ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 228 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 128 178 218 226 227 228 229 230 238 278 328 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.811 - 6.840 / 13345

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Tuossa rantasaunoessa vasiten testailin Olight S10 lampun virrankulutuksen. 500 mah Aw-akku (RCR123) kesti 28 min ja toinen akku 32 min, täydellä teholla ja -1C. Taidanpa pitää led lenserin H7:n kypärässä semikiinteenä asennuksena kuitenkin! Muutenhan S10 on mun käyttöön verraton vehe kun ny akkuja ja laturi oli hyödyttöminä ennestään. Toi magneettikiinnitys on kätevä.
    Mites nää pikkulitiumit kestää lataamista, siis kuin monesti?
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
    Ei tuosta nykyisestäkään tosin kovin monesti mitään pahaa sanottavaa ole kuulunut, enemmän niitä "onpa hyvä valo" tyyppisiä. Kerran joku juippi nosti kättä silmilleen, mutta se oli niitä kokomustissa kulkijoita, jolla ei ollut pienintäkään pilkahdusta mitään heijastavaa materiaalia, niin sen ei niin väliä.
    Näistä kohtaamisistahan kertoo myös klassikkosävellys "Päivänsäde ja menninkäinen".

Riistovalon laitoin tilaukseen, ja tarkemmin Lighmallsin halpislamppu on kyseessä. Saa nähdä miten toimii. Ehkä toi häikäisee jonkun lätkä-äidin, joka sitten teilaa mut jonnekin ojanpohjalle ja sitten kun joudun helvettiin kun menin ostamaan lampun kiinalaisilta saksalaisten tai amerikkalaisten sijaan, niin pirulaiset häikäisevät mua silmiin noilla lampuilla iäisyyden verran.

Vaikuttaa siltä, että ainoa asia, joka on pimeänä pyöräilyä vaarallisempaa, on ajaa kiinanlamppujen loisteessa.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Tuossa rantasaunoessa vasiten testailin Olight S10 lampun virrankulutuksen. 500 mah Aw-akku (RCR123) kesti 28 min ja toinen akku 32 min, täydellä teholla ja -1C. Taidanpa pitää led lenserin H7:n kypärässä semikiinteenä asennuksena kuitenkin! Muutenhan S10 on mun käyttöön verraton vehe kun ny akkuja ja laturi oli hyödyttöminä ennestään. Toi magneettikiinnitys on kätevä.
    Mites nää pikkulitiumit kestää lataamista, siis kuin monesti?
    Nuo kertakäyttöiset CR123 ovat noin 1500mAh ja sinun ovat 500mAh. Ihmeen hyvin lamppu osaa laskea sen kuinka kauan luvatun 1.5h sijaan noilla AW:n akuilla saa palaa.

Latauskertoja luvataan noin 500, mutta käytännössä elinikää syö myös aika eli elinikä on noin 3-4 vuotta. Hyvinpidetty Li akku ei kuole kerralla, vaan sen kapasiteetti pienee tasaisesti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Riistovalon laitoin tilaukseen, ja tarkemmin Lighmallsin halpislamppu on kyseessä. Saa nähdä miten toimii.
    Mulla on vastaava valo sekä DX:n versiona että tällaisena http://www.ledsupermall.com/cree-xm-...tery-pack.html. Ihan kiva spotti, yleisvaloksi vähän kapeahkoja, mutta kypärävaloksi passeli. Vesitiiviys vaatii vähän parantelua (etenkin akusto).

DX:n mallissa tehot on valaisuun epäkäytännölliset 100%/10% ja Ledsupermall:n versiossa 100%/60%/30% (molemmat valotehosta mitattuna). DX:n versiossa vilkku tulee tehoja valitessa (hi/lo/vilkku), tässä toisessa vilkun saa vain nojailemalla nappiin n. 3s ja normaalissa kierrossa on vain hi/med/lo. Tällaisilla pikku asioilla voi olla isokin merkitys käytettävyyteen.

Mulla on todella tällainen ~2002 ostettu todella epämoderni valo (oikeastaan vähän vanhempi "ei evo" malli):
    http://www.sigmasport.com/en/produkt...rance/?flash=1
    Sen etu on että toinen tuikku (StVZO hyväksyttykin ) tekee sopivan valon kadulle ja kelveille ja mettään missä ei ketää häikäise saa laittaa pitkän lisäksi. Yhdessä todella hyvä kuvio. Juo kyllä paljon virtaa halogeeni kun on. En aja muuhun enkä jää rekan alle.
    Vastaava ledeillä olisi aika hyvä. Tuon modaaminen on vaikeampi kuin uuden riiston osto.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti gobbif Katso viesti
    Mulla on vastaava valo sekä DX:n versiona että tällaisena http://www.ledsupermall.com/cree-xm-...tery-pack.html. Ihan kiva spotti, yleisvaloksi vähän kapeahkoja, mutta kypärävaloksi passeli. Vesitiiviys vaatii vähän parantelua (etenkin akusto).
    Mulla on kans sama kypärävalona. Tätä on varmaankin kysytty täällä n-kertaa mutta mikä kiinanihme olisi sopiva tankoon, nimenomaan laajalla keilalla.

Tänään pääsin viimein testaamaan pidemmälle lenkille sigma powerled evo:a.

http://www.sigma-evo-lights.com/en/powerled-evo.html

Lamppu on huippu hyvä. Juuri sopivat valotehot, todella hyvä keila;näyttää myös sivulle sopivasti. Ainut miinus on vilkku ominaisuus, turhauttavaa kun vaihtelee tehoa. Valaistulle tielle riittää juuri sopivasti pienin teho n. 300 lm, pimeällä polulla oli tehokkain asetus ja keskimmäinen hyviä, tosin pienimmälläkin teholla näki ajaa. Käyttöaika on mukavan pitkä, ei tarvi latailla joka päivä. Laturiinkin ovat laittaneet nin pitkän johdon, että akkua ei tarvitse irroittaa fillarista latauksen ajaksi ja sammuttaa latauksen kun akku täynnä, kätevää. On kyllä ansainnut saamansa hyvät arvostelut. Olipa kiva ajella kun näki tien ja montut.

Ilmeisesti tällä palstalla on muitakin, jotka ovat tämän valon hankkineet:

http://www.lightmalls.com/3600-lumen...bike-light-kit

Valo muuten on ihan varmasti riittävä maastoonkin, mutta ainakin tuossa minun tuikussa paloaika on ihan onneton, kun esim. 2 ledin moodilla lamppu palaa ainoastaan n. 40-45 minuuttia (testattu parvekkeella nyt muutamaan otteeseen parina iltana).

Onko muilla lampun omaavilla samaa vikaa, vai onko tämä minun yksilön akku jotenkin poikkeuksellisen huono? Menee ihan vähän näpertelyksi, jos 2 tunnin lenkille pitää ottaa 3 akkupakettia mukaan ja silti pitää jännittää, palaako lamppu loppuun asti.

Katselin Creen speciä, sen mukaan yksi XM-L T6 antaa 700mA:lla 280lm ja 2000mA:lla 700lm. Jos siis lampusta 3:lla ledillä tulee lähellekkään luvattua 3600lm:ia, on lampun ottama virta yli 6A. Spec:n mukaan maksimi virta on 3000mA ja vastaava lumenluku 910lm. Yhden akun kapasiteetti lienee suuruusluokkaa 3Ah, yhteensä siis n. 12Ah. Kyllä sen pitäisi palaa kauemmin. Lähinnä tulee mieleen, että laturi ei lataa akkuja täyteen. Jos käytössä on volttimittari, kokeile mitata akun jännite heti latauksen jälkeen sekä myöskin jännite latauksen aikana ja kuormituksen aikana. Niin ja tarkista ettei liittimissä ole huonoa kontaktia.

RE: Syksy tulee, valoa!

Omalla 3 ledisellä kesti kyllä pidempään kun 40 min en tarkkaa osaa sano mutta 1-3lediä vauhdin mukaan vaihdellen päällä ja lähemmä 2h tuli ajoa eikä vielä loppunut. 2 ledisestä (aiemmin postasin tonne mallin) loppu akku jossain 1h45min kohdalla, melkein koko ajan palo 2lediä
    Sent from my Lumia 800 using Board Express

Ostin jonkin aikaa sitten Blackburn click headlight ja tail light setin. Kuivalla ja hieman kostealla 100km poutalenkillä mukana. Tänään HUUHTELIN pyörän ja valot eivät enään toimi. Tai ovat ikuisella valolla l. katkaisin ei suostu sammuttamaan vaan palaa aina. Etuvalo naksuu muttei toimi ja takavalo ei edes naksu vaan on jumissa. Lähetän takaisin. Aika kallista... 25e muistaakseni maksoivat.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iso paha Katso viesti
    Onko muilla lampun omaavilla samaa vikaa, vai onko tämä minun yksilön akku jotenkin poikkeuksellisen huono?
    Parin testikappaleen otannalla noiden akut on aivan paskoja. Siellä on sama 18650 kennosto 2S2P kytkyssä kuin kaikissa muissa kiinanihmeissä, kapasiteettia paperilla 4400 mAh luokkaa, käytännössä jäädään ehkä puoleen siitä. Joku mättää, huonot kennot, epäbalanssi, laturi, liian ärhäkkä suojapiiri, joku muu mikä? Itse en jaksanut selvittää vaan vaihdoin laadukkaampiin isompiin akustoihin.
    --

Kiitokset vastanneille, vahvistaa käsitystä siitä että kyllä joku tässä on pielessä. Kun en itse noista ymmärrä oikein mitään niin en tiedä jaksanko alkaa selvittelemään sen tarkemmin vikaa. Jostain kaivoin tiedot, että lataus täyteen kestäisi normaalisti jopa 6h, mutta tuo minun laturi näyttää jo parin-kolmen tunnin kohdalla vihreää valoa.

Olisiko suosituksia jostain paremmasta akkupaketista, kun tällä nykyisellä ei oikein tule toimeen? Minulla on 18650-akkuja käyttävä taskulamppu ja akkuja siihen, pystyisinkö hyödyntämään noita samoja akkuja myös tämän lampun kanssa (näille olisi jo valmiiksi kunnon laturikin olemassa)?

Voin vahvistaa että ei tuo 3 ledin lamppu kestä täydellä teholla kuin hetken. Vaihtelemalla 1 ja 2 ledin välillä se vielä menettekee. Oletteko mittailleet tyhjän akun jännitteitä? Omani tyhjeni aivan täysin, mikä käsittääkseni tekee siitä aika vaarallisen ladattavan..
    Pyöräilyseura Velo Saimaa ry

Pyöräilyn puolesta Mikkelissä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti random5 Katso viesti
    Voin vahvistaa että ei tuo 3 ledin lamppu kestä täydellä teholla kuin hetken. Vaihtelemalla 1 ja 2 ledin välillä se vielä menettekee. Oletteko mittailleet tyhjän akun jännitteitä? Omani tyhjeni aivan täysin, mikä käsittääkseni tekee siitä aika vaarallisen ladattavan..
    Kennojen omat suojapiirit taikka akkupaketin piirilevyllä oleva suojapiiri katkaisee yhteydet mikäli jännitteet tippuu liian alas, joten ei niitä "tyhjäksi" saa eikä se latauskaan yhtään vaarallisemmaksi muutu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti telliv Katso viesti
    Kennojen omat suojapiirit taikka akkupaketin piirilevyllä oleva suojapiiri katkaisee yhteydet mikäli jännitteet tippuu liian alas, joten ei niitä "tyhjäksi" saa eikä se latauskaan yhtään vaarallisemmaksi muutu.
    No jaa. Yhden 18650-kennon juuri hävitin, kun mittari näytti nollaa jännitettä mitatessa. Ei tuo toki käytössä nollaan päässyt, mutta tässä kesän aikana issekseen. Ja toisessa akkupaketissa molempien parien jännitteet olivat selvästi alle turvallisen ja aivan eri suuruiset. Sitäkään en enää kyllä uskalla ladata. Ja itse en ihan noin luottavainen olisi myöskään tuon suojaelektroniikan suhteen, varsinkaan noissa kiinanihmeissä.
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

-Queen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeizei Katso viesti
    No jaa. Yhden 18650-kennon juuri hävitin, kun mittari näytti nollaa jännitettä mitatessa. Ei tuo toki käytössä nollaan päässyt, mutta tässä kesän aikana issekseen. Ja toisessa akkupaketissa molempien parien jännitteet olivat selvästi alle turvallisen ja aivan eri suuruiset. Sitäkään en enää kyllä uskalla ladata. Ja itse en ihan noin luottavainen olisi myöskään tuon suojaelektroniikan suhteen, varsinkaan noissa kiinanihmeissä.
    Niinhän se nollaa näyttää kun suoja on katkaissut yhteyden, oomisella alueella olisit varmaan nähnyt ettei mitään "yhteyttä" myöskään ole. Tovin aikaa laturissa pitämällä ne yleensä virkoaa ja jotain jännitettä sieltä vois taas mittailla. Jokusia kennoja on myös itellä mennyt mykäksi laatikon pohjalla mut eipä nuo ainakaan vielä ole räjähtäneet vaikka laturia olen niille tarjonnut.

Kumpaakohan ois järkevämpää hankkia fillarikäyttöön. Tulis talvella sitten myös hiihtoon ja satunnaiseen hölkkäilyyn otsalamppuna. Eli juurikin tuollainen kolmen cree ledin valo ois toisena vaihtoehtona...tähän joutuis sitten tottakait hankkimaan paremman otsapannan heti kättelyssä. Huutonetissä noita näkyy olevan 85e + postit satunnaisesti kaupan.

Toisena vaihtoehtona ois Petzl Ultra belt otsavalaisin, jolle vois kaveriksi hommata akulle tuon liivin. Tokihan sen liivin vois hommata myös tuolle kolmen cree ledin valolle, niin hölkätessä ja hiihtäessä ois varmaan nätimpi. Tosin sellaiset tuppaa hiostamaan aikalailla.

Onkos kenelläkään vertailukohtaa näiden lamppujen suhteen. Ainakin paperilla tuo kolmen cree ledin valo on moninverroin tehokkaampi. Nuo alkuperäiset akut vois heivata mäkeen ja kaapista löytyy 5000mah ja 6000mah lithium polymer pakkoja RC harrastuksen puolelta. Tuollaisia olenkin käyttänyt omassa yhden cree ledin lampussa, joka sekin on suhteellisen tehokas perus kävelyllä ja pyöräillessä. Alkuperäisestä pakasta tosiaan ei saa enää mitottua jännitteitä muutakuin kenno kerrallaan. Menee nekin kennot taskulamppukäyttöön. Mikä lie häikkä tuli tuohon piirilevyyn joka akkupakan kyljestä löytyy. Pimeni valo kuin seinään kesken pyörälenkin pimeimmän osuuden .

Lipoja käyttäessä kannattaa varmistua että valaisin katkoo tehot eikä vedä akkua liian tyhjäksi. Tosin sama on hyvä varmistaa kaikilla valoillla, ainakin mulle on osunut kiinavaloista sellainenkin yksilö, jossa lamppu ei katkonut ja suojapiiritkään eivät reagoineet vielä 2,5V/kenno tasolla.

Lipoja käyttäessä kannattaa varmistua että valaisin katkoo tehot eikä vedä akkua liian tyhjäksi. Tosin sama on hyvä varmistaa kaikilla valoillla, ainakin mulle on osunut kiinavaloista sellainenkin yksilö, jossa lamppu ei katkonut ja suojapiiritkään eivät reagoineet vielä 2,5V/kenno tasolla.
    Joo se selviää kokeilemalla lenkkien jälkeen. Akku laturiin ja testailla paljonko ottaa sisään. Aina pyritty purkamaan max. 80 prosenttia kapasiteetista.

Viesti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Spin Katso viesti
    Kumpaakohan ois järkevämpää hankkia fillarikäyttöön. Tulis talvella sitten myös hiihtoon ja satunnaiseen hölkkäilyyn otsalamppuna. Eli juurikin tuollainen kolmen cree ledin valo ois toisena vaihtoehtona...tähän joutuis sitten tottakait hankkimaan paremman otsapannan heti kättelyssä. Huutonetissä noita näkyy olevan 85e + postit satunnaisesti kaupan.

Toisena vaihtoehtona ois Petzl Ultra belt otsavalaisin, jolle vois kaveriksi hommata akulle tuon liivin. Tokihan sen liivin vois hommata myös tuolle kolmen cree ledin valolle, niin hölkätessä ja hiihtäessä ois varmaan nätimpi. Tosin sellaiset tuppaa hiostamaan aikalailla.
    Ei ole kokemusta (Ultraa tosin olen joskus kokeillut), mutta henk. koht. ottaisin kyllä hiihtoon ja juoksuun jonkin kevyemmän lampun... Ellei hiihto tarkoita sitten laskettelua tms. Toki jos Ultrakin on hinnan puolesta ok vaihtoehto, niin ehkä Lupinen Pikoakin voisi vilkaista. Sitä en tiedä miten hyvin tai mihin hintaan sille olisi akkuliivisysteemiä tarjolla, taitavat ne systeemit olla lähinnä Lupinen isommille lampuille tarjolla.

Asiaan. Road.cc tempaisi lampputestin, vertailussa 41 eri fillarilamppua. Aika moni keskusteluissa mainittu lamppu tosin puuttuu (Sigma, Philips, Lupine, Fenix...), mutta ehkä tuosta jotain iloa on silti.

http://road.cc/content/news/69237-bi...ghts-test-2012

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Ei ole kokemusta (Ultraa tosin olen joskus kokeillut), mutta henk. koht. ottaisin kyllä hiihtoon ja juoksuun jonkin kevyemmän lampun... Ellei hiihto tarkoita sitten laskettelua tms. Toki jos Ultrakin on hinnan puolesta ok vaihtoehto, niin ehkä Lupinen Pikoakin voisi vilkaista. Sitä en tiedä miten hyvin tai mihin hintaan sille olisi akkuliivisysteemiä tarjolla, taitavat ne systeemit olla lähinnä Lupinen isommille lampuille tarjolla.

Asiaan. Road.cc tempaisi lampputestin, vertailussa 41 eri fillarilamppua. Aika moni keskusteluissa mainittu lamppu tosin puuttuu (Sigma, Philips, Lupine, Fenix...), mutta ehkä tuosta jotain iloa on silti.

http://road.cc/content/news/69237-bi...ghts-test-2012
    Tuota painoa olenkin miettinyt vähän. Petzl ultraa ois tiedossa käytettynä alle 200e:n. Belt versiona nimenomaan. Tuo varmaan ois kevyempi kuin metallikuorinen "kiinan" lamppu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Ostin jonkin aikaa sitten Blackburn click headlight ja tail light setin. Kuivalla ja hieman kostealla 100km poutalenkillä mukana. Tänään HUUHTELIN pyörän ja valot eivät enään toimi. Tai ovat ikuisella valolla l. katkaisin ei suostu sammuttamaan vaan palaa aina. Etuvalo naksuu muttei toimi ja takavalo ei edes naksu vaan on jumissa. Lähetän takaisin. Aika kallista... 25e muistaakseni maksoivat.
    Minulla meni myös joskus takavalo jatkuvasti palavaksi. Patteri pois, ja parin päivän kuivattelun jälkeen toimi taas.
    -

RC puolella käytetty hälytin voisi olla hyvä myös lamppukäytössä vaikka tämä:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arm_2s_3s.html
    Näitä on monen näköisiä. Ainoa haitta on paketin vesitiiviinä pitäminen, kun tulee noita balanseripiuhoja ja hälyttimiä. Mutta jos lampun tehot on luokkaa 20-30W menee akku todella nopeasti liian tyhjäksi.

Viesti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Spin Katso viesti
    Tuota painoa olenkin miettinyt vähän. Petzl ultraa ois tiedossa käytettynä alle 200e:n. Belt versiona nimenomaan. Tuo varmaan ois kevyempi kuin metallikuorinen "kiinan" lamppu.
    Paino ei ole Ultran vahvin puoli. Belt-version pelkkä pääosa painaa 230 grammaa, ja se on kaikki otsalla. Tuskin kiinalamppu sen raskaampi on. Vipuvartta voi toki olla vähän enemmän (lamppu kauempana päästä) ja onhan Ultra tietysti tosi vankasti tehty ja sen käyttöliittymäkin (tehojen säädöt yms.) on toteutettu suurin piirtein kätevimmällä mahdollisella tavalla. Mainittu Lupine Piko taas painaa akkuineen 180 grammaa, ja siinä paino on jakaantunut sekä otsalle että niskaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
    Minulla meni myös joskus takavalo jatkuvasti palavaksi. Patteri pois, ja parin päivän kuivattelun jälkeen toimi taas.
    Etuvalon sain auttavasti toimimaan, mutta punavalo on ryytynyt kiinni näemmä pysyvästi. Eikä pala Kehuskellaan blackburn in laadulla. No ei minulla ainakaan ole pelittänyt. Cateyen kanssa ollut mitään ongelmia koskaan
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Paino ei ole Ultran vahvin puoli. Belt-version pelkkä pääosa painaa 230 grammaa, ja se on kaikki otsalla. Tuskin kiinalamppu sen raskaampi on. Vipuvartta voi toki olla vähän enemmän (lamppu kauempana päästä) ja onhan Ultra tietysti tosi vankasti tehty ja sen käyttöliittymäkin (tehojen säädöt yms.) on toteutettu suurin piirtein kätevimmällä mahdollisella tavalla. Mainittu Lupine Piko taas painaa akkuineen 180 grammaa, ja siinä paino on jakaantunut sekä otsalle että niskaan.
    Juu onhan noi painavia. Itseasiassa punnitsin juuri tuon oman nykyisen yhden cree ledin lampun. DX laatua ja muistaakseni valotehoa oli ilmoitettu 1200 lumenia. Todellisuudesta en sitten tiedä. Painoa tuolla on 172 gr otsapantoineen, ilman akkua. Alkaa mietityttää pärjäiskö tuolla nykyiselläkin kun hommais vain kunnon kiinnikkeet pyöräilykypärään sekä kunnollisen otsapannan. Vaikka lupinen HD mallin pannan. Kiinnitystapa on samanlainen kuin lupinen Wilma valaisimessa. Nykyisessä valon hajontaa saisi tosin olla vähän enemmän kävely/lenkki käyttöön. Pyöräillessä tuo kauemmas näyttävä keila on ok.

Voiko/pystyykö Kiinan valojen akkuja, latureita ja itse valoja käyttää ristiin? Mulla on Magicshinen MJ-856b ja siihen kaksi akkua. Ajattelin tilata lisäksi ledsupermallista "riistovalon" ja käyttäisin siinä mielelläni Magicshinen akkuja, kun ne ainakin ovat vedenpitävyytensä todistaneet.
    ÄäriTeam

Philips SafeRide LED Bike Lightin 2013-mallia alkaa jo näkyä joissain kaupoissa, esim:
    http://www.bike24.com/1.php?content=...;mid=251;pgc=0

Hinta vaikuttaisi nousevan jonkin verran edellisestä mallista.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •