Toivottavasti kysyjä saa selkoa näistä kaikista jorinoista...

Tottakai se vasta selviää siinä vaiheessa oma taso kun menee kisoihin. Mutta voin sanoa, eka kisa ei kerro mitään - siittä vasta lähdetään. Kerron esimerkin; eka kympin tempo 17.20 ja kesän lopulla sama tempo 15 minuuttiin. Siinä huomasi miten se pitää ajaa, ja tuli lisätanko. Seuraavana vuonna sitten taas ajasta pois pari minuuttia, tuli tempopyörä ja tempokypärä. ( noi oli yhdensuuntainen tempo, normitempo jäi 14-15min tasolle)
Ajasta saa helposti noi löysät pois, sitten (naisella) 15 minuutin alittamiset on jo vaikeampia. Miehillä ehkä tästä vielä minuutti pois jos verrataan?

Noita VO2 tai muita ei kannata todellakaan orjallisesti tuijottaa, ja tarviiko semmoista mitata ollenkaan? Itelle mitattiin joskus juoksu-aikoina eli lasoli hei! juuri 17-vuotiaana kun "valmentaja" halusi ( mua ei olisi huvittanu ollenkaan ja kun testi tehtiin jossain juoksumatolla niin varmana ei ihan hyvin mennyt, tuli tosin todella hyvä tulos - ja en mä nyt tämmöiseen reenannu, mitä ny hölkkäsin vähä pururadalla mutta en todellakaan mitään kovia harjoituksia), mutta kysyn vaan mitä tuosta tiedosta on hyötyä? No ehkä osviittaa mutta ei kovasti muuta. Sama pätee kaikkiin "testiarvoihin". Tien päälle vaan ja kello käy, ainut luotettava tason mittari.

Cooperi on hyvä tason mittari, ihan maratoonarillekin ja ainakin puolimaratoonarille. Ei ne tulokset parane muistellessa, muistot ja kokemukset kultaantuvat ja tuska muuttuu nautinnoksi, mutta ainakin mun cooperi-ennätys oli 3630m. Ja noi metriset on tosi tärkeitä! Kova vääntö oli pääsinkö 30m tasapaikasta, mutta kerrankin luokan pojat ( onneksi sain juosta poikien kanssa, tytöt yleensä meni tahallaan eteen ja joskus konkreettisesti esti ohittamisen- kovaa oli kateus..) oli mun puolella ja todisti että tähän se juoksi. Opettaja olisi laittanu 3600m ,olin tuolloin 16-vuotias, kehumatta hyvä tulos.
Mun mielestä cooperi vastaa hyvin kympin tempoa pyöräilyssä. Ja vaikka kyseessä olisi sitten pidemmät matkat, niin tota samaa vauhtia periaatteessa pitäisi jaksaa jos meinaa saada oikeasti hyvää tulosta. Kuitenkaan senvauhtisia maratoneja tai vastaavia pyöräharjoituksia ei kovin usein auta tehdä, sensijaan kympin tempoa voi parikin kertaa viikossa ihan hyvin reenata.

ah, niin ne ajat pyöristyy. Nyt muistuu mieleen ihan palstalaisten arvio 2.30 maratoonarista - kun oli j..hölkännyt 2.42. tuloksentekijän sukunimessä taisi olla joku eläin.

Mutta eikö nyt kansisi reenata peruskestävyyttä, ei näillä keleillä juuri muuta voi, ja keväällä sitten niitä vetoja, mennä ekoihin harjoitustempoihin ja yhteislenkeille ja ensin pienempiin kisoihin, esimerkiksi piirin kisoihin?