Onko kukaan kokeillu sähköhöylää...entä kulmahiomakonetta tai sirkkeliä?
Onko kukaan kokeillu sähköhöylää...entä kulmahiomakonetta tai sirkkeliä?
Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa
Siinä on myös virhe. Suksen siklaukseen käytettävästä siklistä ei poisteta pursetta.
Lattaviilamenetelmällä pärjää ihan hyvin.
Sorry! Taidetaan siinä purse säilyttää, mutta ohje on sekava luettuna.
Tässä on video, jossa viila tai kovasin laitetaan penkkiin kiinni ja sikliä hiotaa sitä vasten.
Jos omistaa yleistyöpenkin niin näin saa siklin teräväksi. Loppu kannattaa jättää huomiotta kun sitä pursetta ei saa poistaa.
Jos et aja et voi ottaa!
Tällä tavalla olen omaa höylänterääni teroitellut hinkkaamalla sitä timanttiteroittimeen ja hyvä leikkaava purse on reunaan tullut. http://jalbum.net/fi/browse/user/album/1114494
Pitkässä juoksussa siklit on halpoja, sen myönnän. Kalliita voiteita tulee taas käytettyä aina loppuun toisin kuin saattaisi käydä siklikokeilussa. Jatkan siis voitelua edelleen vaikka se välillä tympiikin. Pirkkaan tullaan vetämään sininen perusluisto, violetti lf, kultanen fluorinappi, fluorineste ja kelistä riippuen vielä kultanen nappi päälle.
Respect is not given, it is taken.
Kysymys: Onko muita jäätymisenestoaineita Fischer Zero suksiin kuin Swixin Zero 70? On pirun kallis (24 € Intersportista) tuollainen pikku spraypurkki.
Tällaisella mentiin Madshus Zeroilla tänään: http://www.korrek.fi/app/product/view/-/id/189
Tässä vielä himpun halvempaakin: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/...likoni-361902/
^Kiitos. Ja pito ei kärsi? Pitääpä kokeilla.
No nyt tuli tuo Poratuulen sikli ja Kuzmin kotiin. Kuzmin olikin yllättävän pieni mutta kylläpä oli jämäkän ja terävän oloinen. Se pursekin tuntui hienosti sormeen. Poratuulsen siksi taas oli enemmän sen kokoinen, kun olin ajatellut molempien olevan mutta se taas yllätti siinä, että oli tosi ohut (tyyliin millin? edit: näköjään virallisesti 0,8 mm) ja siten melko taipuisa. Kulmat olivat myös huomattavan tylsät aivan kuin olisi yritetty oikein pyöristää. No täytyy se viila vielä käydä ostamassa, jotta saa tuosta siklistä ensin terävän. Vähän mietityttää myös miten se taipuisuus haittaa työstöä ja kuinka noin ohueen saa mitään pursetta ilmestymään.
Sen ohuen siklin tehtävä on vain ottaa suksen pohjan kuvio ja vanha vaha pois.
Varo taivuttamasta työntäessäsi sikliä. Kyllä siihen pursekin tulee, mutta pääasia on että sikli on terävä. Jos haluat vielä tässä vaiheessa fiilistellä niin hae rautakaupasta joko oikohöylän terä tai sähköhöylän teräsarja, jolla on kyllä vaikeampi työnnellä kun se on niin kapea, mutta onnistuu kyllä.
Kun olet saanut tuolla ohuella siklillä pohjan tasaiseksi ja suoraksi, niin harjaa sitä muutaman kerta messinkiharjalla ja vedä sitten Kuzminin siklillä muutaman kerran. Merkkaa kantti jolla työskentelet, että voit aina tehdä työtä terävällä kantilla. Kun kaikki kantit ovat tylstyneet voi tämänkin siklin terottaa lattaan hieromalla. Kuvio siitä silloin tosin häviää.
Tällaista ikkunaskrabaakin voi käyttää muuten terässiklin jälkeen ennen Kuzminin käyttämistä, mutta sitä ei voi terottaa.
hannupulkkinen muokkasi tätä : 30.01.2013 at 20.59
Jos et aja et voi ottaa!
Ok. No terävältä se terässikli ei kyllä yhtään tunnu eli pitänee teroittaa se jo ennen ensimmäistä käyttöä. Vähän olen myös miettinyt aiheuttaako ongelmaa se, että metalli- ja nylonharjoissani on voideltujen suksien harjauksesta jäänyttä voidepölyä. Varsinkaan uutta messinkiharjaa ei raaskisi ostaa, kun melko hinnoissaan ovat ja vasta kun juuri täksi talveksi sellaisen ensimmäistä kertaa ostin.
Pese harjat kuumalla vedellä.
Jos et aja et voi ottaa!
Olin vähän harkinnut voiteenpoistoainetta mutta ehkä tuo vesi riittää ja on parempi. Lisäksi, kun voiteenpoistoainetta ei saisi joutua vahingossakaan luistoalueille.
On niitä harjoja pesty tiskikoneessakin.
Niinhän se takapakkakin puhdistuisi mutta en ole uskaltanut (ehkä vaimon pelossa). Kun tuossa linkitetyssä metodissa ei kuitenkaan laitettu edes pesuainetta koneeseen päässee samaan tulokseen kunnon kuumavesipesulla ilman konettakin. Täytyy muuten mainita, että eilen vein pokkana ensimmäistä kertaa täpärin yläkertaan kylpyhuoneeseen, jossa lämpimällä vedellä suihkutin lumirännät pois. Ja perhe oli siis kotona. Vaimo vaan huusi, että mitä sä teet, un lähdin suuntaamaan portaikkoon ja huusi perään lapsille, että tulkaa nyt kattoo mitä tuo tekee.
Jos sinulla on kuvioitu huokoinen "kunnon" pohja suksessa, elikkä minkä ominaisuuksiin kuuluu voiteen imeminen sen huokosiin, elä vaan käytä terässiklejä!!!.. pilaat suksesi aika nopeasti. Esim REX sininen pohjusta tuolla suksesi tai vastaavasti oranssilla "pehmeällä" voiteella ja siklaa se pois lämimänä, tällöin saat siihen hyvän pohjustuksen tehtyä.
ja vältä porakonen nailon harjoja, mieluummin käsi harjaa, näin vältät liiallisen harjaamisen ja kun olet harjannut synteettisellä liinalla kiillotat sen pinnan, hyvä tulee ja kun mielit voidella seuraavan kerran suksesi, ei sinun välttämättä tarvitse voidella niitä uudelleen kun vaan pieni harjaus ja kiillotus ,, niin avot.
Never pass the bathroom,
don´t waste a hard-on,
and never trust a fart.
Edelliseen viestiin sanoisin jos uskaltaisin, että höpö höpö.
Boulderdash ei ole lukenut edellisiä viestejä eikä ole tutustunut Kuzminin siklaustekniikkaan.
Jos et aja et voi ottaa!
Nyt kun on tämmöinen mukava uuden lumen vesikeli, joka miehellä tietenkin suksi luistaa, mutta millä voiteilla![]()
Nyt tämän kauden hiihtänyt kokonaan ihan ilman voiteita ja täytyy sanoa että mukavaa on. Mulla on muutamat eri keleille sopivat kapulat ja kaikissa kuzmin siklatut pohjat. Lämpösemmän kelin suksissa lisäksi red creek +5/-5 havu kuvio painettuna. Ihan ok pelaa ja saa vaan hiihtää arpomatta voiteita ja käryyttämättä niitä kylmässä tallissa. sadan/parinsadan kilometrin jälkeen pohjan voi puhdistaa ja uudelleen rotoharjalla nopeasti kiillotta mutta muuta en enää tee.
Jos hiihtäisin kilpaa niin varmaan kokeilisin vielä voiteitakin noihin lisäksi mutta nyt en vaivaudu kun luisto on mielestäni ihan samaa luokaa kuin aiemmin voidelluilla ja parempi kuin huonosti voidelluilla tai jo vähän harmaantuneilla pohjilla.
Minä epäilen tällähetkellä että nuo suksen pohjat ei juuri voidetta ime kuitenkaan. Voisiko olla että se voide jää pääasiassa pohjan (erit. kivihiotun) epätasaisuuksiin ja koloihin ja sielä törrötäviin karvoihin tasoittaen ne ja parantaen siten luistoa ?
Voiteitten merkitys on lähinnä täyttää pohjan kolot molekyylitasolla.
Jos et aja et voi ottaa!
Jos sinulla on tullut pohjiin pieniä uria tai niinkun sanoit karvat nousseet, niin ota pito korkki vaikka ja siihen oikein ohut vesihiomapaperi, ja keulasta kantaan suunnassa yhteensuuntaan työnnöillä kevyesti hio sitä, sen jälkeen kun teet kuten aiemmin kirjoitinkin tuossa.. siitä voitelusta..
kaikki ylimääräinen voide tulisi saada pohjasta pois.. .. Toki havu kuiviolla on merkitystä jos käyttää high/low- fluoria.. kuvio rautojakin on myynnissä ja jos ne sukset ovat muovi pohjaiset, niin voitelut aika turhia, ehkä pikaluisto/pito jutut.. Sekin voi vaikuttaa jos suksen pohjaa ei ole kiillotettu riittävästi.
Voin sanoa että kokemusta suksien huolloista jne.. on aika lailla... niin lumilauta, puikkarit jne..
vesisuksien voitelusta en osaa sanoa niistä en ole lukenut..
ja noi kuzmin juttuihin... no onhan koirillakin karvat.. yksi vika liike ni "saiskos uudet pohjat!?"enkä ole tarvinnut kuzminaa enkä kuzeminaa...
Never pass the bathroom,
don´t waste a hard-on,
and never trust a fart.
Juurikin näin...
Voiteiden merkitys suksen luistamiseen, on sen kitkan aiheuttamassa lämmössä, suksen pohjan ja alustan välille syntyvään vesipatjaan, mm. pakkaskeleillä ilman ollessa kuiva, norm. voiteet eivät riitä synnytämään ks. kitkaa vaan siihent arvitaan matal- tai korkeafluori voide jota nykyään on nesteenä puverina tai tablettina.. pulveri voitelussa onkin siten omat niksinsä..
niistäkin voin kertoa.. tarvittaessa.
Never pass the bathroom,
don´t waste a hard-on,
and never trust a fart.
Joo ei tartte kertoa. Jos olet lukenut tosiaan pari edellistä sivua, niin minä totesin fluorittomien voideltujen suksien olevan tosiaan toimimattomat uudella pakkaslumella (raudalla levityksineen, siklauksine ja harjauksineen) ja kerroin etten halua alkaa ostamaan fluorivoiteita, pulvereita ja pinnoitteita joka keleille omiaan. Hintasyistä, kärysyistä ja vaivasyistä. Siksi aion kokeilla siklausta.
Kisasuksen pohjan wax absorbption on 1,5 - 1,75 mg per neliösenttimetri. Eli noin 1,4 grammaa per suksi...
Plus muokkasi tätä : 31.01.2013 at 14.30
Jotenkin tuntuu että juurikin siihen pohjan epätasaiseen pintaan ja karvoitukseen sen voiteen täytyy tarttua eikä mennä mitenkään sinne sisälle eli uskon tuon hannun selityksen. Mitä karheampi pinta sitä enempi se tarvii voidetta ja sitä enempi se sitä "imee". Mitä sillä voiteella toisaalta sielä suksen pohjan sisällä edes tekisikään näin niinkuin maalaisjärjellä kun näitä hommia ajatteleeSe kontaktipinta lumeen/veteen lienee se joka jotain merkkaa...
Tiistaina Fischer RCS Carbonlite Plus -suket toimivat Rode Multigrade -6 - +6 liisterillä aivan kympisti.
Tänään ei ollut pitoa tällä eikä myöskään Rode Rosa -2 + 4 liisterillä.
Mistäköhän syystä nämä ei pidäkään enää?
Mitä tänään olisi pitänyt laittaa pidoksi täällä Stadin laduilla?
Mitä laitettaisiin pohjaan huomenna?
Koska tulee suksia alennkseen? Fischer Rcs Zero classic- sukset saattaisin ostaa jos saisi edullisesti.
Kirjanmerkit