Alkujaan tämän lähetti
pikku-mihkali
Tuubien paremman kestävyyden takana on kaksi seikkaa. Niihin ei tule snakebitteja ja ne voi litkuttaa etukäteen. Muuten niissä on ihan tyypillisesti samat pistosuojat kuin avokkallakin, tietty.
Itsellä ainakin sekä maastopuolen tubelekset ja maantien tuubit kestänyt aivan käsittämättömän hyvin litkujen kera.
Onneksi olkoon jos vaihdat avokkaaseen sisurin minuutissa, olet tosi nopea ja taitava.
Itse vaihdan varatuubin tienpäällä nopeammin kuin avokkaaseen sisurin, etenkin kun jättää venttiiliä vastapäätä 5 senttiä liimaamatta.
Kovasti tutulta kuullostaa, samat kokemukset mulla. Olen kisoissa vaihtanu tuubin taakse (Tri-TT pystäriin) noin minuutissa, sisältää pysähtymisen, vaihdon, pumppauksen ja matkan jatkamisen.
Sen verran vähän ajelen avokkailla että kun lowracerin 20"/451 etusisuri puhkes meni sen vaihtamiseen kiroilun ja rengasrauta-muovien katkeilun kanssa varmaan vartti. Toki Conti GP 4000 S on helppo 23-622 rengas käsitellä... ja yllättävän kestävä.
Tälle vuodelle on ajoja jo yli 7000 kilsaa joista noin puolet tuubigummeilla ja toinen puolikas noilla Contin gumeilla (tai "talvirenkailla"). Vain tuo yksi rengasvaurio.
Kolmen vuoden aikana ei ole tielle jättäny yksikään tuubirengas. Yksi (Tufo S3 Lite 195) alko pikkuhiljaa vuotamaan, sinne heitin vähän litkuja muttei varsinaisesti korjannu.
Kyllä on renkaat parempia kuin 90-luvulla, ja helpottaa kun nojaillessa ehtii tarkkailemaan tietä edessä paremmin, tuokin puhkeaminen tuli tummat lasit silmillä illan hämärässä kun ajoin 50mm:n murske-murikan yli, sisuri puhkes vanteen puolelta.
Mutta se hieman aiheen sivusta. Keveys on valttia, mutta järkevästi keveän saa mun mielestä vain tuubivanteilla. Etenkin jos on pakko mennä syvään profiiliin jolloin kevyt tarkoittaa yleensä kuitua. Jos kadenssi on alhainen ja/tai polkemisen tekniikka on nykivä niin sitä suurempi on vaikutus kehän pyörivällä massalla. Sekä hyvässä että pahassa.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Kirjanmerkit