Myöhäisillalla lyhyt siirtymä.. hauskaa oli mennessä varsinkin myötätuulessa ja alamäissä.. paluu reilu 10kg rinkka selässä meni sitten jo vähän urheilun puolelle .. mutta jauskaa oli.
Myöhäisillalla lyhyt siirtymä.. hauskaa oli mennessä varsinkin myötätuulessa ja alamäissä.. paluu reilu 10kg rinkka selässä meni sitten jo vähän urheilun puolelle .. mutta jauskaa oli.
Ennustan että Tampereella on valkoista jouluna 99 % varmuudella
http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/tamp...station=101124
Hyvää keliä nyt on kun ei edes sepeliä oo ajettu kadulle....
Tänään oli aika haastavaa kun Kaarinan pääreittejä oltu aurattu ainakaan ihan heti, eli se oli sellasta matalaa irtopöperöä. Päätin kuitenkin lähteä triken kanssa (vaihdoin taakse nastarenkaan) ja peräkärry perään, ostamaan hiekkaa akvaarioon. Hyvä idea, toteutus täys hullu. Ensin 3,5 kilsaa 5 rengasta hangaamassa vastaan, Piispanristin kohdalla oli todella hyvin aurattu ja pyörän kulku helpottui huimasti. Takaisinpäin tulin muuten samalla tavalla mutta peräkärryssä oli 17kg hiekkasäkki harjoitusvastuksena. Pari ylämäkeä piti kyllä taluttaa (tai oikeammin työntää) ja muutamassa suti ihan kiitettävästi..
Tänään Helsingissä noin klo 8 aamulla kauppakorkean vanhan päärakennuksen edessä isä odotteli fillarin selässä valojen vaihtumista vihreäksi (ajoradalla, pitäen toisella kädellä ratikkapysäkin kaiteesta kiinni, ja kyydissä oli edessä ja takana pienet lapset (ilmeisesti tarhaan menossa). Hiukan hirvitti.
siirto työmatkatopiikkiin
*Ketjut ovat sotkemista varten*
No ilimankos meillä onkin niin vaikeata tämä talvipyöräily, meillähän on aivan väärät välineet... Pitäisi kuunnella vaan kiltisti asiantuntijoita:
http://bikemagic.com/gear/bike-magic...gh-winter.html
![]()
MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta
Sen verran leudompia nuo engelsmannien "talvet" et taitais tulla vilu noilla vermeillä..
The end of the road is just the beginning...
Paremmin taitavat sopia suomalaiseen syksyyn nuo engelsmannien vermeet. Vaikka tässä lumessa etenemisessä on omat haasteensa, niin en tällä hetkellä erityisesti kaipaa sitä syksyn vesisadetta ja kuraa.
Tänään tuli jänskä yllätys, kun lähdin kello 19 aikoihin Pasilasta kotia kohti junaradan vartta pitkin. Jostakin oli ehtinyt tupsahtaa vaalea talviusva, joka oli käärinyt koko tienoon pehmeään syleilyynsä. Oli aika maagisen näköistä ratapihan nurkilla, kun kuura oli vielä kuorruttanut puiden oksat. Kerrassaan upean näköistä!
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Kävin tänään testaamassa maantiepyörää paikallisilla kevyen liikenteen väylillä. Yllättävän hyvä pito 23mm slikseissä on hiekoittamattomalla hyvällä polannepinnalla. Vähän varovasti kun otti kurvit ja käännökset niin pääsi kyllä aivan ongelmitta keskustaan ja takaisin kaulaputkea lyhentämään. Ja ai että se oli kevyt peli ajaa pitkästä aikaa![]()
px / #55 / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
Tämän illan pikkupyörähdys cyclolla (väärä valinta kelvien aurauksen vuoksi) herätti ajatuksen: Jos ajelisi ainoastaan kesäkeleillä lyhkäisissä vermeissä, olisi iso aukko pyöräilyn todelliseen luonteeseen näillä leveys- ja pituusasteilla.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Kyllä ne pakkasella pelaa. Ja rullaa hyvin. Sutii toki ylämäissä ja jarrut ei pidä juuri lainkaan, niihin ei paljoa kannatakaan koskea jos ei tahdo maihin (etenkin etujarruun).
Nojakilla ei juuri viitsi slikseillä ajaa. Lähtee niin äkkiä alta jos on jään päällä vähänkään (pakkas) lunta ettei ehdi kissaa sanoa. Edes "kaupunkirengas" kuten Schwalbe Road Plus tms auttaa jo kummasti.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Minusta tuli tänään talvipyöräilijä! Kyllä minua jännitti. Alla on vaihteeton mummis, joka oli kyllä sopivan oloinen ja nastarenkaiden kera jaksoi ihan kivasti polkea ylämäet keskustasta tänne kotiin. Vaan vaatiihan tuo vähän uusia pyörän- ja kelinhallintataitoja.
Tänään oli kyllä upeaa postikorttimaisemaa Helsingin seudulla, kun puut olivat lumen ja valkoisen kuuran peitossa, ja taivaalta leijaili kevyttä pakkaslunta hiljalleen.
Oma varustautuminen tosin osoittautui hanskojen kohdalta vähän vääräksi, olisi varmaankin pitänyt kaivaa kevyet alushanskat sinne väliin lämmittämään.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Tuli tänään hullu idea kun äiti valitteli, että kädet jäätyvät vaikka on mitkä hanskat kädessä kun ajaa talvella töihin. Moottoripyörän kahvanlämppärit polkupyörään! Katselin että noin 30w tehon ottavat yleensä ja ebaystä 90w/h litium akku+laturi 30€ niin tuollahan saisi jo ihan riittävän toiminta-ajan. Lämppärit maksavat kanssa jonkun muutaman kympin niin eihän tuolla rahalla saa edes aitoja nahkatumppuja. Raportoin tänne jos idea saa kannatusta ja päätän toteuttaa sen.
Road Bike Action-lehdessä mainostettiin viime talvena maantiepyörän kahvateippausten alle tulevia lämmittimiä. Kuvissa kaveri ajoi lumisessa maisemassa shortheissa ja ah, kun oli niin lämpimät kädet lämmittimien ansiosta.
En sitte osaa vielä pukeutua näille koville pakkasille. Matkaa on muutama kilsa suuntaansa ja karmeen kuuma tulee jo puolimatkassa. Tänään yllätti, että kotoa lähtiessä mittarissa oli -22 ja perillä -27. Mutta silti tarkeni enemmän kuin hyvin. Mutta mieluummin ajan fillarilla kuin jätän auton parkkiin päiväksi tuohon pakkaseen hyytymään.
- pyörä kulkee, kun sitä polkee -
Tänään Jonas oli naamalla kolme tuntii noin -13 pakkasessa ja ehkä se lämmitti vähän
Tänään kävi lievä yllätys, kun kevyt puuterilumi peitti sopivasti takarenkaan levyisen uran tiessä. Paikassa vielä alamäki ja kohtuullinen kaarre, lopputuloksena hieman lumiset vaatteet.
Iloisempi yllätys oli se, kun aurinko hetkellisesti pilkisti pilvien takaa. Taisi olla ensimmäinen kerta tässä kuussa, kun moisen möllikän näin (kuun ehdin jo bongata alkuviikosta).
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Ketjuvaihteinen seisoo ulkona, käytän aamuisin hiukan. Mm. tänään pakkaslukemien ollessa 14 pedali pyöri tyhjää - mikä aiheuttaa sen, että ketjuvaihteinen ei ota kiinni? Poljin sitten rohlolla, joka on suunnilleen nolla-asteisessa tilassa. Sekin vähän päivällä jollain vaihteella jätti ottamatta kiinni, mutta seuraavalla OK. En välitä Poriin vaihtaa talviöljyjä, kylmä aika on kuitenkin niin lyhyt.
Mikäli ymmärsin oikein, kysyit, että mikä aiheuttaa jähmettymisen. Vastaus on yksinkertainen. Vapaaratas, se noin 50mm pitkä palikka rataspakan sisällä on jäässä. Rattaassa on jousia, jotka työntävät kynsiä hampaisiin. Jos jousien tai kynsien ympärillä oleva rasva on jäässä, tai siellä on seassa vettä, jouset eivät palauta kynsiä rattaaseen. Mulla oli tuota ongelmaa Deoren vapaarattaan kanssa. Aina matka kyllä eteni, jos vain pyöritti koko ajan. Rullaillessa sitten tuli ongelmaa. Sitten Deoren onneksi muutenkin loppui. Kupit urautuivat liiaksi.
Nyt on toinen napa. Vielä ei ole temppuillut. 20 pakkasasteessa olen pyöräillyt tänä talvena. Pyörä on pakkasessa.
Rohloff sulla vaihtoehtona. Hienoa! Miten kylmässä se ei enää toimi 100%? Miten kylmässä se on käyttökelvoton?
Omien kokemuksien perusteella se normiöljy pelittää kohtuu luotettavasti -5c asti, jonka jälkeen vaihteen vaihtuminen on hieman jähmeämpi. Tuolloin tuli koettu se ainut kerta, kun rohlon kanssa vaihde ei kytkeytynyt päälle kertalaakista. Valmistaja lupailee, että jähmettymispisteen pitäisi olla -15c tuolla öljyllä. Talviöljymixillä (puolet normiöljyä ja puolet puhdistusöljyä) en ole päässyt kokeilemaan kuin -35c pakkasta, jossa napa pelitti tuolla öljyseoksella moitteetta.
Cyclocrossissa oli tuota tyhjäpyörintää jähmettyneiden vapaarattaan rasvojen kanssa heti pakkasten tultua.. hommaa ei varmaan helpottanut syksyn kosteat kelit, joiden aikana varmaan likaa+kosteutta oli eksynyt tuota efektiä lisäämään... Puhdistuksen jälkeen ongelma häipyi.
Todella 15 ympäristössä saattaa joku jäädä kytkeytymättä, mutta vielä on ympäriltä löytynyt joku voimaa välittävä, ja vähän ajan kuluttua taas se edellinen. Nämä asteet ovat täällä etelässä sen verran lyhytkestoisia ainakin toistaiseksi, että en viitsi pelata öljyn kanssa.
Ketjuvaihteinen on kakkospyörä, aamulla uimahallille 5min ja takaisin, Rohlolla ajelen muut päivittäisajoni. Se pitää lukita vähän huolellisemmin eli aikkavievemmin kuin vanha Shimano.
via muokkasi tätä : 22.12.2012 at 19.55
Tänään oli kyllä hieno hetki ajella kello 16 kieppeillä kirjastosta kotia, kun sen loputtoman pilvipatjan sijaan olikin kirkas taivas ja todella valoisan oloista, vaikka aurinko oli jo pitkällä horisontin takana. Mutta komeasti se taivaanranta silti liekehti sillä suunnalla. Tuli oikein energinen olo, ja matka kotiin suhahti todella reippaasti.
Muutenkin alkavat päivät nyt pitenemään, vaikkei sitä välttämättä ihan hetkessä huomaakaan - viimeistään helmikuussa kuitenkin, täällä etelässä.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Tänään tosiaan aurinkopaistoi ja koira veti mua fillarilla perässä 20km:ä aaaah tätä ihanuutta.hyvä Aida,vedävedä!!
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Kirjanmerkit