ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 105 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 55 95 103 104 105 106 107 115 155 205 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.121 - 3.150 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Tänään herätyskello pirisi kello puoli kahdeksan ja yritti kaikenlaista tekosyytä keksiä miksi täytyis lähtee hiihtää mutta kun ei edes ollut hirmupakkasta niin ei sekään käynyt tekosyyksi.. sain kahden tunnin päästä monon jalkaan ja perinteiset kapulat. Matkaan Prisman takaa kohti Suolijärveä ja Suolijärven 4.3 km kierros paikoin veekoo sykkeillä kello näytti 19 minuuttia ja toinen kierros tiputettiin sykkeitä ja kello näytti 20 min kierrokseen.
    Pitoteippi on ollut pohjassa joskus mutta ei varmaan kestä montaa kuukautta kun viime tammikuussa sen sinne laitoin ja kesällä en oo yhtään hiekalla hiihtänyt nyt se on huitsin nevadassa ja ladun profiili ehkä vaatis pitoteippiä kun on laskua ja nousua paljon

^ Mä luulin että se izmo poltti sukset viime talven jäljiltä, mutta ei sittenkään. Jämiin treenaamassa? Riittääköhän tuo muuten Jämille jos treenaa vain vapaata, kun kisa käydään kuitenkin perinteisellä?
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Pitoteippi on ollut pohjassa joskus mutta ei varmaan kestä montaa kuukautta kun viime tammikuussa sen sinne laitoin ja kesällä en oo yhtään hiekalla hiihtänyt nyt se on huitsin nevadassa ja ladun profiili ehkä vaatis pitoteippiä kun on laskua ja nousua paljon
    Tuo pitoteipin kesto riippuu kilometrimääristä. Meillä on muiden kun mun suksissa ollut pitoteipit. Välillä olen lainaillut vanhimman lapsen pitoteippisuksia, kun omissa purkkivoiteilla voidelluissa ei ole ollut pitoa. Parin vuoden ja 300 km jälkeen alkaa olla teippi olla uusimistarpeessa. Teipin peittämä alue lyhenee uhkaavasti, kun teippi kuluu päistä. Suksilla on hiihdetty arviolta 300 km, joista yli puolet minä ko suksille ylipainoisena. Kerran tai pari olen tainnut raapia roskat pois ja vetänyt voiteluraudalla miedolla lämmöllä pinnan sileäksi.

Piti oikein (melkein vain siksi) junailla + ajella turkusesta Haapajärvelle hiihtämään Haapajärvi-Somero yhdysladut. Ihan hieno 20km valopäähiihto, kunnes patterit loppu, ja kaveri nopeampana meni menojaan. Jänniä hetkiä jo niissäkin vähäisissä mäissä mitä siellä on, noin niinkuin ekalla pertsa-hiihdolla tänä talvena. Väylä näkyi hämärästi, mutta vähäinenkin töyssu latupohjassa tuntuu, kun se yllättää täysin. Kuu olisi auttanut, missähän sekin taas lusmuili?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    ^ Mä luulin että se izmo poltti sukset viime talven jäljiltä, mutta ei sittenkään. Jämiin treenaamassa? Riittääköhän tuo muuten Jämille jos treenaa vain vapaata, kun kisa käydään kuitenkin perinteisellä?
    Luulen että tasatyönnöllä menee jos paljon hiihtokilometrejä alla ja oisko Tähden Toni mennyt viime vuonna vapailla kapuloilla ?

Luulen että tasatyönnöllä menee jos paljon hiihtokilometrejä alla ja oisko Tähden Toni mennyt viime vuonna vapailla kapuloilla ?
    Vähän himottaisi itseäkin lähteä tänävuonna testaamaan tuo ilman pitoja luistelukapuloilla. Ekalla puolikkaalla ei tainnut muutenkaan juurikaan mäkeä olla, mitä viimevuodesta muistelen.
    Musha rain dum a doo, dum a da

Pertsan tekniikan perusteita on aina hauska palauttaa mieleensä:

Mutta on mulla asiaakin. Suksien valinta oli tarpeeksi vaikeaa, mutta nyt pitäisi päättää tarvitsenko todella uudet sauvat ja jos, niin kummat valitsen: Start Race vai One Way Diamond Storm 9 Max?

Vanhat eli nykyiset ovat Exel C2, eli nekin "100% Carbon". Istuvat kyllä käteen, mutta olen ruvennut kuvittelemaan että hiilikuiduissa ja hiilikuiduissa on eroa ja että ne voisivat olla jäykemmätkin (mutta voi olla että se on pelkkä mies joka tuntuu välillä väpäjävän), Puhutaan myös kovasti hyvien sauvojen paremmasta "svingistä", mutta mitä se on ja mistä minä tiedän kummassa on minulle parempi svingi (vai onko se sittenkin näissä vanhoissa)?

Prkl. Fillarijutut voi sentään viime kädessä ratkaista pelkällä tunteella...

Kummastakaan sauvasta ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta kilpaa hiihtävä poikani ainakin piti tuota nimenomaista One Way -mallia liian löysänä. Startin sauvasta hänelläkään ei ole kokemusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Mutta on mulla asiaakin. Suksien valinta oli tarpeeksi vaikeaa, mutta nyt pitäisi päättää tarvitsenko todella uudet sauvat ja jos, niin kummat valitsen: Start Race vai One Way Diamond Storm 9 Max?
    Olen ollut todella tyytyväinen, noihin Startin Race sauvoihin, mutta mulla ei ole ollut koskaan ennen kunnon sauvoja, niin en osaa sanoa minkälainen on oikesti hyvä sauva, vertailukohta puuttuu.

Sauvoista puhuttaessa Hiilikuidulla ja hiilikuidulla ON eroa paljonkin.

Tuossa sain testattavaksi Karhu Spectra Optigripit ja kävin ruokiksella hiihtämässä niillä. Nämä olivat iskemätön pari, joten aluksi tuntui että ei luista sitten yhtään mihinkään. Vielä kun oli nollakeli ja uutta lunta tullut taivaalta pari senttiä ja koko ajan satoi lisää. Ylämäessä tuntui olevan seinäpito ja jyrkkäkin mäki meni ilman sauvoja kun kokeilin. Toisella kierroksella yli minuutti nopeammin kuin ensimmäinen 6,5km lenkki ja kolmannella kierroksella myös minuutti pois. Alkoi tuntumaan jo että luistoa alkaa löytymään. Viimeisessä isossa mäessä erehdyin hiihtämään ylös asti jonkun hitaamman perässä ja heti tuntui että lumi jämähti pohjaan kiinni ja sitten suksia autolla putsatessa huomaasinkin että jäätä oli kertynyt painealueelle eteen ja taakse. kun tahdin piti kohtuullisena niin ei tarttunut missään nousussa, mutta tuntui aina muutaman potkun nousun jälkeen tasaselle tultaessa että ei luista yhtään. Veikkaisin että hitaammilla hiihtäjillä saattaa tulla ongelmia hankalalla kelillä pohjien tukkeutumiseen. Ja tuolla kelillä näytti olevan useampi pitovoidehiihtäjä ladunvarressa putsaamassa pohjia joten en ihmettele noita nanopohjien jäätymistäkään. Muuten tuo nanopitopohja tuntui pidoltaan erilaiselta kuin pitovoideltu. Tasaisella tuntuu että antaa vähän periksi ja nousussa kuitenkin seinäpito ja kertaakaan ei lipsahtanut vaikka lopussa jäätyikin.
    haedon muokkasi tätä : 08.01.2013 at 16.09 Syy: Korjattu

Minulla on mainitut One Wayt perinteisen sauvoina ja Start Race vapaan sauvoina. Vaikka vapaan sauvat ovat luonnollisesti pidemmät, niin ovat kuitenkin jäykemmät. Myös se hihna tai mikä lie on mielestäni Startissa parempi. Eli oma valintani olisi annetuista vaihtoehdoista ehdottomasti Start Race.

Veikkaisin että hitaammilla hiihtäjillä saattaa tulla ongelmia hankalalla kelillä pohjien tukkeutumiseen. Ja tuolla kelillä näytti olevan useampi pitovoidehiihtäjä ladunvarressa putsaamassa pohjia joten en ihmettele noita nanopohjien jäätymistäkään. Muuten tuo nanopitopohja tuntui pidoltaan erilaiselta kuin pitovoideltu. Tasasella tuntuu että antaa vähän periksi ja nousussa kuitenkin seinäpito ja kertaakaan ei lipsahtanut vaikka lopussa jäätyikin.

Nanopohjille tarkoitetun Anti icen pitäisi hoitaa tuo. Ostin purkin, saas nähdä koska ehdin kokeilemaan.

Mulla oli samanlainen eka lenkki. Kun havaitsin pientä tarttumista pistin pohjaan ihan tavallista vauhdin +10...-10 asteen pikaluistoa. Sekin toimi ilman murheita. Piti hyvin, ei kerännyt mitään pohjaan ja luistokin parani merkittävästi. Enne pikaluiston lisäämistäkin tuo tarttuminen oli erilaista, kuin voidellussa. Irtosi helpommin. Silti mienasin kerran vetää alamäessä nenälleni, kun suksi päätti kesken laskun vauhdista alkaa keräämään lunta pohjaan.

Pidosta samanlaiset havainnot. Pito ei ole yhtä terävä, kuin voidellussa. Häiritsi ainakin mua hieman, vie potkusta terävyyttä pois.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    *Tuo pitoteipin kesto riippuu kilometrimääristä*
    Joo ja ei ... sulla oli 300km mulla mökki/metsäsuksissa ehkä 50-100km jälkeen vähän teippiä erotettavissa... tuollainen karkea jääröpelö järvillä ja merellä syö aika hyvin, parafiinit hävis parilla lyhyellä retkellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Nanopohjille tarkoitetun Anti icen pitäisi hoitaa tuo. Ostin purkin, saas nähdä koska ehdin kokeilemaan....
    Joo, sain purkin myös mukaan, mutta en muistanut laittaa. Täytyy kokeilla seuraavalla kerralla. Saa nähdä kuinka tuo luisto vielä paranee, kun nytkin tuli noin roimia parannuksia per kierros. Nyt tuntui kuitenkin siltä ettei noista ole muuhun kuin treenikäyttöön, vaikka viimeisellä kierroksella pääsikin jo kohtuu vauhtia eli alle 28 min kierros. Tuosta pitäisi kuitenkin parantaa vielä minuutteja että pärjää hyville voidelluille pertsasuksille samoilla sykkeillä. Taisi pari kertaa käydä samoin että kesken liu'un otti kiinni uuteen lumeen mutta tasaisella eikä onneksi alamäessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Monroe Katso viesti
    Minulla on mainitut One Wayt perinteisen sauvoina ja Start Race vapaan sauvoina. Vaikka vapaan sauvat ovat luonnollisesti pidemmät, niin ovat kuitenkin jäykemmät. Myös se hihna tai mikä lie on mielestäni Startissa parempi. Eli oma valintani olisi annetuista vaihtoehdoista ehdottomasti Start Race.
    Olen tämän talven hiihdellyt Rexin RX 1 sauvoilla. Monenlaisilla sauvoilla olen hiihdellyt, nämä ovat tähän saakka käytössäni olleista (ylivoimaisesti) parhaat.
    JOULU

Joo, sain purkin myös mukaan, mutta en muistanut laittaa. Täytyy kokeilla seuraavalla kerralla.
    Kokeile kans kunnon pitkää jäähdytystä ennenkuin lyöt sukset lumelle. Kolme varttia ei ole yhtään liiottelua nanoille uudella/satavalla lumella. Ja jos noi vetää kunnolla jäähän niin se on voi voi, kävellen kotiin, suksien sulatus kuivaus ja uus yritys seuraavana päivänä.
    --

Rex R1? Varmasti hyvä, mutta hinta lienee vähintään tuplasti yli budjetoidun - eikä itsetuntositä paitsi ole riittävän vahva hiihtämään tuon tason sauvoilla!

R2 voisi ehkä tulla kyseeseen kolmantena vaihtoehtona valintaa vaikeuttamaan. Liikkeessä hihnojen sovittelu ja keppien heiluttelu ilmassa ei tuonut esiin sellaista eroa, jonka olisin kyennyt huomaamaan. Voisin yhtä hyvin arpoa kuin valita värin, hinnan tai painon perusteella...

Rex R1? Varmasti hyvä, mutta hinta lienee vähintään tuplasti yli budjetoidun - eikä itsetuntositä paitsi ole riittävän vahva hiihtämään tuon tason sauvoilla!

R2 voisi ehkä tulla kyseeseen kolmantena vaihtoehtona valintaa vaikeuttamaan. Liikkeessä hihnojen sovittelu ja keppien heiluttelu ilmassa ei tuonut esiin sellaista eroa, jonka olisin kyennyt huomaamaan. Voisin yhtä hyvin arpoa kuin valita värin, hinnan tai painon perusteella...
    Löytyy Exelin. Startin ja Rexin luistelusauvat tallista (170cm) Kaikki parasta ykköslaatua. Exelit ihan ok, mutta sauvoissa ei "terävyyttä", Startit jäykät ja muutenkin asialliset, mutta hihna ei sovi käteeni, alkaa jossain vaiheessa painaa. Rexit selkeästi parhaat myös hihnojen osalta ( minun mielestäni). Suosittelen lämpimästi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Xamnala Katso viesti
    Löytyy Exelin. Startin ja Rexin luistelusauvat tallista (170cm) Kaikki parasta ykköslaatua. Exelit ihan ok, mutta sauvoissa ei "terävyyttä", Startit jäykät ja muutenkin asialliset, mutta hihna ei sovi käteeni, alkaa jossain vaiheessa painaa. Rexit selkeästi parhaat myös hihnojen osalta ( minun mielestäni). Suosittelen lämpimästi.
    Komppaan ym. hihnalausuntoa. Punnitsin illalla saman mittaiset R1 ja R2 sauvat ja totesin painon sauvoilla olevan sama (parin gramman heitto mennee digitaalisen mittalaitteen toleranssiin). R2 sauvat tulee (lyhennyksen jälkeen) vaimolle, joten en valitettavasti pääse vertaamaan sauvojen eroa hiihdettäessä. Päällepäin sauvat näyttävät R1/R2 merkintoja lukuunottamatta samanlaisilta. Sompa ja hihna ovat myös täsmälleen samanlaiset. Luulen ettei R1/R2 eroa normaali harrastehiihtäjä edes huomaa.

Ym. sauvoissa kahva on kokoa S ja aiemmissa kokoa M, näin pienikätiselle S tuntuu käteen sopivammalta (tää alkaa olla HIFISTELYÄ).
    JOULU

Tänään taas Optigripien testausta. Lähtiessä -5 ja pito tuntui olevan aika olematonta, mutta luisto kohtuullinen. Edelleenkin luontevin etenemistyyli on vuorotahti. Huonon pidon takia ei vaan pystynyt käyttämään alavartaloa tehokkaasti vaan meni vähän käsillä hiihtämiseksi. Jyrkkä ylämäki meni kuitenkin kohtuullisesti, hankalin oli loivan mäen nousu jossa tuntui ettei etene yhtään. YHden kierroksen satuin hiihtämään kovemman pertsahiihtäjän takana ja siinä huomasin miten selvästi jäi alamäessä ja tasaisella. Ylämäet otin kiinni taas kun herralla ei ollut pitoja ollenkaan. Ei mikään turha äijä kuitenkaan, kun veti Gunnarlan mäenkin tasatyönnöllä ylös. Loppua kohden lämpeni parilla asteella ja pito tuntui paranevan hieman, kierroajat olivat kuintenkin melko tasaisesti 26 minuutin luokkaa.

Riittääkö lapiointi reeniksi Jämille =? ei meinaan oikeen ois aikaa hiihdellä ja nyt on tulossa pakkaset

--+MM+-- Guest
    Piti ostaa uudet kepit kun exellin ovaalisauvoihin ei saa oikein varaosia.

Ostin sit Onewayn Diamond 9 Pro Premio -kepit luisteluun. Mitään mullistavaa kokemusta ei kyllä noiden 10 vuotta vanhojen exellin ovaalikeppien verrattanuna tullut. Aika neutraali, mutta myös hyvässä. Pitäs ehkä koittaa hiihtää täysii, mutta ei jaksa kun väsyttää.

µ

Mullon vuoden 1993 Swixin alumiinisauvat uudehkon tyylisillä nauhoilla. On ainaki jäykemmät ku markettihiilarit. Mutta saako alumiinisauvoja enää käyttää ?

Riittääkö lapiointi reeniksi Jämille =? ei meinaan oikeen ois aikaa hiihdellä ja nyt on tulossa pakkaset
    Ainakin melonta oli hyvää treeniä lapioinnille... viikon melontareissun jälkeen talkoissa viljasiilojen tyhjennys meni heittämällä.. kunhan vaan lapioi melontaotteella. Hiihto lapiointiotteella voi olla vaikeampaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Ainakin melonta oli hyvää treeniä lapioinnille... viikon melontareissun jälkeen talkoissa viljasiilojen tyhjennys meni heittämällä.. kunhan vaan lapioi melontaotteella. Hiihto lapiointiotteella voi olla vaikeampaa.
    Yrittää heittää aina lumikuorman taakse.... ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Mullon vuoden 1993 Swixin alumiinisauvat uudehkon tyylisillä nauhoilla. On ainaki jäykemmät ku markettihiilarit. Mutta saako alumiinisauvoja enää käyttää ?
    Niin eihän marketissa hiilikuitusauvvoja myydäkään, ainakaan niissä marketeissa missä mä oon kattonu sauvvoja. Se on jotain sekotusta missä on hiilaria sen verran että voi kirjottaa keppiin 'carbon'. Itellä on 90-luvun lopun hiilarikisasauvat (sain kaverilta) ja on kevyet sekä jäykät. Pitäs vaan vaihtaa hantaakit uusiin ja lyhentää 2-3cm. Nämä tosin hajoo todella helposti, mutta en hiihdäkään ryhmässä vaan sen edellä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    ...Itellä on 90-luvun lopun hiilarikisasauvat (sain kaverilta) ja on kevyet sekä jäykät...
    Just tossa piruuttaan punnasin Exelin vanhan ja uuden täyshiilikuituisen kilpasauvan painot ja vanha made in Finland-sauva 170g ja uusi China-tuotantoa 185g. Jotenkin tuo vanha tuntuu myös paremmalta hiihtäessä vaikka uusi on kuin nanotechiä.

Sauvoista puheen ollen, hiihdin eilen ekaa kertaa Rexin R1:llä, vanhat sauvat olivat myös Rex huippumallit, Revolutionit (n. 7v. vanhat). Olin vähän skeptinen että onko noissa mitään eroa, mutta ero jäykkyydessä oli todella huomattava R1:n hyväksi. Niin ne välineet kehittyy...

Ja voimaahan mulla ei ole yläkropassa ollenkaan mutta silti huomasin eron.

Minulla on luistelusauvoina Lekin parhaat ja ovat jäykät. Varasauvoina on Exelin 20 vuotta vanhat.
    Jostain syystä tykkään näistä vanhoista sauvoista enemmän. Ovat jotenkin tasapainoisemmat.

Pertsan sauvoja on kahdet. Fillarilehden tilaaja-arvonnassa voitetut oneway huippusauvat ja
    kolme vuotta sitten Stadiumista ostetut. Nämä jälkimmäiset ovat täysin samat sauvat kuin nuo onewayt. Ainoastaan sompa on vähän isompi ja putken prinitti on erilainen. Nimi tietysti.
    Nämä maksoivat satasen ja one wayn lähtöhinta näyttää olevan lähellä kolmea satasta.
    Tosin niitä on nyt tarjouksessa alle kahden sadan ja jossain voi olla halvemmallakin.

Hyviä ovat molemmat. Kuntoilijan sauvan sommat saisivat vain olla vieläkin isommat. Kilpahiihtoladut ovat yleensä kovempia kuin ne mitä minä useinmiten hiihtelen.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    ...........Kuntoilijan sauvan sommat saisivat vain olla vieläkin isommat. Kilpahiihtoladut ovat yleensä kovempia kuin ne mitä minä useinmiten hiihtelen.
    Voihan nuo vaihtaa. Eikä ole edes hankalaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •