Hyvä, että täällä on joku jolla on paljon kokemusta siklaamisesta.
Tällainen aloittelija voi kysellä neuvoja.
Luulen, että kuzminsikliä ei tarvita ollenkaan jos kuvioi. Kuzminin siklihän tekee pohjaan kuvion niin jos on kelinmukainen sikli niin sitten ei tarvitse kuviolaitetta ja jos on kuviolaite niin pärjää pelkällä terässiklillä. Vai kuinka.
Se, että työntääkö vai vetääkö ei taida olla ratkaisevaa. Tärkeää on saada hyvä jälki ilman aaltoja,
Minulla voitelupenkki anttaa hieman periksi ja sillon aaltoa on vaikea välttää. Vaikka en minä nyt usko, että se aalto paljon menoa hidastaa. Suora on tietenkin kaunista.
Jos tarvitsen siklejä teroittaa oikein viimeisen päälle niin ajattelin käyttää pikaluistinten teroituspenkkejä ja hiomakiviä. Vielä ei ole tarvinnut kun lattaviilalla on saanut siklin riittävän teräväksi. Siklien teroittaminenkaan ei kaipaa viilaa kummempaa välttämättä.
Kun siklauksessa hipoillaan niin sille saattaa käydä samoin kuin voitelulle. Ihmiset alkavat pitää sitä monimutkaisena, mitä se ei ole.
Pienellä harjoittelulla kaikki onnistuvat. Siklien teroittaminenkaan ei kaipaa viilaa kummempaa välttämättä.
Tämä siklaus ei ole mikään uusi juttu. 80-luvulla kun kiersin Kalevankierrosta niin siklasin aina sukseni terässiklillä ja sitten voitelin vahalla ja luisti todella hyvin. 11 vuotta meni kiertäessä. Silloin tuli hiihdeltyä sellainen tonni pikaluistelun ja maratonharjoittelun ohella.
Kun siirryin triathloniin niin unohdin koko siklauksen ja aloin hiottaa sukseni ja kikkailla voiteilla.
Tämä on paluuta juurille.
edit. En menisi kuitenkaan väittämään, että siklattu suksi pelaa paremmin kuin hiottu ja oikein voideltu. Vaivattomampaa siklaamalla on saada riittävän hyvin ja kuten sanoit, joskus loistavasti toimivat sukset. Muutaman tunnin työllä saa suksensa pelaamaan koko kaudeksi ja seuraava kautena taitaa pärjätä parin tunnin hommalla jos on parit luikkarit ja parit pertsat käytössä.
Kirjanmerkit