GarminGiantElectrobikeMPMessut
Sivu 6 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 16 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 1602

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

  1. #151
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Ymmärrettävää... Montakos kilometriä tuossa tulisi ylimääräistä polkemista, jos Silvolantien kautta menisi?
    Pari kilometriä. Turvallisen, vähäsaasteisen ja sujuvan reitin sijaan ei vaan ole mielekästä lähteä tuota kautta seikkailemaan aamuisin. Jäljistä päätellen tuossa ei hiihtäjiä liiku kuin viikonloppuisin. Kävelijät ja pyöräilijät ovat enemmistö, keskelle syntyy tallaantunut ura pikkusillalta joka on latumotissa.

  2. #152
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    160
    Mahtavaa kun pääsee hiihtämään. No sarcasm.
    Sitä en kyllä ymmärrä, että Paloheinä/Haltiala tai koko Keskuspuisto on vedetty niin täyteen latuja, ettei sinne muilla ulkoilijoilla ole järkeviä mahdollisuuksia mennä lumisena aikana. Eihän hiihdon pitäisi kuitenkaan olla ainoa tapa nauttia talvesta metsässä. Eli joku reitti pitäisi olla auki jalan/pulkalla/potkukelkalla tms. kulkeville ja joku tie ja/tai polku pyöräileville (aurattu tai sitten ei, jos joku mieluummin tekee omat uransa hankeen).
    Ladut ja latu-urat pitäisi kyllä sinänsä jättää hiihtäjille. Joku on siitä aiemminkin tässä ketjussa sanonut, että aika pienetkin jäljet haittaavat hiihtoa jo ihan merkittävästi (samahan pätee esim. pyöräilyyn huonopintaisilla tai huonosti hoidetuilla kelveillä).
    Kun tapanani on harrastaa liikuntaa eri muodoissa, en voi millään yhtyä hiihtäjien haukkumiseen. Yhtä lailla peeloja näkyy olevan niin suksien kuin pyörienkin päällä enemmistön ollessa kuitenkin varsin mukavia ja fiksuja ihmisiä. Tämä oma kokemukseni.

  3. #153
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Olivatten sitten perkule tehneet siirtymäladun tuosta Hallainvuoren ladulta Latokartanonkaarelle. Ei sellaista ole tuossa latukartassa. Pitäkää tunkkinne saatana. Arvaan että tuo tulee olemaan aika surkeassa kunnossa koko talven...

  4. #154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Peregrinus Katso viesti
    Pakkoko idioottien on tunkea laduille kävelemään, pyöräilemään tai koiraa ulkoiluttamaan.
    Täytyy kyllä rehellisyyden nimissä todeta, että pyöräilijät ovat ladunsotkijoina aivan marginaalinen ryhmä. 40 vuoden ajalta muistan vain yhden tapauksen. Pyörän jäljen mutkittelusta päättelin, että kaveri oli ollut jonkun verran maistissa. Ladulla oli kuitenkin hyvin pysynyt.

    Nyt kun hiihdon suosio on ollut nousussa, ladulla näkee paljon pikkulapsia hiihtämässä. Tyypillisesti vanhemmat ovat mukana tukena, mutta ilman suksia. Sieltä se varmaan nuori polvi on oppinut tämän huonon ladunkäyttökulttuurin.

  5. #155
    mutanaama Guest
    Tää alkaa menemään jo naurettavaksi. Eiköhän pistetä turuntien yli pari latua.

  6. #156
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Pari kilometriä. Turvallisen, vähäsaasteisen ja sujuvan reitin sijaan ei vaan ole mielekästä lähteä tuota kautta seikkailemaan aamuisin. Jäljistä päätellen tuossa ei hiihtäjiä liiku kuin viikonloppuisin. Kävelijät ja pyöräilijät ovat enemmistö, keskelle syntyy tallaantunut ura pikkusillalta joka on latumotissa.
    Onko tuo enemmän "siirtymälatu" kuin ihan merkittyä latuverkostoa?

    Noh, en neuvo kun en paikkoja tarkemmin tiedä, mutta kerrotun perusteella minusta alkaa tuntumaan, että teillä on ongelma enemmänkin itse ulkoilureiteissä ja niiden suunnittelussa eikä niinkään harrastajissa. Jos siellä ei ole mitenkään ajateltu, että muidenkin pitäisi voida ulkona liikkua, niin eihän siitä seuraa kuin ongelmia.

    Meinaan erikoisen näköinen on tuo teidän latukartta, jossa kaupungin jokainen puistoaluetta muistuttava läntti on vedetty pientä ladunsyheröä täyteen.

    Pakkoko ne ladut on pelkästään keskelle asutusta vetään? Valtaosa hiihtäjistä tulee paikalle kuitenkin autolla, ja Helsinkikään ei mikään niin valtava metropoli ole, etteikö lyhyellä ajamisella pääsisi ihan niin keskelle korpea kuin vain mieli tekee - jos siellä vain latuja on. Kykeneekö PK-seudun kunnat sitten yhteistyöhön latuverkkojen suunnittelussa? En tiedä...

  7. #157
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Olivatten sitten perkule tehneet siirtymäladun tuosta Hallainvuoren ladulta Latokartanonkaarelle. Ei sellaista ole tuossa latukartassa. Pitäkää tunkkinne saatana. Arvaan että tuo tulee olemaan aika surkeassa kunnossa koko talven...
    Siihen täytyy sitten hiihtäjien sopeutua, että siirtymäladulla on muutakin liikennettä. Ei minun käsittääkseni tuollaisia latuja ole muun vuoksi vedetty kuin pelkästään helpottamaan sitä, että jos lähistöltä on tulossa, niin välttämättä ei tarvitse sukset kainalossa varsinaisen reitin ääreen siirtyä.

  8. #158
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Meinaan erikoisen näköinen on tuo teidän latukartta, jossa kaupungin jokainen puistoaluetta muistuttava läntti on vedetty pientä ladunsyheröä täyteen.

    Pakkoko ne ladut on pelkästään keskelle asutusta vetään? Valtaosa hiihtäjistä tulee paikalle kuitenkin autolla, ja Helsinkikään ei mikään niin valtava metropoli ole, etteikö lyhyellä ajamisella pääsisi ihan niin keskelle korpea kuin vain mieli tekee - jos siellä vain latuja on. Kykeneekö PK-seudun kunnat sitten yhteistyöhön latuverkkojen suunnittelussa? En tiedä...
    Toisin kuin provinssien kylissä niin pk-seudulla yksityisautoilun määrä on oikeasti ongelma. Jokainen työmatkat fillarilla taittava henkilö on plussaa, jokainen kävellen hiihtoladulle menevä henkilö myös. Toi ongelma on isompi kuin se että metsissä/pelloilla menee muutama latu, joista jokainen vie tilaa huikeat 3 metriä kertaa x kilometria. Noita pyöräteitä/jalankulkuväyliä on kuitenkin tyypillisesti moninkertaisesti latuihin nähden. Ja jos sinne metsään haluaa mennä jalkaisin hakemaan luontoelämyksiä niin ei toi lumensyvyys todellakaan ole mikään este. Antaa mennä vaan.

    Ehkä minussa on jotain vikaa, mutta koen ihmiset joiden pitää mennä autolla kuntosalille polkemaan polkupyörällä/juokseman juoksumatolla paikoillaan jotenkin vajaiksi. Sama koskee kyllä jossain määrin autoilevia hiihtäjiäkin.

  9. #159
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.362
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Onko tuo enemmän "siirtymälatu" kuin ihan merkittyä latuverkostoa?
    Puolivirallinen siirtymälatu, meneehän siinä hevosiakin mutta kumma kyllä niille ei juuri mesota siellä....

    Olihan siellä huolettomassa pohjolassakin tapaus muutamia vuosia sitten kun retkiladulla Sierijärven tienoilla pari hiihtäjää alkoi mesoamaan moottorikelkkailijalle latujen pilaamisesta... ko. kelkkailija sattui kuiten olemaan ko. alan omistaja omaa metsäänsä hoitamassa ja oli antanut kunnalle luvan vetää hiihtolenkki sitä kautta ihan ilmaiseksi. Rauha saatiin muistaakseni palautettua vuoden kuluessa ja ladun tekoa voitiin jatkaa.
    marco1 muokkasi tätä : 12.12.2012 at 16.21

  10. #160
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Siihen täytyy sitten hiihtäjien sopeutua, että siirtymäladulla on muutakin liikennettä. Ei minun käsittääkseni tuollaisia latuja ole muun vuoksi vedetty kuin pelkästään helpottamaan sitä, että jos lähistöltä on tulossa, niin välttämättä ei tarvitse sukset kainalossa varsinaisen reitin ääreen siirtyä.
    Näinhän sen järkeilisi. Siinä on kuitenkin varsin hienot koskemattomat urat joita pitkin voi liukua varsinaiselle ladulle. Toinen puoli ladusta oli kyllä varsin tehokkaasti jalankulkijoiden käytössä.
    Täälläkin on kyllä ollut muutamia "Latu on latu!" tyyppejä joita en toivottavasti tapaa tuollaisilla pätkillä.

  11. #161
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    160
    Eiköhän noita siirtymälatuja voi käyttää siirtymiseen muillakin liikkumismuodoilla, toki mahdollisimman vähän "tuhoa" aiheuttaen. Sama pätee tietysti latujen ylityksiin.

  12. #162
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asetyylikoliini Katso viesti
    Eiköhän noita siirtymälatuja voi käyttää siirtymiseen muillakin liikkumismuodoilla...
    Niinhän sitä luulis, sun antama lupa ei vaan taida riittää... hiihtoniilot on eri mieltä. Siitähän tässä topicissa on puhe

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti erkkk Katso viesti
    ....koen ihmiset joiden pitää mennä autolla kuntosalille polkemaan polkupyörällä/juokseman juoksumatolla paikoillaan jotenkin vajaiksi. Sama koskee kyllä jossain määrin autoilevia hiihtäjiäkin.
    No johan nyt on
    Mää olen autoileva hiihtäjä ja silti pidän itseäni etenkin hyvinkin sivistyneenä sekä käytännöllis-järkevänä ihmisenä. En kai mää sinne ladun varteen bussillakaan lähde s*atana. Saati sitten fillarilla tai kävellen. Sama koskee mun lumikenkäilyä ja retkiluistelua. Joskus (harvoin, tosin) saatan lähteä autolla fillaroimaankin.
    JackOja muokkasi tätä : 12.12.2012 at 16.36


  13. #163
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    160
    Juu, ajattelin vain omasta puolestani antaa luvan (jonka jokainen ladulla pyöräilevä tietenkin nimenomaan minulta tarvitsee), kun sekä pyöräilen että hiihdän (että juoksen ja rullaluistelen ym.).

  14. #164
    Liittynyt
    01/2008
    Viestit
    1.544
    Kait se "cityhiihto" on nykypäivän laji. Viime talvena tekivät tänne Iisalmeenkin keskustan rannoille kävelytien tilalle hiihtolatua... arvatkaas onko tekstaripalstoilla ollut sitten juttua?

    No, itse asun kuitenkin parempien baanojen vieressä, joten ei tarvii tuonne keskustaan lähteä sorkkimaan koirankusettajien kanssa samoille väylille.
    - pyörä kulkee, kun sitä polkee -

  15. #165
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti erkkk Katso viesti
    Toisin kuin provinssien kylissä niin pk-seudulla yksityisautoilun määrä on oikeasti ongelma. Jokainen työmatkat fillarilla taittava henkilö on plussaa, jokainen kävellen hiihtoladulle menevä henkilö myös.
    Meillä fillaroitsijoilla ja juoksentelijoilla saattaa usein unohtua, että harvempi harrastus on sellainen, että sen ääreen pääsee suoraan kotiovelta. Pääkaupunkiseudun lähellä on esimerkiksi lähemmäs neljäkymmentä jäähallia - ellei ylikin - ja kaukaloita lähes tuplaten. Käytännössä kaikki pelivarusteitaan raahaavat tulevat hallille autolla. Laskettelijoilla lähin järkevä harrstuspaikka taitaa olla Vihdissä. Alueella on tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia, jotka harrastavat jotain joukkuelajia jollain tasolla kilpailumielessä. Kisapaikka on harvoin se oman lähiön lähin halli tai kenttä.

    Ja harrastuksiin liittyvä liikenne taitaa olla hyvin marginaalista esim. työmatkaliikenteeseen verrattuna. Vai onko kovatkin ruuhkat ulosmenoväylillä vielä arki-iltaisin 7-8 maissa?



    Lainaus Alkujaan tämän lähetti erkkk Katso viesti
    Ehkä minussa on jotain vikaa, mutta koen ihmiset joiden pitää mennä autolla kuntosalille polkemaan polkupyörällä/juokseman juoksumatolla paikoillaan jotenkin vajaiksi. Sama koskee kyllä jossain määrin autoilevia hiihtäjiäkin.
    Kivahan se on hikisenä ja ohuissa hiihtokamppeissa taivaltaa paluumatkaa, pienessä tuulessa ja napakassa pakkasessa. Toisin kuin pk-seudulla, niin täällä provinsseissa joskus joutuu ihan oikeasti siirtymään paikasta A paikkaan B.

  16. #166
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Sitä vaan ihmettelen että miten sinne paloheinän lehtoalueelle esim:sisäosiin pääsee? Luontotutkiat ja harrastajat koululaiset sunmuut tiedonjanoiset.

    Pitkospuut käyttämättä ja missä voi enään halata puita.*oikeesti*
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  17. #167
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.362
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    Sitä vaan ihmettelen että miten sinne paloheinän lehtoalueelle esim:sisäosiin pääsee? Luontotutkiat ja harrastajat koululaiset sunmuut tiedonjanoiset.
    Saa ottaa liito-oravasta liikkumisen mallia jos sinne tahtoo.

  18. #168
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Saa ottaa liito-oravasta liikkumisen mallia jos sinne tahtoo.
    Tai Batmanista ja Peräsmiähestä vai mikäseoli.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  19. #169
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Pääkaupunkiseudun lähellä on esimerkiksi lähemmäs neljäkymmentä jäähallia - ellei ylikin - ja kaukaloita lähes tuplaten. Käytännössä kaikki pelivarusteitaan raahaavat tulevat hallille autolla.
    Siitä huolimatta niitä täytyy kovasti koko ajan rakentaa lisää, esimerkiksi kolmostien ja Kaarelantien risteykseen, vaikka siinä on Paloheinän ja Pirkkolan hallit kävelymatkan päässä ja ainakin Oulunkylä, Malmi, Leppävaara ja Myyrmäki kymmenen minuutin automatkan sisällä. Tokihan pk-seudun hallit ovat täyteen buukattuna joka päivä 05-24 (kivaa varmaan kuskata 11-vuotiaita johonkin Pyllymuron jäähalliin ennen aamukuutta...), mutta on tuo silti kohtuullisen älytöntä hommaa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asetyylikoliini Katso viesti
    joku reitti pitäisi olla auki jalan/pulkalla/potkukelkalla tms. kulkeville ja joku tie ja/tai polku pyöräileville
    Tuosta liikkumismuotolistasta unohtui veesukset. Kuten tuosta mutiksen esimerkkikuvasta nähdään, ei tuolla keskuspuistossa pääse edes vaparisuksilla etenemään ellei ole jauhojärvimäisiä tasatyöntölihaksia.

    Sen verran hiihtäjien käytöksestä vielä, että viime tai toissatalvena jouduin kerran ajamaan pyöritse Ruskeasuon heppa-aitaukselta Hakamäentien alle latua pitkin, kun tuo alue on niin täysin sumputettu laduilla. Kovasti hävetti koko matkan, mutta samaan aikaan liikkeellä olleista noin viidestä hiihtäjästä kukaan ei kommentoinut mitään. Ilmeisesti olivat tietoisia kulkureittien puutteesta.

  20. #170
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Pakkoko ne ladut on pelkästään keskelle asutusta vetään? Valtaosa hiihtäjistä tulee paikalle kuitenkin autolla, ja Helsinkikään ei mikään niin valtava metropoli ole, etteikö lyhyellä ajamisella pääsisi ihan niin keskelle korpea kuin vain mieli tekee - jos siellä vain latuja on. Kykeneekö PK-seudun kunnat sitten yhteistyöhön latuverkkojen suunnittelussa? En tiedä...
    Ladut pyritään tekemään niin ettei tarvitse lähteä ajoneuvolla harrastamaan. Tietoinen valinta, ei vahinko. Keskuspuisto voi olla huonosti suunniteltu latujen osalta, en tiedä, en ole käynyt talvella (asun Vantaalla).

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija
    Olivatten sitten perkule tehneet siirtymäladun tuosta Hallainvuoren ladulta Latokartanonkaarelle. Ei sellaista ole tuossa latukartassa. Pitäkää tunkkinne saatana. Arvaan että tuo tulee olemaan aika surkeassa kunnossa koko talven...


    Väittäisin että hiihtoniilo joka ajaa pyöräilijän tai kävelijän pois tuolta pätkältä on väärässä. Jos kerran ei ole edes latukarttaan merkattu ei varmaankaan ole virallinen latu vaan 'free4all'. Suosittelen jedimiekan mukaan ottamista kun lähdet kokeilemaan

  21. #171
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempoilija Katso viesti
    Siitä huolimatta niitä täytyy kovasti koko ajan rakentaa lisää, esimerkiksi kolmostien ja Kaarelantien risteykseen, vaikka siinä on Paloheinän ja Pirkkolan hallit kävelymatkan päässä ja ainakin Oulunkylä, Malmi, Leppävaara ja Myyrmäki kymmenen minuutin automatkan sisällä. Tokihan pk-seudun hallit ovat täyteen buukattuna joka päivä 05-24 (kivaa varmaan kuskata 11-vuotiaita johonkin Pyllymuron jäähalliin ennen aamukuutta...), mutta on tuo silti kohtuullisen älytöntä hommaa.
    Siis mikä on älytöntä? Jääurheilu ylipäätään vai se, että halleja rakennetaan lisää, koska entisiin ei enää yksinkertaisesti mahdu? Ratapyöräilijät eivät saa hyvällä säällä edes yhtä velodromia täyteen...

    Jos joku on älytöntä niin hiihtoputket (ja tähä kohtaa kiukkuinen vastakommentti).

  22. #172
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Iitti
    Viestit
    1.309
    Hitto, että tää onkin viihdyttävä ketju. Maha ei vaan tahdo kestää näin paljoa popcornin syömistä.

  23. #173
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Olivatten sitten perkule tehneet siirtymäladun tuosta Hallainvuoren ladulta Latokartanonkaarelle. Ei sellaista ole tuossa latukartassa. Pitäkää tunkkinne saatana. Arvaan että tuo tulee olemaan aika surkeassa kunnossa koko talven...
    Vika on nettikartassa. Paperisessa ulkoilukartassa tuo parin sadan pätkä kyllä uskoakseni on ja se on ajettu joka ainoa talvi, siis siitä lähtien kun paikalta kaadettiin metsää ja ruvettiin rakentamaan.

    PS Se on sinänsä aika huvittava ja erinomaisen tarpeeton laduntynkä ja lähinnä eräänlainen jäänne rakentamisen hävittämää tykkitietä seuranneesta ladusta jonka tarkoitus oli yhdistää Herttoniemen-Viikin ja Kontulan-Rajakylän - silloin ei Kivikkoakaan ollut - ladut. (Eipä se järin suosittu ollut silloinkaan, alikulkutunnelien takia joutui lähes aina kävelemään lumen vähyyden ja/tai ladun hiekkaisuuden takia, mutta ulkoiluvirastossa on jostain syystä aina innostuttu pitkistä muka yhtenäisistä latureiteistä.)

    PPS Vanha mies muistelee lisää: tuo mainitsemani yhdyslatu oli sekin kai itse asiassa jäänne ajalta jolloin Myllymestarintietä/Kehä I:stä ei ollut, joten latu todella oli yhtenäinen Malmin ampumarata-alueen kautta Kontulan ja Rajakylän takamaastoon.
    kuovipolku muokkasi tätä : 12.12.2012 at 18.35

  24. #174
    Ipa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Laitetaan nyt tähän linkki tuohon Helsingin latutilannekarttaan, niin että myös muualla asuvat voivat tiirailla miten hyvin puistot on aidattu laduilla: http://www.mski.fi/helsinki/
    Vain muutama näistä Helsingin laduista on tarkoitettu pelkästään hiihtäjille (esim. Herttoniemen 1, 2, 4 ja 5 km, Paloheinän 1,8 3, 5, 7,5 km + muutama muu). Suuri osa on ulkoliikuntaväyliä, joita ei talvisin ylläpidettäisi lainkaan ellei liikuntavirasto ajaisi niitä latukoneilla. Auraaminen (ja lumen pois kuljetus) tulisi paljon kalliimmaksi. Tästä oli muutama vuosi sitten juttua lehdissä. Eli jos näitä reittejä ei ajettaisi latukoneilla, niin ne olisivat kävelijöiden tekemiä monttuisia polkuja ja tuskin fillarointi silloin mitään herkkua olisi. Näillä ulkoliikuntaväylillä voi vallan hyvin kävellä ja myös pyöräillä (ei niitä ole missään kielletty). Itse hiihdän paljon ja useimmiten näillä yhteisväylillä, mm. työmatkan, jos mahdollista. Tietysti se vähän harmittaa, jos luistelualue on kävelty kuopille tai siinä on pyörien uria, mutta onhan tämä luksusta siihen verrattuna, että olisi vain nuo viralliset "vain hiihtäjille" ladut. Täytyy myös tunnustaa, että itsekin ajan joskus pyörällä Hertsikasta Viikin Prismalle pitkin tuollaista yhteisväylää, enkä tunne huonoa omaatuntoa.
    Olen selaillut ihmeissäni tätä threadia, enkä ole vielä päässyt selvyyteen kenellä sitä vaikeaa elämää hiihtoladuilla oikein on, pyöräilijöillä vai "hiihtoniiloilla"?

    Mistäs tuo "hiihtoniilo" nimitys muuten oikein juontuu? Minulle siitä tulee mieleen "hiihtoni ilo" ja siitä aion kohta lähteä nauttimaan Hallainvuoren maisemiin.

  25. #175
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Minä olen kyllä tämän keskustelun takia saanut idean hankkia sukset. Pääsisi tutustumaan tarkemmin ja saisi selkoa miltä maailma näyttää aidan toiselta puolen katsottuna. Ja aina olen unelmoinut että pääsen huutamaan: "Latua perkele!"

    Sen lisäksi tuosta melkein kotiovelta lähtisi hiihtoniilojen itse tekemä siirtymälatu jota pitkin pääsisi Malmin flygaria kiertämään. Siitähän pääsee helposti Kivikkoon jos haluaa. Vain taivas ja avautuvat sukseilijat rajana!

  26. #176
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ipa Katso viesti
    Vain muutama näistä Helsingin laduista on tarkoitettu pelkästään hiihtäjille (esim. Herttoniemen 1, 2, 4 ja 5 km, Paloheinän 1,8 3, 5, 7,5 km + muutama muu). Suuri osa on ulkoliikuntaväyliä, joita ei talvisin ylläpidettäisi lainkaan ellei liikuntavirasto ajaisi niitä latukoneilla. Auraaminen (ja lumen pois kuljetus) tulisi paljon kalliimmaksi. Tästä oli muutama vuosi sitten juttua lehdissä. Eli jos näitä reittejä ei ajettaisi latukoneilla, niin ne olisivat kävelijöiden tekemiä monttuisia polkuja ja tuskin fillarointi silloin mitään herkkua olisi. Näillä ulkoliikuntaväylillä voi vallan hyvin kävellä ja myös pyöräillä (ei niitä ole missään kielletty). Itse hiihdän paljon ja useimmiten näillä yhteisväylillä, mm. työmatkan, jos mahdollista. Tietysti se vähän harmittaa, jos luistelualue on kävelty kuopille tai siinä on pyörien uria, mutta onhan tämä luksusta siihen verrattuna, että olisi vain nuo viralliset "vain hiihtäjille" ladut. Täytyy myös tunnustaa, että itsekin ajan joskus pyörällä Hertsikasta Viikin Prismalle pitkin tuollaista yhteisväylää, enkä tunne huonoa omaatuntoa.
    Millä perusteella muut kuin mainitsemasi ovat free4all mestoja? Mistä olet tietosi saanut? Väitän että olet väärässä. Myös muita virheitä tekstissäsi on, enkä tarkoita kirjoitusvirheitä. Ulkoilureitin auraaminen ja latukoneella ajaminen on varmaankin suunnilleen yhtä halpaa/kallista. Ei sieltä metästä sitä lunta tartte roudata pois! Kelveiltä joo, ei ulkoilureitiltä metsästä. Hyvä että nautit hiihdosta mutta tarkista faktas ennenku tänne tuut julistamaan ja taas on pienten ihmisten päät solmussa.

  27. #177
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    ......Malmin flygaria kiertämään.......
    Lähden tuonne.. NYT! heips!

  28. #178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Ladut pyritään tekemään niin ettei tarvitse lähteä ajoneuvolla harrastamaan. Tietoinen valinta, ei vahinko.
    Hiihto on lähiliikuntaa. Vaikka jonkin Paloheinään tai Hakunilan parkkipaikalla voisi tehdä toisenlaisenkin johtopäätöksen, valtaosa pääkaupunkiseudun latujen käyttäjistä hiihtää lähiladuillaan ja kävelee ladun varteen. (Tästä on tehty joku tutkimuskin.)

    PS Voi tietysti olla että asia on toisin joskus tulevaisuudessa jos ja kun enemmistö hiihtäjistä kuuluu siihen sukupolveen joka on jo lapsena oppinut että kaikkiin liikuntaharrastuksiin pitää mennä autolla jonnekin suorittamaan,

  29. #179
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti

    PS Voi tietysti olla että asia on toisin joskus tulevaisuudessa jos ja kun enemmistö hiihtäjistä kuuluu siihen sukupolveen joka on jo lapsena oppinut että kaikkiin liikuntaharrastuksiin pitää mennä autolla jonnekin suorittamaan,
    Mulla taas oli lapsuus rankkaa ei ollu suksia,ne "lainattiin" talon seinältä ja käytiin hiihtämässä.

    Salomaan Kake myi hokkarit halavalla missä terätkin oli vähän klonksuwasti kiinni.

    Eka willari oli ZDD sillä mentiin ,isä oli sotaveteraani soliferi mopolla kurvaili suoran jalkansa kanssa.
    Ei viety harrastuksiin piti vaan ajella kesät talavet*perkele* tässä enään ruweta suksilla opettelemaan hiihtämistä.

    Polut auki! täältä tullaan ja kollaa kestää!!
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  30. #180
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.882
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempoilija Katso viesti
    Sen verran hiihtäjien käytöksestä vielä, että viime tai toissatalvena jouduin kerran ajamaan pyöritse Ruskeasuon heppa-aitaukselta Hakamäentien alle latua pitkin, kun tuo alue on niin täysin sumputettu laduilla. Kovasti hävetti koko matkan, mutta samaan aikaan liikkeellä olleista noin viidestä hiihtäjästä kukaan ei kommentoinut mitään. Ilmeisesti olivat tietoisia kulkureittien puutteesta.
    Itse asiassa noilla nurkilla kulkee aurattu reitti keskuspuiston länsireunaa pitkin. Sen löytäminen voi kyllä olla hieman haastavaa. Ei tuo muutenkaan ole mitään suosikkireittejäni: mäkinen, mutkitteleva, lyhyet näkymät, kaksi ajoradan ylitystä (ei tosin yleensä risteävää liikennettä) ja talvikunnossapidon taso tuntuu olevan vähän heikompi kuin keskuspuistossa muutoin.

    ----------------------------------------------------------------------------------------

    Sitten niihin omiin kokemuksiin tältä päivältä: ajelin mainiosti aurattua Vihdintien itäreunaa Kehä I etelään, tavoitteena kääntyä junaradan varren pyörätielle. Yllättäen Vihdintieltä radan varteen johtava hiekkatie oli kadonnut, ja sen tilalla oli latu. Pyöräilin sitten vähän matkaa taaksepäin edelliseen risteykseen, josta pääsisi kiertotietä radan varteen, mutta siinäkin oli hiekkatie kadonnut ja tilalla pelkkä latu. Ulkoilukarttaan on merkitty noille kohdille sekä talvisin aurattu ulkoilureitti että latu (eli oletettavasti molemmat rinnakkain), mutta nyt löytyi vain se pelkkä latu. Iso ilo siitäkin kartasta tällä kertaa.

    En lähtenyt tällekään ladulle ihmettelemään, vaan aikani arvottuani löysin korvaavan, auratun reitin: alikulusta tien toiselle puolelle ja siitä samaan suuntaan radan varteen. Matkaa ei tullut paljoa lisää, mutta tuohon edes-takaisin sahaamiseen ja reittien arpomiseen vierähti kuitenkin tovin aikaa.

    Elämää voisi helpottaa, jos tuollaiset latujen takia reittiin ilmaantuvat kiertotiet olisi edes jotenkin järkevästi viitoitettu, jolloin ne olisi mahdollista löytää helposti - pyörän kanssa on kuitenkin mukavampi kiertää vähän kuin mennä sinne ladulle toikkaroimaan (kävelijän kohdalla voi olla toisin). Toisaalta tällaista erillistä talvi-viitoitusta taitaa olla tällä hetkellä turha toivoa, kun tuossa olemassaolevassa viitoituksessa on aika paljon toivomisen varaa kesäisinkin.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •