FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 33 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 31 32 33 34 35 43 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 961 - 990 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

  1. #961
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Minun Karhu oprigrippini pitävät loistavasti märällä jäisellä ladulla.
    Ne on valittu melko pehmeiksi. Tänään voisi kokeilla miten ne pelaavat jäisellä kuivalla ladulla.

    Voideltaville suksille, kuivalle jäiselle ladulle pakkasella laittaisin ihan suksen keskelle ohuesti universal liisteriä ja sen päälle jäähtyneelle sukselle Vauhdin fluoriporkkanaa pari kerrosta ja jos on kylmempää kuin 10 niin vielä kerroksen Vauhdin tervapitoa kelin mukaan.

    Varmaan muutkin purkit käyvät, mutta Vauhtia minä käyttelen.
    Jos et aja et voi ottaa!

  2. #962
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    321
    Joo. Liisteri pohjavoiteeksi näillä keleillä tai sitten pistää vaikkapa pohjavoiteen sekaan muutaman tipan violettia liisteriä. Sitten pinnoitus pakkaskelin purkilla. Vanhalla lumella toimii pehmeätkin purkit vaikka olisi pakkastakin reippaasti.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

    www.rex.fi/bike

  3. #963
    Liittynyt
    12/2007
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Minun Karhu oprigrippini pitävät loistavasti märällä jäisellä ladulla.
    Ne on valittu melko pehmeiksi. Tänään voisi kokeilla miten ne pelaavat jäisellä kuivalla ladulla.

    Voideltaville suksille, kuivalle jäiselle ladulle pakkasella laittaisin ihan suksen keskelle ohuesti universal liisteriä ja sen päälle jäähtyneelle sukselle Vauhdin fluoriporkkanaa pari kerrosta ja jos on kylmempää kuin 10 niin vielä kerroksen Vauhdin tervapitoa kelin mukaan.

    Varmaan muutkin purkit käyvät, mutta Vauhtia minä käyttelen.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeesu Katso viesti
    Joo. Liisteri pohjavoiteeksi näillä keleillä tai sitten pistää vaikkapa pohjavoiteen sekaan muutaman tipan violettia liisteriä. Sitten pinnoitus pakkaskelin purkilla. Vanhalla lumella toimii pehmeätkin purkit vaikka olisi pakkastakin reippaasti.
    Tattista näistä.

    Tosiaan viikolla kun oli -1 ja myös aavistuksen jäinen latu niin optigripissä oli seinäpito. Lenkin jälkeen suksen pohja oli märkä, mitä sen optigripeillä pitääkin olla. Tänään pakkaskelin jäisellä ladulla lenkin jälkeen suksen pohja oli aivan kuiva. Uskoisin, että tuo on se juttu noissa nanopohjissa. Kunhan suksen ja ladun väliin syntyy riittävästi vettä niin nanopohja toimii optimaalisesti, muuten sitten joko pito tai luisto tai molemmat kärsii.
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

    -Queen


  4. #964
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Kuinka nuo pikaluistot toimivat nykyään? Pärjääkö niillä jos on pakko? Eli jos ei ole mahdollista käyttää rautaa ja siklausta...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  5. #965
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    80
    Pärjää niillä jos on ihan pakko käyttää. Häviää luistossa jonkunverran ja keston saralla tulee reilummin takkiin. Kesto riippuu niin paljon lumen laadusta, että paha sanoa kilometrimääriä. Vaikutus saattaa hävitä alle kympin matkalla jos on karkeampaa lunta... Rexin pikaluistoja olen käyttänyt hätävarana. Eri suksimerkkienkin välillä on varmasti eroja luistossa ja kestossa, pohjan mukaan. Omat on atomickin world cupit.

  6. #966
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Kuinka nuo pikaluistot toimivat nykyään? Pärjääkö niillä jos on pakko? Eli jos ei ole mahdollista käyttää rautaa ja siklausta...
    Pikaluiston pysyvyyttä parantaa kun hankaa kuivuneen luiston synteettisellä korkilla. Korkki kannattaa säästää vain tähän käyttöön. Lisäksi pikaluiston voi harjata tämän jälkeen.

    Jos ei voi siklata niin kannattaa koittaa myös sitä, että harjaa ahkerasti suksia messinki tai rosteriharjalla ja nailonharjalla niin, että pohjasta tulee rasvainen. Suksessa on hiottu kuvio ja se luistaa myös ihan sinällään ainakin pienellä pakkasella. Pikaluisto lähtee kyllä aika nopeasti pois ilman korkittamista ja harjaamista ja näistäkin huolimatta 15 kilsaa alkaa olla maksimi, mutta jos unohtaa pikaluiston ja vain harjailee niin voipi luistaa yllättävän hyvin muilla kuin ongelmakeleillä.

    Tällä korkittamis/harjaamisjutulla voi käyttää myös tavallisia vahoja. Huonelämmin vaha hangataan lämpimän suksen pintaan ja korkitetaan sekä harjataan. Pysyy paremmin kuin pikaluisto. Tähän ei tarvita telinettä. Vielä parempi tulos tulee jos pohjaan hangatun vahan kuumentaa vaikka hiustenkuivaajalla jos kuumailmapuhallinta ole ja sitten korkittaa ja harjaa.
    Jos et aja et voi ottaa!

  7. #967
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    81
    Nöösi kysyy:
    Hommasin pertsasukset luisteluvehkeittein lisäksi viime keväänä. Käytin nyt luistovoitelut laitattamassa pohjiin ja itse tökkäsin Rexin pitoteipit tussilla merkitylle pitoalueelle, joka merkattiin silloin suksia ostaessa. Nyt on kymmenisen kilsaa lipsuteltu menemään ja mielestäni pitoa ei ole lähellekkään riittävästi. Kannattaako tuon teipin päälle laittaa toinen kerros lisää vai pitääkö lähteä kokeilemaan pitoalueen laajentamista? Painoni ei ole muuttunut siitä hetkestä, kun pitoalue merkittiin kaupassa.

    -J

  8. #968
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JarkoH Katso viesti
    Nöösi kysyy:
    Kannattaako tuon teipin päälle laittaa toinen kerros lisää vai pitääkö lähteä kokeilemaan pitoalueen laajentamista?
    Nyt voi olla niin, että olet saanut kaupasta ns. kilpakireän parin, joka vaatisi terävän potkun . Pitoalueen voi määritellä luotettavasti siten, että laitat koko suksen mitalle jotakin pitovoidetta silittämättä ja lasket pitkähkön mäen pysyen kahdella suksella. Voiteen pitäisi nyt jäädä vain pitoalueelle. En kyllä pitoteippiä lähtisi levittämään paljon tämän pitoalueen ulkopuolelle. Pidemmälle alueelle kannattaa kokeilla tavallisia pitovoiteita.

  9. #969
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Täällä on parissa viestissä suositeltu tai kyselty pitoalueen pidentämisestä.
    Se ei ole ratkaisu. Jos luistoalueelle/painealueelle laittaa pitovoidetta niin kyllähän se vähäksi aikaa voi pitoa parantaa. Luistoa se heikentää joka tapauksessa.

    Jos suksi on liian jäykkä ja se ei pidä niin parempi on paksuntaa voidemälliä. Ensin laitetaan pohjavoidetta tai liisteriä koko pitoalueelle ja sitten toinen kerros pohjavoidetta aivan pitoalueen takaosaan 30 sentin matkalle. Sitten purkkivoitelu kerroksittain niin, että eka kerros on pehmeää nollasta pariin asteeseen, toinen kerros parista asteesta viiteen asteeseen, ja kolmas kerros kelinmukaisesti.

    Jos tämä mälli ei pidä niin sitten laitetaan neljäs kerros vähän keliä lämpimämmällä. Kerosten välissä voide aina tasoitetaan korkilla.

    On paljo parempi tapa kuin pitoteippi, jota ei voi monta kerrosta laittaa, vaikka käyhän sekin pohjavoitelusta.
    Jos et aja et voi ottaa!

  10. #970
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    81
    Kiitokset neuvoista. Uskoakseni jäykkyydestä on kyse tässä, koska "terävillä" voimakkailla potkuilla kohtuullisen pystystä asennosta oli ainoa keino saada pitoa aikaiseksi. Saattaahan nuo teipit lähteä mäkeen, kun pitovoiteitakin löytyy isäukolta sosialisoitavaksi asti. Löystyyköhän suksi käytön myötä yhtään?

  11. #971
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    80
    Voi löystyä käytön myötä, mutta suht samana sen jäykkyyden pitäisi laadukkaassa suksessa pysyä, pitkään. Kannattaa vielä itse varmistaa/tarkastaa se pitoalue uudestaan.

  12. #972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JarkoH Katso viesti
    Uskoakseni jäykkyydestä on kyse tässä, koska "terävillä" voimakkailla potkuilla kohtuullisen pystystä asennosta oli ainoa keino saada pitoa aikaiseksi
    Jäykät sukset ja vaikea keli ovat paras keino oppia parempaa diagonaalitekniikkaa! (Muutama kerta vuodessa käy niin että tämän toistaminen on ainoa keino olla heittämättä suksiaan mäkeen...)

    Löystyyköhän suksi käytön myötä yhtään?
    Tietyllä viipeellä kyllä, mutta jos et jaksa odottaa vuoden 2019 maaliskuuhun, voi yrittää lisätä hiihtäjän kohtisuoraan ladun pintaa vastaan kohdistuvaa painoa repulla. Joku 4-6 kg on melko vaivaton mahduttaa pieneen reppuun eikä sellaisen lisäpainon pitäisi vaikuttaa haitallisesti tekniikkaan tai altistaa rasituskivuille tai -vammoille. Tärkeimmät ja ensimmäiset konstit ovat kyllä keskittyminen tekniikkaan (eli jopa liioitellun tuntuiseen pystyyn asentoon eli WC-kisoja seuraaville tuttuun "saksalaismalliseen" hiihtoon), toiseksi tärkeimmät pitovoitelun säätäminen (eli Hannun nikseihin turvautuminen), mutta marginaalisen lisäavun voi saada kyllä repullakin.

    PS Merkitsikö myyjä suksiin vain koko pitoalueen päät vai merkkasiko hän suksiin sekä "tälli-" eli liisteri- tai muulle paksuimman voidekerroksen alueet että purkki- eli ohuemman voidekerroksen alueet?

    PPS Ruotsissahan harrastetaan kerrosvoitelun helpottamiseksi semmoistakin protokollaa että liuskamitan avulla haetaan *neljä* eri pitoaluetta. Eihän se välttämätöntä ole, mutta jos on mahdollisuus, niin voihan kiinnostunut harrastajakin sen tehdä ja kenties saada jotain lisäosviittaa suksiensa voiteluun: http://www.skistart.com/media/Images...nstruktion.pdf

  13. #973
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    81
    Elikkä tekniikkaa, voimaa ja voitelun opettelua luvassa... Pitänee sinäputkesta katella tekniikkavideoita.
    Yhdet merkit on sukseen laitettu, niin oletan niiden olevan pitoalueen päät. Tuota reppuhommaa tulee kokeiltua väistämättä kun nakkaa makkarat, termarin ynnä muut reppuun. Heh.

  14. #974
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    321
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JarkoH Katso viesti
    Nöösi kysyy:
    Hommasin pertsasukset luisteluvehkeittein lisäksi viime keväänä. Käytin nyt luistovoitelut laitattamassa pohjiin ja itse tökkäsin Rexin pitoteipit tussilla merkitylle pitoalueelle, joka merkattiin silloin suksia ostaessa. Nyt on kymmenisen kilsaa lipsuteltu menemään ja mielestäni pitoa ei ole lähellekkään riittävästi. Kannattaako tuon teipin päälle laittaa toinen kerros lisää vai pitääkö lähteä kokeilemaan pitoalueen laajentamista? Painoni ei ole muuttunut siitä hetkestä, kun pitoalue merkittiin kaupassa.

    -J
    Jos pitoalue on merkattu oikein, niin pidentämisellä vain syödään luistoa todella tehokkaasti. MIelestäni oikea ratkaisu on lisätä pidon paksuutta. Jos haluat käyttää tuota teippiä suksissasi, niin toinen kerros teippiä suksen keskiosaan about puolelle matkalle pitoaluetta varmasti riittää. Nyt kun tuolla on jo hiihdetty, niin varmin konsti saada uusi kerros pysymään on:

    -Puhdista pitoalue+karhennus
    -lyhyempi pätkä teippiä keskikohdalle n. 20-30cm
    -teippi koko matkalle

    Tietty kelikin saattaa vaikuttaa. Ainakin eteläisessä Suomessa on ollut melkolailla liisterikeli eli teippi kun ei ole liisteriä, niin sen pito-ominaisuudet eivät aivan selkeimmille liisterikeleille riitä.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

    www.rex.fi/bike

  15. #975
    Pyöräpummi Guest
    Odotellaan voiteluraudan ja -telineen tulemista.

    Mitä sillä raudalla saa sulatella kerrostaloasunnossa ettei huoneilmaan synny terveydelle vaarallisia "päästöjä"?
    Alkuunsa pitäisi juoksuttaa SkiGo low fluorer glider -vahaa suksen pohjalle.

    Taidanpa laittaa Auklandin veljesten voitelukirjan ostoslistalle. Sitä saa ainakin Norjasta tilattua.
    Tietääkö joku mahdollisesti jotain muita hyviä voitelukirjoja?



  16. #976
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.856
    Voitelu kerrostaloasunnossa on kyllä aika "äijjä-meininkiä" (on tullut joskus aikoinaan harrasteltu) Ei noilla perusparkuilla tai matalafluorisillakaan voitelu henkeä vie, mutta palovaroitin saattaa ilmota itsestään
    Mites parveke? siellä sauhuttelua ei kai ole vielä kielletty? Käryä voi hieman vähentää juoksuttamalla kuuma voitelurauta esim. parvekkeelle heti käytön jälkeen.

  17. #977
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Voitelu kerrostaloasunnossa on kyllä aika "äijjä-meininkiä" Ei noilla perusparkuilla tai matalafluorisillakaan voitelu henkeä vie, mutta palovaroitin saattaa ilmota itsestään
    Hyvä! Otetaan patteri pois palohälyttimestä!

  18. #978
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.539
    Ikkuna vaan auki ei se niin ihmeellistä ole, ehkä kannattaa tuulettaa mieluummin ulos kuin rapun suuntaan..

  19. #979
    Pyöräpummi Guest
    Innostuksissani hiihtelin paikoissa joihin ei olisi pitänyt mennä. Sillä seurauksella että rossarin pohjassa on pitoalueen takana pitkä tuntuva naarmu.
    Todennäköisesti sen saa jollain tavalla häivytettyä, mutta löytyisikö jotain kantaa asiaa?
    Koittakaa kestää näitä aloittelijan tyhmiä kysymyksiä.

  20. #980
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Innostuksissani hiihtelin paikoissa joihin ei olisi pitänyt mennä. Sillä seurauksella että rossarin pohjassa on pitoalueen takana pitkä tuntuva naarmu.
    Todennäköisesti sen saa jollain tavalla häivytettyä, mutta löytyisikö jotain kantaa asiaa?
    Koittakaa kestää näitä aloittelijan tyhmiä kysymyksiä.
    Jos naarmun reunat koholla, niin terässiklillä kevyesti pohjan tasoon, voitelu ja hiihtoa. Ei se yksi naarmu menoa haittaa. Turha siitä on stressiä ottaa.

    Joskus kun voitelin kerrostalossa, niin tein homman kylppärissä. Alipaineinen tila, jossa kohtuullinen poisto. Ei tullut käryt muualle kämppään.

  21. #981
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    81
    Pitää nyt kertoa tulokset. Mitattiin kotosalla pitoaluetta uudestaan ja vähän se kasvoi kantaa kohden. Sitten vain Jeesun ohjetta hieman soveltaen uutta teippiä pohjaan. Hyvin kulki eilisellä testilenkillä, eikä tuntunut syöneen luistoakaan. Eli ongelma selvisi. Kiitokset vinkeistä.

  22. #982
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Näistä fluorikäryistä ei kuntoilijan kannata kärsiä. Jos pohjustuksen voi tehdä ulkona. Siis perusvahalla kolmeen neljään kertaan niin sitten varsinaisen luistovahauksen voi tehdä fluorivoiteillä käryttämättä. Kuten täällä jo kerroin:
    Hankaa suoraa vahapalasta kerros luistoalueille tai luistelusuksessa pohjaan.
    Hankaa vaha kiinni sukseen synteettisellä korkilla ja harjaa messingillä ja nailonilla. Loppututuloksen ero sulattamiseen nähden on huomaamaton. Jos vielä haluaa vähän hifistellä niin vaikkapa hiustenkuivaajalla lämmittää vahaa ennen korkittamista niin tulos voi olla vähän parempi kestävyyden kannalta.
    Pysyy ainakin lähes yhtä hyvin kuin sulattamalla. Ei tule käryjä ja kun siklausta ei tarvita ei ole myöskään vahasotkuja pitkin lattioita.

    Kokeilkaa jos ette usko. Minä olen kokeillut ja toimii... Nämä vinkit luin muutama vuosi sitten Hiihtoliiton sivuilta, mutta nyt niitä ei siellä ole kun voidefirmat sponssaavat liittoa niin se ei uskalla enää potkia vastaan.

    Paras juttu on olla vahaamatta kokonaan ja vain siklata. Kokeilkaa sitäkin jos ette usko.
    Jos et aja et voi ottaa!

  23. #983
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.539
    Hiustenkuivaajan lisäksi kuumailmapuhallin on hyväksi todettu sekä auton sisäilman lämmitin, tuolla pikkumökissä. Kuumailmapuhaltimella sulaa parafiinit loistavasti pohjaan kun niitä on siihen eka hangannut.

  24. #984
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    321
    Pistetään vähän mainostaenkin. Rexin sivuilta voidetällejä eri keleille:

    Kilpa
    Massahiihtoihin/harraste
    Junnukilpahiihtoon/kilpaharrastajat
    Reaktiovoitelu
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

    www.rex.fi/bike

  25. #985
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Huonelämmin vaha hangataan lämpimän suksen pintaan ja korkitetaan sekä harjataan. Pysyy paremmin kuin pikaluisto. Tähän ei tarvita telinettä. Vielä parempi tulos tulee jos pohjaan hangatun vahan kuumentaa vaikka hiustenkuivaajalla jos kuumailmapuhallinta ole ja sitten korkittaa ja harjaa.
    Kiitos vinkistä, tarvitsee pitää mielessä...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  26. #986
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    361
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    matalafluorisillakaan voitelu henkeä vie, mutta palovaroitin saattaa ilmota itsestään
    Voitelen rivarin kylpyhuoneessa, pölynimuri on apuna ja saa siellä ikkunankin auki, muttei ole käry häirinnyt.
    Mitä nyt välillä lentää voidelastuja kissanruokakuppiin. Ehkä säästyy ruokakuluissa pitkällä aikavälillä.

  27. #987
    Pyöräpummi Guest
    Hyviä neuvoja taas!

    Mitähän tänään illalla 9.1 laitetaan suksen pohjaan täällä stadissa?
    Helsingin paikallissää
    Näyttää että on olemassa hyvin märkää uutta lunta, mutta kai se "liippaantuu" ladulle samalla lämpötilan laskiessa -1 - -3 asteeseen.

    Ennusteen mukaan lähipäiviksi tulee pakkassäätä ilman lumisadetta.
    Voisitteko mahdollisesti antaa voiteluvinkkejä tänne Helsingin seudulle lähipäiviksi?
    Tällä seudulla on paljon hiihtäjiä, mutta missään ei ole päivän voiteluvinkkejä.

  28. #988
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JarkoH Katso viesti
    Pitää nyt kertoa tulokset. Mitattiin kotosalla pitoaluetta uudestaan ja vähän se kasvoi kantaa kohden. Sitten vain Jeesun ohjetta hieman soveltaen uutta teippiä pohjaan. Hyvin kulki eilisellä testilenkillä, eikä tuntunut syöneen luistoakaan. Eli ongelma selvisi. Kiitokset vinkeistä.
    Älä nyt vaan ala pidentää- tai taisit jo- pitoaluetta kantapäästä taaksepäin. Se on ihan perusjuttuja, ettei siitä pito parane. Ja juuri sieltä se kaikkein tehokkaimmin leviää takaosan luistopinnoille, ja pitkällä lenkillä alkaa vaikuttaa etenkin laskuissa, kun painosi on kantapäillä. Jos olet varma oikeasta voiteesta tai, että teipin pitäisi juuri ko. kelillä pelata, mutta pito on kuitenkin hukassa, laita päkiän alle toinen kerros vaikka 10-15cm:n matkalle. Jos kolmaskin kerros vaaditaan, taitaa suksi olla jäykkä sinulle. Liisterisuksena saattaisi tässä tapauksessa olla mainio. Eli periaatteessa Jeesun neuvot minultakin.
    Edellä on ihmettelyä fluorien käryistä. Miksi niitä pitäisi käyttää muulloin, kuin kisatarkoituksessa, tai no... jos on oikein märkää ja paksu lompsa.
    onks pakko, jos ei haluu

  29. #989
    Pyöräpummi Guest
    Miten Rode:n voideohjeet voivat olla niin sekavia?
    Leppäsen Pyörän sivuilla on ohjeita, joissa viitataan purkkinumeroihin. En ainakaan minä löydä purkin päältä mitään vastaavaa koodia.
    Sitten menen Roden sivuille niin siellä ei toimi alkuunsakaan linkki "Waxing guide" -ohjeeseen.

    Näyttää vielä että nimeäminenkin on tehty harhaanjohtavasti. Juuri ostamassani purkissa lukee EXTRA 0C +2C ja sivussa stick EXTRA.
    Tätä ei sieltä löytynyt vaan ROT EXTRA 0C +2C. Todennäköisesti sama aine?

  30. #990
    Liittynyt
    11/2011
    Viestit
    274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Hyviä neuvoja taas!

    Mitähän tänään illalla 9.1 laitetaan suksen pohjaan täällä stadissa?
    Helsingin paikallissää
    Näyttää että on olemassa hyvin märkää uutta lunta, mutta kai se "liippaantuu" ladulle samalla lämpötilan laskiessa -1 - -3 asteeseen.
    Vastaan kun kukaan ei ole vielä vastannut... En itse käynyt hiihtämässä tänään, mutta pari tuntia sitten pyörälenkillä Espoossa ajoin ladun viertä sen verran että olisin sunnuntaivoitelijana ja -hiihtäjän laittanut pohjavoiteen päälle Startin synteettistä violettia sekä ottanut korkin ja sinisen purkin mukaan lumien tarttumisen varalta. Latu-uran pinta kiilteli sen verran että optimistina kuvittelisin ettei tartu violettiin ja jos tarttuu ladun varressa laitettu kerros sinistä voisi estää tarttumisen (?)

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Ennusteen mukaan lähipäiviksi tulee pakkassäätä ilman lumisadetta.
    Voisitteko mahdollisesti antaa voiteluvinkkejä tänne Helsingin seudulle lähipäiviksi?
    Tällä seudulla on paljon hiihtäjiä, mutta missään ei ole päivän voiteluvinkkejä.
    Jatkoa sunnuntaivoitelijan arvauksille: Huomenna samat voiteet kuin tänään. Ylihuomenna synteettistä sinistä muutama kerros vanhojen päälle, jollei jaksa putsata ja laittaa pohjavoidetta + sinistä.

    Sunnuntaivoitelija = yleensä suksi pitää, joskus pääsee suorilla kaikki mäet, joskus menee jyrkemmissä kohdissa haarakäynnillä ravaamiseksi, joskus joutuu loivissa ylämäissä lyhentämään liukua olemattomiin lipsumisen vuoksi, joskus menee luistot heikoiksi kun ylämäissä tuore irtolumi meinaa tarrata pohjiin kiinni... Pertsa on voitelulaji
    Oletko nahnyt varastettua fillariani?
    Metallinvihrea -97 Tunturi Kayapo
    -hopeinen 70mm Marzocchi keula
    -hollowtech keskio
    -mustat DMR V8 avopolkimet

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •