Ei tule nousemaan 317 vanteelle kovinkaanmoni rengas lattiapumpulla.
Kompuran vaatii että saa reilummin ilmaa jolloin nousee kyllä.
Huoltsikan renkaantäyttö härveleistä ei paljoa ilmaa tule, varsinkaan nopeasti mitä tuo homma vaatii saatikka litroja.
www.mckramppi.com
Kovasti yritin repiä tuota reunaa mutta ei tunnu löysää kohtaa olevan. Sisurilla ajeltu nuo kolme reissua loppuun ilman ongelmaa. Eikö renkaan pitäisi pullahtaa pois vanteelta myös sisurilla, jos reunanauha on poikki?
Rengas on vain reilun viikon vanha, joten vanhasta renkaasta ei ole kyse.
Vannetta kävin näyttämässä Foxcomp/Shocktherapy Toikalle ja totesi sen vielä hyväksi. Rihtasi vielä hyväksi odottaessa. Pisteet Toikalle ;-)
En tiedä minkälaisia renkaantyttö härveleitä teilläpäin on huoltiskoilla, mutta yleisestiottaen kun vaan venttiilistä ottaa sielun pois, niin renkaat on napsahdelleet kivasti vanteelle huoltsikoidenkin kompuroilla. Myös tuollaisella 2-3 litran "pikkunapsauttimella" nousee varsin kivasti suurin osa renkaista, kunhan tosiaan ottaa sielun irti ja sitkuttaa sen 6bar painetta pulloon. Tärkeintä on saada riittävä tilavuusvirta venttiilistä tupaan. Korkea paine liian lyhyen aikaa tai määrätön litratilavuus liian hitaasti, niin homma ei toimi...
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Uskoakseni reunanauhan ei tarvi olla kokonaan poikki, vaan se voi olla myös jotenkin "venähtänyt" tai muutenvain valmistusvikainen, jolloin saattaa paukahtaa vanteelta, tälläisen tunnistanee siitä että se on todella löysä laittaa vanteelle. Itsellä on tullut vastaan yksi EXO ardent 2.4" yksilö jossa reunat oli todella löysät ja sen huomasi kyllä vanteelle laittaessa(Flow EX). Ilmeisesti jotkut renkaat on normaalistikkin vain liian löysiä tubeless käyttöön...
Sisäkumin kanssa sisurin reunat painaa ulkorenkaan reunusta vanteen "koukkuja" vasten jolloin sen ainakin teoriassa pitäisi pysyä paremmin vanteella. Mutta jos reunanauha on todellakin poikki niin silloin se saattaa kyllä pullahtaa pois sisurinkin kanssa...
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Onko rengas riittävän hyvin urassaan, kun parissa kohtaa tuliterä UST rengas UST vanteella on ikään kuin "alempana". Kiekkoa käsissä pyörittäessä rengas siis näyttää pomppaavan.
Paineet näyttää pysyvän myös pikaisen testiajon jälkeenkin. Asettuuko se rengas tuosta vai onko sillä suurempaa väliä? 26x2.5 gumes kyseessä.
Laske ilmoja pois ja laita reunaan mistä ei ole noussut kunnolla fairia tai vastaavaa liukastetta ja painetta reilusti lisää ja fillarilla pomputtelua niin on ihme jos ei "napsahda"paikoillensa.
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
- Hiki syö aivoja -
[ot jeesustelua]
Kuinkahan moni täällä on räjäyttänyt renkaan tai vanteen hirmuisilla paineilla, kun ei ole sitä liukastetta käyttänyt. Ei nyt luulis olevan kovin vaativa proggis. Nimim 1,5 bar on tainnut riittää aina.
Nii juu, ei sitä rengasta tarvii uittaa siinä fairyssä. Laittaa pari pisaraa kostealle tiskirätille ja pyyhkäisee vanteen puhtaaksi.
Tätä saittia olen nyt mielenkiinnolla seurannut, varsin kuluneet Misukan wildGrip R:t ja kans kohtuudella ajetut RocketRonitkaan ei mitenkään märkäpidollaan hurmaa. Ardentit näyttäs kohtuu kepoisilta 2,25 koossa. Jos kuski ens vuonna ajokykyisenä niin noi täytyy laittaa.Ja eikös niissä ole ilmatilavuuttakin ihan reilusti? Jäykkäperässä ihan mukava ominaisuus. Mun mettäajelut ei kyllä mitään allmountain määrettä täytä. Ikämiehen polkuhissuttelu kuvaa hommaa paremmin! Ja kaikki 2 paria tubelesmuuntoja tolla Mutiksen ohjeella meni ihan nätisti.
arctic biker muokkasi tätä : 17.11.2012 at 16.52
I väntan på ännu dåligare tidet
Mulla oli 2.25" Ardentit pyörässä ensiasennusrenkaina ja kyllähän nuo on loistavat jokapaikanhöylät polkuajeluun.. Rullaa hyvin ja exo-kylkisenä kestäväkin.. Ehdottomasti oma lempirengas 2.4" koossa..
The end of the road is just the beginning...
Kuivana en edes kokeillut laittaa. Muutamasta kohtaa ei mennyt rengas uralleen parilla barilla vaikka oli fairyä välissä. Onneks alamäkikehät ei ole heikoimmasta päästä.
Ei meinannut nousta Mountain King vanteelle millään. Kokeilin saippuat, kompurat, kiristyshihnat. Sitten muistin, että tallissa on Uponorin erikoisliukuainetta, jolla liukastetaan muovisia viemäriputkia muhviliittämistä varten. Tuota pensselillä vanteen ja kumin reunaan, ja kas rengas nousi käsipumpulla heti.
Samalle kehälle 2,4" Ardent nousti ilman poppakonsteja.
---
Parempi pipo taskussa kuin oksalla.
Voihan sen vanteen kastella sillä litkulla, ei tarvitse kauhesti laittaa.
www.mckramppi.com
Toi uponorin liukaste on kyllä hyvää ja olen myös sitä laittanut kun olen töissä vaihtanut renkaita,kerran kävi kyllä niin että purppas rengas vanteelta kun laitoin ilmoja vaikka ei ollu kuin 2,4 baria.
Pyyhkäsin renkaan liukasteista ja takaisin ja pysyi ihan ok.Olisko ollu liian pluikasta uponorin sininen rasva?
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Nyt on 2.4" Ardentet litkuilla, eikä muuten ollut ihan sieltä helppoimmasta päästä tuo asennusTällä kertaa sai soveltaa ja oli siinä varmaan onneakin jonkun verran mukana. Kumpikaan rengas ei napsahtanut, mutta renkaat näyttävät silti asettuneen nätisti ja tasaisesti vanteille. Huomenna sitten testailemaan
![]()
Still rides with 26er
Mikä Ardent tuo on? Itselläni nousi 29 x 2.4 Ardent EXO reunavaijerilla Mavicin Tn719:lle käsipumpulla helposti. 2.4" mountain king oli haastavampi.
---
Parempi pipo taskussa kuin oksalla.
EXO 2.4" ja kehänä DT SWISS 420 SL+Stanin keltainen teippi. Eteen tuo samainen rengas asentui samantien ja vähällä vaivalla, mutta taakse ei sitten millään. Tänään nousi vasta kolmennella yrittämällä ja tuossa vaiheessa alkaa ainakin mulla loppumaan käsistä/kädestä. Mua myös ihmetyttää se, että renkaat eivät napsahtaneet pakoilleen niin Hanssit, mutta toisaalta renkaat ovat suorassa ja se renkaan sauma näkyy tasaisesti.
Jotain mä olen varmaan tehnyt väärin, mutta en vaan tiedä mitä...
Still rides with 26er
Mulla ei WTBn renkaat napsahtanu myöskään. ExiWolf ja Timberwolf, Flow kehät. Luulen että toi napsahtelu tapahtuu yleisimmin jos kompuraa käyttää kun paineet nousee paljon nopeammin kuin lattiapumpulla. Rengas ehtii ehkä "liukua" paikoilleen lattiapumpulla, varsinkin jos liukastetta käyttää.
BMC Trailfox TF01 höystettynä kaikella jännällä
Mulla Nobby Nicit ovat napsahtaneet äänekkäästi teipatuille (yksi kierros Stan'sin teippiä) Cresteille, vaikka oon nostellu niitä jalkapumpulla ja matalilla paineilla. Kun siltä on tuntunut jossain 2 barin tietämillä, olen lopettanut pumppaamisen ja katsellut, kun reuna hiljalleen on noussut paikalleen kahdesta eri suunnasta työntäen tiskiainevaahtoa edellään, ja usean sekunnin jälkeen NAPS.
Jos napsahdusta ei kuuluisi, epäilisin liitoksen pitävyyttä. Päästäisin paineet pois ja kokeilisin työntää renkaan reunaa vanteen keskelle. Jos tämä kävisi kovin helposti, saattaisin lisätä teippiä kierroksen verran ja kokeilla uudestaan. Huomatkaa konditionaali: täyttä jossittelua ja spekulointia.
Voihan tubeless sentään. Ensimmäinen yritys saada aikaan tubeless-renkaat, eikä kyllä mennyt niin kuin youtube-videoissa.
Shimanon UST-kiekot ja renkaina tubeless ready Nobby Nicit SnakeSkin seinämillä. Iskemättämöt kumit siis suoraan paketista. Ei hyvää päivää sentään... Kokeilin ensin kylmiltään ilman saippualitkuja eikä rengas tee pienintäkään elettä vanteelle noustakseen. Ilma suhisee ja puhisee kaikista mahdollisista paikoista ohi eikä rengas hievahda niin mistään kohdasta.
Pumppuna on Bilteman jalkapumppu, kompuraa ei ole tähän hätään käsillä. Nyt tuli ensimmäisen kerran sellainen fiilis, että tuo Bilteman pumppu saattaa olla hieman riittämätön. Jossain kohdassa ilmavirtaus kuristuu, koska nopean iskun loppuvaiheessa pumppu muuttuu kumipallomaiseksi.
Siinä vaiheessa kun Stanit oli pitkin poikin pesuhuoneen lattiaa, niin luovutin ja päätin kokeilla vanteelle nostoa sisäkumin kanssa. Ensimmäinen rengas nousi vanteelle vasta kolmessa barissa, toinen ei kokonaan vielä neljässä barissakaan ilman käsin vääntelyä!
Oletteko yleensä venyttäneet uusia renkaita sisäkumien kanssa asentamisen helpottamiseksi?
Kirjanmerkit