HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 217 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 117 167 207 215 216 217 218 219 227 267 317 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.481 - 6.510 / 13345

Aihe: Syksy tulee, valoa!

  1. #6481
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Jyväskylä, Vaajakoski
    Viestit
    137
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Fenix kieltää ainakin rcr123:n käytön. Mahdollisista muista akuista en tiedä, kuten en siitäkään, kestääkö lamppu korkeamman jännitteen vaikka valmistaja käytön kieltääkin.
    E15 Premium XP-E:n tuotesivulle on kyllä linkitetty matalamman jännitteen LiFePO4-akku http://www.fenixvalaisimet.fi/taskul...ix_E-sarja/E15, Li-ion 3.7 V on kielletty käyttöohjeissa tässä mallissa. Käyttöohjeissa näyttäisi useampia Fenix-malleja suositeltavan käyttämään akuilla.

  2. #6482
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Nuo Fenixit nyt on jääneet päällimmäisiksi vaihtoehdoiksi... vielä kun tietäisi, onko niitä mahdollista ja järkevää käyttää akuilla valmistajan kielloista huolimatta, kuten näemmä Led Lensereitäkin voi.
    Luulisi että ainakin AA-paristoja käyttäviä lamppuja voi käyttää myös AA-akuilla. Sen verran virtaa taitavat imeä Fenixinkin regulaattorit, että akku olisi jopa paristoa suositellumpi. Litiumakuissa on yleensä korkeampi nimellisjännite kuin vastaavan kokoisessa paristossa, joten niiden käyttö kannattaa varmistaa. Mutta AA-kokoiset NiMH-akut on varmastikin ihan ok, jos laite muutenkin AA-paristoja syö.

    Esimerkiksi tuossa lampussa on tuskin isoakaan vikaa:
    http://www.fenixvalaisimet.fi/taskul...20Premium%20R4

    Mutta Fenixilläkin on valaisimia, jotka syö myös litiumakkuja kuten:
    http://www.fenixvalaisimet.fi/taskul...skulamput/TK11

    Toki noissa on kokoa enemmän kuin alun perin kaavailemassasi minilampussa. Jos riistovalot on kiellettyjä, niin minilampuissa en osaa auttaa...

  3. #6483
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti force115 Katso viesti
    Itse tilailin tuollaisen kypärävaloksi:
    http://www.intl-outdoor.com/shadow-b...ght-p-465.html
    Tuosta olisi kiva kuulla tarkemmin, millainen on laadultaan. Kuvien perusteella voi olla riski ettei sopi ylikokoiseen tankoon?

  4. #6484
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    150
    mistä maantietankoon (31.8) fenixille (pd32) sopiva pidike. pitäs saada suht nopeasti,hyvä ja kestävä pidike...

  5. #6485
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keijo Leppänen Katso viesti
    mistä maantietankoon (31.8) fenixille (pd32) sopiva pidike. pitäs saada suht nopeasti,hyvä ja kestävä pidike...
    Tuosta: http://www.tmart.com/Multiuse-Bike-F...c_p127238.html

    Samaa velcro-kiinnityssysteemiä myydään varmasti muissakin verkkokaupossa (DX esim...). Menee os-tangon ympärille ihan ok. Tuo muovijuttu siinä keskellä ei ole muovia vaan kumia.

  6. #6486
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Suoralla lampulla (kuten pd32) tämä toimii hyvin:
    http://www.fenix-store.com/product_i...oducts_id=2404
    Jos lampun päät on keskikohtaa paksumpia käyttö on hidasta, jos tarvitsee irroittaa lamppua.

  7. #6487
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Ainakaan minulla tuo Fenix ei mennyt OS-tangon ympärille, vaan ruuveissa loppui pituus kesken. Siihenhän kulkee vielä letkua ja tankoteippiä maantietangon päällä, ja sen verran leveäkin tuo on, ettei se mahtunut ihan stemmin viereenkään "teipittömään" kohtaan.

  8. #6488
    Kun nyt aloin tarkemmin tutkimaan varsinaisia pyörävalaisimia, tämä Philipsin Saferide alkoi vaikuttaa ihan hyvältä:
    http://reviews.mtbr.com/philips-safe...ights-shootout

    Ledit eivät ilmeisesti ole ihan kirkkainta kärkeä, mutta katukäytössä hyvä valokuvio ilmeisesti kompensoi - tämän ei pitäisi häikäistä vastaantulijoita. Hinta vaikutti aluksi turhan kovalta, mutta jos laskee, mitä hyvä yhtä 18650-akkua käyttävä taskulamppu, 1-2 akkua sekä laturi maksavat, ei hintaeroa taida juuri olla. Vähän iso halkohan tuo Philips toki taskulamppuun verrattuna on, eikä ilmeisesti toimi täysteholla kuin reilun tunnin kerrallaan. Toisaalta lataus hoituu tökkäämällä johto valaisimen kylkeen, ei tarvitse irrotella akkuja (akut pystyy kuitenkin tarvittaessa vaihtamaan tai elvyttämään hienommassa laturissa).

    (Joku jo aiemmin tässä ketjussa jakoikin kokemuksia ko. valosta.)

  9. #6489
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Luulisi että ainakin AA-paristoja käyttäviä lamppuja voi käyttää myös AA-akuilla. Sen verran virtaa taitavat imeä Fenixinkin regulaattorit, että akku olisi jopa paristoa suositellumpi. Litiumakuissa on yleensä korkeampi nimellisjännite kuin vastaavan kokoisessa paristossa, joten niiden käyttö kannattaa varmistaa. Mutta AA-kokoiset NiMH-akut on varmastikin ihan ok, jos laite muutenkin AA-paristoja syö.
    AA akut sopivat aina poikkeuksetta myös AA-pattereita syöviin lamppuihin.

    toisin päin voi rajoituksia olla sillä AA akun jännite on vain 1.2v kun taas AA pariston 1.5v joten esim 4kpl akkua pötkössä on vain 4.8v kun pattereilla 6v eli akkukäyttöisessä lampussa voi olla kielto käyttää perinteisiä pattereita.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  10. #6490
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Poikkeuksena nuo Led Lenserit joissa ei virallisesti sais akkuja käyttää mutta jotka on mulla kestänyt kyllä. Eilen tarttui mielenhäiriössä Tokmannilta Hyundain lamppu, 18650 akku ja laturi matkaan. 32 ekua. Laturin valon pitäs olla punainen kun akku on tyhjä, vihreetä tuo näytti. Yleismittarilla mittailin että tyhjähän tuo on, eikä ottanu virtaa. Palautin tänään ja kassatytöt asiantuntevasti kokeili akkua, avasin toisen myyntipakatun ja sama juttu, laturi näyttää vihreätä täyden latauksen valoa vaikka akussa ei virtaa mitään.
    Pientä tinkaa tiskillä, mun pointti että jostain -77 oon näitä monenlaisia pikkuakkuja käyttänyt ei oikein kelvannut. Noo sain rahat takasin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  11. #6491
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    65
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti gobbif Katso viesti
    Tuosta olisi kiva kuulla tarkemmin, millainen on laadultaan. Kuvien perusteella voi olla riski ettei sopi ylikokoiseen tankoon?
    Jostain ulkomaiselta footumilta lueskelin ja kehuivat lamppua. Ostin kun tuo on sopivan kokoinen ja kohtuullisesti pitäisi lähteä valoa aion kyllä pistää kypärään/tankoon kiinni näillä kiinnikkeillä:
    http://www.dealextreme.com/p/univers...diameter-31871

    Noista on ainakin itsellä hyviä kokemuksia.

  12. #6492
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Ruovesi
    Viestit
    39
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rahka Katso viesti
    10 minuutin testausta lähipolulla takana. Ei voi todeta muuta kun että hauskaa tuo on. Sitten asiaan, valo riitti loistavasti 1-1 ledeillä, 2-1 oli todella hyvä valaistus, ja 2-2 sekä 3-2 oli jo oikeesti KIRKASTA. Harmi kun ei ole järkkäriä niin en voi ottaa teille noita virallisia kuvia. Mutta jos joku miettii onko 1x normi riistovalo tarpeeksi tankoon ja päähän vastaus on minulta kyllä. En välttämättä enää nyt tilaisi näin jytkyä settiä mutta eihän tuo ylimääräinen valoteho pahaa tee. Pelkällä tanko valolla ajon totesin vähän hassuksi, mutkissa osoitti minne sattuu ja sama mäissä. tanko+kypärä on minun suositus. ja tosiaan yks le
    diset on varmasti riittäviä tietty riippuu vähän millasta keilaa on tarjolla.
    Minkä mallinen keila tuossa isommassa lampussa on, onko leveä vai pistemäinen, tarkenna vielä vähän? Ei tarvii valokuvaa, tarkka sanallinen selvitys vain
    Itse en tykkää noista kypärälampuista, tekevät sateella ja sumussa häikäisyä näkökenttään...
    Vai sittenkin Fenixit hankintaan?
    Vanha äijä, ja tarttee kaikki rapakot ajella...Konalla 12 vuotta. Nyt Haibike FULLFATSIX 10

  13. #6493
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Kotka
    Viestit
    125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    http://www.lightmalls.com/3600-lumen...bike-light-kit



    noniin nyt kuvia 3x xm-l lampun tehosta

    tässä ensin riistovalo p7 ledillä ja 18asteen linssillä (ja täysillä siis)


    tässä ex p7 ledillinen käsitaskulamppu jossa nyt xm-l-u2 @ 2.8A


    tässä 3x xm-l riistovalo yhdellä ledillä


    tässä 3x xm-l riistovalo kahdella ledillä


    tässä 3x xm-l riistovalo kolmella ledillä




    mielenkiintoisia huomioita :
    se että jos xml riistovalosta on kaksi lediä päällä ja vaihtaa kolmannen päälle niin valoteho ei tunnu kasvavan ja syytin siitä regua mutta vaikka pidän nuo kaksi lediä päällä ja laitankin taskulampusta "kolmannen" ledin päälle niin efekti on sama eli valoteho ei kahden jälkeen tunnu "tuplaantuvan" vaan lisääntyy vain hieman... eli tuo todistaa sen että riisto xml:än regu on kyllä toimiva eli ei rajoitakkaan virtaa tms..
    ilmeisesti silmä toimii jotenkin logaritmisesti eli alussa valoteho kasvaa nopeastikkin mutta toiseen päähään mentäessä pitää valotehon tuplaantua/kolminkertaistua oikeasti ennenkuin mitään näkyvää tapahtuu tms.

    tässä viel ilottelukuva jossa kaikki valot kerralla päällä (eli 4x xm-l + kapea p7)



    edit lisäys
    amppeereita mittailtu eli 1 xml päällä virta 0.66A , 2 xml päällä virta 1.80A , 3 xml päällä virta 2.3A... ledi kohtaista jännitettä en voinut mitata tiukkaan pakatun rakenteen ansioista. oletus on 3,5v tms eli siten ekalle xml:le menisi 2.3W tokalle 6.3W (tässä voi olla mahdollista se että ko xmlät on sarjassa eli jännite on tuplat niin silloin olisi teho 2x 6.3w = 12.6W) ja kaikille kolmelle 8.0w (ja tässä voi olla niin että kaikki kolme ovat sarjassa eli todellinen wattimäärä on 3x 8.0w =24w)

    valoteho laskien kulutuksesta : 1x ~250lm , 2x ~1300lm , 3x ~2300lm
    jos saisi 2.8A kaikille kolmelle ledille @ 3.7v : ~2800lm

    testattu myös 3x xml vs h1 pitkät. h1 voitti kun lampun heijastimet ovat enemmän floodaavat kuin spottimaiset. erillis ledein ja heijastimin varustettuna varmastikkin parempi valoteho ja spottimaisuus)

    Tää oli tossa muutama sivu sitten, ihan kuvilla

  14. #6494
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    ... Nuo Fenixit nyt on jääneet päällimmäisiksi vaihtoehdoiksi... vielä kun tietäisi, onko niitä mahdollista ja järkevää käyttää akuilla valmistajan kielloista huolimatta, kuten näemmä Led Lensereitäkin voi.
    Saa Fenixissa käyttää akkuja ...


  15. #6495
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Ruovesi
    Viestit
    39
    Kiitos Rahka, Aamulehden luvun jälkeen hätäisesti lukaisin muutaman sivun ja luulin että eka postaus sinulla tuosta mallista mutta 211-sivulla näkyy olevan jo juttua...Taidan laittaa hankintaan
    Vanha äijä, ja tarttee kaikki rapakot ajella...Konalla 12 vuotta. Nyt Haibike FULLFATSIX 10

  16. #6496
    Jopo Juoppo Guest
    Riistovalon patteri väsyi.
    Tilasin tilalle SKU 1555147, menikö oikein?
    Tarkoittaako toi PCB Protected Board sitä, jotta antaa jotakin suojaa kärähtämistä vastaan?

  17. #6497
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    Riistovalon patteri väsyi.
    Tilasin tilalle SKU 1555147, menikö oikein?
    Tarkoittaako toi PCB Protected Board sitä, jotta antaa jotakin suojaa kärähtämistä vastaan?
    meni molemmat oikein
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  18. #6498
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kesäkeli Katso viesti
    Kun nyt aloin tarkemmin tutkimaan varsinaisia pyörävalaisimia, tämä Philipsin Saferide alkoi vaikuttaa ihan hyvältä:
    http://reviews.mtbr.com/philips-safe...ights-shootout


    Ledit eivät ilmeisesti ole ihan kirkkainta kärkeä, mutta katukäytössä hyvä valokuvio ilmeisesti kompensoi - tämän ei pitäisi häikäistä vastaantulijoita. Hinta vaikutti aluksi turhan kovalta, mutta jos laskee, mitä hyvä yhtä 18650-akkua käyttävä taskulamppu, 1-2 akkua sekä laturi maksavat, ei hintaeroa taida juuri olla. Vähän iso halkohan tuo Philips toki taskulamppuun verrattuna on, eikä ilmeisesti toimi täysteholla kuin reilun tunnin kerrallaan. Toisaalta lataus hoituu tökkäämällä johto valaisimen kylkeen, ei tarvitse irrotella akkuja (akut pystyy kuitenkin tarvittaessa vaihtamaan tai elvyttämään hienommassa laturissa).


    (Joku jo aiemmin tässä ketjussa jakoikin kokemuksia ko. valosta.)

    Vaikeaa on lampun valinta. Itselle muodostui kriteeriksi se, että pitää olla taskulamppumallinen yksinkertaisuuden vuoksi, lamppu kiinni tankoon ja menoksi. Ajelut pääosin cyclolla soratietä/latupohjaa ym.

    Tuon ylläolevan lisäksi harkinnassa on:
    Lupine piko tl max, n. 330 e
    Exposure lights diablo, n 240 e
    Niterider Lumina 650, alle 150 e

    Tällä hetkellä olen kallistumassa tuon Lupinen puoleen, kommentteja puolesta/vastaan tai muita ehdotuksia?
    timpe muokkasi tätä : 23.09.2012 at 22.17 Syy: typo

  19. #6499
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    keskuspuiston kupeessa
    Viestit
    353
    Lezynelläkin on nykyään valoja, mutta ilm kysyntä on niin kova että ovat joka paikasta loppu ??

    http://www.lezyne.com/products/led-l...ce#!mega-drive

    http://www.lezyne.com/products/led-l...super-drive-XL
    Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.

    Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
    niin kuntoni on perästä.

    Last man out of the water.

  20. #6500
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timpe Katso viesti
    Vaikeaa on lampun valinta. Itselle muodostui kriteeriksi se, että pitää olla taskulamppumallinen yksinkertaisuuden vuoksi, lamppu kiinni tankoon ja menoksi. Ajelut pääosin cyclolla soratietä/latupohjaa ym.

    Tuon ylläolevan lisäksi harkinnassa on:
    Lupine piko tl max, n. 330 e
    Exposure lights diablo, n 240 e
    Niterider Lumina 650, alle 150 e

    Tällä hetkellä olen kallistumassa tuon Lupinen puoleen, kommentteja puolesta/vastaan tai muita ehdotuksia?
    exposuressa on ainakin suurimmat valotehot (1100lm ,3x xp-g), luminassa taas pienimmät (650lm) , lupine välissä (750lm , ilmeisesti 2x xp-g)
    exposure ja lupine ainakin vedenpitävät.

    itse tekisin valinnan noista kolmesta exposuren ja lupinen välillä. luminan jättäisin pois heikon valotehonsa hintaan nähden takia.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  21. #6501
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    exposuressa on ainakin suurimmat valotehot (1100lm ,3x xp-g), luminassa taas pienimmät (650lm) , lupine välissä (750lm , ilmeisesti 2x xp-g)
    exposure ja lupine ainakin vedenpitävät.

    itse tekisin valinnan noista kolmesta exposuren ja lupinen välillä. luminan jättäisin pois heikon valotehonsa hintaan nähden takia.
    Nämä kaksi tosiaan ovat varmaan ne mistä valinta tulee tehtyä. Exposuressa on enemmän tehoa, mutta paloaika täydellä teholla ei ole kuin 1 h, aika lyhyeksi jää. Uskon, että omaan käyttöön riittää tuo pienempikin teho. Joten diablo ja piko ovat noin suunnilleen paloajaltaan samoja samoilla tehoilla. Onko Lupine sitten 80e parempi lamppu? Periaatteessa luotan saksalaiseen suunnitteluun enemmän, mutta omaa kokemusta ei näistä ole, netissä molemmat saavat kyllä kehuja. Toistaiseksi olen käyttänyt tangossa kahta valoa, led lenser P7 ja about samantehoinen no-name kiinanlamppu. Niilläkin pärjää katuvaloissa ja lumisella tiellä, mutta eipä olekaan sitten tullut mentyä juuri urbaanimaailman ulkopuolelle.

  22. #6502
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timpe Katso viesti
    Nämä kaksi tosiaan ovat varmaan ne mistä valinta tulee tehtyä. Exposuressa on enemmän tehoa, mutta paloaika täydellä teholla ei ole kuin 1 h, aika lyhyeksi jää. Uskon, että omaan käyttöön riittää tuo pienempikin teho. Joten diablo ja piko ovat noin suunnilleen paloajaltaan samoja samoilla tehoilla. Onko Lupine sitten 80e parempi lamppu? Periaatteessa luotan saksalaiseen suunnitteluun enemmän, mutta omaa kokemusta ei näistä ole, netissä molemmat saavat kyllä kehuja. Toistaiseksi olen käyttänyt tangossa kahta valoa, led lenser P7 ja about samantehoinen no-name kiinanlamppu. Niilläkin pärjää katuvaloissa ja lumisella tiellä, mutta eipä olekaan sitten tullut mentyä juuri urbaanimaailman ulkopuolelle.
    Jaahas oli täällä vielä tällänenkin exposure:
    Exposure strada

    Vois olla cyclokäyttöön aika nappi.

  23. #6503
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.795
    http://www.bikerumor.com/2012/09/21/...-just-because/

    ... Sellaisia.

    Onko joku muuten nähnyt takavaloja, jotka olisi usb-ladattavia ja kestäisi yli 20 tuntia jatkuvalla valolla?

    Nykyinen ratkaisu Petzl tikka2xp core akulla on hyvä, mutta ei ihan tarpeeksi hyvä ratkaisu.

  24. #6504
    Morjesta!

    Nyt olis hakusessa lamppu talven koulu- ja työmatka fillarointeihin. On nyt tullu selailtua eri vaihtoehtoja paljon, eikä osaa päättää millaisen sitä nyt haluaisi. Hintaa saisi olla sellaiset viitisen kymppiä. Mieluiten ehkä myös ladattava, ettei tartteis olla koko ajan uusia pattereita ostamassa. Ladattavissa itseäni eniten mietityttää se, että miten noi akut saa kiinni runkoon ja onko aina hirveä säätäminen niiden irottamisen kanssa, jos pitää pyörä jättää pihalle kylmään. Olisikohan markkinoilla olemassa semmosta lamppua, johon akku olisi rakennut valmiiksi sisään ja jonka voisi koulussa napata taskuun ja laittaa kotona laturiin.

    Ja toinen kysymys koskien noita DX ja lightmalls-sivustoja. Ilmeisesti aina tulee mukaan US-pistorasiaan käypä laturi, vai onko mahdollista valita laturi, joka käy eurooppalaisiin pistorasioihin? Vai täytyykö hommatta adapteri lataamista varten?

  25. #6505
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Mikkeli
    Viestit
    3.082
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti RKin Katso viesti
    Olisikohan markkinoilla olemassa semmosta lamppua, johon akku olisi rakennut valmiiksi sisään ja jonka voisi koulussa napata taskuun ja laittaa kotona laturiin.
    On olemassa, ostin muutama vuosi sitten Citymarketista tällaisen Smart Akku Lampen missä on pistoke itsessään ja akku sisällä. Se koko lamppu tökätään laturiin ja se lataa itsensä parissa tunnissa. Valossa ei ole hurraamista, mutta perus klv-ajelussa se menee täysiä. Miinuspuolena on tuo integroitu akku: kun se joskus simahtaa, koko lamppu taitaa muuttua ongelmajätteeksi. Tuo oma tosin toimii jo neljättä vuotta ilman ongelmia.
    Pyöräilyseura Velo Saimaa ry

    Pyöräilyn puolesta Mikkelissä

  26. #6506
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Hrmpffft. Lightmallsin 3xXM-L on ollut kolme viikkoa 'matkalla' eikä vieläkään näy. Kaverilla sama homma, toisella kaverilla viikkoa myöhemmin tehty tilaus tuli viikossa perille. Yhyy, eikö kiinalaisiinkaan voi enää luottaa?
    --

  27. #6507
    Täällä on juttua symmetrisen valokeilan ongelmista tieliikennekäytössä:
    http://thelazyrando.wordpress.com/20...eduction-hack/

    On aika omituista, että pyörävaloesittelyissä ei useinkaan tehdä selväksi, arvostellaanko valaisinta maasto- vai tiekäyttöön, tarpeet kun ovat aika erilaiset. Maastossa tarvitaan valoa myös yläviistoon, tiekäytössä se taas on lähinnä vaarallista (jos valaisin on yhtään tehokkaampi tuikku, vastaantulijat häikäistyvät). Lumenit taivaalle heijastettuna eivät myöskään auta tienpinnan näkemisessä.

  28. #6508
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Tuhannen lumenin riistovalojen keila kannattaa toki suunnata alaviistoon, olisiko itsellä keskikohta jotain 10-15 metriä eturenkaan etupuolella, mutta ei yläviistoon hajoavasta valosta liikenteessä haittaakaan aina ole. Pimeämmillä pätkillä on ihan kiva erottaa hyvissä ajoin koirien, jalankulkijoiden tai vaikka hitaampien pyöräilijöiden heijastimet. Varjoisampia kelvin pätkiä on aika runsaasti ainakin meillä. Pyörätiet kun saavat tyytyä siihen valaistukseen, mitä pusikon lävitse pientareen toisella puolella kulkevalta maantieltä tihkuu.

    Pilkkopimeällä maantiellä kauempana olevien liikennemerkkien - tai paremminkin aurausmerkkien - erottaminen on ihan kiva juttu sekin. Vähemmän lenkkejä tulee säkkipimeässä ajettua, mutta esim. eilen tultiin kymmenen maissa Valajaiselta itäpuolta takaisin kaupunkiin, ja se on kyllä pimeä pätkä. Siinä ei tunne olevansa ihan niin ahtaassa tunnelissa, kun näkee liikennemerkit jo reilun sadan metrin päästä.

    Kelvillä alaviistoon suuntautuvat valo alkaa olemaan "ongelma" siinä vaiheessa kun lumi on maassa, ja vanhemmat vetävät taaperoita pulkalla perässään. Silloin ei enää täyttä valotehoa välttämättä edes tarvitse, mutta ei taaperoita kovin mielellään sohi lampulla silmään edes puolitehoilla.

  29. #6509
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti RKin Katso viesti
    Nyt olis hakusessa lamppu talven koulu- ja työmatka fillarointeihin. On nyt tullu selailtua eri vaihtoehtoja paljon, eikä osaa päättää millaisen sitä nyt haluaisi. Hintaa saisi olla sellaiset viitisen kymppiä. Mieluiten ehkä myös ladattava, ettei tartteis olla koko ajan uusia pattereita ostamassa. Ladattavissa itseäni eniten mietityttää se, että miten noi akut saa kiinni runkoon ja onko aina hirveä säätäminen niiden irottamisen kanssa, jos pitää pyörä jättää pihalle kylmään. Olisikohan markkinoilla olemassa semmosta lamppua, johon akku olisi rakennut valmiiksi sisään ja jonka voisi koulussa napata taskuun ja laittaa kotona laturiin.
    Tuossa ihan kohtalinen valo akuilla ja laturilla. Parempaan tulokseen pääsee käyttämällä esim. eneloop-akkuja ja hyvää laturia, jolloin voi ostaa lampun ilman laturia ja akkuja. AA-akkuja käyttävien valojen hyväpuoli on varasähkön nopea ja helppo saatavuus - yleensä.
    Tai halvemmalla tämä:
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  30. #6510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Tuhannen lumenin riistovalojen keila kannattaa toki suunnata alaviistoon, olisiko itsellä keskikohta jotain 10-15 metriä eturenkaan etupuolella, mutta ei yläviistoon hajoavasta valosta liikenteessä haittaakaan aina ole. Pimeämmillä pätkillä on ihan kiva erottaa hyvissä ajoin koirien, jalankulkijoiden tai vaikka hitaampien pyöräilijöiden heijastimet. Varjoisampia kelvin pätkiä on aika runsaasti ainakin meillä. Pyörätiet kun saavat tyytyä siihen valaistukseen, mitä pusikon lävitse pientareen toisella puolella kulkevalta maantieltä tihkuu.

    Pilkkopimeällä maantiellä kauempana olevien liikennemerkkien - tai paremminkin aurausmerkkien - erottaminen on ihan kiva juttu sekin. Vähemmän lenkkejä tulee säkkipimeässä ajettua, mutta esim. eilen tultiin kymmenen maissa Valajaiselta itäpuolta takaisin kaupunkiin, ja se on kyllä pimeä pätkä. Siinä ei tunne olevansa ihan niin ahtaassa tunnelissa, kun näkee liikennemerkit jo reilun sadan metrin päästä.
    Tuossa blogiartikkelissa kommentoidaan symmetrisen valokeilan suuntaamista näin:

    "Can’t you just aim a symmetrical light down so it doesn’t shine in the eyes of oncoming folks’ eyes? No. The reason is that the light beam from a symmetrical light is brightest in the center and fades to the edges. If you pointed it down to avoid blinding others the part of the beam you would have left to illuminate the farthest part of the road from you would also be the weakest part of the beam. This would result in a ton of glare off the road close up and very little light far away. It would be hard on your eyes and you would have to ride slow to not out run your light’s area of illumination."

    Se, mihin valoalueen yläraja asettuu, riippuu valaisimen suuntauksesta - liian alas ei tietenkään pidä suunnata, jotta näkee tarpeeksi pitkälle eteensä. Vertailukohtana voisi pitää auton lyhyitä ja pitkiä valoja, niiden keiloissa on juuri vastaavan tyyppinen ero. Paras tietysti olisi, jos käytettävissä olisi molemmat, koska pääosin maastossa ajavakin joutuu yleensä käyttämään teitä ainakin siirtymisiin. Tämä Philipsin uusi malli Activeride näyttäisi yrittävän tarjota juuri sitä mahdollisuutta: http://www.youtube.com/watch?v=aQJjSYwHEcQ

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •