ElectrobikeGarminMPMessutGiant
Sivu 7 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 1602

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

Itse viime talvena hajoilin juuri tästä samaisesta asiasta toisessa ketjussa. Toki ymmärrän jos joku lataa kilometrikaupalla siinä ladunpäällä ihan huvikseen vittuillakseen, mutta juuri tuo että kun sitä luisteluväylän reunaa vetää vähän matkaa niin joku helvetin vanha harmaapää paukuttaa sieltä ensimmäisenä että vittuun täältä... suksisivat itse sinne.
    -Ei sen tarvii olla niin helvetin vakavaa.

http://ridingmyassoff.wordpress.com/

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ipa Katso viesti
    Eli jos näitä reittejä ei ajettaisi latukoneilla, niin ne olisivat kävelijöiden tekemiä monttuisia polkuja ja tuskin fillarointi silloin mitään herkkua olisi. Näillä ulkoliikuntaväylillä voi vallan hyvin kävellä ja myös pyöräillä (ei niitä ole missään kielletty). Itse hiihdän paljon ja useimmiten näillä yhteisväylillä, mm. työmatkan, jos mahdollista. Tietysti se vähän harmittaa, jos luistelualue on kävelty kuopille tai siinä on pyörien uria, mutta onhan tämä luksusta siihen verrattuna, että olisi vain nuo viralliset "vain hiihtäjille" ladut. Täytyy myös tunnustaa, että itsekin ajan joskus pyörällä Hertsikasta Viikin Prismalle pitkin tuollaista yhteisväylää, enkä tunne huonoa omaatuntoa.
    Olen selaillut ihmeissäni tätä threadia, enkä ole vielä päässyt selvyyteen kenellä sitä vaikeaa elämää hiihtoladuilla oikein on, pyöräilijöillä vai "hiihtoniiloilla"?
    Tuossa olisi hieman sitä kävelijöiden tekemää röykkyistä polkua, kuvaus ja koko video onkin ihan hanurista, mutta käy polkujen esittelystä hyvin. Smuuttia ja nopeeta rataa, ja just sitä herkkua.
    Vastaavat polut ovat siis motitettuja laduilla.

Edit: Tämmöisiä ne polut on sitten siellä latujen sisällä jos niillä ei pääse kulkemaan
    mutanaama muokkasi tätä : 12.12.2012 at 19.31

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Tuossa olisi hieman sitä kävelijöiden tekemää röykkyistä polkua, kuvaus ja koko video onkin ihan hanurista, mutta käy polkujen esittelystä hyvin. Smuuttia ja nopeeta rataa, ja just sitä herkkua.
    "KASSIT!" huudettu!

Ei sentään hiihtäjiä näkynyt...

... sitä kävelijöiden tekemää röykkyistä polkua, kuvaus ja koko video onkin ihan hanurista, mutta käy polkujen esittelystä hyvin. Smuuttia ja nopeeta rataa, ja just sitä herkkua.
    Allekirjuttaneella plus ajoseuralla on hirveä homma lakaista suksenjäljet nuilta lumikengillä kuntoontarvotuilta poluilta mutta ajamisen ilo kyllä palkitsee. Eiku lisää lunta

*tanssii*
    Shimaani muokkasi tätä : 12.12.2012 at 19.30 Syy: Issikka-aaltokin enää muisto *sniif*
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

Mä olin ihan unohtanut tuon meidän yhteisen kulttuuripläjäyksen, mähän ajoin joskus ihan lujaakin . Mut joo siis selvitellään siis että tuo on juuri sitä talvipyöräilyä mitä halutaan harrastaa, eikä mitään XC-lenkkiä laduilla. Joskus se on vaan pakko ylittää latu jotta pääsee poluille. Mitä tulee keskuspuistoon ja varsinkin Pitkäkoski-Haltiala-Paloheinä akselilla niin tulen jatkossakin ajamaan niillä poluilla. Joskus joutuu ladun ylittämään ja joskus tekemään pienen latusiirtymän, pahimmat paikat ovat Vantaanjoen ylitys Pitkäkoskella(koska muuta reittiä ei ole) ja sitten siirtymä Kuninkaantammentietä ulkoilumajalta n.200m päässä alkaville poluille, ne on ne mun suurimmat ladulla pyöräily synnit mitä tietoisesti tulee tehtyä.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

mutanaama Guest
    Aini se issikka-aalto, tosin lopussa on jo ihan normipolkua tarjolla.

No mitäs jos keräätte porukan ja marssitte pyytämään kaupungilta rakennustarpeet ja teette talkoina ulkoilureiteille tärkeimpii kohtiin muutaman ylikulun.
    Siis latu yli ja polku ali.
    Kaupunkilehteen juttu, luulis jengin heittelevän lakkia moisille sankareille.

...pitää toki kestää ~4t latukone ja olla muutenkin pätevä, mut eiköhän valmiita piirustuksia olemassa oo...
    ...voi tehdä myös hirsistä tai isosta ojarummusta ja maata rakentamalla...
    Kaar ittelles vaa

mutanaama Guest
    Montakohan tuntia kestäis kun siinäkin olisi latu.

No jos kesälomalla teette, niin jokunen ainakin. Sen verran pieni rumpu, että latukone ei mahdu, kato.
    Kaar ittelles vaa

Tuolla keskuspuistossa on jo muuten kaupungin pykääminä ainakin kaksi tuollaista latukoneen kestävää ylikulkua, Paloheinän mäen kupeessa. Niissä tosin menee tähän aikaan vuodesta ladut sekä yltä että alta.

(Kesäisin ovat kyllä siitä ikäviä, että se parrujen välistä valuva sadevesi jyrsii alla olevan hiekkatien muutoin hyvään pintaan ikävän tärinäraidoituksen.)
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Peregrinus Katso viesti
    Itselläni ei ole ollut ongelmia hiihtäjien kanssa, mutta olekin ollut laduilla vain HIIHTÄMÄSSÄ.

Pakkoko idioottien on tunkea laduille kävelemään, pyöräilemään tai koiraa ulkoiluttamaan. Ladun ylittämisen ymmärrän ellei ylityspaikkoja ole sadan metrin välein.
    Kyllä sitä ulinaa saa kuunnella ihan sukset jalassakin.

Joku vertasi noita jäkä-jäkä-hiihtäjiä valittaviin kuningaspyöräilijöihin. Ehkä niitä voisi verrata niihin enväistäketäänmullonmaantiefilojakamatvimpanpà ¤Ã¤lle legendoihin, joista olen tosin saanut vain lukea täällä, tosielämässä en ole onnistunut kohtaamaan yhtään. Hiihtäjissä noita on aika paljon enemmän, kun munkin vähäisillä suksikilsoilla aika monta tapausta jäänyt mieleen. Ja jostain syystä vielä hyvin nuorena, ei vissiin täysi-ikäisille ja -kokoisille edes uskalleta riehua. Kertaakaan en itse em. tilanteissa perseillyt niin, että pitäisi päreet polttaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Minä olen kyllä tämän keskustelun takia saanut idean hankkia sukset. Pääsisi tutustumaan tarkemmin ja saisi selkoa miltä maailma näyttää aidan toiselta puolen katsottuna. Ja aina olen unelmoinut että pääsen huutamaan: "Latua perkele!"
    If you can't beat'em, join'em!

Mä olen salaa unelmoinut, etenkin parina viime talvena, että tulis niin pirusti lunta, että joutuis jalkakäytävät ja kelvit muuttamaan laduiksi. En millään muulla liikkuisikaan kuin suksilla. Siellä ei varmasti niitä nirunaru sentin vahvuisilla nanosuperluistimilla varustettuja ladun omistajia edes näkyisi, kun voisi törmätä vaikka hiekanjyvään tai hukkua aurausvalliin. Tai erälaudoilla pääsisi lähes linnuntietä, se ois jo hianoo...

No, omakin mielipide on tainnut jo aika vahvasti tulla esiin, ehkä jätän jo vinoilut. Vaahtoajat ei vaan yhtään aja lajinsa asiaa, itsekin loistava esimerkki niistä (sadoista?) tuhansista, joita ei oikein mitenkään voi käännyttää latuhiihdon puoleen. Ja eipä tule jälkipolviakaan lajiin tutustutettua, kun ei jaksa kirvestä ottaa mukaan, jotta uskaltaisi lähteä tenavia latu"kulttuuriin" perehdyttämään. Äh sori, juuri lupasin lop... Vaan eipä se varmaan mitään haittaa, jos harrastajia ei ole tulossakaan lisää, eipä suomalaiset ole koskaan tainnu ilman dopingia hiihdossa pärjätäkään... Sori, en pysty, poistun.

Ipa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Millä perusteella muut kuin mainitsemasi ovat free4all mestoja? Mistä olet tietosi saanut? Väitän että olet väärässä. Myös muita virheitä tekstissäsi on, enkä tarkoita kirjoitusvirheitä. Ulkoilureitin auraaminen ja latukoneella ajaminen on varmaankin suunnilleen yhtä halpaa/kallista. Ei sieltä metästä sitä lunta tartte roudata pois! Kelveiltä joo, ei ulkoilureitiltä metsästä. Hyvä että nautit hiihdosta mutta tarkista faktas ennenku tänne tuut julistamaan ja taas on pienten ihmisten päät solmussa.
    Pitipä tämäkin päivä nähdä, että joudun puolustelemaan ladulla kävelijöitä (ja pyöräilijöitä), vastentahtoisesti tosin, mutta minkäs teet. Alla poimintoja eräästä YLE:n uutisesta. Parempiakin lähteitä varmaan löytyisi, jos viitsisi etsiä.

Ladun ylläpitäjä voi kieltää ladulla kävelyn (ja ilmeisesti myös pyöräilyn), mutta se on silloin selvästi merkittävä! Ladun tärveleminen ja toisille vaaran aiheuttaminen on rikoslain vastaista, samoin koirien ulkoiluttaminen tai moottoriajoneuvoilla ajo on kunnostetuilla laduilla yksiselitteisesti kielletty. Näitä liikkumisia rajoittavat järjestyslaki ja tieliikenne- ja maastoliikennelaki.

Sen tiedän, että noilla mainitsemillani laduilla on kieltomerkit (Hertsikassa tosin ei kovin selvästi). Ulkoilureittien auraamisen/latukoneella ajamisen kustannuksista oli muutama vuosi sitten juttua, mutten muista missä, enkä viitsi etsiä. Itselleni on ainakin päivän selvää, että latukoneella ajaminen on nopeampaa ja halvempaa kuin lumien pois auraaminen. Kyllä ne lumet jonnekin pitää työntää, jos ei ole lumilinkoja käytössä.
    Miksi muuten "faktoja" pitäisi tarkistaa?

Ipa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Vika on nettikartassa. Paperisessa ulkoilukartassa tuo parin sadan pätkä kyllä uskoakseni on ja se on ajettu joka ainoa talvi, siis siitä lähtien kun paikalta kaadettiin metsää ja ruvettiin rakentamaan.
    Luultavasti tämän pätkän kautta tuodaan latukoneet kunnostamaan Hallainvuoren latuja. Muistaakseni näin tällaisen tapahtuman viime talvena.

Ipa Guest
    Minä olen kyllä tämän keskustelun takia saanut idean hankkia sukset. Pääsisi tutustumaan tarkemmin ja saisi selkoa miltä maailma näyttää aidan toiselta puolen katsottuna. Ja aina olen unelmoinut että pääsen huutamaan: "Latua perkele!"

Sen lisäksi tuosta melkein kotiovelta lähtisi hiihtoniilojen itse tekemä siirtymälatu jota pitkin pääsisi Malmin flygaria kiertämään. Siitähän pääsee helposti Kivikkoon jos haluaa. Vain taivas ja avautuvat sukseilijat rajana!
    Tervetuloa! Samanlaisia ihmisiä taitaa olla molemminpuolin aitaa, niin fanaatikkoja kuin rennommin ottajiakin.

Jotain hyötyä itsellenikin on ollut tästä keskustelusta. Nimittäin wikipediasta: lajiniilo, jostain urheilulajista kiihkeästi innostunut toimittaja tai penkkiurheilija (esimerkiksi hiihtoniilo, tulosniilo jne.).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ipa Katso viesti
    Pitipä tämäkin päivä nähdä, että joudun puolustelemaan ladulla kävelijöitä (ja pyöräilijöitä), vastentahtoisesti tosin, mutta minkäs teet. Alla poimintoja eräästä YLE:n uutisesta. Parempiakin lähteitä varmaan löytyisi, jos viitsisi etsiä.

Ladun ylläpitäjä voi kieltää ladulla kävelyn (ja ilmeisesti myös pyöräilyn), mutta se on silloin selvästi merkittävä! Ladun tärveleminen ja toisille vaaran aiheuttaminen on rikoslain vastaista, samoin koirien ulkoiluttaminen tai moottoriajoneuvoilla ajo on kunnostetuilla laduilla yksiselitteisesti kielletty. Näitä liikkumisia rajoittavat järjestyslaki ja tieliikenne- ja maastoliikennelaki.

Sen tiedän, että noilla mainitsemillani laduilla on kieltomerkit (Hertsikassa tosin ei kovin selvästi). Ulkoilureittien auraamisen/latukoneella ajamisen kustannuksista oli muutama vuosi sitten juttua, mutten muista missä, enkä viitsi etsiä. Itselleni on ainakin päivän selvää, että latukoneella ajaminen on nopeampaa ja halvempaa kuin lumien pois auraaminen. Kyllä ne lumet jonnekin pitää työntää, jos ei ole lumilinkoja käytössä.
    Miksi muuten "faktoja" pitäisi tarkistaa?
    Olet siis kiertänyt kaikki helsingin ladut ja muualla et ole nähnyt kävelyä kieltäviä kylttejä. Kävin tossa malmin flygaria pari rundia kiertämässä. Siellä oli kieltokyltti. Siinä yksi jota et ollut tarkistanut. Koitan tässä katella muita, tosin useimmiten hiihdän kotikaupunkini alueella joten päivitys tämän osalta on hidasta.

Olet siis ajanut latukonetta ja willeä (tms). Tiedät että latukoneella pääsee kovempaa. Selvä. Itse en olisi samaa mieltä. Todennäköisesti myös wille on hankintahinnaltaan halvempi kuin latukone. Ne lumet kyllä saa sivuun, lumiaura on kourun muotoinen ja usein toiselta puolelta (jonne se 'heittää' lumen) korkeampi jolloin lumi menee pidemmälle kuin metrin päähän.

Muoks: Vielä Turun kaupungin sivuilta joku sepitys latuohjeista.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti turku.fi
    Esimerkiksi ladulla käveleminen rikkoo ladut ja latu-urat ja saattaa aiheuttaa vaaratilanteita.
    Pahoittelen ettei ole hel.fi, mutta turku oli googlettamalla eka tulos. Eiköhän samat periaatteet päde, luulisin. Olen silti samaa mieltä että kylttien kuuluisi olla ajan tasalla ja kunnossa. Niiden puute ei kuitenkaan mielestäni oikeuta kävelyyn, vaan vasta kyltti joka sallii kävelyn.

Toistan itseäni: Jos kaikki asiat pitää lakipykälien varjolla perustella ei hyvin mene. Maalaisjärki käyttöön. Tuli malmilla tänäänkin kävelijöitä vastaan. En huitonut sauvalla. En edes sanonut mitään. Ei tämä asia ole minulle henkilökohtaisesti tärkeä, ihmettelen vaan joidenkin yksilöiden viestejä ja mielipiteitä tässä säikeessä. Niin ja on ylimäärästä aikaa, pahoittelen.
    Lasol muokkasi tätä : 13.12.2012 at 00.29

Ipa Guest
    Olet siis kiertänyt kaikki helsingin ladut ja muualla et ole nähnyt kävelyä kieltäviä kylttejä.
    Alkuperäisessä viestissäni oli " + muutama muu". Tottakai jokaista hiihtäjää harmittaa laduilla kävely, mutta jos vaihtoehdot ovat 'enemmän latuja + kävely ja muu ulkoilu sallittu'
    tai 'vähemmän latuja, mutta vain hiihtäjille', niin ainakin minä valitsen ensimmäisen.

Aiemmin Lahdessa asuneena ja suhteellisen hiljattain Helsinkiin muuttaneena ei ainakaan voi kehua näitä latujärjestelyitä täälläpäin. Täällä on jo nyt pelkäksi laduksi ajettu pari sellaista pätkää, joista olin lähes varma että niillä säilyisi ainakin jonkinlainen kävely- ja pyöräilypuoli. Pari lenkkiä latusokeana ajettuani löysin tuon latukartan, jota katsoessa meinaa itku tirahtaa. Keskuspuiston lisäksi esimerkiksi Pikkukosken läheistä joenvartta katsoessa vähän ahdistaa latureittejä suunnitelleiden ajatusmaailma. Ei se ole mahdoton tai edes kamalan vaikea kiertää, mutta tarvitseeko ne molemmat puolet muka vetää laduksi.

Olenkin julkeasti jo tänä talvena pariinkin otteeseen ajanut muutamia satoja metrejä latua, ja tulen niitä ajamaan vastakin jos polulle ilman reilumpia kiertoja pääsy sen vaatii. Toisaalta ei ne niin mukavia poljettavia ole, että niitä ilokseen ajaisi. Näitä paljon kehuttuja sauvasta otsaan-hiihtäjiä ei vielä onneksi ole näkynyt. Ainoa kerta tähän mennessä kun sauvasta on tullut oli hiihtosuunnistuskisoissa, kun joku mäkeä kiivetessä vastaan tullut menetti tasapainonsa ja huitaisi vahingossa sauvansa poikki mun päähäni.

A-P Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    No mitäs jos keräätte porukan ja marssitte pyytämään kaupungilta rakennustarpeet ja teette talkoina ulkoilureiteille tärkeimpii kohtiin muutaman ylikulun.
    Siis latu yli ja polku ali.
    Kaupunkilehteen juttu, luulis jengin heittelevän lakkia moisille sankareille.

...pitää toki kestää ~4t latukone ja olla muutenkin pätevä, mut eiköhän valmiita piirustuksia olemassa oo...
    ...voi tehdä myös hirsistä tai isosta ojarummusta ja maata rakentamalla...
    Jonkun pitäis olla stadilainen niin sit se vois onnistuu. Idea hyvä. Itte asunu vantaan puolel ja paloheinän kautta oli kyl kiva kulkee kesäsin mut talvel ei oo ku latuu.

Niiden puute ei kuitenkaan mielestäni oikeuta kävelyyn, vaan vasta kyltti joka sallii kävelyn.
    Ei pidä paikkansa.

Kävin kävelemässä ladulla kilometrin, yhdellä jalalla ja vielä väärään hiihtosuuntaan. Taitaa olla vähän liikaa voimaa jaloissa kun ei siteetkään pysy suksissa kiinni. Tai sitten pyöränpaikkaliimaa ei ole tarkoitettu siteen kiinnitysruuvin ensiapuun. Mahtaa olla hiihtäjillä kummastelemista kun yksittäinen suksenjälki kulkee luistelu-uran reunassa ladun suuntaisesti.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A-P Katso viesti
    Jonkun pitäis olla stadilainen niin sit se vois onnistuu. Idea hyvä. Itte asunu vantaan puolel ja paloheinän kautta oli kyl kiva kulkee kesäsin mut talvel ei oo ku latuu.
    Voisn itseeni pitää stadilaisen pakolaisena täällä vantaalla. Mut piti kaikkoo vek ku böndet alko bunkkaa samas rabas.

Re: Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

Voisn itseeni pitää stadilaisen pakolaisena täällä vantaalla. Mut piti kaikkoo vek ku böndet alko bunkkaa samas rabas.
    Tässäkö sitteen syy siihen että kaikkialle pääsee suksilla, eikä mihinkään kävellen? Böndet...

Näin muuten toissapäivänä pari hiihtoböndeä kun talutin villaria Hallainvuoren siirtymäladulla. Kohtaaminen oli yllättävän eleetön. Se oli yhtä jännää kuin tuntematon ihminen joka tulee vastaan Alexanterinkadulla. Olen pettynyt. Missä kaikki sukkelat kommentit ja äksöni? Jos ensi kerralla vaan juoksen ne kiinni ja katkon sauvat?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    Onneksi käyn Savossa vain kerran vuodessa lumettomaan aikaan tunkkaamassa pyörää mutkamäen huoltotiellä.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    No noh! Äreitä hiihtoniiloja on muuallakin kuin pk-seudulla. Eiköhän kohta Lapin Kansakin kirjoita jotain vastaavaa

mutanaama Guest
    Tässäkö sitteen syy siihen että kaikkialle pääsee suksilla, eikä mihinkään kävellen? Böndet...

Näin muuten toissapäivänä pari hiihtoböndeä kun talutin villaria Hallainvuoren siirtymäladulla. Kohtaaminen oli yllättävän eleetön. Se oli yhtä jännää kuin tuntematon ihminen joka tulee vastaan Alexanterinkadulla. Olen pettynyt. Missä kaikki sukkelat kommentit ja äksöni? Jos ensi kerralla vaan juoksen ne kiinni ja katkon sauvat?
    Johtuu varmaan siitä, kun OIKEAT urheilijat hiihtää keskuspuistossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    No noh! Äreitä hiihtoniiloja on muuallakin kuin pk-seudulla. Eiköhän kohta Lapin Kansakin kirjoita jotain vastaavaa
    Puijon ladut onkin lähtökohtaisesti suunniteltu päin honkia lähtien jo siitä, että ladut ovat melkein koko matkalta kaksisuuntaisia. Kun sitten vielä menevät pääosin teiden ja asuntoalueiden vieressä, niin koko ajan saa varoa, tuleeko seuraavan mutkan takaa päin näköä koira, pulkka, potkukelkka, lastenvaunut vai vastasuuntaan hiihtäjä.

Joku jalankulkija oli ilmeisesti joutunut laturaivon kohteeksi tänään harjulla, kun oli purkanut traumojaan ladun tuhoamiseen. Ekana kävellyt pertsalatua 100m silleen sivuttain että tulee mahdollisimman huono hiihtää ja sitten vielä kaivanut kahdesta kohtaa maata näkyviin, jotta saisi jonkun telottua tällä tavalla sairaalakuntoon. Pitänee perustaa joku Laturaivon uhrit ry tai auttava puhelin, jotta nämä uhrit saisivat kanavoitua hiihtäjien aiheuttaman pahan olonsa jollain terveemmällä tavalla.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Joku jalankulkija oli ilmeisesti joutunut laturaivon kohteeksi tänään harjulla, kun oli purkanut traumojaan ladun tuhoamiseen. Ekana kävellyt pertsalatua 100m silleen sivuttain että tulee mahdollisimman huono hiihtää ja sitten vielä kaivanut kahdesta kohtaa maata näkyviin, jotta saisi jonkun telottua tällä tavalla sairaalakuntoon. Pitänee perustaa joku Laturaivon uhrit ry tai auttava puhelin, jotta nämä uhrit saisivat kanavoitua hiihtäjien aiheuttaman pahan olonsa jollain terveemmällä tavalla.
    Tuollaisesta on tehtävä jo ilmoitus viranomaisille,samanlaisista on ihmisiä vammautunut muutenkin kuin vaan henkisesti.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

mutanaama Guest
    Juu, ja hiihtäjille jäitä hattuun siellä ladulla. Tuskin tuollainen primitiivireaktio syntyy ihan sattumalta. Aikuisen voisi kuvittella toimivan toisin, mutta lapselle tuo saattaisi olle täysin normaali tapa kostaa.
    Mitenkäs sitten, korjasitko ladun kuntoon?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •  
  • BB koodi on Päällä
  • Hymiöt ovat Päällä
  • [IMG] -koodi on Päällä
  • [VIDEO]-koodi on Päällä