GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 19 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 17 18 19 20 21 29 69 119 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 541 - 570 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #541
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ^ tukevampi ku esim 9mm pikalinkku eikä kiekko vääntyile siinä keulassa juurikaan..
    miku80 muokkasi tätä : 07.11.2012 at 17.45
    The end of the road is just the beginning...

  2. #542
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    En ymmärtä.
    Keulaan liittyvä kysymys. On käytetty maasturi ja ostin uuden keulan kun halvalla sai. Siinä on 2cm akselihässäkkä. Itse en huomannut mitään ongelmia kulkupuolen ja rullaavuuden suhteen. Mitä merkitystä näillä eri paksuisilla akseleilla on käytännössä?
    Tukevoittaa keulaa mahtavasti...
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  3. #543
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    En ymmärtä.
    Keulaan liittyvä kysymys. On käytetty maasturi ja ostin uuden keulan kun halvalla sai. Siinä on 2cm akselihässäkkä. Itse en huomannut mitään ongelmia kulkupuolen ja rullaavuuden suhteen. Mitä merkitystä näillä eri paksuisilla akseleilla on käytännössä?
    Elää vähemmän kun ajaa reippaammin möykkyisessä maastossa, pikalinkkukeula tuntuu epätarkemmalta kun kiekko ei seuraa ohjaustankoa ihan samaan tahtiin, tosin kruunun ja liukuputkien jäykkyydellä on kanssa vaikutusta tähän.


  4. #544
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Ihan nyt laiskuuttani kysyn. Kuinka paljon keula nousee kun tuollaisen 160mm 36 foxin taikka 160mm lyrikin laittaa 32 talas 150mm:sen tilalle? Virallista nimitystä sille mitalle ei tullut mieleen joten googlailu ei mulla tulosta hirveesti tuottanut.

  5. #545
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    ^paa kalkulaattoriin sun fillarin tiedot & muuttujat niin pääset on-line -leikkimään muutoksilla.


  6. #546
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Ihan nyt laiskuuttani kysyn. Kuinka paljon keula nousee kun tuollaisen 160mm 36 foxin taikka 160mm lyrikin laittaa 32 talas 150mm:sen tilalle? Virallista nimitystä sille mitalle ei tullut mieleen joten googlailu ei mulla tulosta hirveesti tuottanut.
    Keula itsessään on n. 2cm pidempi, siitä 1cm on joustoa ja toinen kiinteätä pituutta. Joustava pituushan on ajossa erilaista kun vähenee sägin yms myötä.

  7. #547
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    179
    Pikagallup:
    1) Käytettekö keulan alajalkojen voiteluun öljyä vai rasvaa?
    2) Oletteko huomanneet merkittävää eroa vaihtaessa rasvasta öljyyn tai toisin päin?

  8. #548
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Petter Katso viesti
    Pikagallup:
    1) Käytettekö keulan alajalkojen voiteluun öljyä vai rasvaa?
    2) Oletteko huomanneet merkittävää eroa vaihtaessa rasvasta öljyyn tai toisin päin?
    Alajalan voiteluun öljyä jos se siellä alunperin on.

    Merkittävä ero on varmaan se että romua tulee nopeasti jos sinne menee iskemään 'kestovoitelurasvat' öljyn sijaan.

  9. #549
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    179

    Re: Jousituksen pienet kysymykset

    Uuden keulan alajaloissa oli tehtaan jäljiltä rasvat(joku Slick Honey tms. tyyppinen) ja öljyä löytyi ainoastaan vaimennuspatruunasta joten en usko keulan suoraan hajoavan vaikka rasvaa laittaisikin.

  10. #550
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Mikäköhän keula kyseessä?
    The end of the road is just the beginning...

  11. #551
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    179

    Re: Jousituksen pienet kysymykset

    Tätä yritin juuri välttää koska keula on foorumin hylkimää mallia eli...

    Suntourin Durolux RCA vuosimallia 2010 tarttui mukaan puoli-ilmaiseksi. Nopean googlettelun perusteella niin tuossa kuin Rokkareissa, Foxeissa ja muissa on käytetty alajalkojen voiteluun niin rasvaa kuin öljyäkin. Ensitöikseni purin keulan ja vaihdoin kaikki öljyt ja rasvat tuttuihin turvallisiin talvenkestäviin. Toiminta on nyt hyvää ja sujuvaa. Lähinnä mietityttää saisiko rasva -> öljy vaihdoksella vielä lisää tehoja irti.

  12. #552
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Petter Katso viesti
    Tätä yritin juuri välttää koska keula on foorumin hylkimää mallia eli... Lähinnä mietityttää saisiko rasva -> öljy vaihdoksella vielä lisää tehoja irti.
    Hienoa että uskalsit tulla kaapista ulos.. että Suntourin keula,varmaankin "kunnon" öljyt ja rasvat sen notkeana ja vähän herkempänä pitää.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  13. #553
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Jousituksen pienet kysymykset

    Mä mietin tota samaa tänään kun purin 2012 Reba 29:n. Siinä oli sellanen vaahomuovirinkula, joten ajattelin että tottkai öljyä laitetaan.

  14. #554
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    116
    Jos se vaahtomuovirinkula on alajalkojen yläosissa niin öljyä joo. Mikä öljy on paras -aiheesta onkin sitten varmaan muualla keskustelua
    BMC Trailfox TF01 höystettynä kaikella jännällä

  15. #555
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    179
    Löin Suntouriin 15 ml 5W-40:sta kumpaankin alajalkaan(hoonattuani ensin rasvat pois) ja keula notkistui merkittävästi. Pikaisen testin perusteella TF2 Bike grease ei siis vedä vertoja öljylle alajalkojen voitelussa. Suntouria taas voi kiitellä ainakin siitä että keula on helpompi huoltaa vähemmillä työkaluilla kuin esim. Rokkarin Revelation RL.

  16. #556
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    118
    Hakusessa olisi 160mm joustava keula pyörään.Nykynen keula on Fox 32 Float 140 Fit RLC 2010.Katselin että tuossa kyseisessä keulassa on 15QR Thru axle system lower leg option.
    Käsittääkseni noissa isommissa keuloissa ei taida löytyä tuolla läpiakselilla esim.Rokkarilta/Foxilta joten joutunee sit vaihtaan vähintään etukiekon navat jos haluaa pidempi joustosen keulan tuon läpiakselin paksuuden takia? vai?

  17. #557
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Jousituksen pienet kysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rikke Katso viesti
    Hakusessa olisi 160mm joustava keula pyörään.Nykynen keula on Fox 32 Float 140 Fit RLC 2010.Katselin että tuossa kyseisessä keulassa on 15QR Thru axle system lower leg option.
    Käsittääkseni noissa isommissa keuloissa ei taida löytyä tuolla läpiakselilla esim.Rokkarilta/Foxilta joten joutunee sit vaihtaan vähintään etukiekon navat jos haluaa pidempi joustosen keulan tuon läpiakselin paksuuden takia? vai?
    Foxin uusi 34 keula taitaa olla 15mm akselille. Löytyy 160mm versiona, mutta taitaa olla vain CTD mallisena.

  18. #558
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Foxin uusi 34 keula taitaa olla 15mm akselille. Löytyy 160mm versiona, mutta taitaa olla vain CTD mallisena.
    niinpä näyttäisi olevankin kyseinen keula 15mm akselilla.Hinta vaan tahtoo vähän kyllä kirpaista

  19. #559
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    800
    Onko kenelläkään hajua mistä löytäisi dt swissin ball joint bushingseja elikkä dt swissin spesifejä kuulaholkkeja iskareihin?
    Respect is not given, it is taken.

  20. #560
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    333
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rikke Katso viesti
    Hakusessa olisi 160mm joustava keula pyörään.
    Käsittääkseni noissa isommissa keuloissa ei taida löytyä tuolla läpiakselilla esim.Rokkarilta/Foxilta joten joutunee sit vaihtaan vähintään etukiekon navat jos haluaa pidempi joustosen keulan tuon läpiakselin paksuuden takia? vai?
    Mites olis X-Fusion Slant

  21. #561
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Trancen takaiskarin (Fox) yläpään puslissa on taas väljyyttä. Tutkinnan perusteella vaihtoehtoja olisi esimerkiksi enduroforksealsin neulalaakerit tai sitten tftunedshox:in Heavy Duty -puslat. Jälkimmäiset halvemmat, ja pitäis kai tulla ilman tullia enklannista. Onko jotain hyvää syytä valita jompikumpi? Vai molemmat hyviä? Niin ja vielä se että kannattaako suosiolla ostaa työkalu puslan vaihtoon iskarin yläsilmään? Kiitos..

  22. #562
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Suosittelen TF:n HD puslaa. Nuo neulalaakerit on aika arpapelia jotta klappaako suoraan paketista. Oma klappas ja näin teki myös kaverilla. Testasin neljään eri iskariin ja kaikissa sama juttu. Hetken jaksoin ajella tuolla ja sitten heitin roskikseen ja TF:n HD puslat tilalle.

    Työkalu helpottaa huomattavasti ko. toimenpidettä.

  23. #563
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Suosittelen TF:n HD puslaa. Nuo neulalaakerit on aika arpapelia jotta klappaako suoraan paketista. Oma klappas ja näin teki myös kaverilla. Testasin neljään eri iskariin ja kaikissa sama juttu. Hetken jaksoin ajella tuolla ja sitten heitin roskikseen ja TF:n HD puslat tilalle.
    Työkalu helpottaa huomattavasti ko. toimenpidettä.
    thanks! laitan tilaukseen.

  24. #564
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    488
    Jees, samanlaisia kokemuksia neulalaakereista, eli klappia oli ja tilalle vaihtui TF:n HD puslat.
    Huomenna lenkille...

  25. #565
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    330
    Itsellä ei ole noista RWC:n neulalaakereista omakohtaisia kokemuksia, mutta MTBR:n foorumeilla on ollut keskustelua neulalaakereista ja välyksestä. Ainakin joissain tapauksissa ovat lähetelleet erilaisilla mitoituksilla olevia akseleita/reduja asiakkaille välyksen poistamiseksi ja uusissa neulalaakerisarjoissa näyttäisi olevan akselit kolmilla eri toleransseilla jo valmiina. En tiedä sitten pystyykö noilla poistamaan välyksen kaikissa tapauksissa. Nuo HD puslat on ainakin huomattavasti paremmat kuin ne "perinteiset" kaksiosaiset reduuserit.

    MTBR:n keskustelu neulalaakereista: http://forums.mtbr.com/shocks-suspen...580885-26.html

  26. #566
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tune Katso viesti
    Itsellä ei ole noista RWC:n neulalaakereista omakohtaisia kokemuksia, mutta MTBR:n foorumeilla on ollut keskustelua neulalaakereista ja välyksestä. Ainakin joissain tapauksissa ovat lähetelleet erilaisilla mitoituksilla olevia akseleita/reduja asiakkaille välyksen poistamiseksi ja uusissa neulalaakerisarjoissa näyttäisi olevan akselit kolmilla eri toleransseilla jo valmiina. En tiedä sitten pystyykö noilla poistamaan välyksen kaikissa tapauksissa. Nuo HD puslat on ainakin huomattavasti paremmat kuin ne "perinteiset" kaksiosaiset reduuserit.

    MTBR:n keskustelu neulalaakereista: http://forums.mtbr.com/shocks-suspen...580885-26.html
    itselläni on suoraan valmistajalta saatuja ina:n neulalaakereita ja voin vahvistaa niiden olevan hyvinkin nirsoja sopivalle akselille. lähinnä oikeasti kyse on siitä että neulalaakerin kanssa yleensä tulee/myydään sopiva vastakappale jonka kanssa ei ole klappia mutta tämän vastakappaleen läpimenevä akseli on vain 6mm joten se ei sovellu sellaisenaan fillarikäyttöön.
    siksi pitää käyttää valmista akselia tms ja niiden mitoituksessa on useimmiten tehty sama virhe eli tilattu tasan 10mm tai 12mm akseli kun neulan kanssa pitäisi käyttää 10.1 tai 12.1 akselia.

    hd puslat ovat jo askel sinänsä oikeaan suuntaan sillä siinä on sorvattu akseli joka korvaa jo osan holkeista samalla ja siten on reilusti tukevampi kuin perus holkki-akseli viritelmä.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  27. #567
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    330
    RWC:n neulalaakereiden kanssa tuntui ongelmaa olevan siinä, että eri iskarivalmistajien puslan/laakerin laakeripesissä on mitoituseroja (toleranssien jne. takia) ja ne kutistaa neulalaakeria (ulkokehää) erilailla josta tietty seuraa erilaiset välykset akselin ja neulojen välillä. Sen takia tarjoavat sitten erilaisia akseleita/reduja eri mitoilla. Liukupuslathan ei ole niin tarkkoja, kun kulutus-/liukupinta on yleensä kohtalaisen pehmeää seosta (useim teflonia/muovia) ja kuluu/puristuu käytössä "oikeaan" mittaan. Alussa tosin liukulaakerit/liukupuslat voi olla joissain tapauksissa aika tiukkoja.

  28. #568
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    244
    Olisikohan joissain jousitusratkaisuissa enemmän merkitystä, siis jos iskari "kääntyy" puslien ympäri jouston aikana. Käytin iskarin yläpään irti tänään ja kokeilin käännellä sitä edestakaisin. Oli aika jäykkä, mutta parani heti kun öljysin.

    Tällä kertaa tulee siis perinteiset puslat. Tftuned:lla näyttäisi olevan myös ultraslickiä valikoimissa. Öljyistä sanotaan etteivät lähetä UK:n ulkopuolelle, mutta miten on tuon vaseliinin kanssa? Täällä jostain ketjusta lukiessa jäi sellainen käsitys että tuota tavaraa saattaisivat toimittaa tännekin.
    Edit: Jos samaa tai vastaavaa tavaraa saa pk-seudulta niin kuulisin mielelläni. Eli sellaista rasvaa mitä jousitusta tai hissitolppaa huoltaessa voisi käyttää.
    f64 muokkasi tätä : 19.11.2012 at 21.06 Syy: Kotimaa-lisäys

  29. #569
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    116
    Moottoripyöräkaupasta löytyy oikeastaan kaikki öljyt ja rasvat mitä fillareissakin käytetään. Pitää vaan ottaa selvää mitä tavaraa tarvii ennen kun sinne tallustelee.
    BMC Trailfox TF01 höystettynä kaikella jännällä

  30. #570
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jan52 Katso viesti
    Mites olis X-Fusion Slant
    X-fusion vaikuttaa kyllä mielenkiintoselta.
    Pitääpi katella tuota vaihtoehtoa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •