HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 105 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 55 95 103 104 105 106 107 115 155 205 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.121 - 3.150 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

  1. #3121
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Oülu
    Viestit
    384
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Patrik Katso viesti
    Tallikaveri:
    Kesästä asti poljettu ja ajaa asiansa paremmin kun hyvin.
    Erittäin nätti lajitoveri. Joskus minullakin on vielä pyörä jossa satulatolppaa näkyy vain yhtä sievästi kuin esim tuossa sinun pompompompossa...

  2. #3122
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.793
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti m e r k s Katso viesti
    Nykyinen setup:

    Komea disco. Oliko Mike Hall inspiroijana? :-)

  3. #3123
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    556
    ^ Tämä hankinta oli jo niin pitkään kypsynyt, ettei se tarvinut enää "Hallin kestotestiä" toteutuakseen. Sen verran hyviä kokemuksia Discosta olin saanut lukea (tästä ketjusta & maailmalta), jotta siirsin innolla vanhasta Cicli B:stä sopivat osat oletettavasti päivityksen arvoiseen runkoon. Ainoa valituksen aihe minkä olen löytänyt on ollut se, että yksi takajarrun kaapelin kiinnityskohta aiheutti vähän ahtautta leveällä rengastuksella takahaarukkaan. Tästäkin ongelmasta pääsi eroon yhdellä nippusiteellä ilman viilaa.
    -ei oo pakko, jos ei taho-

  4. #3124
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Tänään sai pyörä jarrukahvojen huput ja tankonauhan. Vaijerit lyhennettiin ja laitettiin nipsut niiden päihin.


  5. #3125
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Jarruongelma.

    Tiesin tämän jo ennakolta, mutta katsoin miten pitkälänkinen jarru ylettää. No ei yletä.
    Pyörä Helkama Oiva ja siinä outo rengastus 584 ja vanteet ja canttijarrut (edessä) luonnollisesti sille vannekoolle.
    Nyt alla 622 vanteet/rengastus. Pakko unohtaa se monsterirengastus vaikka mahtuisikin, koska jarruongelma vain pahenee.
    Onko valmista säätöpalaa jolla jarrujen tukipisteen saa oikealle hollille? Ensin etujarruongelma ratkaisuun, koska takanakin sama ongelma vaikkakin pelkällä etujarrullakin tulisi toimeen. "puupaaripyörä", jos tulis siellä käytyä ikinäs.


    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  6. #3126
    Kyllähän noita jarruja pidemmälläkin reachilla löytyy. Ei välttämättä uudistuotantoa, mutta jos käyt pihalta katsomassa muutaman 80 luvun retkipyörän niin niissä kyllä löytyy jarruista reachia. Noita varmaan saisi jostain käytettynä, jarruteho on varmasti huonompi, mutta ihan riittävä. Tosin oma veikkaus on että tuollainen jäisi nykyisen jarrusi ja vaadittavan jarrun pituuksien puoliväliin, taikka jonnekin 70% tienoilla riittävästä lisäpituudesta. Metallipalavirityksestä: muistaakseni Sheldon Brownin sivuilta löytyy tekstinpätkä siitä miten jarruja tuodaan alemmas sopivalla metallinpalikalla (nykyinen reach riittäisi).

  7. #3127
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Shimanolta löytyy ainakin tällainen mutten tiedä onko tuokaan riittävä: http://www.bike24.com/p26492.html
    Jos jollakulla on tiedossa muita pitkä reachisia jarruja niin mielelläni ottaisin tietoa noista kun tarvetta olisi talvella alkavaan projektiin. Itse kun en ole löytänyt muita vaihtoehtoja kuin tuo Shimano ja se ei ulkonäöllisesti ole ihan sitä mitä kaipaisin.

  8. #3128
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Tektrolta löytyy dual pivot ja long reach -jarrut *). Ei mitään hajua laadusta. Viime kevättalvena niitä jo Ebaystä mittailin, mutta sitten projekti vaihtui runkoon, jossa oli ihan toimivat länget jo valmiina. Jos ei tarvitse dual pivotia, niin mielestäni pelkästään pidemmällä längellä pitäisi löytyä muualtakin kuin ebaysta.

    Paikalliset pyöräkorjaamot kannattaa kierrellä. Ainakin meillä vintage-osia löytää melko hyvin. Hyvällä tuurilla joissain 80-luvun sivuvetojarrussa on reachiä sen verran, että se yltää juuri ja juuri myös uudemmille 622-koon vanteille. Itsellä kävi näin hyvin, kun kasailin 80-luvun alkupuolen Crescentistä sinkulaa. Dual pivotejahan nuot vintage-osat ei ole, eli jarrujen kohdistaminen vaatii enemmän työtä eikä jarrutehokaan yllä nykyaikaisten jarrujen tasolle.

    *) Long reach voisi olla suomeksi vaikkapa pitkä länki, mutta mikä on härmäksi dual pivot?

  9. #3129
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Paikalliset pyöräkorjaamot kannattaa kierrellä.
    Sekä Yksivaihde.net:n rompetori:
    http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/forum.php?id=4

    Etelän miehillehän ne järjestää vielä komponenttikirppiksiäkin, jonne itse en ikinä pääse. Siitä mukavia nuot fiksi- ja sinkulamiehet, että niillä jää hirveästi osia yli.

  10. #3130
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Tälläinen olisi mahdollisesti seuraava projekti, -90 luvun Peugeot Prologue 200. Suhtellisen pienellä vaivalla saisi kuntoon, onko kokemuksia kyseisestä pyörästä ?

  11. #3131
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Tektrolta löytyy dual pivot ja long reach -jarrut *). Ei mitään hajua laadusta. Viime kevättalvena niitä jo Ebaystä mittailin, mutta sitten projekti vaihtui runkoon, jossa oli ihan toimivat länget jo valmiina. Jos ei tarvitse dual pivotia, niin mielestäni pelkästään pidemmällä längellä pitäisi löytyä muualtakin kuin ebaysta.
    Kiitokset nuo R539:t näyttää hopeisina oikein hyvintä. Tektrolta näkyi saavan jopa 73mm längillä olevia vaihtoehtoja (R559).

  12. #3132
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    *) Long reach voisi olla suomeksi vaikkapa pitkä länki, mutta mikä on härmäksi dual pivot?
    Vähän menee ohi aiheen, mutta jossain näin tuon suomennettuna muotoon tuplatukipiste(jarru).

  13. #3133
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Tälläinen olisi mahdollisesti seuraava projekti, -90 luvun Peugeot Prologue 200. Suhtellisen pienellä vaivalla saisi kuntoon, onko kokemuksia kyseisestä pyörästä ?
    Eipä ole, mutta hyvällä tuurilla vastassa saattaa olla erikoisen kokoisia satulaputkia ja keskiössä väärään suuntaan meneviä kierteitä. Ranskattarilla oli usein ihan omat standardinsa, minkä mukaan ne asioita tarkasteli...

    Mutta eipä siinä. Jos ei löydy sopivaa satulaputkea, ja vanha on irrotusoperaation jälkeen käyttökelvoton, niin shimmejä kyllä löytää. Jos keskiö menee uusiksi, eikä varaosia saa, niin kierteetön kasettikeskiö kestää normaalissa arkiajossa. Itsellä ainakin on kestänyt.

  14. #3134
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Vanhasta konttorituolista pelastettuja metallipalasia ja prikkoja. Tuli jarrujen uusi tukipiste.
    No väliaikainen???



    Väliä jäi n. 4mm
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  15. #3135
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802



    Ogre-projekti alkuvaiheessa. Hyvää palvelua sain Foxcompista.

  16. #3136
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti

    Kannattaa laittaa toi vaijerinkuoren päätyholkki kunnolla tuonne säätöruuvin koloon.


  17. #3137
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Siunausta ja varjelusta @Jake_Kona. Tuohon pisteeseen kohdistuu ison ukon jarruttaessa melkoiset voimat ja tuo konstrukstio kestää sen minkä se kestää. Hyvähän se on että on luottoa omaan diy-osaamiseen.
    kmw muokkasi tätä : 18.10.2012 at 13.37
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  18. #3138
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    En tuolla asetelmalla nyt aja. Kunhan testasin miten paljon pitemmät länget tarvitsen etujarruun. Noi on max 54mm (muistaakseni). Ei taida löytyä oikean kokoisia.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  19. #3139
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    En tuolla asetelmalla nyt aja. Kunhan testasin miten paljon pitemmät länget tarvitsen etujarruun. Noi on max 54mm (muistaakseni). Ei taida löytyä oikean kokoisia.
    Tarvittava längen pituus selviää mittaamalla viivottimella vanteen jarrupinnan keskikohdasta tukipisteen keskipisteeseen.

  20. #3140
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Aloin katkoa keulaputkea K-raudan putkenkatkaisimella, joka onkin veikeä vekotin. 1,5 h meni ihmetellessä, miksi katkaisin ei kiristy putken ympärille, vaan antaa periksi pienestäkin kiristyksestä.

    Lopulta keksin miten katkaisimen saa purettua osiin. Selvisi että kiristyksen vastakappaleena toimii tällainen sentin pituinen nailonmutteri.



    Siis häh? Eihän tollainen mutteri voi kestää yhtään mitään voimia (eikä kestäkään). Onko tää "laadukas työkalu" joku käytännön pila, vai mistä on kyse? Ensi kerralla Biltemaan.

  21. #3141
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    ...rälläkkä...

  22. #3142
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Rälläköinti kerrostalokämpässä on vähän ongelmallista

  23. #3143
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Espox
    Viestit
    993
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Rälläköinti kerrostalokämpässä on vähän ongelmallista
    Entäs tollanen rautashan ohjuri? Mulla ainakin toiminu riittävän hyvin: http://www.bike-discount.de/shop/k83...for-forks.html
    Ride and Smile!

  24. #3144
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    ^Joo, tollaista just etsinkin. Park Toolin on liian kallis.

  25. #3145
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Espox
    Viestit
    993
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    ^Joo, tollaista just etsinkin. Park Toolin on liian kallis.
    Niin on. Mä oon tollasella katkonu jokusen kerran. Ihan suoraan on vaikee saada, mut riittävän suoraan sillä saa vedettyä. Sit vaan vähän viilaa tms kehiin niin hyvä siitä tulee.
    Ride and Smile!

  26. #3146
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    OK! Pistän tilaukseen. Mielessä kävi että pystyisköhän ihan vaan vanhaa stemmiä käyttämään sahanohjurina, joku oli kuulemma tuollaiseenkin ratkaisuun päätynyt. Nyt ei vaan oo varastossa yhtään stemmiä, jota viitsisi pilata.

  27. #3147
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kyllä se putki katkeaa suoraan ilman mitään ohjureitakin, kun keskittyy tekemiseensä, eikä hosu.
    Paikallaanpysyminen auttaa asiaa huomattavasti, esim. apulainen istumassa tyynyjen välissä olevan keulan päällä tjms.

  28. #3148
    IncBuff Guest
    Paikallinen liike lyhensi kaulaputken kympillä joten kannattaa harkita onko tarpeellista investoida parinkympin ohjureita että saa ite tehtyä.

  29. #3149
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Menetetty Sipoo
    Viestit
    702
    Jokaikisen kaulaputken olen tähän mennessä sahannut rautasahalla itse. Terästä, alumiinia ja hiilikuitua. Stemmi- tai maalarinteippiohjurilla. Aina on onnistunut, miksi tehdä asiasta vaikeampaa kuin se on?
    Syvän Idän Fat Biker - vikise, sika, vikise

  30. #3150
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702

    Pyöräprojekti

    Putkenkatkaisijalla ei tule niin helposti "oho veni vinoon lyhennän lisää"-keulaa
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •