Artzin reitti eteläosaltaan näyttäisi olevan aikalailla kohdillaan. Ainoa mikä osui silmään, niin datasta poiketen virallinen reitti kulkee
Kervan laavun kautta. Pohjoisosaa en osaa pikaisesti vilkaisemalla kommentoida, kun olen niin älyttömän vähän siellä suunnalla liikkunut.
Kerttulasta lähteminen ei luulisi tuottavan tuskaa. Kerttulasta on melkoisen hyvin opastettu reitti Kullaanvuoren huipun kautta kohti Kuhankuonoa. Kerttulasta tulemalla pitäisi löytää
tänne asti, että pääsee Artzin reitille. Ja tuo Artzin reitti läpi metsän on siinä kohtaa mielestäni paras (ja opastettukin) vaikka Turun seudun opaskartta näköjään muuta väittääkin - molempia vaihtoehtoja toki pääsee hyvin eteenpäin.
Sen mitä itse olen joskus noita opasteita katsellut, niin Ruskon ohi menevällä osuudella paikallistuntemuksesta ei ole ainakaan haittaa. Ihmeesti tuntuu olevan välillä opastetta Merttelään, Kervaan, Rehtsuolle tms, mutta varsinaista Kuhankuonon opastetta ei sitten aina olekaan. Ilman paikallistuntemusta saattaa olla vähän tuskaa keksiä opasteiden kohdalla että kuuluuko joku paikka omaan reittiin vai ei. Ei siellä onneksi ole montaa risteystä joissa arpomaan joutuisi eikä vaihtoehtoiset reitit minnekään aivan mahdottomiin paikkoihin kokonaisuuteen nähden ole menossa.
Edelliskesänä viimeksi taisin kulkea tuota Ruskon keskustan sivuuttavaa osuutta tuosta reitistä. Muutamalla hakkuulla ei ollut lainkaan opasteita ja jotkut isommankin tien laidalla olleet opasteet oli jääneet puskien sisään. Laitoin tuosta silloin palautetta reittien ylläpitäjille ja saamastani palautteesta uskoisin reitin olevan taas riittävästi merkattu noiden ongelmakohtien läpi.
Raision kaupunki on näköjään poistanut nettisivuiltaan reittiosion jota olen aiemmin tykännyt linkittää Kuhankuonon suuntaan pyrkiville.
Turun seudun opaskartasta sentään löytyy retkeilyreitit, kun valitsee vasemman reunan karttavalinnasta ulkoilureitit ja sen jälkeen vielä klikkaa esille tulevista vaihtoehdoista retkeilyreitit. Riittävän lähelle kun zoomaa niin alkaa näkymään reitit katkoviivalla merkittyinä.
Rehtsuon eteläpuoli tuli ajeltua joskus kesällä. Olihan siellä jonkin verran puita kaatuneena poluille, mutta ei se ihan niin lohduttomassa kunnossa ollut kuin jossain Ullan reissukuvassa aikoinaan. Jossain vaiheessa ovat myös kunnostaneet sitä Rehtsuon eteläpuolista hiekka-/metsäautotietä ja se on nykyään melkoinen highway.
Kirjanmerkit