Tässä kuvassa ei ole paljon nähtävää, mutta tulipahan kuvattua. Laukut ovat täynnä vaihtovaatteita. Loman loppuessa pitää täyttää työpaikan komero vaatteilla.
Retkellä tilanne on sama. Karttalaukkua en omista, koska ei ole tullut vastaan sopivaa.
Tässä kuvassa ei ole paljon nähtävää, mutta tulipahan kuvattua. Laukut ovat täynnä vaihtovaatteita. Loman loppuessa pitää täyttää työpaikan komero vaatteilla.
Retkellä tilanne on sama. Karttalaukkua en omista, koska ei ole tullut vastaan sopivaa.
Vähän erilainen putkikameli kun sinne putkeen sujahdetaan sisäänpitsatauko Karjaalla. Nyt oli lyhyt reissu eli Vääksy - Tammisaari pienin mutkin (yht. 252 km) mutta ehkäpä joskus vastaavanlaisella omalla velolla enemmän? tämä oli siis vuokrapyörä. Kun rullalla olleen katon jättää pois niin viikon kamat mahtuisi hyvin sisään ja ei näemmä viikon retkessä kovin paljoa enempää tavaraa tarvitseisi kuin tässä vkl-reissussa. Tavarat toimi myös näppäränä niskatukena ajossa.
![]()
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja".
Neljän päivän reissulle varusteltu maantiepyörä (ei telttailua). Hyvin toimi. Kevyt tubus tarakka pikalinkkukiinnityksellä ja hieman tuunatut kapeat Ortlieb office pack sivulaukut (pieni ilmanvastus ja saa vetäsemällä irti helposti). Laukkuja sai vielä kuvasta 5cm eteenpäin. Tarakan päällä kengät toimi lokasuojana. Painavat tavarat pakattu eteen ja painavin lukko rungossa kiinni pystyputkessa. Ja juomiakin mahtuu. Takarenkaaksi vaihdettu Spessun Roubaix Armadillo Elite. Koko reissu vajaa 500km meni ilman mitään ongelmia. Lopuksi oppi jo ajamaan putkeltakin NOIN 10kg lisäpainosta huolimatta, mutta kyllä siinä jo huomasi, että runko ei ihan taipumaton ole. Hiekkateitäkin tuli ajeltua pikkusen.
Joskus kun raaskii ostella ultrakevyet teltat yms niin uskoisin niidenkin vielä mahtuvan tuohon settiin.
![]()
Secteur valmiina Ahvenanmaan valloitukseen, painoa sivulaikuilla n. 6 kg, tankolaukulla n. 3 kg ja makuupussilla 1 kg. Vähän lisää tulee toisesta juomapullosta.
Painosta saisi helpolla tiputettua pari kiloa, jättämällä esim. järkkäri linsseineen pois...
![]()
Jukka muokkasi tätä : 14.08.2012 at 09.45
[IMG][/IMG] Pitkätukat matkassa.
Vähän vanhempaa vuosikertaa. Oisko tämä sitä vintakea? Vuosi oli jotain -1979 tai -80
Ei, älkää kysykö kypärästä... Mikä se on? Nokia teki nilkkaa tukevaa koretekkiä käpäliin. Maisema taustalla on Rautavaaran Älänteeltä ja silta Tiilikkajoelta.
Ja Karrimoren sivulaukut! mullon vieläkin ihan ajoittain käytössä, ostettu jotain -76. tukipahvit uusin pari vuotta sitten.
I väntan på ännu dåligare tidet
Itteeni en saanu häivytettyä ja kaverin ottama kuva eikä ihan ees tämän vuotinenkaan. Matkaa eessä 700 km. Hyvin meni.
I väntan på ännu dåligare tidet
Laitetaanpa tännekin. Boge, Gotlanti, 07/2012.
Oliko Asetyliinikoliinin yhdistelmä kuinkakin raskas poljettava, kun juniori väsähti vastatuuliosuudella ja lakkasi polkemasta? Painoa taitaa olla aika lailla.
Juntusen Uskolla on ollut ihan samanlainen Tunturi kuin minullakin muinoin.
Meillä massat meni suunnilleen näin:
Isompi kuski+vetopyörä retkivarustuksella ilman laukkuja: ~100 kg
Pienempi kuski+peräpyörä: ~30 kg (pyörä valmistajan mukaan 8,2 kg)
Peräkärry+laukku tavaroineen: ~48-49 kg (kärry valmistajan mukaan 6,7 kg, kantavuus max 45 kg)
Tankolaukku+takalaukut: ~15-17 kg
Kokonaismassa siis hitusen alle 200 kg, eli aika paljon. Tuo massa seuraa kuitenkin hämmentävän kevyesti, paljon kevyemmin kuin ainakin itse etukäteen luulin. Pienemmän kuskin polkemisellakin on oma vaikutuksensa. Pääasiassa hän kyllä taisi nautiskella kyydistä ja maisemista.
Meillä tuota tavaraa oli todella paljon mukana, koska neljä henkeä telttamajoituksella ja retkikeittimin ja -eväin varustautuneena sitä vaatii. On kuitenkin mielestäni paljon mukavampaa tietää voivansa tehdä kaikki huoltotoimet, niin pienten lasten kuin välineidenkin, itse heti paikan päällä kuin keventää tuosta vaikkapa 10-15 kg, ja "hädän" hetkellä yrittää etsiä apua paikoissa, joissa palvelut ovat melko niukat.
Pienten lasten kanssa kilometrien/satulassaistumisen ahmiminen ei tietysti ole kovin järkevää, joten päivämatkat täytyy pitää maltillisina. Tuolla Gotlannin reissulla ne vaihtelivat 40-85 km, keskinopeudet jotain 13-17.
Loput romut meni huoltoautossa. Kieltämättä luksusta ja jokainen kilsa tien päällä puhdasta nautintoa.
Topicista tuli tämä väistämättä mieleen. Pitemmillä reissulla on noita lentelyitä ja matkakunto vaatii pientä puuhastelua kummassakin päässä.
"Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.
http://i180.photobucket.com/albums/x...psfc69df84.jpg
Hoikkia ovat rungoltaan nuo hieman vanhemman vuosikerran pyörät...ja miehet.
Mites tuossa Secteurissa on tarakkaratkaisu toteutettu? Rosessa siis jokin Tubuksen kevyt, mutta mikä malli tarkalleen? Itse pähkäilen kovasti uusinko vanhan Helkama Hybridin vanteet ja voimansiirron, joka toimi viime kesänä retkipyöränä, vai rakennanko kevyemmän ratkaisun cycloon tai maantiepyörään. Kuituun noita ei varmaankaan uskalla kiinnittää, joten jos tuolle tielle lähden niin alucrossari olisi kulkupeli. Siihen kun ei saa normaalia tarakkaa, jota en ostaessa tajannut.
Mahdollisimman vähän. Parin päivän ajovaatteet, vaihtokengät, kuoritakki, iltavaatteet ja kengät. Kesällä taisi olla painoa Kulkurissa yli 20 kiloa kun mukaan lähti vaatteita, ruokaa, makuupussit ja alustat, teltat, trangia jne. Tavaraa oli aivan liikaa, josta opittuna ehkä sellainen 10 kiloa olisi tavoite + 2-3 kiloa Ortliebin etulaukkuun. Mieluiten toki laittaisin sivulaukut molemmille puolille ja pakkaisin sopivasti sen mitä pariin laukkuun mahtuu. Vaimolla on hybridi, jossa kunnon tarakka, mutta eipä se harteille viitsisi kaikkea painoa laittaa
Freeloaderin ratkaisuja olen miettinyt, mutta se on aika tyyris ratkaisu enkä ole varma saako siihen noita Ortlieb / Biltema laukkuja sivulle kiinni.
Tubus on hyvä tuollaiseen. Suosittelisin muuten Carradicea, mutta sen kanssa voi joutua tekemään liikaa kompromisseja tavaroiden kanssa.
Sellainen Tubuksen tarakka, joka tukee suoraan pikalinkkuun säästää aika hyvin runkoa rasituksilta. Tuohon ne isot Ortliebit, niin saa painopisteen mahdollisimman alas. Parhaassa tilanteessa ei laukkujen päälle tule mitään nyssyköitä ja laukkuihin pääsee helposti käsiksi. Samaten jää paikka mihin voi helposti törkkästä illan viimeisestä kaupasta haetun muovikassillisen ruokatäydenyksiä. Tankolaukku on tosiaan hyvä ja kannattaa valita vahva ja tilava malli, että saa siihen suhteellisesti mahdollisimman paljon painoa.
)
Olemme käyttäneet tandemissa Freeloadia (olisiko Thule nykyisin) Ortliebin laukkujen kanssa. Räkin kiinnittää ja irroittaa rungosta keulasta minuutissa parissa, kiinnitys on hyvä ja helppo kiristää. Olimme Kuru Rogainissa tandemilla ja irroitimme räkin "kisan" ajaksi. En viitsisi ruuvailla tavallisia räkkejä irti, mutta Freeloadin kanssa en edes asiaa miettinyt. Niks ja naks, räkki irti. Suosittelen.
Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com
Oli kiva lukia aamu kahvin lomassa ketju läpi, näki vähän muitten ratkasuja ja vahvistiomia haluja lähteä reissuun, etenkin tuo saariston reitti ollut jo monena vuonna unelmana ja eiköhän tänä kesänä joku viikonloppu mennä
Rosessani oleva Tubus on mallia Tubus rear carrier fly, jonka valmistus ilmeisesti lopetettu ja tullut uusi Evo malli. Pikalinkkukiinnityssarja pitää ostaa erikseen (Tubuksen sekin). Tuossa oli mukana erilaisia osia tuohon tarakan etupään kiinnitykseen. Itse viritin sen vain toiseen takaputkeen kun en jaksanut jarrua irroitella.
http://www.roseversand.com/article/t...fly/aid:339751
En kyllä yli 10kg laittaisi maantiepyörään kuormaa. Enkä sitäkään ellei sitä sivulaukuilla saisi suht alas.
Officepack laukut oli ihan kätevät. Ne on vain 8cm leveät. Saa irti kahvasta hykäisemällä sisälle mukaan. Sisällä olleet lokerikot leikkasin pois. Mutta noihin mahtuu tietysti vain muutaman kesäpäivän reissun tavarat ilman telttaa.
Täytyy panna mieleen nuo hotellit . Mulla on olemassa kartta tuosta saaristo reitistä, hommasin sen muutama vuosi sitten goexpo messuilta
Saaristoreitistä löytyy lisää, ainakin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...i-luottokortti
muitakin taatusti on, tuo löytyi sivulta 7.
Kiitos vastauksista kaikille. Toi pikalinkkukiinnitys vaikuttaa pätevältä ja pitää tutustua siihen vielä paremmin. Epäilyttää vielä vain tuo jarruihin kiittäminen, onnistuuko pyörääni vai ei, joten jahkailu jatkuu.
Freeloadereitakin näytti nyt saavan Roselta ja niihin ainakin saa Ortliebit (tai Biltemat) kiinni. Toki lisäsivuineen hintaa tulee about 120 euroa, joka on aika paljon tarakasta. Ortliebin Officelaukkuja katselin eilen Go Expossa, niissäkin hinta suurin miinus :/
Ortliebeistä en ole lukenut paljoakaan pahaa sanaa, joten itse valitsin viime kesänä ne.
Oma Tubus-setti matkalla, nämä:
http://www.bike-components.de/produc...ktraeger-.html
http://www.bike-components.de/produc...nadapter-.html
(Roselta 5 senttiä edullisemmin) http://fi.rosebikes.eu/product/detail/aid:51375
http://www.bike-components.de/products/info/p11255_Schnellspanneradapter-.html
Minä nyt en tosiaan oo matkannut fillarilla yhtään,mitä nyt päivä retkiä tehnyt mut prätkällä kylläkin niin pers tuntumaon mitä kannattaa matkaan ottaa ja oman matkakamelin teen kestävyyden kustannuksella vaikka painoo tulis hitunen lisää,korvaan sit voimalla ja sisulla kunnon
Tuossa mun Secteurissa on telineenä Topeak MTX Super Tourist DX. Tuostahan löytyy kiinnityspaikat takahaarukasta telineelle, eli vaihtoehtoja piisaa.
Kirjanmerkit