^ tukevampi ku esim 9mm pikalinkku eikä kiekko vääntyile siinä keulassa juurikaan..
^ tukevampi ku esim 9mm pikalinkku eikä kiekko vääntyile siinä keulassa juurikaan..
miku80 muokkasi tätä : 07.11.2012 at 17.45
The end of the road is just the beginning...
Ihan nyt laiskuuttani kysyn. Kuinka paljon keula nousee kun tuollaisen 160mm 36 foxin taikka 160mm lyrikin laittaa 32 talas 150mm:sen tilalle? Virallista nimitystä sille mitalle ei tullut mieleen joten googlailu ei mulla tulosta hirveesti tuottanut.
^paa kalkulaattoriin sun fillarin tiedot & muuttujat niin pääset on-line -leikkimään muutoksilla.
Pikagallup:
1) Käytettekö keulan alajalkojen voiteluun öljyä vai rasvaa?
2) Oletteko huomanneet merkittävää eroa vaihtaessa rasvasta öljyyn tai toisin päin?
Uuden keulan alajaloissa oli tehtaan jäljiltä rasvat(joku Slick Honey tms. tyyppinen) ja öljyä löytyi ainoastaan vaimennuspatruunasta joten en usko keulan suoraan hajoavan vaikka rasvaa laittaisikin.
Mikäköhän keula kyseessä?
The end of the road is just the beginning...
Tätä yritin juuri välttää koska keula on foorumin hylkimää mallia eli...
Suntourin Durolux RCA vuosimallia 2010 tarttui mukaan puoli-ilmaiseksi. Nopean googlettelun perusteella niin tuossa kuin Rokkareissa, Foxeissa ja muissa on käytetty alajalkojen voiteluun niin rasvaa kuin öljyäkin. Ensitöikseni purin keulan ja vaihdoin kaikki öljyt ja rasvat tuttuihin turvallisiin talvenkestäviin. Toiminta on nyt hyvää ja sujuvaa. Lähinnä mietityttää saisiko rasva -> öljy vaihdoksella vielä lisää tehoja irti.
Mä mietin tota samaa tänään kun purin 2012 Reba 29:n. Siinä oli sellanen vaahomuovirinkula, joten ajattelin että tottkai öljyä laitetaan.
Jos se vaahtomuovirinkula on alajalkojen yläosissa niin öljyä joo. Mikä öljy on paras -aiheesta onkin sitten varmaan muualla keskustelua
BMC Trailfox TF01 höystettynä kaikella jännällä
Löin Suntouriin 15 ml 5W-40:sta kumpaankin alajalkaan(hoonattuani ensin rasvat pois) ja keula notkistui merkittävästi. Pikaisen testin perusteella TF2 Bike grease ei siis vedä vertoja öljylle alajalkojen voitelussa. Suntouria taas voi kiitellä ainakin siitä että keula on helpompi huoltaa vähemmillä työkaluilla kuin esim. Rokkarin Revelation RL.
Hakusessa olisi 160mm joustava keula pyörään.Nykynen keula on Fox 32 Float 140 Fit RLC 2010.Katselin että tuossa kyseisessä keulassa on 15QR Thru axle system lower leg option.
Käsittääkseni noissa isommissa keuloissa ei taida löytyä tuolla läpiakselilla esim.Rokkarilta/Foxilta joten joutunee sit vaihtaan vähintään etukiekon navat jos haluaa pidempi joustosen keulan tuon läpiakselin paksuuden takia? vai?
Onko kenelläkään hajua mistä löytäisi dt swissin ball joint bushingseja elikkä dt swissin spesifejä kuulaholkkeja iskareihin?
Respect is not given, it is taken.
Mites olis X-Fusion Slant
Trancen takaiskarin (Fox) yläpään puslissa on taas väljyyttä. Tutkinnan perusteella vaihtoehtoja olisi esimerkiksi enduroforksealsin neulalaakerit tai sitten tftunedshox:in Heavy Duty -puslat. Jälkimmäiset halvemmat, ja pitäis kai tulla ilman tullia enklannista. Onko jotain hyvää syytä valita jompikumpi? Vai molemmat hyviä? Niin ja vielä se että kannattaako suosiolla ostaa työkalu puslan vaihtoon iskarin yläsilmään? Kiitos..
Suosittelen TF:n HD puslaa. Nuo neulalaakerit on aika arpapelia jotta klappaako suoraan paketista. Oma klappas ja näin teki myös kaverilla. Testasin neljään eri iskariin ja kaikissa sama juttu. Hetken jaksoin ajella tuolla ja sitten heitin roskikseen ja TF:n HD puslat tilalle.
Työkalu helpottaa huomattavasti ko. toimenpidettä.
Jees, samanlaisia kokemuksia neulalaakereista, eli klappia oli ja tilalle vaihtui TF:n HD puslat.
Huomenna lenkille...
Itsellä ei ole noista RWC:n neulalaakereista omakohtaisia kokemuksia, mutta MTBR:n foorumeilla on ollut keskustelua neulalaakereista ja välyksestä. Ainakin joissain tapauksissa ovat lähetelleet erilaisilla mitoituksilla olevia akseleita/reduja asiakkaille välyksen poistamiseksi ja uusissa neulalaakerisarjoissa näyttäisi olevan akselit kolmilla eri toleransseilla jo valmiina. En tiedä sitten pystyykö noilla poistamaan välyksen kaikissa tapauksissa. Nuo HD puslat on ainakin huomattavasti paremmat kuin ne "perinteiset" kaksiosaiset reduuserit.
MTBR:n keskustelu neulalaakereista: http://forums.mtbr.com/shocks-suspen...580885-26.html
itselläni on suoraan valmistajalta saatuja ina:n neulalaakereita ja voin vahvistaa niiden olevan hyvinkin nirsoja sopivalle akselille. lähinnä oikeasti kyse on siitä että neulalaakerin kanssa yleensä tulee/myydään sopiva vastakappale jonka kanssa ei ole klappia mutta tämän vastakappaleen läpimenevä akseli on vain 6mm joten se ei sovellu sellaisenaan fillarikäyttöön.
siksi pitää käyttää valmista akselia tms ja niiden mitoituksessa on useimmiten tehty sama virhe eli tilattu tasan 10mm tai 12mm akseli kun neulan kanssa pitäisi käyttää 10.1 tai 12.1 akselia.
hd puslat ovat jo askel sinänsä oikeaan suuntaan sillä siinä on sorvattu akseli joka korvaa jo osan holkeista samalla ja siten on reilusti tukevampi kuin perus holkki-akseli viritelmä.
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
RWC:n neulalaakereiden kanssa tuntui ongelmaa olevan siinä, että eri iskarivalmistajien puslan/laakerin laakeripesissä on mitoituseroja (toleranssien jne. takia) ja ne kutistaa neulalaakeria (ulkokehää) erilailla josta tietty seuraa erilaiset välykset akselin ja neulojen välillä. Sen takia tarjoavat sitten erilaisia akseleita/reduja eri mitoilla. Liukupuslathan ei ole niin tarkkoja, kun kulutus-/liukupinta on yleensä kohtalaisen pehmeää seosta (useim teflonia/muovia) ja kuluu/puristuu käytössä "oikeaan" mittaan. Alussa tosin liukulaakerit/liukupuslat voi olla joissain tapauksissa aika tiukkoja.
Olisikohan joissain jousitusratkaisuissa enemmän merkitystä, siis jos iskari "kääntyy" puslien ympäri jouston aikana. Käytin iskarin yläpään irti tänään ja kokeilin käännellä sitä edestakaisin. Oli aika jäykkä, mutta parani heti kun öljysin.
Tällä kertaa tulee siis perinteiset puslat. Tftuned:lla näyttäisi olevan myös ultraslickiä valikoimissa. Öljyistä sanotaan etteivät lähetä UK:n ulkopuolelle, mutta miten on tuon vaseliinin kanssa? Täällä jostain ketjusta lukiessa jäi sellainen käsitys että tuota tavaraa saattaisivat toimittaa tännekin.
Edit: Jos samaa tai vastaavaa tavaraa saa pk-seudulta niin kuulisin mielelläni. Eli sellaista rasvaa mitä jousitusta tai hissitolppaa huoltaessa voisi käyttää.
f64 muokkasi tätä : 19.11.2012 at 21.06 Syy: Kotimaa-lisäys
Moottoripyöräkaupasta löytyy oikeastaan kaikki öljyt ja rasvat mitä fillareissakin käytetään. Pitää vaan ottaa selvää mitä tavaraa tarvii ennen kun sinne tallustelee.
BMC Trailfox TF01 höystettynä kaikella jännällä
Kirjanmerkit