Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janu Katso viesti
Sinänsä ihan validi kommentti. Liekö sitten ko. valosetin kohderyhmä ne joilla on jo joku Fenixin lamppu sekä siihen akut ja laturi? Peruspertille pitäisi kyllä myydä settiä jossa on kaikki oleellinen mukana, mutta sitten hintalappu ei tietenkään näyttäisi niin houkuttelevalle. Ainakin voisivat selkeästi mainita, että lisäksi tarvitsee ostaa erikseen akut ja laturi. Hintaeroa Lupineen jää kuitenkin kuitenkin vielä n. 50%.

Mutta toivottavasti ei kukaan maksa fenixin kennoista tuommoisia hintoja! Panasonicin 3,1Ah kennoja saa kotiintoimitettuna 2kpl alle 20 EUR (esim. dx.com) ja niitä kuitenkin pidetään ihan kärkipään kennoina. Omien mittausteni mukaan 1A purkuvirralla ilmoitettu kapasiteettikin on kutakuinkin oikein. Netistä löytyy dataa isommallakin purkuvirralla tehdyistä mittauksista ja hyvin pärjäsi niissäkin.
Samaa mieltä siitä, että akkujen ja laturin puuttuminen pitäisi olla selkeästi sanottu. Litiumakkuiset pyörälamput kun on yleensä myytykin pakettina. Itse toki olen pohjimmiltaan iloinen siitä, että samoja akkuja (irtokennoja) voi käyttää eri laitteissa eikä kaikkiin käyttötarkoituksiin tarvitse hankkia erilaisia ja erillisiä akkuja ja vara-akkuja. Vrt. Petzl Nao (jossa siis irrotettava 18650-kenno, mutta Petzlin oma johtosysteemi).

Toisaalta olen myös sitä mieltä, että perusperttien pitäisi käyttää suojapiirillisiä 18650-kennoja. Viitaten noihin dx:stä hankkimiisi Panasoniceihin. Fenixin akkujen hinnoissa on tietty ilmaa, mutta ei nyt ihan mahdottomasti kuitenkaan kun on kotimainen jälleenmyyjäkin. Halvimmat korkealaatuisiksi tunnettujen valmistajien suojapiirilliset akut saa maailmaltakin korkeintaan puolella hinnalla. Trustfire-/Ultrafire- yms. akkuja en kuitenkaan ihan samalle linjalle laittaisi. Vähän sama kuin vertaisi Magicshinea ja Fenixiä.

Panasonicillahan tosiaan on jo myös 3400mAh kennoja, ja käsittääkseni ovat lupailleet 4000mAh kennojakin ehkä jo ensi vuoden puolella. Panasonic on vissiin ollut aika hyvä toteuttamaan akkulupauksensa, joten saa nähdä millaisia virtalähteitä ensi syksynä tilaillaan.