Vähän harmittaa kun ei eilen ollut aikaa lähteä hakemaan rastia, ja taitaa tuo uusikin mennä ennen kun ehtii hypätä pyörän selkään. Mutta hyvä kun rasti liikkuu, hetken jo näytti vähän huonolta![]()
Vähän harmittaa kun ei eilen ollut aikaa lähteä hakemaan rastia, ja taitaa tuo uusikin mennä ennen kun ehtii hypätä pyörän selkään. Mutta hyvä kun rasti liikkuu, hetken jo näytti vähän huonolta![]()
Vihje: kyseinen rakennus ei ole ollut kovin pitkään keskus
"The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"
Vihje: kaikkein lähin rasti tälle on kirkko
"The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"
Vanha rasti Myllypuron vanhustenkeskus
Uusi
![]()
Siitä ali missä aita on matalin.
Olisko vihjeen paikka?
Taustalla näkyy melko vanhoja tönöjä.
![]()
Ehdin jo ennen vinkkiä etsiä noita vanhoja rakennuksia, ei vaan haut osunu. Näkyi kuitenkin edellisestäkin kuvasta. Eipä ole tostakaan tullut koskaan ajeltua, vaikka ei se kovin kaukana ole. Jos ei joku ehdi ensin, niin tänään illemmalla vois yrittää hakea.
On muuten mahtavassa kunnossa nuo Oulunkylä-Pikkukoski välin polut. Niinkun varmaan kaikki muutkin täällä tällä hetkellä.
Edit: Tai siis oli viime yönä, nyt on varmaan taas täynnä lunta ton lumisateen jäljiltä![]()
Sundo muokkasi tätä : 05.02.2013 at 17.04
Onpahan pehmeetä täysjäykälläkin. Rastille kuitenkin pääsee esim. suoraan kehä I :ltä. Tönön tai tilan alkuperäisnimi on Erikas, 1700-luvulta.
Joku oli karttaan jonkun sata metriä sivuun laittanut paikkamerkinnän, ei kai kukaan ollut nyt samaan aikaan laittamassa rastia tänne?
Vanha rasti on täällä, otin kuvan vähän ylempää kun alhaalla oli lapsia leikkimässä.
Ja uudeksi rastiksi kaunis puisto:
Eihän tuota uutta rastia ole vielä ollut täällä? Vähän tuli semmonen olo nyt kun tuota kuvaa enemmän katselin, mutta kartasta ei ainakaan löydy.
Sundo muokkasi tätä : 06.02.2013 at 15.51
Vinkkiä? Ei taida muuten mennä kaupaksi.
Luulisin kelilläkin olevan osuutensa asiaan.
Kuvassa kuitenkin on kartalta tai ilmakuvista tunnistettavia kiintopisteitä vaikka muille jakaa, ja lisäksi kohta on parin metrin säteellä lähimmästä streetview-kuvasta.
On tietysti mukava haaste koittaa selvittää paikkoja netinkin avulla, mutta tätä en kyllä ole löytänyt. Eikä siellä nyt niin huono pyöräilykeli ole ollut, mitä nyt joskus lenkkeilijät vetää ohi.
Kuvaa ottaessa heti selän takana oli erään opinahjon toimipiste. Laitan illemmalla lisää vinkkiä jos ei tällä löydy![]()
Sundo muokkasi tätä : 12.02.2013 at 13.02
Pienenä pelailin fudista tuossa puistossa. Ei ollut maaleja silloin. Nyt ei tule haettua tuota kuitenkaan, Käpylään on sen verran hankala matka näillä keleillä.
Vanha: Kenttä Metropolian toimipisteen vieressä Käpylässä.
Uusi:
![]()
PyöräIle muokkasi tätä : 12.02.2013 at 22.59 Syy: Linkki
Vanha: Tunneli Messukeskuksesta Hartwall-areenalle.
Uusi:
![]()
PyöräIle muokkasi tätä : 13.02.2013 at 21.18 Syy: Linkki
Käpylän työväentalo
uusi:
![]()
stiplu muokkasi tätä : 15.02.2013 at 10.46
Edellinen oli Kaisaniemen puiston päästä Kansallisteatterin takaa (Streetview-linkki):
Uusi - saattaa olla vaikea, mutta annetaan tarvittaessa auliimpi rajaus/kuvakulma:
![]()
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Ei tuon tapaisia paikkoja Helsingissä kovin montaa ole, toisella yrittämällä taisi tärpätä karttaa kaivellessa. Yritän ehtiä hakemaan huomenna jos vaan veikkaus meni oikein.
Vanha kuva oli Lauttasaaresta Lemissaaren vierestä Hevossaarta ja Mustasaarta kohti. Antin kuvan kevyen lumisateen/sumun ansiosta vastarannan muoto oli aika helppo hahmottaa ja löytää kartalta.
Uudessa rastissa on vanhan talon kuva uusien talojen pihalla.
Kiinnostaisi muuten tietää, miten ihmiset noita kuvia hakee. Suht vastikään Helsinkiin muuttaneena mulla on melkeen aina käytössä kartta, googlen streetview ja kuvahaku. Voisi olla kiva jos rastin löytäjät kertoisivat parilla sanalla miten se rasti löytyi ja mikä siinä kuvassa oli tunnistettavaa.
Sundo muokkasi tätä : 19.02.2013 at 14.39
Itse ainakin kesällä kun noita haen(kalusto ei salli talviajoa) tiesin paikat entuudestaan koska tulee pyöräiltyä Helsingissä joku 3000-4000 km/vuosi joten monet paikat on kovin tuttuja jo. Käytin toki myös streetviewia apuna joskus varmistaakseni paikan.
Vaikka olen koko ikäni olen asunut Helsingissä, niin suurin osa löytämistäni rasteista on löytynyt googlailemalla lähtien nollapisteestä tai karttaa tutkimalla jonkin maamerkin pohjalta. Joskus on ollut joitain tuttuja kohteita, ja joskus aavistus että voisi olla jossain tai sitten rakennuskannan perusteella on pystynyt päättelemään mistä päin Helsinkiä kannattaa katsella katunäkymää tai ilmakuvaa. Eli ei ole helppoa ainakaan minulle
Pasi
Itte tunnistan monet paikat koska ajan inva-autoa ammatiksi Helsingissä. Jos paikka jää tunnistamatta niin google ja sen street view apuna yritän selvittää missä rasti voisi olla käyttäen mm. kuvassa näkyviä rakennuksia tai maastonmuotoja.
Kaivataanko tähän viimeisimpään vinkkejä? Sen voin jo nyt kertoa, että googlen streetviewllä ei löydy.
Itse olen näitä, jotka ovat napanneet pari rastia ihan vain siksi, että mesta on ollut tuttu ja tästä on saanut hyvän syyn tehdä kevyt fillarilenkki kuvan paikkaan. Nykyään kuvissa on usein niin paljon haastetta, että ne sopivat lähinnä "kuvarastiharrastajille" eli ne vaativat karttojen käyttöä, kuvahakuja tms.
10k-kerhon jäsen
Joskus kuvasta on helpohko arvata kyseessä olevan tietynikäisen tai -luonteisen kaupunginosan ja jos rastiksi on valittu jokin julkinen veistos tai muu taideteos, sellaisen voi tunnistaa tai sitä voi ruveta jäljittämään esim Helsingin taidemuseon sivuilta.
Nyt olisin suunnannut Aurinkolahteen ja siellä ensin Mustakivenpuistoon, ellen olisi ruvennut epäilemään graafiseen betoniin kuvattujen tehdasrakennusten olevan parempi vihje ja että oikea paikka olisikin kokonaan toiselta suunnalta löytyvä puisto tai yhteispiha.
No kuovipolku sen paikan jo äsken melkein sanoikin, mutta lisävinkkinä vielä Toini Muona ja taidepolku.
Mulla on sama linja kuin parilla aiemmalla, jos ei paikka ei ole tuttu, niin hakematta jää. Ainakin vahva aavistus pitää olla, ja sitten voi netistä alkaa hakemaan vahvistusta omalla aavistukselle. Minä pidän sellaisista rasteista, mitkä pistää polkemaan ennemmin kuin sellasista, mitkä vaativat intensiivistä surffailua netissä.
Kirjanmerkit