FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 34 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 32 33 34 35 36 44 84 134 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 991 - 1.020 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

Täytyy sanoa että mondraker foxy r/rr näyttävät hyvälle, osienkin puolesta ( rr ). Niin että onko tuo jo liian "keppoinen" enskaan? Itseänikinn 32mm keula vähän mietityttää.. Voisiko foxyn ajajat vähän valaista? Entäs runko koot "isolle"?

Toisaalta dune ei paljon painossa häviä, mutta pelkään että tulee taas liian raskas. Pitää koeajaa..
    Embrace the moment

Ite olen 190cm ja inseam 91/92cm ja ottaisin ainakin tuon XL-koon Foxyn..
    The end of the road is just the beginning...

jep, suunnilleen ollaan saman pituisia. Olen ehkä vähän pidempi, inseam sama. Xl, isompaa ei ainakaan voi valita. Käyttäjäkokemuksia.
    Embrace the moment

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Ite olen 190cm ja inseam 91/92cm ja ottaisin ainakin tuon XL-koon Foxyn..
    Ja minulla 190 cm / 94,5 cm.
    "Keep your distance and don't follow me"

mulla 2012 foxy R, pyörää lenkitetty Hallainvuorella, Kivikossa ja espoon keskuspuistossa sikin sokin. tiedä sitten, onko se sit vanhaa enduroa vai polkuajoa nykyään pyörä kiipee hyvin ja muutenkin kiva/hauska ajettava noissa maastoissa. vauhtia kun kasvattaa niin toivoisi loivempaa keulaa, joten laitoin angle setin ja loivensin kulmia reilun asteen verran. pikku lenkki takana vasta, tuntu ihan eri pyörältä ja silti kiipesi hyvin. veikkaisin, että Dune RR voisi olla kova vaihtoehto.

Lieska K Guest
    Ostin enskapyöräksi Kona Satorin, 2013 mallia. Oon nyt ajellut viikonlopun sillä ja on todella hyvä pyörä! 29 renkaat tuntuu menevän sekä ylä- että alamäkeä mukavammin kuin 26 renkaat. Täytyy mennä ensviikonloppuna Laajavuoreen testaamaan miten kunnon alamäkirymistely tuolla luonnistuu...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika A Katso viesti
    Onkohan tuokaan noin yksinkertaista? Vaikka tuo Giant Trance X2 ei varsinaisesti ole enskafillari, niin pitkäjalkaisena se tuli valittua tuolla mainitulla periaatteella. Mutta toisaalta pitkäjalkainen tarvitsee myös paljon tilaa liikkua, silloin, kun noustaan putkelle ja muutenkin. Sen vuoksi ajattelin itse kokeilla seuraavaksi pitkää runkoa ja siihen aika lyhyttä stemmiä. Tranceenkin tuli vaihdettua 70-millinen, joka toisaalta paransi ohjaustuntumaa, mutta toisaalta korosti lyhyen rungon ongelmia. Harakka tervatulla katolla -ongelma.

No, ainakin L-kokoinen runko oli varmaan muutenkin väärä valinta 190-senttiselle pitkäjalalle.
    mulla on viimeiset 5 pyörää ollut L kokoa ja pituutta 189,5 enkä isompaa olisi näistä halunnut, mutta esim. santa cruzin kohdalla näytti paperilla että XL ois oikea vaihtoehto.
    Ja se rungon pituus/lyhyyskin varmaan littyy muihin runkogeometrian kysymyksiin kuten keulakulmaan, emäputken korkeuteen jne sen verran monimutkaisella tavalla, ettei oma kokemus ja käsityskyky enää riitä. Ettei minulla nyt sitten loppujen lopuksi mitään sanottavaa ole.
    Edellinen pyörä oli saman valmistajan jyrkempikulmainen malli jossa paperilla samanpituinen vaakaputki, ja tämä uus loivempi tuntuu kyllä lyhyemmältä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Täytyy kyllä todeta että Pivotin 5.7 on ainakin meikäläisen mitoilla suht matala etupäästä 150/140mm keuloilla (520mm a-c). L-kokoinen runko, kuski 184cm ja etupäässä on spacereita, 14ast 60mm stemmi ja riseri 40mm korotuksella jolloin tanko on sentin tai pari penkin alapuolella jossa sen haluankin olevan.
    Keulaa en juuri korottaisi koska etupää on ylämäissä jo aika kevyt.
    Ei ihme jos tuntuu kevyeltä jos on 40mm spacereita, riser stemmi ja riser tanko.... Mut jos laittaisit pidemmän keulan ja poistaisit saman verran spacereita olis stonga samalla korkeudella ja keula yhtä kevyt.

Mä lisäsin mun keulan korkeutta 20mm ja poistin saman verran spacereita eikä sitä kiivetessä huomaa, alamäessä sen sijaan on eroa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Täytyy sanoa että mondraker foxy r/rr näyttävät hyvälle, osienkin puolesta ( rr ). Niin että onko tuo jo liian "keppoinen" enskaan? Itseänikinn 32mm keula vähän mietityttää.. Voisiko foxyn ajajat vähän valaista?
    Tollaseen menoon se taipuu: http://www.youtube.com/watch?v=gF5K9V2w6W8
    Muuten erittäin hyviä noi Fabienin opetusvideot, kannattaa katella kaikki.

Anglesettiä ja tarvittaessa pykälää isompaa keulaa niin riittää.
    http://www.vitalmtb.com/photos/featu...ow,0/sspomer,2

Noin yleisesti niin monet ajaa kotimaan enskoissa överijäreellä kalustolla. Omakin oli raskaan puoleinen kotimaankisoihin, mutta olikin speksattu Alppikisoja varten. Menihän se täällä pulkkamäissäkin. Viimevuoden SM kakkonen ajoi Orange Fivella, fox 32 keulalla. Parissa Alppiendurossa meni yks Orange Five 34 keulalla melko haipakkaa. Jos riittää Alpeille nin aivan varmasti riittää tännekkin. Uusimmista haarukoista laittaisin itse ensisijaiseksi vaihtoehdoksi 160mm ja 34mm liukuputkilla olevat mallit.
    "I think a bike is a major part of anybody winning races." Steve Peat

Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Ei ihme jos tuntuu kevyeltä jos on 40mm spacereita, riser stemmi ja riser tanko.... Mut jos laittaisit pidemmän keulan ja poistaisit saman verran spacereita olis stonga samalla korkeudella ja keula yhtä kevyt.
    Juu ei (tuota lukuvirhettä huomioimattakin).
    Tuossa on suht loiva satulaputken kulma, lyhyt takapää ja minulla pitkät jalat - keulan pidentäminen "alapuolelta" kaataa painopistettä vielä enemmän taakse jyrkissä satulasta ajettavissa pätkissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakke Katso viesti
    Noin yleisesti niin monet ajaa kotimaan enskoissa överijäreellä kalustolla. Omakin oli raskaan puoleinen kotimaankisoihin, mutta olikin speksattu Alppikisoja varten. Menihän se täällä pulkkamäissäkin. Viimevuoden SM kakkonen ajoi Orange Fivella, fox 32 keulalla. Parissa Alppiendurossa meni yks Orange Five 34 keulalla melko haipakkaa. Jos riittää Alpeille nin aivan varmasti riittää tännekkin. Uusimmista haarukoista laittaisin itse ensisijaiseksi vaihtoehdoksi 160mm ja 34mm liukuputkilla olevat mallit.
    Ite vaihdoin taannoin Spessun Stumpjumper FSR Evon (150mm joustoa, Fox 32) Santa Cruz Nomad Carboniin (160mm joustoa, Fox 36) ja kyllä tää järeempi pyörä ainakin itellä tuntuu paremmalta. En tiedä johtuuko asia siitä, että on tullut aina ajettua myös alamäkipyörällä, mutta Spessun kanssa tuntui, että pyörän rajat tuli vastaan erityisesti hissimäessä. Nomadilla taas voi vetää Suomen bike parkeissa, esim. Calpiksessa kaikista paikoista, joista itse ajan alamäkipyörälläkin, ilman että homma tuntuu yhtään huteralta. Hissiendurossakin oikeestaan sama juttu, eli tuntuu et luotto pyörän ja kuskin välillä on kohallaan. Ehkä normi-mettäajossa saattaa hävitä aavistuksen verran tällä Nomadilla, mutta aika pieni se ero kuitenkin on. Täytyy sanoa, että kyllä tää 160mm joustoa edustaa ainakin tällä hetkellä itelle sweet spottia. Mutta varmasti monelle voi sopii paremmin pykälän kevyempi pyörä.

Niin, voi olla että kisoissa alkaa kaipaamaan järeempää mutta kun niitä viikonloppuja on n. 6 kaudessa ja kaikkeen muuhun ajooni 160mm liikaa niin mietin tuota lyhyempijoustoista. Ns. Seurakaveri ajoi tämän kauden nuorissa ylivoimaisia voittoja 140-150mm pyörällä ja samoissa maastoissa täällä kotipuolessa ajetaan.
    Embrace the moment

Saken pointissa on kyllä perää, että tuollainen noin 150mm joustava pyörä on varmaan osaavissa käsissä nopein suurimmalla osalla suomienskan pätkistä. Järeämpi pyörä on kuitenkin jonkin verran helpompi ajaa. Se antaa enemmän anteeksi virheitä eikä vaadi niin aktiivista ajotapaa ja homma pysyy paremmin lapasessa väsyneenä. Siksi varmaan suurin osa harrastajista suosii "liian järeitä" pyöriä. Itselläni järeää pyörää (Pivot Firebird 36/180mm keulalla) pyörää puoltaa, että samalla pyörällä voi sitten käydä nautiskelemassa myös bike parkeissa, myös ulkomailla. Jos omistaisin DH-pyörän niin enska-/lenkkipyöränä olisi todennäköisesti joku 140-150mm joustava vehjes. Kun ei taistella kärkisijoista niin hauskempi pyörä on parempi
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

-Queen

Ajaahan useimmat noista kovista kuskeistakin kai megavalanchen harjoitukset järeämmillä pyörillä, ja vaihtaa kisoihin kevyempiin. En keksi muuta syytä kuin että järeämpi on kivempi, tai pelkäävät kevyemmän hajoavan.

Mutta ne ovat aika hyviä kuskeja, ja ajavat voittaakseen. Mä taas ajan voittaakseni itteni. Järeämmällä pyörällä olen uskaltanut ajaa monet kohdat joita en ennen kevyemmällä uskaltanut. Jos vaihdan seuraavaksi kevyempään uskaltaisin ajaa taas monet paikat silläkin, mutta jos välissä ei olisi ollut tuota itseluottamusta kasvattavaa ja vaikeita paikkoja helpottavaa pyörää en olisi vieläkään uskaltautunut.

Mutta ihmiset ovat erilaisia, ajavat eri maastossa ja eri motiiveilla. Mä ajan vain voittaakseni itseni, enkä mestaruuksia.

Ekalla tai tolalla kerralla kun olin kalpiksessa selittelin ajavani hitaasti ja varovasti koska alla oli jäykkäperäinen pyörä jossa ei ollut hirveästi joustoa (planet-x armadillo). Ei mennyt kauaa kun vierestä viiletti joku hirveätä vauhtia samalla rungolla, näytti etteivät renkaat paljoa maahan koskeneet. Osaava kuski tekee ihmeitä millä vain pelillä, ja tämmöisissä ketjuissa on hyvin vaihtelevia mielipiteitä koska ihmisiä ajaa ihan eri motiivit...

Jonkun mielestä pitää olla VPP / DW-Link / Maestro pyörä jotta voi kiivetä hyvin (mulla vpp ja tykkään), mutta paras kiipeäjä jonka tunnen ajaa orange'lla tai tituksella tai jäykkäperäisellä ja kiipeää hyvin millä vain niistä. Kannattaa ottaa kaikki kommentit varauksella ja miettiä oikeasti mitä varten pyörän haluaa, miten ajaa ja mitä haluaisi kehittää. Jos ei ole minkäänlaista hinkua oppia ajamaan vaikeista paikoista tai isommin ei välttämättä kannata ottaa järeämpää pyörää. Jos haluaa kisata kannattaa ottaa jotain sopivaa. Jos haluaa jyystää 100km lenkkejä satulassa istuen valitsee sen mukaan jne.

Hyviä pointteja. Endurossa omat tavoitteeni on juurikin itseni voittaminen, ja etä tuntisi edes jollain tasolla ajavansa "kovaa". En käy bike parkeissa, en ulkomailla ajamassa joten nuo enska kisat ovat ainoat kovemman maaston ajot. Koeajossahan selviää jotain, vaikkakaan ei paljoa. Käyn siis normi polkulenkeillä jossa ei todellakaan noita enskatyyppisiä pätkiä paljon ole. Ehkä yksi 40m tässä ja 30m taas kilsan päässä. Kokeilin tällä kaudella enskaa koska xc tyyppiset jyystämiset eivät kiinnosta, siis kun kellotetaan. Kisoissa ajelin hiljaa ja rauhallisesti omaa ajoani. En halua mitään kiistelyä että mikä on sopiva, vaan tuntuu siltä että 160mm on liikaa 90% ajostani.
    Embrace the moment

hiisi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Ajaahan useimmat noista kovista kuskeistakin kai megavalanchen harjoitukset järeämmillä pyörillä, ja vaihtaa kisoihin kevyempiin. En keksi muuta syytä kuin että järeämpi on kivempi, tai pelkäävät kevyemmän hajoavan.
    Tämän vuoden Åre Maxiavalance harjoituksissa/kisoissa keulat koostuivat ihan Fox 32 - 40. Siellä kyllä osa porukasta veti ihan järkyttävää kyytiä, riippumatta siitä millainen keula niillä oli alla. En huomannut, että keneltäkään olisi keula levinny siinä tykityksessä. Täytyy kuitenkin sanoa, että suurin osa Åressa pyöräilijöistä veti 150-200mm joustoilla.

Kyllä se 160mm on XC- ajossa jäykähkö mikäli reitit koostuu ihan perus traileista, varsinkin ylämäet tuppaa itselläni menemään keulimisen puolelle. Itseäni se ei tietenkään häiritse, koska pääpainopiste ajamiselle on kuitenkin tuo "alamäki".
    hiisi muokkasi tätä : 19.09.2012 at 11.46 Syy: tekstin lisäys

Tämmösilläkin (ei taas kuvan lisääminen onnistu) mentiin Åren Maxissa aika haipakkaa. Ja hauskaa näytti olevan jopa enemmän kuin muilla yhteensä
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

-Queen

hiisi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeizei Katso viesti
    Tämmösilläkin (ei taas kuvan lisääminen onnistu) mentiin Åren Maxissa aika haipakkaa. Ja hauskaa näytti olevan jopa enemmän kuin muilla yhteensä
    Muutama rohkea siellä nähtiin jäykkäperäisillä. Tanskalainen toveri totesi harjoituksen jälkeen, että "Ei enää koskaan jäykkäperäisellä"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Tää juttu tuntuu leviävän käsiin kun näitä malleja on kaikenlaisia ja kolmessa rengaskoossa. Vähän jos yritän parsia tätä omaa juttuani kasaan niistä kaikista neuvoista mitä on annettu. -Iso runko jossa joka on riittävän korkea -29er olisi hyvä, 27,5 suotava, ja 26 normaali isommalle kaverille -Hyvä linkkutsydeeemi, asiian kuitenkaan liika paineutumatta -Järjellinen paino, vaikka sitä ei kannata paljon seurata -Budjetti on aina liian pieni, yritykset sen korotukseen ei onnistuneet Elippä elippä, en ole sen enempää järissäni näistä vaihtoehdoista kun alottaessani mutta on hyvä katsoa kaikki vaihtoehdot. Mittasin sen maasta haarusiin välin ( vieläkään muista nimeä ) joka oli jossain +-90cm tienoilla. Saattaa heittää vähän koska toista jalkaa saanut kunnolla maahan kun siinä on se kipsi mutta mitta kertonee riittävästi. Ammattilaiset antakoot lausuntonsa, onko jalkani liian pitkät ?
    Pari sivua tätä topiccia selailin, ja vaikuttaisi että tämmöinen sinun kannattaisi käydä koeajamassa http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=satori Mitäs sinulla olikaan pituutta? Itse olen oikeasti pitkäjalkaista mallia, pituutta 185 ja jalan sisämitta on 91cm. Tyytyväisenä ajelen parilla eri pyörällä missä runkokoko on 18"
    "Hän jarruttaakin nenällään"

-Muumipeikko ja pyrstötähti-

Muistaakseni 2012 Satori painoi 13.5kg ilman polkimia ja uudessa mallissa vielä hissitolppa vakiona joten taitaa puntari heilahtaa sinne 14kg tietämille polkimilla.. jos nyt alle 13kg ajokkia etsitään..
    The end of the road is just the beginning...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prestige Katso viesti
    Pari sivua tätä topiccia selailin, ja vaikuttaisi että tämmöinen sinun kannattaisi käydä koeajamassa http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=satori Mitäs sinulla olikaan pituutta? Itse olen oikeasti pitkäjalkaista mallia, pituutta 185 ja jalan sisämitta on 91cm. Tyytyväisenä ajelen parilla eri pyörällä missä runkokoko on 18"
    Pituutta oli se n. 192 ja inseam n. 92.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Muistaakseni 2012 Satori painoi 13.5kg ilman polkimia ja uudessa mallissa vielä hissitolppa vakiona joten taitaa puntari heilahtaa sinne 14kg tietämille polkimilla.. jos nyt alle 13kg ajokkia etsitään..
    Niin, mielestäni tuo paino on pidettävä jollain tavalla kurissa vaikka sitä ei pitäs kauhiast katella.
    Embrace the moment

kävin punnitsemassa ton 2012 foxy R (koko M) jonka tehdas ilmoittaa 12.8kg. puntari näytti 13.5kg. alla exo ardentit 2.25 ja saintin flatit, muuten melkein vakio, jotain osia vaihdettu, mutta nämä ei nyt paljon voi tehdä muutosta (+- 0,5kg max)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lexa Katso viesti
    kävin punnitsemassa ton 2012 foxy R (koko M) jonka tehdas ilmoittaa 12.8kg. puntari näytti 13.5kg. alla exo ardentit 2.25 ja saintin flatit, muuten melkein vakio, jotain osia vaihdettu, mutta nämä ei nyt paljon voi tehdä muutosta (+- 0,5kg max)
    Eihän nuo tehtaan ilmoittamat pidä ihan tarkalleen paikkaansa, ja isoimmat koot painaa tietysti enemmän. Foxyynhan joutuisi tekemään muutoksia, ketjunohjuri,anglesetti(?), hissitolppa (riippuen mallista) mutta niin muihinkiin pyöriin. Katsotaan jos joskus pääsee koeajamaan noita, alkaa netti speksailu vaan turhauttaa ja pyöräkuume räjähtää käsiin huonolla hetkellä
    Embrace the moment

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lexa Katso viesti
    Saintin flätit yksinään on 490g ja sitten 100g rengas on yllättävän nopeasti kasassa...
    Sometimes you need to wander off from the path to find what you are really searching for

Jep, tehtaalla niitä ajetaan ilman polkimia ja 26" maantieslikseillä.

jep, mun pointti juurikin, että äkkiä niitä grammoja sinne ilmaantuu kun pitää saada maastokelpoisempi tehdas asetuksista

Tulipa muuten mieleen, että kun pääsee noita pyöriä testailee niin jos sitä erehtyisi ostamaan tuon foxin siis jos tuntuisi sopivalta, niin saahan tuohon vaihettua vaikka 160mm keulan? Kalleimmassa mallissahan on 160mm keula. Tuo nyt ainakin riittäisi, ei perässä tarvitse niin paljon.

By the way, on muuten pirun tylsä ootella noita "sitten joskus" koeajoja. Pyöräkuume on nyt jo semmoinen että mittari hajoais. Enpä tiiä missä kunnossa pää on kun noin. 7vko päästä saisi alkaa jotain ehkä tekemään.
    Embrace the moment

mulla foxy ärrässä nyt angleset kiinni -1 asteen kupilla ja on edelleen hyvä poljettava ja menee päin mitä vaan ja alaspäin vielä menee paremmin. pitempi keula on tilattu 170mm, joka luultavasti lyhenee 160mm.

Saa Foxyyn vaihdettua 160mm keulan, mikäs sen estäisi. 140/160 jousto on ihan toimiva systeemi siinä missä muutkin, kunhan iskari+linkusto ja keula pelaavat muutoin hyvin ja sopivat kuskille. Noin niinkuin periaatteessa lyhyempi jousto takana tarkoittaisi korostunutta poljettavuutta ja pidempi jousto edessä parempaa käsiteltävyyttä ja tukevuutta kovassa vauhdissa. Periaatteessa.

Kuumottelee itseä kyllä päästä kokeilemaan tuota Megaa vrt. Pitchiin kunnolla alamäkeen isoa kovaa. Mielenkiintoisinta on se, että millä tavalla tuo reilut 0,5kg lisää alumiinia rungossa vaikuttaa erityisesti kovavauhtisessa rytkykyykyssä. Ja että huomaanko eroa läpiakselissa vrt. ysimilliin.
    Mud, sweat and beers.

Ens vuoden Mondrakerin XR eli forward geometry malleissa on muuten kaikissa edessä 20mm enemmän joustoa kuin takana. Eli 20mm pidemmät keulat verrattuna normimalleihin. Edit: Ja ainakin Foxy xr:ssä myös 12mm akseli takana.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •