GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 34 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 32 33 34 35 36 44 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 991 - 1.020 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

  1. #991
    Roden numerot viittaavat ilmeisesti kataloogiin: http://www.rodewax.it/m4n/en/Products/1-2/Stick.html

    Vanha totuus on että voiteluohjeet avautuvat parhaiten sellaiselle joka ei niitä oikeastaan tarvitse, me muut kompastumme jo siihen että arvioimme kelin ihan väärin.

    Päivän keli oli minusta semmoinen yhdistelmää märkää lunta ja pakkasta että tiedossa oli ongelmia tarttumisen ja jäätymisen kanssa. Pelkkä purkkivoide ei riitä pitoon, mutta liisteri pyrkii jäätymään ja lumi tarttuu heit kun joutuu ladulta pois ohituksen tai laduttoman nousun takia. Teoriassa oikea resepti tällä tasolla olisi: pohjaliisteriä tai universaalia kerros alle (tai antaa vanhan olla), suksi kylmään, jotain lämpöastetta kovempaa purkkivoidetta kerros päälle, korkilla tasoitus, töpöttäen toinen kerros, tasoitus ja joku loitsu perään. Ehkä.

    Eilen oli alla Swixin pikaliisteriä ja Vauhdin oranssia purkkivoidetta. Ohi ei mennyt yksikään pertsamies ja kivaa oli. Tänään oli jotenkin kosteampaa, mutta ajattelin että voittanutta kokoonpanoa ei vaihdeta. Tulos: luisto hyvä, pito erinomainen ellei jopa seinäpito - mutta etenkin siellä missä luistelijat olivat luistelleet ja haarakäyjät haarakäyneet, lumi nappasi kiinni niin ettei suksi liukunut ollenkaan ja jonkinlainen luisto palasi vasta 20-30 metrin päästä ja lopulta olisi pitokin kadonnut suksen jäädyttyä, ellen olisi päättänyt lyhentää harjoitusta.

    Kenties liisteri oli huonosti tasoitettu eli paikoin liian paksua, kenties purkkivoidetta oli liian vähän (sillä uusi lumi kulutti sitä), kenties olisi pitänyt laittaa sinistä - tai kenties olisi pitänyt laittaa alimmaksi Vauhdin vihreää Tehoa?

  2. #992
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Roden numerot viittaavat ilmeisesti kataloogiin: http://www.rodewax.it/m4n/en/Products/1-2/Stick.html

    Vanha totuus on että voiteluohjeet avautuvat parhaiten sellaiselle joka ei niitä oikeastaan tarvitse, me muut kompastumme jo siihen että arvioimme kelin ihan väärin.

    Päivän keli oli minusta semmoinen yhdistelmää märkää lunta ja pakkasta että tiedossa oli ongelmia tarttumisen ja jäätymisen kanssa. Pelkkä purkkivoide ei riitä pitoon, mutta liisteri pyrkii jäätymään ja lumi tarttuu heit kun joutuu ladulta pois ohituksen tai laduttoman nousun takia. Teoriassa oikea resepti tällä tasolla olisi: pohjaliisteriä tai universaalia kerros alle (tai antaa vanhan olla), suksi kylmään, jotain lämpöastetta kovempaa purkkivoidetta kerros päälle, korkilla tasoitus, töpöttäen toinen kerros, tasoitus ja joku loitsu perään. Ehkä.

    Eilen oli alla Swixin pikaliisteriä ja Vauhdin oranssia purkkivoidetta. Ohi ei mennyt yksikään pertsamies ja kivaa oli. Tänään oli jotenkin kosteampaa, mutta ajattelin että voittanutta kokoonpanoa ei vaihdeta. Tulos: luisto hyvä, pito erinomainen ellei jopa seinäpito - mutta etenkin siellä missä luistelijat olivat luistelleet ja haarakäyjät haarakäyneet, lumi nappasi kiinni niin ettei suksi liukunut ollenkaan ja jonkinlainen luisto palasi vasta 20-30 metrin päästä ja lopulta olisi pitokin kadonnut suksen jäädyttyä, ellen olisi päättänyt lyhentää harjoitusta.

    Kenties liisteri oli huonosti tasoitettu eli paikoin liian paksua, kenties purkkivoidetta oli liian vähän (sillä uusi lumi kulutti sitä), kenties olisi pitänyt laittaa sinistä - tai kenties olisi pitänyt laittaa alimmaksi Vauhdin vihreää Tehoa?
    Mainittu keli on persan suhteen yksi pahimmista, helposti rupeaa voiteet jäätymään pohjaan. Jonkin verran on empiiristä kokemusta siitä että terva toimii viimeisenä voiteluna mainitussa kelissä, se ei jäädy. Viimeiset varvit siis punaisella tai keltaisella tervalla, muistettava on että ennen hiihtoa pitää terva jäähdyttää kunnolla luomu-lämpötilaan ja sitten vielä tasoitella korkilla ennen aktia.
    Hannes polkee - kunnes halkee.

  3. #993
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hans Opinion Katso viesti
    Mainittu keli on persan suhteen yksi pahimmista, helposti rupeaa voiteet jäätymään pohjaan. Jonkin verran on empiiristä kokemusta siitä että terva toimii viimeisenä voiteluna mainitussa kelissä, se ei jäädy. Viimeiset varvit siis punaisella tai keltaisella tervalla, muistettava on että ennen hiihtoa pitää terva jäähdyttää kunnolla luomu-lämpötilaan ja sitten vielä tasoitella korkilla ennen aktia.
    Muistan kun hiihdin vastaavalla kelillä Susihiihdon lenkin joku vuosi sitten: oli pikkuisen pakkasta, uuttalunta. Susihiihdon pohjoispuoli oli ajettu koneella ja latu-ura jäinen. Sen vuoksi pohjassa liisterit ja suksi toimikin oikke hyvin. Tästä innostuneena päätin vetää samaan syssyyn myös Susihiihdon eteläpuolen lenkin, jota ei sitten oltu ajettukaan koneella. Oli siis vain hiihdetty latu-ura jossa uutta irtolunta. Ja liisterihän jäätyi vaikka olin "pinnoittanut". Ei ollut tervaa vaan jotain toista purkkia.
    Asialinjalla. Vain siksi vielä Nöösi.

  4. #994
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hans Opinion Katso viesti
    Mainittu keli on persan suhteen yksi pahimmista, helposti rupeaa voiteet jäätymään pohjaan. Jonkin verran on empiiristä kokemusta siitä että terva toimii viimeisenä voiteluna mainitussa kelissä, se ei jäädy. Viimeiset varvit siis punaisella tai keltaisella tervalla, muistettava on että ennen hiihtoa pitää terva jäähdyttää kunnolla luomu-lämpötilaan ja sitten vielä tasoitella korkilla ennen aktia.
    Itse luovutin nämä kelit nanogripeille. Toimii litkulla liukastettuna kohtuullisesti, kunhan ei ole täysin kiillottunutta jäätä. Ei mulla niin kiire ole, etteikö heikomman luiston kanssa pärjäisi, mutta pohjaan jäätynyttä lunta en halua. Hiihdän tunteja, en kilometrejä kelloa vastaan. Ja aikaa hiihdettäessä absoluuttista nopeutta tärkeämpi tekijä on hiihdon mukavuus.

  5. #995
    Pyöräpummi Guest
    Kiitos taas hyvistä neuvoista!

    Puuru PP2:lla voitelu on yhtä juhlaa. Varmasti on muitakin hyviä voitelupukkeja.
    Jonkunnäköinen voiteluteline on must ja eikä se kovin paljoa maksa.
    Ainakaan matalafluorisen luistovahan levittämisessä ei tule ainakaan nenässä tuntuvia käryjä.
    Vahan siklaaminen ja harjaaminen vaatisi kyllä oman tilansa. Siitä tulevat jätteet ovat suttaisia ja kulkeutuvat mielellään epätoivottuihin paikkoihin.

    Nyt vaan menee hukkaan hyvää hiihtoaikaa voiteluiden ihmettelemisessä.

    Roden voidejärjestelmä on sekava verrattuna Swixiin, jossa on hyvät ohjeet selkeät merkinnät.
    Tästä syystä en suosittelisi Rodea kenellekään aloittelijalle ja tulen vastaisuudessa käyttämään etupäässä Swixiä.

  6. #996
    Rode ei kovin sekava, kun multigrade 0-2 ja blue spesial 1-3 menee kaikki pakkaskelit, Swixiltä tulee käytettyä vain vr 70 ja vr30. Tässähän tulikin käytetyimmät pitopurkit. Tosin holmenkol on omassa käytössä syrjäyttänut rodea.

  7. #997
    Pyöräpummi Guest
    Alkaa tosissaan kiinnostaa tuo Kuzmin siklaus. Ihan jo siitäkin syystä että se soveltuu huomattavasti paremmin kerrostalo-olosuhteisiin.
    Tuleehan siitäkin lastuja, mutta eikös ne muovilastut kuitenkin ole siistimpiä kuin vahalastut, -pöly ja -käry?

    Kuitenkaan en ole ehtinyt kuin pintapuolisesti perehtymään asiaan.

    Mitkähän ovat tämän menetelmän huonot puolet?

    Minkälainenhan Kuzmin paketti sitä kannattaisi ostaa?

  8. #998

  9. #999
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Kuzminsiklauksen huono puoli on, että sillä ei saa aivan yhtä hyvää luistoa kuin vahaamalla.
    Kuitenkin minä saan sillä aivan riittävän hyvän luiston minulle.
    Sekin on huono puoli, että kun tuntuu, että ei aivan mahdottoman hyvin luista niin pähkäilen, että luistaisiko vahalla vielä paremmin. Pitäisi olla kahdet samanlaiset sukset, että voisi testata, mutta kun ei ole ja kun profiilin merkitys luistoon on suurempi kuin pohjan käsittelyn niin en voi koskaan saadakkaan samanlaisia.

    Sen verran olen jo oppinut, että kun on noin kymmenen astetta pakkasta niin normaalilla terässiksillä ja sähköhöylän terällä saa samanlaisen luiston kuin Kuzminin kalliimmilla sikleillä.
    Jos et aja et voi ottaa!

  10. #1000
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Kuzminsiklauksen huono puoli on, että sillä ei saa aivan yhtä hyvää luistoa kuin vahaamalla.
    Kuitenkin minä saan sillä aivan riittävän hyvän luiston minulle.
    .
    Nämä Stadin ladut näyttävät olevat täynnä tavaraa joka "saastuttaa" voidetta. Jos olen oikein käsittänyt niin Kuzminin etu on juuri että pohja ei "saastu" kuten liukuvoiteilla tapahtuu.

    Mitä Hannu sanoisit Kuzminsiklauksen siisteydestä verrattuna vahoilla puljaamiseen?


    Hyvä linkki!
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti

  11. #1001
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Kun aletaan siklata vahattua suksea niin silloin suttua tulee tietenkin aika paljon. Vaha pitää poistaa ja hiottu kuvio. Pohjamateriaaliakin tulee jonkin verran.
    Sitten kun siklataan toisen kerran suksiparia niin suttua tulee hyvin vähän.

    Suksiparia ei tarvitse siklata kuin kerran pari kaudessa. Pohja ei likaannu kovin herkästi, mutta on se hyvä harjata kerran sataseen metalliharjalla ja nailonharjalla tai rotoharjalla.
    Jos et aja et voi ottaa!

  12. #1002
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Kun aletaan siklata vahattua suksea niin silloin suttua tulee tietenkin aika paljon. Vaha pitää poistaa ja hiottu kuvio. Pohjamateriaaliakin tulee jonkin verran.
    Sitten kun siklataan toisen kerran suksiparia niin suttua tulee hyvin vähän.

    Suksiparia ei tarvitse siklata kuin kerran pari kaudessa. Pohja ei likaannu kovin herkästi, mutta on se hyvä harjata kerran sataseen metalliharjalla ja nailonharjalla tai rotoharjalla.
    Onko tämä sellaista käsityötä mitä nyt uskaltaa tehdä tottumattomampikin suksien työstäjä? Siis varsinkin tuo vahatun suksen siklaus.

  13. #1003
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Onko tämä sellaista käsityötä mitä nyt uskaltaa tehdä tottumattomampikin suksien työstäjä? Siis varsinkin tuo vahatun suksen siklaus.
    No ei se mitään tähtitiedettä ole. Kaso youtubesta miten Kuzmin itse siklaa.

    Minä teen vanhan vahan ja kuvion poiston ensin normaalilla terässiklillä, jonka teroitan lattaviilan päällä hangaten. Sen pitää olla koko ajan aika terävä.
    Viimeistelen vain kuzminsiklillä koska ne ovat kalliita ja pehmeää terästä. Tylsyvät nopeasti.
    Jos et aja et voi ottaa!

  14. #1004
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    No ei se mitään tähtitiedettä ole. Kaso youtubesta miten Kuzmin itse siklaa.

    Minä teen vanhan vahan ja kuvion poiston ensin normaalilla terässiklillä, jonka teroitan lattaviilan päällä hangaten. Sen pitää olla koko ajan aika terävä.
    Viimeistelen vain kuzminsiklillä koska ne ovat kalliita ja pehmeää terästä. Tylsyvät nopeasti.

    Jos on täysin tottumaton, niin kannattanee kiinnitää huomiota tuohon siklin kulmaan, ei liian pystyssä. Lienee ainoa virhe millä voi saada merkittävää vahinkoa aikaan.

    Itseäni mietittyttää siklatun suksen kulutuskestävyys. Vaha kai tarjoaa muoville jotain suojaa karkeilla keleillä, mitä ei siklatulla ole. Mahtaako tuollainen suksi muitenkaan koskaan nykymateriaaleilla kulua merkittävästi hyvillä laduilla? Itselläni on jo ajat sitten kovimmilta painealueilta kuunut tehtaan alkuperäiset hiontakuviot pois, vaikka pohjassa on yleensä hyvin kovaa universaalivahaa. Jotenkin tuntuu, että vahan loppuessa kuluminen on ehkä jopa merkittävää sopivalla kelillä? Asialla on sikäli merkitystä, että nuukana miehenä olen ns loppuun hiidetyt sukset hiihdellyt sitten oikeasti loppuun (=muovi puhki) niillä keleillä, kun ladut saattaa olla vähälumisia. Eli mun suksissa on yleensä enne roskista Paljonkohan tuo siklaus vie pohjaa vaikkapa 5000 km matkalla, josta vähintään puolet eteläsuomen karkeita kelejä pohjan paksuudesta pois?


    Mun käytössä (kun sitä vahaa ei tolkuttomasti sinne pohjaan lotraa) yksi voidepaketti on niin pitkäikäinen, että ainakaan rahan säästön takia ei kannata vaihtaa siklaukseen. Lähinnä helppouden takia tuota siklausta mietin.

  15. #1005
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Jos on täysin tottumaton, niin kannattanee kiinnitää huomiota tuohon siklin kulmaan, ei liian pystyssä. Lienee ainoa virhe millä voi saada merkittävää vahinkoa aikaan.
    Juu, ei liian pystyssä (eikä suoraan sukseen suuntaisesti). Skidforumilla on joitakin kertomuksia siitä kuinka ensikertalainen on saanut aikaan viillon suksen pohjaan. Itse treenasin sopivaa tatsia roskalavalta poimimaani pariin. Ilmeisesti on myös niin että joidenkin valmistajien tai suksimallien pohjat ovat hankalampaa/sitkeämpää/raskaammin työstettävää materiaalia; mm. Fischer Carbonlite lienee sellainen.

    http://www.enklaresport.se/Kuzmininstruktion.pdf

  16. #1006
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Ne viillot tulevat siitä kun sikli lipsahtaa irti toisesta kädestä. Pleksisiklilläkin saa siinä tapauksessa viillon aikaiseksi.

    Yksi siklaus kuluttaa suksen pohjaa joitain sadasosamillejä, jos suksen pohja on suora. Usein on niin, varsinkin halvemmissa suksissa, että pohja on hieman kupera tai kovera ja silloin tietenkin joko keskeltä tai reunoista lähtee enemmän.
    Vähemmän kuitenkin kuin kivihionnassa.
    Uutta siklausta ei tarvita ennen kuin suksi on naarmuilla. Jos nätisti pitää niin yksi siklaus kestää koko suksen iän, mutta kerran kaudessa riittää.
    Jos et aja et voi ottaa!

  17. #1007
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Sen verran olen jo oppinut, että kun on noin kymmenen astetta pakkasta niin normaalilla terässiksillä ja sähköhöylän terällä saa samanlaisen luiston kuin Kuzminin kalliimmilla sikleillä.
    Mites sitten lämpimämmillä keleillä, kun puhutaan kuitenkin pakkaskeleistä. Paljonko niillä saadaan etua Kuzminin kallista erikoissiklistä?
    Nollakeleillä luutavasti menen kuitenkin pidon takia nanogripeillä, eli niillä pohjan ei tarvitsekkaan toimia.
    -5 alaspäin on tyypillinen loistava hiihtokeli, missä luistaa ja pitää. Jos alle -5 lämpötiloihin saisi riittävän hyvän yleisluiston ilman erikoissikliä, niin taidan lähteä kokeilemaan siklausta.

    Mun kohtuu laadukkaat Fisherin luistelusukset voisi olla sopiva uhri. Joku jossain kommentoikin, että ko mallien tehdaskuviossa ei ole muuta hyvää, kuin se että sen saa helposti pois. Eli tuskin teen mitään isompaa vahinkoa vaikka sen siklaisinkin pois. Niissä on kuitenkin kohtuu tasainen pohja ja ne ei ole oikein koskaan olleet oikein kunnon liukkaita. Paikotellen kuvio on kulunut ahkerasta vahauksesta huolimatta kokonaan pois, mutta varsinaisia syviä naarmuja ei lainkaan.

    Mitään kisaluistoa en tavoittelekkaan. Vain riittävää sujuvaan ja mukavaan etenemiseen.

  18. #1008
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Minulla on pertsan suksissa tavallisella terässiklillä ja sähköhöylän terällä tehty siklaus ja pelaa kelillä kuin kelillä. Latu tosin liippaantuu helposti ja siinähän luistaa sitten vaikka mikä.

    Ei niillä varmaan isoa eroa ole ja jos tuntuu, että tarvitsee lisäluistoa niin sitten voi kerroksen vahaa hangata pohjaan ja korkittaa synteettisellä korkilla ja harjata messinki ja nailonharjalla.

    Rossareissa on myös ilman kuzminia tehty siklaus, mutta en ole niitä yli -10 kokeillut. Yli kympissä luistaa loistavasti.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 14.01.2013 at 13.20
    Jos et aja et voi ottaa!

  19. #1009
    Mielenkiintoista keskustelua, mutta mitähän marmar tarkoittaa lämpötiloilla alle -5 ja -5 alaspäin. Siis tarkoitetaanko kylmempää vai lämpimämpää kuin tuo -5. Entäpä Pulkkinen sitten, tarkoittaako yli -10 lämpimämpää vai kylmempää? Ihan vaan sen takia, että pysyisi vähän jyvällä, mistä puhutaan.

  20. #1010
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Tarkoittaisiko se yli - 10 lämpimämpää kuin miinus 10. Sitä minä tarkoitin. Sorry epäselvyys.
    Jos et aja et voi ottaa!

  21. #1011
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Tarkoittaisiko se yli - 10 lämpimämpää kuin miinus 10. Sitä minä tarkoitin. Sorry epäselvyys.
    Tarkoitin myös maininnalla alle -5, että lämpötila on alle -5, eli kylmempää kuin -5.

    Mutta omalta osaltani kiitän vastauksista. Taidan siklata alkuun yhdet sukset ja katson mitä tapahtuu. Nuo luistelusukset on siitä hyvät kokeiluun, että niitä käytän kohtuu vähän, niissä on hyväkuntoiset ja tasaiset pohjat ja vain luistolla on merkitystä. Lisäksi käyttöpäätös tulee usein vasta ladun varressa, eli pohjassa on lähes aina väärän kelin voide. Jos saan niihin riittävän liukkaan kelistä riippumattoman pakkasella toimivan pinnan, niin olen luultavasti tyytyväinen. Jos en saa, niin luultavasti levittelen vahaa siklattuun pintaan...

    Muistelen vain edellisiä 15 vuotta käytössä olleita suksia, jotka luisti pakkaskeleillä älyttömän hyvin. Niissä oli sileä siklattu pinta ja sen päällä kelin mukainen vaha. Liukkaus tosin alkoi siitä, kun sukset joutui erään tokon voidetehtaan tuotekehittelijän kokeilun uhriksi 80 luvulla. Teki niihin kokeilun, jonka oli hyväksi havainnut. Kokeiluun liittyi kyllä siklauskin, mutta oli siinä pohjustuksessa mukana myös erittäin kovaa vahaa käyttökohteesta, joka ei liity millään lailla suksiin.

  22. #1012
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    232
    Jos jollain toisella on myös liian jäykät perinteisen sukset, eikä tahdo pitoa löytyä, niin uskallan nyt kokemuksen kautta suositella siirtymistä pelkkään liisterin käyttöön. Olen hiihtänyt välillä +5 astetta / -17 astetta liisterit pohjassa ja tarvittaessa pinnoittanut. Hyvin on toiminut.

    Joku suositteli aiemmin luistovoiteen levittämistä kuumailmapuhaltimen avulla ja hankaamalla, raudan sijaan, ja se toimii myös.

    Ja liisterin alle voi laittaa pohjapurkkivoidetta ihan hyvin

  23. #1013
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Mutulla voisi veikata että siklaus on sitä parempi suhteessa voiteluun mitä kylmemmäksi keli menee. Riippuen kuinka sileetä pintaa sillä saadaan aikaiseksi.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  24. #1014
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Puusepäntöissähän siklaus taitaa tuottaa kaikkein sileimmän pinnan. Tai ainakaan en tiedä ketään kuka jaksaisi yleensä kiillottaa mitään hiomalla....
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  25. #1015
    Pyöräpummi Guest
    Tietääkö joku mahdollisesti mistä sellainen kolmen siklin paketti kannattaisi ostaa ja mitä muita välineitä kannattaa olla?

    Tietenkin sekin mahdollisuus on että teettäisi sen siklauksen, mutta onko täällä PKS-seudullaa ketään hyvää Kuzministiä?

  26. #1016
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Osta täältä Kuzmin original + ja kuzmin 011-
    Sen lisäksi osta tavallinen startin terässikli ja lattaviila sekä sähköhöylän teräsarja.

    Rosteriharja tai messinkiharja sekä pehmeä nailonharja pitää myös olla.

    Siklaat ensin startin terässiklillä niin kauan, että pohja on kauttaaltaan siklattu ihan sileäksi. Ts. hiottua kuviota ei enää näy. Sitten siklaat vielä tuolla sähköhöylän terällä niin sileäksi kuin saat.
    Lopuksi vedät kelinmukaisella kuzminsiklillä koko pohjan pituisella vedolla muutaman kerran.
    Tämän jälkeen metalliharjalla tehokkaasti sekä nailonharjalla ihan kiiltäväksi.

    Terässikliä(ei kuzminsikliä) pitää terottaa lattaviilalla melko usein niin, että laitat viilan jonkun tason päälle(alle sanomalehti) ja otat toiseen käteen siklin ja hankaat sitä edestakaisella liikkeellä viilan päällä. Vaihdat siklin aina muutaman hankauksen jälkeen toisin päin, siis sinun suuntaan olevan pään ulospäin ja päinvastoin.

    Nuo kaksi kuzminsikliä riitäävät joka kelille. Sitten kun on -8 ja kylmempää niin terässiklaus ja höylänterä riittävät.

    Kävin juuri lenkillä.-8 Vapaata. Suksina oli Rossignolin ixium terässiklillä ja höylänterällä siklattuna. Luisto oli todella hyvä, mutta erilainen kuin vahatulla suksella. Jotenkin siklatusta suksesta puuttuu alkuherkkyys. Kun sen laskee lumeen niin se luistaa vasta kun sen saa vauhtiin. Luistelussahan suksen vauhti kiihtyy liun loppua kohti kun "potkaistaan." Ei se mitenkään haittaa, mutta tuntuu oudolta. Mitä kovempi vauhti on sitä paremmin näin siklattu suksi tuntuu luistavan ainakin kun on tällainen keli kuin tänään. Pertsalla sellaista ei huomaa kun suksi pysähtyy aina potkaistaessa ja latu on usein liippaantunut.
    Jos et aja et voi ottaa!

  27. #1017
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957

    Hiihto: voitelu

    Hankalalta hommalta vaikuttaa puheista päätellen tuo siklaus, ja jos ei luistakaan yhtä hyvin kuin voideltu suksi, niin en kyllä tajua koko homman ideaa... Pikaluisto ja nailonharjakin antaa varmaan paremman luiston ja helpommalla?


  28. #1018
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Hankalalta hommalta vaikuttaa puheista päätellen tuo siklaus, ja jos ei luistakaan yhtä hyvin kuin voideltu suksi, niin en kyllä tajua koko homman ideaa... Pikaluisto ja nailonharjakin antaa varmaan paremman luiston ja helpommalla?
    Se on helppoa kun sen osaa.
    Onko Sinulla jotakin muutakin todistusta lausuntoosi kuin vain mutu?
    Jos et aja et voi ottaa!

  29. #1019
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    No itsehän kirjoitit että siklattu ei edes luista yhtä hyvin kuin vahattu? En sitten ymmärrä mikä se homman pointti on...


  30. #1020
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    No itsehän kirjoitit että siklattu ei edes luista yhtä hyvin kuin vahattu? En sitten ymmärrä mikä se homman pointti on...
    Siklattu suksi luistaa riittävän hyvin. Vahaus on kallista ja epäterveellistä sekä työlästä.
    Suksia tarvitsee siklata vain kerran kaudessa kun vahata pitää tämän tästä.
    Siklaus ei todellakaan ole ratkaisu niille, jotka luottavat pikaluistoon, jolla ei todellakaan päästä lähellekkään siklatun suksen luistoa. Vimeisen päälle oikein vahattu ja pulveroitu osaavissa käsissä luistanee siklattua paremmin.
    Jos et aja et voi ottaa!

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •