FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 35 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 33 34 35 36 37 45 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.021 - 1.050 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Siklaus

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Tietääkö joku mahdollisesti mistä sellainen kolmen siklin paketti kannattaisi ostaa ja mitä muita välineitä kannattaa olla?

Tietenkin sekin mahdollisuus on että teettäisi sen siklauksen, mutta onko täällä PKS-seudullaa ketään hyvää Kuzministiä?
    Hiihdän nyt kolmatta talvea siklatuilla suksilla enkä ole voiteita kaivannut. Sukset on aina hyvät, usein loistavat. Siklaus kannattaa opetella ehdottomasti itse. Kuzmin sikli on hyvä ja yhdellä pärjää. Ei kannata missään tapauksessa kolmea ostaa. Sillä siklissä oleva pienen kuvion tekevä uritus häviää jokatapauksessa ensimmäisessä teroituksessa. Itse sikli on varmasti perintökalu. Minulla on toisena siklinä katkaisusorvinterä, jonka olen katkaissut 10cm pitkäksi. Sekin on hyvä, mutta paksumpana hieman työläämpi teroittaa kuin Kuzmin. Itse siklaus kannattaa opetella työntämällä, kuten puusepät tekee. En ymmärrä ollenkaan vetämällä siklausta ja sitä miksi sellaista joku edes yrittää. Eihän höylääkään kukaan vedä. Kuzmin sikli on uutena terävä, mutta hyvin pian se kaipaa teroitusta. Kunnolla siklaa yhdet sukset samalla teroituksella. Teroitan siklin hankaamalla sitä suorassa kulmassa pöydälle kiinnitettyyn leveään timanttiviilaan, joita mulla on kahta karkeutta. Olen teroittanut näin siklini satoja kertoja ja ovat pysyneet suorina ja terävinä. Sikliin tulee pieni kierre tai joku sanoo purse joka leikkaa suksen pohjamateriaalia jo keveästi työntäessä. Pohjasta leikkaantuu kuin mustaa villaa ja jälki on sileää, eikä pohjaan jää aaltoja. Siklin on oltava todella terävä, kuten uusi Kuzmin ja sinun kannattaa harjoitella ensin varovaisesti. Siklattu pohja liukuu lumella tosi hyvin, paremmin kuin hiottu. Jos sinulla on hyvä pakkaskelin suksi, siis pitkät painealueet ja rento keula ja perä, suksi luistaa tämmöisenään kuivalla lumella. Siklauksen jälkeen sukset kannattaa kuitenkin harjata pehmeällä metalliharjalla kiiltäviksi. Voimakas koneharjaus on myös hyvä. Tämä suksi ei sitten kestä kosteutta yhtään, koska sileä pohja imee kiinni heti. Joten lauhemmalle TÄYTYY olla eri sukset. Lyhyemmät painealueet, sama siklaus, ja siklauksen jälkeen kuviointi käsikuviointi laitteella. Itsellä skiroller. KUVIOINTI on pakollista jos haluat liukkaan suksen myös märälle lumelle. Minulla on aktiivi käytössä kolmet luikkarit joissa pidän eri kuvioita, lenkille vain valitaan oikea suksi. Kun voitelun harhavaikutus jää pois, opit pian huomaamaan suksen profiilin vaikutuksen kuhunkin keliin.
    Hiihdän kaudessa reilut 3000km eli lähes joka päivä. Tälle kaudelle 1000km on hiihdetty ja aina liukkaalla suksella, eikä suksen laittoon kulu aikaa.

Hyvä, että täällä on joku jolla on paljon kokemusta siklaamisesta.
    Tällainen aloittelija voi kysellä neuvoja.

Luulen, että kuzminsikliä ei tarvita ollenkaan jos kuvioi. Kuzminin siklihän tekee pohjaan kuvion niin jos on kelinmukainen sikli niin sitten ei tarvitse kuviolaitetta ja jos on kuviolaite niin pärjää pelkällä terässiklillä. Vai kuinka.

Se, että työntääkö vai vetääkö ei taida olla ratkaisevaa. Tärkeää on saada hyvä jälki ilman aaltoja,
    Minulla voitelupenkki anttaa hieman periksi ja sillon aaltoa on vaikea välttää. Vaikka en minä nyt usko, että se aalto paljon menoa hidastaa. Suora on tietenkin kaunista.

Jos tarvitsen siklejä teroittaa oikein viimeisen päälle niin ajattelin käyttää pikaluistinten teroituspenkkejä ja hiomakiviä. Vielä ei ole tarvinnut kun lattaviilalla on saanut siklin riittävän teräväksi. Siklien teroittaminenkaan ei kaipaa viilaa kummempaa välttämättä.

Kun siklauksessa hipoillaan niin sille saattaa käydä samoin kuin voitelulle. Ihmiset alkavat pitää sitä monimutkaisena, mitä se ei ole.
    Pienellä harjoittelulla kaikki onnistuvat. Siklien teroittaminenkaan ei kaipaa viilaa kummempaa välttämättä.

Tämä siklaus ei ole mikään uusi juttu. 80-luvulla kun kiersin Kalevankierrosta niin siklasin aina sukseni terässiklillä ja sitten voitelin vahalla ja luisti todella hyvin. 11 vuotta meni kiertäessä. Silloin tuli hiihdeltyä sellainen tonni pikaluistelun ja maratonharjoittelun ohella.
    Kun siirryin triathloniin niin unohdin koko siklauksen ja aloin hiottaa sukseni ja kikkailla voiteilla.
    Tämä on paluuta juurille.

edit. En menisi kuitenkaan väittämään, että siklattu suksi pelaa paremmin kuin hiottu ja oikein voideltu. Vaivattomampaa siklaamalla on saada riittävän hyvin ja kuten sanoit, joskus loistavasti toimivat sukset. Muutaman tunnin työllä saa suksensa pelaamaan koko kaudeksi ja seuraava kautena taitaa pärjätä parin tunnin hommalla jos on parit luikkarit ja parit pertsat käytössä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Rexiltä alkoi tänään ilmestymään uusia voiteluvideoita Youtubeen

Toivottavasti noista on hyötyä hiihtäville pyöräfoorumisteille.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

^ Hyvät on ohjeet. Kyllä noilla pärjää.
    JOULU

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeesu Katso viesti
    Rexiltä alkoi tänään ilmestymään uusia voiteluvideoita
    Tuo fluorivoidepalan käyttöhän meni juuri niin kuin hannupulkkinen kertoi. Hankaus, korkitus ja harjaus.

Uutta ainakin oli meikäläiselle se että siinä yhdessä pätkässä ei lirutettukaan sitä parafiiniä kuumalla raudalla pohjaan, vaan ainoastaan lämmitettiin palasta raudalla ja sitten pyyhkäistiin sitä pohjaan. Siinä ylemmässä vahauksessa tehtiin siten että ensimmäinen vaha tehtiin siten liruttamalla ja toinen kerta laappimalla. Miksi näin miksi sitä ensimmäistäkin vahausta ei tehty siten laappimalla? Onko siihen jokin erityinen syy, vai oliko siinä vain tarkoitus esitellä kaikki ne konstit joilla vaha levitellään?

Toista tekniikkaa käytetään erityisesti kovien vahojen levittämisessä (toimii pehmeilläkin). Esim. Grafiitti, vihreät. Nimikin taisi olla jotain "applying hard gliders"

www.rex.fi/bike

Todellinen säästövinkki on, että pelkästään lämmittää raudalla pohjan ja sitten harjaa. Siellähän on vanhastaan parafiinia, joka näin saadaan tuoreistettua. Ymmärrettävästi voidevalmistajat eivät tämmöisiä ohjeita levittele

No ihan ymmärrettävästi ei tollasia vinkkejä voidefirmat jakele. Vanhat pitovoiteet voi myös siklata pohjasta pois, sulattaa kätevästi kattilassa ja valaa uudestaan purkkiin...

www.rex.fi/bike

Siklasin tänään Salomon equipe 8 pertsat.
    Jukopliuta, että olivat liukkaat. Pohjamateriaali näyttää olevan vähän pehmeämpi näissä kuin Rossareissä.
    Poistin ensin hionnan tavallisella terässiklillä ja viimeistelin sitten Kuzminsiklillä.

Yhden pitkän suoran alamäen jälkeen minulla on merkki. Koskaan ei normaalilla lumikelillä ole sukset menneet näin pitkälle merkin ohi kuin nämä siklatut Salomonit.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 20.01.2013 at 23.15 Syy: typo
    Jos et aja et voi ottaa!

Minä taas poistin vanhat liat ja voiteet silittämällä lilaa-voidetta (Start) ja pyyhkäisemällä ne heti märkänä pois. Loputkin sitten akryylisiklillä ja messinkiharjalla. Kelivoiteeksi raudalla levittäen sinisen ja vihreän sekoitusta (fluorittomia) ja perään siklaus ja harjaus. Eikun ladulle ja luisto oli täällä espoon -10 kelissä aivan surkea. Ei noi fluorittomat taida toimia täällä kun kosteus ei ole käytännössä koskaan alle 55 % mikä on fluorittomien luistovoiteiden oikea ilmankosteus. Fluorilliset taas on kalliimpia ja höyryt mietityttää eli en ole ostanut niitä. Olis tuo siklaus sitten varmaan kanssa mun kokeiltava kun niin sitä hehkutatte. Vihreä terva sen sijaan toi kyllä hyvän pidon, kun uutta pakkaslunta oli taas viime yönä tullut. Saako noita Kuzmineitä vain netistä tilaamalla? Jos haluaa päästä vähällä vaivalla, niin olisko siis se kylmimmän kelin sikli yksin riittävä? Minkälaisella viilalla sitä sitten terotetaan ja mitä ne viilat kustantaa?

ps. Puurun pp1 teline on mulle ollut pettymys. Pitkä suksi menee sen verran kauas jalkojen tukipisteistä, että voimakkaasti siklatessa tai harjatessa teline lähtee keikkaamaan, kun työstää suksen aivan viimeisiä peräosan senttejä. Melkoinen suunnitteluvirhe mielestäni.

Lattaviila.
    Sikli. tai tällanen.

Kuzminsikliksi riittää 011- Täältä.

Sitten tarvitaan vielä messinki- tai rosteriharja sekä nailonharja tai nailonrotoharja.

Eka kertaa nyt työnsin siklillä enkä vetänyt niinkuin Kuzmin tekee. Minullakin on vähän rimpula teline ja sen sai tuettua niin, että pani suksen kannat seinää vasten kun työnsi. Vetämällä sitä ei oikein saa tuettua mitenkään ja jos teline liikkuu niin suksen pohjaan tulee helposti aaltoja.
    Työntäessä tulee muistaa pitää sikli noin 45 asteen kulmassa sukseen ja tietenkin itsestä poispäin.

Noita terässiklejä tulee terottaa tuolla latalla aika usein. Muuten ei tule hyvää jälkeä.
    Sehän tapahtuu niin, että sikliä hiotaan lattaa vasten kun se on tuettuna pöytään. Sikli pitää kääntää välillä niin, että molemmat päät tulevat itseä kohti vuorollaan. Ehkä viisi työntöä ja sitten käännös. Näin sikli säilyy suorana. Lattaviilan voi tietenkin kiinnittää myös lautaan päistään nauloilla. (kotkaamalla) Näin on vähän helpompaa tuo viilaaminen.
    Hipompiakin keinoja täällä on esitetty, mutta kyllä se näinkin terottuu ihan hyvin ja siihen tulee riittävä purse.

Terässiklillä siklaamisen jälkeen sitten työnnetään tuolla kuzminilla viimeistely.
    Sitten tehokas metalliharjakäsittely ja aika pitkään nailonharjalla. 5 minsaa per suksi. Tai rotolla kerran pari koko suksen mitta. (1/2 minuuttia)
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 21.01.2013 at 09.55
    Jos et aja et voi ottaa!

Kiitos Hannu. Toi kuzmin-linkki taisi jäädä vielä väärin, kun ohjasi samalle sivulle kuin metallisikli-linkki.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Kiitos Hannu. Toi kuzmin-linkki taisi jäädä vielä väärin, kun ohjasi samalle sivulle kuin metallisikli-linkki.
    No nyt on korjattu. Sorry! Pitäisi aina tarkistaa linkit.
    Jos et aja et voi ottaa!

Miksi siklaan
    Voitelin ja testasin voiteita vuosia enemmän uteliaisuudesta kuin tarpeesta. Tietysti luisto kiinnostaa, kun hiihtää paljon ja joka kelillä. Joskus voitelu osui nappiin usein ei, näinhän se menee. Lopulta voitelu muuttui hyvin yksinkertaiseksi, kerros HF:ää, kuivalla LF tai fluoriton ja jäähdytys ja hyvä harjaus. Tulos samanlainen kuin kerrosvoitelulla. Siten tuli metalliharjaus, tuntui kuin luisto paranisi aina kun harjausta lisäsi. Ajattelin, että voidetta saa olla vain hajuksi ja suksen kuvion pitää olla täysin auki. Sitten aloin voidella vain toista suksea ja toisen vain harjasin kiiltäväksi. Merkkasin sukset siten, etten lenkillä voinut tietää kumpi on voideltu. Eihän niissä mitään eroa ollut. Kiinnostuin kuvioinnista ja kun etsin siitä tietoa törmäsin Ruotsissa käytävaan keskusteluun siklauksesta. Alkaa olla kolme vuotta sitten. Tilasin siklin ja siklasin toisen suksen. Se oli heti uskomattoman hyvä. Voiteisiin en ole sen jälkeen koskenut. Käsikuviointia käytän, koska sen vaikuttavuus luistoon on hyvä ja lisääntyy suorassa suhteessa kosteuteen.
    Lopuksi lainaus hevoskuurin haastattelusta:
    "Hyvälläkään voitelulla ei saa huonoista suksista hyviä, mutta hyvää suksea ei pysty pilaamaan voitelulla, kuvaavat Suomen hiihtomaajoukkueen huoltopäällikkö Stefan Storvall ja voitelupäällikkö Timo Suntela.
    Nykypäivän suksien tärkein ominaisuus on suksen profiili. Eli se, miten suksen keskiosa monon kohdalta painuu erilaisilla keleillä lumen pintaan ja miten suksen liukupinnat välttävät kitkaa.
    Pohjakuvioinnilla saadaan suksiin enemmän eroa kuin voitelulla."

MCA / hannupulkkinen, saisiko teiltä vielä vähän neuvoja siklauksesta kiinnostuneelle: Ymmärsinkö nyt oikein että on mahdollista siklailla ja kuvioida suksia ainakin kahdella tavalla ?

A) Terässikli + Kuzmin-sikli -> suora kuvio

B) Terässikli + kuviointilaite -> laitteesta riippuen useita eri kuvioita

Mietityttää, kun esim. Habrus-kuviointilaitteen saisi makkaramaasta vähän yli 50 eurolla ja kattavan setin 150 eurolla. Kuviointilaitteella kuvioi pohjat varmaankin huomattavasti useamman kerran kuin Kuzmin-siklillä?

Jos homma toimii, tulee siklattavaksi jatkossa perheen 6-7 suksiparia ja mietityttää mikä ratkaisu olisi järkevin.
    Oletko nahnyt varastettua fillariani?
    Metallinvihrea -97 Tunturi Kayapo
    -hopeinen 70mm Marzocchi keula
    -hollowtech keskio
    -mustat DMR V8 avopolkimet

No perskeleisson sentäs, kaikkea sitä oppii. Tuo siklaushan vaikuttaa aikalailla meikäläisen jutulta, kun ei voiteet osu kuin kerran kymmeneen vuoteen kohdalleen... Jos yligentlemannikin on todennut Kuzminin toimivaksi niin mitäpä tässä enää odottelemaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK71 Katso viesti
    MCA / hannupulkkinen, saisiko teiltä vielä vähän neuvoja siklauksesta kiinnostuneelle: Ymmärsinkö nyt oikein että on mahdollista siklailla ja kuvioida suksia ainakin kahdella tavalla ?

A) Terässikli + Kuzmin-sikli -> suora kuvio

B) Terässikli + kuviointilaite -> laitteesta riippuen useita eri kuvioita

Mietityttää, kun esim. Habrus-kuviointilaitteen saisi makkaramaasta vähän yli 50 eurolla ja kattavan setin 150 eurolla. Kuviointilaitteella kuvioi pohjat varmaankin huomattavasti useamman kerran kuin Kuzmin-siklillä?

Jos homma toimii, tulee siklattavaksi jatkossa perheen 6-7 suksiparia ja mietityttää mikä ratkaisu olisi järkevin.
    Minulla ei ole kokemusta kuvioinnista kuin vähän. Havukuvioita en ole koittanut.
    Kuzminsikliä tehdään eri keleille, mutta luulen, että pakkaskeleillä (-1- 20) selviää yhdellä miinussiklillä.
    Kuvioinnin merkitys tulee esiin vasta pluskeleillä vaikka 1 millin kuvio voi auttaa jo leudolla pakkasellakin, varsinkin jos hiihtää perstaa liippaladulla. Tosin merkitys kuntohiihdossa on marginaalinen paitsi pluskeleillä, jolloin on selkeää imutusta.

Aloittaisin terässiklillä ja 011- kuzminsiklillä. Jos sitten tulee märällä kelillä ongelmia niin ostaisin 2 millin kuviointiraudan. Kusminsikli tekee ohuen urakuvion pohjaan. Jossain tekstissään Kuzmin kehottaa tekemään siklillä lopuksi lyhyitä veroja sopivan kuvion aikaansaamiseksi.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 22.01.2013 at 17.55
    Jos et aja et voi ottaa!

Kuvioinnista
    Uusi Kuzmin sikli tekee suoran urituksen, mutta kuviointina se on aika vaatimaton.
    Minä olen teroittanut siklini aikaa sitten sileäksi, joten kuvioa sillä ei saa.
    Olen kokeillut monia kuviointilaitteita, mutta kotimainen ski roller on jäänyt käyttöön. Tiedän tämän olevan käytössä useilla maajoukkueilla. Perus havukuvio on hyvä ja vähentää kitkaa aina kun lumessa on imua aiheuttavaa kosteutta. Myös pakkasella, jos kosteutta on. Kuivalla lumella kuviointi voi olla haitaksi, ainakin uudella lumella. Yleensä kuvioinnista on hyötyä luistolle.
    Vanhalla pakkaslumella tosi pieni kuvio on ollut hyvä , ski roller rulla S20.
    Aluksi ihmettelin mitä järkeä on ensin siklata suksi sileäksi ja sitten kuvioida, mutta kun katsoo kuvioitua suksea luupilla näkee suurimman osan pohjasta olevan edelleen sileä.
    Pertsan suksessa kuviointi on vielä tärkeämpää, koska kaksi sileää pintaa vastakkain ei yleensä luista hyvin. Tämän vuoksi pertsan suksissa käytetään isompia kuvioita.
    Täytyy vielä korostaa suksen profiilin merkitystä. Jos suksesi ei luista esim. märällä lumella, ei siitä saa luistavaa millään käsittelyllä. Kaikki yritykset voiteilla, kuvioilla, siklillä tulevat epäonnistumaan. On vain hankittava uudet sivakat. Ja toisinpäin, jos ne toimii märällä aika hyvin ne voivat olla kuvioituna tykkipari.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MCA Katso viesti
    Olen kokeillut monia kuviointilaitteita, mutta kotimainen ski roller on jäänyt käyttöön.
    Itselläni on ollut se käsitys, että nämä kuviointilaitteet tekevät kuvion suksen voidekerrokseen. Lainaus Skirollerin nettisivulta: "Speedy kuviokoneet työstävät suksen pohjan voitelukerrokseen ohuen kuvion, joka lisää ilmavirran pyörteilyä suksen ja lumen välillä".

Itse olen jo vuosia käyttänyt Tokon kuviointilaitetta, mutta ei sillä ainakaan pelkkään suksen pohjaan mitään kuviota saa. Kyllä siihen varmaan joku kone tarvitaan tai sitten tuo puhuttu kuviosikli.

Mun mielestä on hullua mennä siklaamaan uusia monen sadan suksia ja sitten kuvioida ne uudelleen.
    Minä en suksissa ole luistovoiteita käyttäny, menee ihan tehtaan kuvioinneilla.
    Ehkä hietikossa pilalle hiihdetyt sukset vois siklata ja harrastella niiden kanssa.

Red Creekin laitteella saa kyllä hyvinkin pysyvän kuvion kun painaa tarpeeksi - "ämpärimuovisuksiin" on minusta järkevämpi pakottaa kuvio kuin värkätä voiteiden kanssa.
    Järkevällä (valmistajan ohjeistamalla) voimankäytöllä kuvio häviää voiteluiden yhteydessä.

Riippuu varmaankin kuvioraudan kuvion syvyydesta kuinka pysyvää jälkeä sillä saa. Ja tietysti painamisen voimasta. Olettaisin että painamalla kuvion pohja ei pelkästään painu sisään, vaan myös nousee ylöspäin kuviouran reunoilta (jossain mittakaavassa). Leikkaamalla materiaalia pois tuota nousemista ei tapahtuisi. Mites nuo kivihiomalaitteet hoitaa kuvioinnin?

Onkos siklaajia tullut lisää. Kokemuksia?
    Eilen uudella satavalla lumella luistelusuksilla. Kova pohja ja baanalla noin sentti satavaa lunta ja -7.
    Fisukoilla ja Rossareilla kokeilin. Edelliset siklattu Kuzminilla ja jälkimmäiset vain terässiklillä.
    Fisukat pelasivat paremmin. Niissä on muutama sentin pidemmät painealueet.
    Vähän taaemmaksi pitäisi siteitä saada tai sitten jotenkin korjattua tekniikkaa kun molemmat menivät mogrenilla paremmin kuin vassulla ja kuokalla. Painoa piti koittaa laittaa kannalle.
    Jos et aja et voi ottaa!

Hiihto: voitelu

Rouvalla Kuzminin U-siklillä siklatut ja teräsharjatut muutama vuotta vanhat Salomonin "kisa"luistelusukset. Itsellä Atomicin WC Skate HT tonnikeijumalli. Omat voitelen säännöllisesti ja rouvan suksille ei ole tehty siklauksen jälkeen kuin harjausta (teräs ja nylon). Perstuntumalla seurattuna ja laduilla vertailtuna välillä 0 -20 C rouvan sukset toimii vähintään yhtä hyvin kuin omat.
    Tosin voihan se olla etten osaa voidella.
    Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa

Itseäni kiinnostaa kyllä päivä päivältä enemmän tuo siklaus. Silti hieman ihmetyttää asia että kun siklaajat huutaa siklauksen puolesta eikä huonoja kokemuksia tunnu olevan niin miksi ammattilaiset edelleen voitelee suksiaan. Vai onko kyseessä se että ammattilaiset käyttävät aikaa ja rahaa voiteisiin niin paljon että loppupeleissä voideltu suksi toimii siklattua paremmin? Eli harrastajan näkökulmasta siklaus on siksi parempi että on varmemmin toimivampi ratkaisu. Voitelu kun saattaa mennä penkin alle tai onnistua oikein nappiin. Kuitenkin sanoisin että voitelu on tässä tapauksessa parempi vaihtoehto jos haetaan esimerkiksi kuntohiihtoon kaikkein parasta suorituskykyä sukselta. Tällöin kulutetaan aikaa ja vaivaa sen täydellisesti toimivan voiteluyhdistelmän löytymiseen.
    Kakkossukset voisin vetäistä jo nyt siklillä kokeilumielessä mutta ei huvita ostaa satasien siklisettiä ja todeta voitelulla saavan paremman lopputuloksen.
    Respect is not given, it is taken.

Jospa vähän lueskelet tätä topikkia niin voit saada vastauksen kysymyksiisi.
    No. Voitelemalla voi saada siklausta paremmat sukset, mutta siihen tarvitaan erittäin hyvää voitetulaitaitoa ja kalliita voiteita.
    Siklaus takaa aina hyvän luiston ja usein jopa erinomaisen.

Tuosta siklin kalleudesta. Yksi purkki fluoripulveria maksaa Kuzminsikliä enemmän ja tämä erikoissikli ei ole tarpeellinen vaan terässiklillä pärjää hyvin.

Mut hei luetaan ja kysellään sitten vasta.
    Jos et aja et voi ottaa!

Ei siihen mitään satasien siklejä tarvita. Ihan tavallinen rautakaupan väriosastolta saatava sikli kyllä riittää kokeiluun, ja siihen teroitus vaikka tällä tavalla: http://www.sihistin.fi/fi/puutyot/sikli.html
    Sillä voi tehdä kokeilut. Jos homma tuntuu mielekkäältä ja tulokset sellaisilta että hommaan kannattaa panostaa niin hommaa sitten parempia vehkeitä. Eikä se Kuzmin ole mikään viisastenkivi. Aivan samaan tulokseen pääsee sillä halvallla siklilläkin kunhan vain aina välissä teroittelee. Tai sitten tekee sen siklin jostain höylänterästä jossa on jokin kovapala leikkaavassa reunassa jolloin se kestää enemmän siklausta teroittamatta . Homman avainsana on opetella se siklin teroitus siten että siihen muodostuu se leikkaava purse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juu-zo Katso viesti
    Itseäni kiinnostaa kyllä päivä päivältä enemmän tuo siklaus. Silti hieman ihmetyttää asia että kun siklaajat huutaa siklauksen puolesta eikä huonoja kokemuksia tunnu olevan niin miksi ammattilaiset edelleen voitelee suksiaan. Vai onko kyseessä se että ammattilaiset käyttävät aikaa ja rahaa voiteisiin niin paljon että loppupeleissä voideltu suksi toimii siklattua paremmin? Eli harrastajan näkökulmasta siklaus on siksi parempi että on varmemmin toimivampi ratkaisu. Voitelu kun saattaa mennä penkin alle tai onnistua oikein nappiin. Kuitenkin sanoisin että voitelu on tässä tapauksessa parempi vaihtoehto jos haetaan esimerkiksi kuntohiihtoon kaikkein parasta suorituskykyä sukselta. Tällöin kulutetaan aikaa ja vaivaa sen täydellisesti toimivan voiteluyhdistelmän löytymiseen.
    Kakkossukset voisin vetäistä jo nyt siklillä kokeilumielessä mutta ei huvita ostaa satasien siklisettiä ja todeta voitelulla saavan paremman lopputuloksen.
    Työkaveri oli jossain fischerin tilaisuudessa torstaina, jossa oli paikalla jotain maajoukkuemiehiä. Kaveri kyseli vinkistäni heiltä siklauksesta ja mm. Suomen ampumahiihtojoukkueen kanssa he olivat testanneet siklattuja suksia heidän voitelemiin verrattuna. En tiedä minkälainen keli oli ollut mutta siklattu hävisi kuulemma 7 %. Työkaverini ei lähtenyt tämän takia siklien kimppatilaukseen kanssani mutta minä olin itse entistä vakuuttuneempi siitä, että meidän tavisten kannattaa siklata. Se on nimittäin niin että minun fluorittomilla ja pulverittomilla voiteluilla jäädään maajoukkuetason kisavoiteluille varmaan paaaljon isommalla prosentilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Ei siihen mitään satasien siklejä tarvita. Ihan tavallinen rautakaupan väriosastolta saatava sikli kyllä riittää kokeiluun, ja siihen teroitus vaikka tällä tavalla: http://www.sihistin.fi/fi/puutyot/sikli.html
    Sillä voi tehdä kokeilut. Jos homma tuntuu mielekkäältä ja tulokset sellaisilta että hommaan kannattaa panostaa niin hommaa sitten parempia vehkeitä. Eikä se Kuzmin ole mikään viisastenkivi. Aivan samaan tulokseen pääsee sillä halvallla siklilläkin kunhan vain aina välissä teroittelee. Tai sitten tekee sen siklin jostain höylänterästä jossa on jokin kovapala leikkaavassa reunassa jolloin se kestää enemmän siklausta teroittamatta . Homman avainsana on opetella se siklin teroitus siten että siihen muodostuu se leikkaava purse.
    Huh, tuo linkin ohje ei yhdellä lukemalla täysin auennut ja vaikutti monimutkaiselta ja hankalalta.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •