ElectrobikeGiantGarminMPMessut
Sivu 4 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 14 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 1602

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

Tämän threadin seuraaminen on aiheuttanut melkoisen määrän facepalmeja. Ketjussa on sellainen määrä trolleja, että sitä luulee lukevansa Tolkienin satuja.

Jos kaupunki/kunta vähillä verovaroilla laittaa liikuntapaikkoja kuntoon, miksi ihmeessä niitä pitää mennä tieten tahtoen sotkemaan pyöräillen? Ladun poikki kulkeminen on toki ymmärrettävää, kun ihmisellä ei ole siipiä selässään, mutta ladulla/luistelubaanalla ajaminen on jotain käsittämättömän typerää.

Luulisi fillarikansan ymmärtävän nopeuden tuomat riskit ladulla (ja siten miksi sieltä kannattaa pysyä poissa). Ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen alamäki, kun vapaan hiihtäjällä on nopeutta 30 km/h (Pärnävaarassa omat maksimit reippaassa alamäessä 65 km/h). Ei siinä sitten paljoa naurata, jos hämärässä mutkan takaa tuleekin yhtäkkiä vastaan flexi, kävelijä tai fillari keskellä luistelulatua. Kovemmissa vauhdeissa ladun suuntainen renkaanjälki imaisee suksen helposti suuntaan x ja kaatuminen voi olla kohtalokasta. Onhan noita ihmisiä kuollut hiihtoladulle, kun joku on käynyt hiekoittamassa laskuja ja siten menty ex-tempore mukkelis makkelis.

Jos jonkun heterous ei kestä hiihtoladulla noita tiukempia hiihtoasuja, ehkä kannattaisi katsoa peiliin - tai vaikka astua kaapista ulos. Mahtaa olla kesäisin pyöräilykin hankalaa, kun kelveillä voi tulla vastaan kanssapyöräilijöitä kireissä ajohousuissaan.

Ehdottomin pohjanoteeraus ketjussa on sankari, joka kehuu ajaneensa hiihtäjän kiinni ja katkoneensa tämän sauvat. Säälittävää.

Itse en kyllä voi luvata hellää kohtelua jos talviaikaan käytössä olevalla vapaan ladulla joku aasi ajaa pyörällä vastaan. Eiköhän tän asian tajuu jo alakoulussa että missä pyöräillään ja missä hiihdetään, ainakin siihen aikaan kun itse olin alakoulussa!? Täytyyki varautua perjantaita varten kun Turussa alotan hiihtokauteni. Ei täällä pohjosessa onneks ketään oo ajanu fillarilla hiihtoladulla vastaan vaan hiihtäjiä pelkästään.<br>Kerran sain koulupojat jatkamaan matkaansa metsässä kun oikasivat kouluun porukalla latua pitkin, jäljet loppui siihen ja seuraavallaki kierroksella eivät enää palanneet ladulle Jotkut vielä sentään uskoo.<br><br>Annetaan meille intohimoisille hiihtäjille kunnon baanat talvisaikaan, eihän hiihtäjätkään tule kesällä pyöräteille sekoilemaan <br><br>Pitääkö nykysin kaikkeen kirjoittaa ohjeet, että ladulla ei kävellä, pyöräillä vaan hiihdetään.<br><br>Mitähän tää maailmanmeno on 10v päästä...

Mikäs ny on tuomio, saako fat bikella ylittää hiihtoladun? Tuleeko sauvasta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Miksi täällä jatketaan hiihtoniilojen (en tarkoita jokaikistä) kusipäisyyden päivittelyä kun tämä on jo todettu ja täysin selvä asia?
    Tämän ketjun lyhyellä otannalla yksikään PK-seudun ulkopuolelta kirjoittava ei ole valittanut kusipäisistä ja raivoavista hiihtäjistä.

Johtopäätelmä: Kusipäisyys ja raivoaminen on PK-seudun oma ongelma.

...

Missään muualla kuin Helsingissä minulle ei ole fillaristi alkanut aukomaan päätään, kun seisoin suojatien liikennevaloissa väärällä puolen väylää. Missään muualla kuin Helsingin paikallisjunassa minulle ei ole kanssamatkustaja alkanut vittuilemaan, kun en saanut avattua ovea tarpeeksi ripeästi. Missään muualla kuin Helsingissä ei ole jalankulkija tullut potkimaan minun autoa, kun olen pysähtynyt punaisiin valoihin suojatien eteen. Enkä missään muualla kuin Helsingissä ole saanut spontaanisti noin vain turpaan 4-5 hengen porukalta, jotka olivat asusteista päätelleen tulleet stadikalta jostain potkupallomatsista.

Olen asunut Helsingissä (tai siinä rajalla Espoossa) muutaman vuoden, ja voisin muuttaa takaisinkin, jos työt sinne veisivät. Ei siinä. Pidän kaupungista, mutta osaatte te kyllä olla ihan ihme kiukkuajiakin.

@ppikkupe: Varmasti maalaiset on lepposampii (kokemusta on), samallailla kun läskit, mutta en jaksa uskoa että on 100% PK-seudun asia tämä.

mutanaama Guest
    Kun nyt noin kerran kehut seuranneesi näitä viestejä, niin kuinka monen hiihtäjän olet huomannut suhtautuvan ymmärtäväisesti muihin liikuntamuotoihin yhteisillä kulkuväylillä. Joiksi voidaan lukea sellaiset, joiden käyttöä erikseen ei liikennemerkillä ole rajattu.

Aiemmin postaamani kuva kertoo ehkä sinullekin mistä tässä on kysymys.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hexatol Katso viesti
    Ehdottomin pohjanoteeraus ketjussa on sankari, joka kehuu ajaneensa hiihtäjän kiinni ja katkoneensa tämän sauvat. Säälittävää.
    Hexatol jää nyt luokalle nettilukutaidon & maalaisjärjen puutteesta. Ei kannata uskoa kaikkea mitä pötkö-setä kertoo, voi löytää vaikka oravan takavaihtajastaan. Laiskanläksyksi vapaamuotoinen essee Sigmund Freudin kirjasta "Vitsi ja sen yhteys piilotajuntaan", tentin voi suorittaa Hi5Bikesissa mekaanikolle.

Mulle ei ole kyllä kukaan hiihtäjä koskaan alkanut avautumaan, vaikka ajan (tai talutan, niissä kohdissa kun latu ei ole ihan yleinen kävelytie; käytän pertsaladun reunoja, usein tsygä toisella puolella latua ja jalat toisella puolella, väistän hiihtäjää) säännöllisesti ladulla. Kyllä varmasti täällä tulee sanomista, mutta tuolla ulkona on ollut rauhallisempaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mitään erillistä kieltoa en näe, joten tuossa saanee myös hiihtää. Latujen välissä tuskin mahtuu luistelemaan? Kävellen ja pyörällä ok? Reitti 2k hiihtäen, anyone?

EIköhän nämä urputukset pitäisi ilmaista ko kaupungin sivustoille. On muuten kumma kun ei ole talövella hyvä eikä kesälla kun on laitettu luonnonsuojelu alueita ajolieltoon, Mutta ainahan on päästävä sinne mikä ei ole tarkoitettu pyörälle.

Onneks kaikkien ei oo pakko asua Hesassa... Maalla asiat järjestyy yleensä ihan järkevästi yhteisön kesken. Ei se hiihtolatukaan ole kiva jos on kovasti liikennettä, varmaan hesan laduilla tungosta riittää viikonloppuisin. Itse käyn arkisin aamupäivällä hiihtämässä niin saa aika hyvin vedellä eikä ohi mee yleensä ku kilpahiihtäjät/harjoittelijat ja itsekin mahtuu hyvin ohittamaan muut. Liikaa porukkaa samaan paikkaan ni käyhän se kaikkia ahdistamaan.

Liekö joillakin pyöräilijöillä hiihdosta huonoja kokemuksia( ei kunnon välineitä/ ei kuntoa vai mikä hiihdossa niin jurppii. Tai hiihtäjissä. Itse tykkään kummastakin lajista kovasti vaikka hiihtoa on tullut harrastettua ja kisailtua nuorempana.

Toki tälläinen "latu" umpihangessa missä joku on suksilla kulkenut onkin eri juttu. Mutta jos puhutaan koneella ajetusta vapaan ladusta niin ei se paljoa jätä arvelun varaa, että mihin käyttöön se on varattu. Tulkaa lappiin hiihtämään, täällä on ladut huippuja ja niitä on paljon Hiihtolomalla sit uudestaan leirille.

Kun nyt noin kerran kehut seuranneesi näitä viestejä, niin kuinka monen hiihtäjän olet huomannut suhtautuvan ymmärtäväisesti muihin liikuntamuotoihin yhteisillä kulkuväylillä.
    Yhteisillä kulkuväylillä? Hmm... Minä en ole aikaisemmin kuullutkaan yhdistetystä kävelyteistä ja hiihtoladusta tai yleisistä teistä, joka vedetään talvella laduksi. En tiedä kuinka yleistä tuollainen latujen veto on pk-seudun ulkopuolella.

@Lasol Jos joidenkin hiihtäjien käytös yleistetään koskemaan kaikkia hiihtäjiä, niin miksi ei samalla joidenkin pk-seudun asukkaiden käytös yleistetä koskemaan koko pk-seutua?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    ...miksi ei samalla joidenkin pk-seudun asukkaiden käytös yleistetä koskemaan koko pk-seutua?
    En näe tässä mitään ongelmaa. Yritä kuitenkin kärjistää hiukan enemmän, jotta viestisi ei mene hitaammilta ohi.

Naiviahan se on toivoa, että immeiset astuisi joskus siitä oman paskan hajusesta karsinasta ulos ja kattelisi maailmaa sieltä toiseltakin puolelta.
    Fuck e-bikes
    Fuck Strava
    Fuck tubeless

mutis ja muut: Muistakaahan se, että kuntien budjetti liikuntavirastoille on melko pieni. Jos tulee lunta joka päivä, tai edes jokatoinen, kuuluu latukuskin ajaa latukonetta eikä väsätä kylttejä. Toki opasteiden ym kylttien olisi suotavaa olla kunnossa, mutta mielestäni olosuhteiden tekeminen on tärkeämpää kuin näprääminen.

@Lasol Jos joidenkin hiihtäjien käytös yleistetään koskemaan kaikkia hiihtäjiä, niin miksi ei samalla joidenkin pk-seudun asukkaiden käytös yleistetä koskemaan koko pk-seutua?
    Toki näin voi halutessaan tehdä. En vastannut kovin agressiivisesti tai provokatiivisesti väitteeseesti, totesin vaan itsestäänselvyyden. Olisin tietenkin voinut jättää väliinkin..

Hallainvuoressa toissatalven alamäkiajoränni ylitti hiihtoladun. Vähän oli välillä korvat luimussa, mutten silti miettinyt ajamatta jättämistä. En kertaakaan kuullut valitusta. Varmasti joku on päreensä polttanut, mutta täytyy sanoa, että suvaitsevaisia taisivat hiihtäjät olla? Joku varmaan oli jo sitä mieltä, että on varsin vaarallistakin. PMT ei varmastikaan suostunut moista reittiä ajamaan? Sinänsä erittäin fiksusti ränni on jo toista talvea ilman ladunylitystä (eri paikassa).

Kun tämä taas meni juupas eipäs saivarteluksi niin mä haluan myös osallistua...

Lainataan mutiksen kuvaa toissa viikolta, se kuvastaa tätä PK-seudun tilannetta, tai ainakin keskuspuistoa.

Eli kyseinen kuva on otettu risteyksestä jossa aurattu ulkoilureitti risteä reitti 2000 kanssa joka on myös opasteilla merkitty pyöräreitiksi, lisäksi reitillä on virallinen liikennemerkki ei talvikunnossapitoa. Eli jos reitillä on virallinen liikennemerkki ei talvikunnossapitoa niin eihän silloin latukaan voi olla virallisesti ylläpidetty.

Ja jos palautetaan mieleen jokamiehenoikeudet:

Jokamiehenoikeudella saa:

• liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa,
    kuten metsissä, luonnonniityillä ja vesistöissä,
    • ratsastaa,
    • oleskella ja yöpyä tilapäisesti alueilla,
    joilla liikkuminenkin on sallittua,
    • poimia luonnonmarjoja, sieniä ja
    rauhoittamattomia kasveja,
    • onkia ja pilkkiä sekä
    • veneillä, uida ja peseytyä vesistössä
    ja kulkea jäällä.

Jokamiehenoikeudella ei saa:

• haitata maanomistajan maankäyttöä,
    • kulkea pihamailla, istutuksilla tai
    viljelyksessä olevilla pelloilla,
    • kaataa tai vahingoittaa kasvavia puita,
    • ottaa kuivunutta tai kaatunutta puuta,
    • ottaa sammalta tai jäkälää,
    • tehdä avotulta toisen maalle,
    • häiritä kotirauhaa esimerkiksi leiriytymällä
    liian lähellä asumuksia tai meluamalla,
    • roskata ympäristöä,
    • ajaa moottoriajoneuvolla maastossa,
    • häiritä tai vahingoittaa lintujen pesiä
    ja poikasia,
    • häiritä eläimiä eikä
    • kalastaa ja metsästää ilman asianomaisia lupia.
    Jokamiehenoikeus tarkoittaa mahdollisuutta liikkua
    ja toimia alueella, jota maanomistaja ei ole ottanut
    jokamiehenoikeuden syrjäyttävään erityiseen
    käyttöön, kuten esimerkiksi viljelyyn tai asumuksen
    pihapiiriksi. Maanomistajalla ei ole oikeutta
    kieltää tai rajoittaa laillista toimintaa maillaan.
    Viehekalastusta lukuun ottamatta jokamiehenoikeuksien
    käyttö on maksutonta eikä niiden käyttämiseen
    tarvita suostumusta tai lupaa.
    Jokamiehenoikeudet ovat tärkeä osa suomalaista
    maa- ja vesialueiden käyttöä. Vain pieni osa Suomen
    pinta-alasta on otettu jokamiehenoikeudet
    syrjäyttävään erityiseen käyttöön.

Ja samassa ympäristöministeriön julkaisussa todetaan myös:

Reitinpitäjän oikeuksista ja velvollisuuksista ei ole
    erikseen säädetty. Reiteillä liikutaan lähtökohtaisesti
    jokamiehenoikeudella ja omalla vastuulla.
    Reitinpitäjä kuitenkin vastaa reitin rakenteiden
    turvallisuudesta, ja sen tulee antaa tarvittaessa
    ohjeita reitin turvallisuuden varmistamiseksi esimerkiksi
    tiedottamalla ja opastamalla (kuluttajaturvallisuuslaki
    920/2011 2 luku 5 §).

Eli jos mä pyöräilen esim. 100m kyseistä reittiä pitkin läskipyörällä polun alkuun niin kertokaa nyt hyvät ihmiset mihin lakien/säädöksien/jokamiehen oikeuden rikkomuksiin syyllistyn?

Jos kerrataan kuvaa niin voidaan todeta että se on opastein merkitty pyöräreitiksi jolla EI ole talvikunnossapitoa. Eli reitinpitäjä on merkinnyt sen pyöräreitiksi ilman talvikunnossapitoa ja reitillä saa liikkua jokamiehen oikeuksia noudattaen, eli: jalan, pyörällä ja hiihtäen. Eli SE EI OLE PELKÄSTÄÄN LATU, kun kerran aletaan saivartelemaan ja viilaamaan pilkkua.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

Mä näen tossa lähinnä vain ladun jolla vain dorka etenee luistelutekniikalla. (Mutta yritäpä selittää dorkalle miksi niin on...)

Jos on tarvetta käyttää latua siirtymään, niin tuommoinen latu on paras valinta. Ajamalla nätisti keskellä ei tee haittaa yhdellekään hiihtäjälle - paitsi tietysti niille dorkaluistelijoille but tough titty - eikä kenellekään aiheudu vaaratilanteita. (Tosin elämä itse opettaa meille että siellä keskellä on todennäköisesti myös kävelijöitä, koiranulkoiluttajia, sauvakävelijöitä, lastenvaunun työntäjia, lintuharrastajia kaukoputkineen jne jne.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Eli jos mä pyöräilen esim. 100m kyseistä reittiä pitkin läskipyörällä polun alkuun niin kertokaa nyt hyvät ihmiset mihin lakien/säädöksien/jokamiehen oikeuden rikkomuksiin syyllistyn?
    Olisiko järjestyslaki?

@HC Andersen: Hyvin luit mun viestin liikuntavirastojen resursseista, pojot kotiin. Voin myös kertoa sinulle että kyseinen ei talvikunnossapitoa tarkoittaa ettei sitä aurata talvella. Tiedän tuollaisia kylttejä olevan muuallakin ladun varressa. Toki voit tehdä omat johtopäätöksesi siitä mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa. Usein ihminen tulkitsee tälläisissä tapauksissa itselleen edukkaasti. Minä tiedän että tuo tarkoittaa ettei sitä aurata talvella. Consider yourself informed.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    Olisiko järjestyslaki?
    En tiedä, siksi kysyin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Hallainvuoressa toissatalven alamäkiajoränni ylitti hiihtoladun. . PMT ei varmastikaan suostunut moista reittiä ajamaan? Sinänsä erittäin fiksusti ränni on jo toista talvea ilman ladunylitystä (eri paikassa).
    Ainakin kesällä on ajanu niin että nuaret ei oo pysyny oikeen perässä,paitsi joku kisakiree kuski.On se hurja setä!
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Yhteisillä kulkuväylillä? Hmm... Minä en ole aikaisemmin kuullutkaan yhdistetystä kävelyteistä ja hiihtoladusta tai yleisistä teistä, joka vedetään talvella laduksi. En tiedä kuinka yleistä tuollainen latujen veto on pk-seudun ulkopuolella.
    Tampereella ainakin suurin osa metsissä kulkevista virallisista liikennemerkein ja karttaan merkityistä pyöräilyreiteistä vedetään talvella laduksi. Sinänsä tämän pitäisi olla hyvä asia, jos vaan hiihtäjät osaisivat jakaa eivätkä nämä pyöräilyreitit muuttuisi automaattisesti kielletyksi.

Itse olen joka ikinen kerta joutunut hiihtoladulle pyörällä seuraamalla pyöräilytien liikennemerkkejä:
    http://kevytliikenne.tampere.fi/

mutanaama Guest
    Yhteisillä kulkuväylillä? Hmm... Minä en ole aikaisemmin kuullutkaan yhdistetystä kävelyteistä ja hiihtoladusta tai yleisistä teistä, joka vedetään talvella laduksi. En tiedä kuinka yleistä tuollainen latujen veto on pk-seudun ulkopuolella.?
    Juu, meillä täällä etelässä ei ole jokaiselle lajille vedetty omaa tietä jolla kulkea, paitsi näemmä talvella.
    @Contest, urostele rauhassa laduillasi, pikkulapsia on turvallista kouluttaa.

[ot] Kiitos HC:lle viihdyttävästä threadista.

@HC Andersen: Hyvin luit mun viestin liikuntavirastojen resursseista, pojot kotiin. Voin myös kertoa sinulle että kyseinen ei talvikunnossapitoa tarkoittaa ettei sitä aurata talvella. Tiedän tuollaisia kylttejä olevan muuallakin ladun varressa. Toki voit tehdä omat johtopäätöksesi siitä mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa. Usein ihminen tulkitsee tälläisissä tapauksissa itselleen edukkaasti. Minä tiedän että tuo tarkoittaa ettei sitä aurata talvella. Consider yourself informed.
    Joo, mutta miten selität tuon pyöräreitti merkin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Joo, mutta miten selität tuon pyöräreitti merkin?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol
    mutis ja muut: Muistakaahan se, että kuntien budjetti liikuntavirastoille on melko pieni. Jos tulee lunta joka päivä, tai edes jokatoinen, kuuluu latukuskin ajaa latukonetta eikä väsätä kylttejä. Toki opasteiden ym kylttien olisi suotavaa olla kunnossa, mutta mielestäni olosuhteiden tekeminen on tärkeämpää kuin näprääminen.

​Tämä on arvaus.

...kyseinen ei talvikunnossapitoa tarkoittaa ettei sitä aurata talvella. Tiedän tuollaisia kylttejä olevan muuallakin ladun varressa. Toki voit tehdä omat johtopäätöksesi siitä mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa. Usein ihminen tulkitsee tälläisissä tapauksissa itselleen edukkaasti. Minä tiedän että tuo tarkoittaa ettei sitä aurata talvella.
    Se on siis (muunmuassa) pyöräreitti, jota ei aurata talvella. Latu siihen näköjään tehdään, mutta edelleen mahtuu pyöräilemään keskeltä. Eihän tuossa mene mitään rikki, jos siinä keskellä kävelee, työntää lastenrattaita, bongaa lintuja tai ajaa pyörällä. Vai? Luulis mahtuvan kaikkien. Vähän joutuu kattomaan miten kulkee, mutta niinhän monissa muissakin paikoissa. Luisteluhiihto voi särkeä noita pertsalatuja? Tai sitten ei. En tiedä, ehkä sekin mahtuu sekaan?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Tampereella ainakin suurin osa metsissä kulkevista virallisista liikennemerkein ja karttaan merkityistä pyöräilyreiteistä vedetään talvella laduksi
    Kyllähän meilläkin patikointi- ja maastopyöräreittejä vedetään talvella laduksi, mutta enpä ole sellaiseen ajatukseen törmännyt, että koska ne on kylteillä merkittyjä, niin ne rinnastetaan yleiseen tiestöön kuuluvaksi. Ne on ulkoilureittejä.

Eikä niitä kylttejä vaihdeta sesongin mukaan, vaan jotenkin sitä odotetaan liikkujien ymmärtävän, että patikoijan ja maastopyöräilijän kuva tarkoittaa kesäaikaa, ja se hiihtäjän kuva tarkoittaa talviaikaa - eikä suinkaan sitä, että siellä perhana soikoon kaikki touhuaisivat yhtä taikaa.

Että pitää olla joillakin vaikeaa.... Noh, onneksi oli tänään oikein hyvä keli käydä Ounasvaaralla hiihtelemässä. Ei näkynyt läskipyöriä tai koiran paskottajia, vaan ainoastaan vaaran päällä kääntöpaikalla iloisesti moikkaavia kanssahiihtäjiä.

[ot] @ mutis, ollos hyvä vaan. Jännä että toiset ei osaa saivarrella tai viilata pilkkua pilke silmäkulmassa ja hymy huulilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Se on siis (muunmuassa) pyöräreitti, jota ei aurata talvella. Latu siihen näköjään tehdään, mutta edelleen mahtuu pyöräilemään keskeltä. Eihän tuossa mene mitään rikki, jos siinä keskellä kävelee, työntää lastenrattaita, bongaa lintuja tai ajaa pyörällä. Vai? Luulis mahtuvan kaikkien. Vähän joutuu kattomaan miten kulkee, mutta niinhän monissa muissakin paikoissa. Luisteluhiihto voi särkeä noita pertsalatuja? Tai sitten ei. En tiedä, ehkä sekin mahtuu sekaan?
    Paha sanoa mitkä on tuolle pätkälle säännöt kun en tiedä mistä kuva on. Asun Vantaalla Tuolta voi kattoa joku joka tietää kohdan. Jos ei erikseen mainita, ainoastaan hiihtäjille. Ymmärrän toki kyseisessä tapauksessa pyöräilijöiden innon koska tuo kyltti on jätetty lojumaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •