoinaan ihmiset olivat läheisempiä - aseet eivät kantaneet niin kauas...

  30. #600
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tirsintarsi Katso viesti
    Nyt olis etukiekon kalikat kasassa odottamassa (DT Swiss 240 disc, DT Aerolitet ja DT RR465) kasausta ensikesän työmatkaajoon. Taidan vielä kuitenkin vain kasta itse ja sitten rihtauttaa jossain asiantuntevassa paikassa, kun ei ole tuota penkkiäkään... Saas nähä millainen kalu tuosta tulee.
    Muista öljytä jengat ja olakkeet kasatessa.

    Ei välttämättä mene hukkaan jos kokeilet rihtausta heittämällä pyörän ylösalasin ja uus kiekko etuhaarukkaan. Tarvit vain soppelin pinna-avaimen tai sen puuttuessa kunnollisen pikku jakarin (mun työkalu melkein näihin päiviin asti). Heitot voit kattoa haarukan välissä soppelilla muovin palalla, ei siihen telineitä tarvita.

    Kiristelet kaikki nipat ensin yhtä syvään (vaikka katsoen jengoista) ja sitten alat asteittain puoli kierrosta kerrallaan kiristämään kunnes verrokki etukiekon mukaan saat ne samalle kireydelle.

    Jos sait kiristettyä kaikki samalle kireydelle (tai ainakin yhtä syvälle) ei tässä vaiheessa pitäisi olla pystyheittoa. Jos näin niin sitten rihtaamaan suurimmat heitot pois, kannattaa muistaa perussääntö "kiristän tätä, löysään vastakkaista" eli pareittain aina nämä kiristykset niin vältetään pystyheittojen syntyminen.

    Ja kun heitot on jotain millin luokkaa tai alle, sitten tarkistamaan että vanne on keskellä. Senkin voi tuon muovin palan avulla kattella etuhaarukassa. Jos ei ole keskellä niin sitten vaikkapa neljännes löysätään sen puoleista pinnaa jonka puolella vanne on, ja saman verran kiristetään toisen puolen pinnaparia, koko kierros.

    Ja sitten toistetaan noita paria kappaletta.

    Ja varaa aikaa, kiireessä ei rihtaus onnistu. Ja jos sitä pystyheittoa tuli heti alussa niin löysää kaikki pinnat ja aloita uudestaan kiristämällä samalle pituudelle/kireydelle.

    Noilla pääsee alkuun... voi olla ettei asiantuntevia tarvikkaan vaivata...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •